Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på lør 01. jul 2023, kl. 20:36
Sitat fra: Radial på tor 29. jun 2023, kl. 20:04Hvordan skal feks solkraft som krever priser på minst ~1kr kWh over 20år for å nedbetale anlegget, over hodet kunne kalles en billig kraftkilde?🤔

Solceller tok jeg fra en kalkulator (Otovo) på egen adresse, med 9 paneler på 420w/panel.

Anlegget koster ca 100k for ett 3200kwh system (pr år) som da gir en kost pr kWh på 1kr over 30år (estimert levetid på kun paneler), men hele 3kr/kWh for 10år.
Grisedyr strøm altså, hvis jeg som privatperson skulle bidratt til felleskapet.

Otovo er norges desidert dyreste leverandør, og så små anlegg som 3,8kWp er det umulig å få noen lønnsomhet i.

Om vi skal bruke ytterpunkter kan jeg jo nevne anlegget til en kamerat av meg. Med en del egeninnsats av han og meg kom vi i mål til 250k for et anlegg på 32,85kWp, som vil produsere anslagsvis 27.000kWh per år. Mitt eget anlegg produserer 30.000kWh per år og kostet 320.000,- (jeg har litt mindre optimale takvinkler enn kameraten min har, så derfor litt høyere pris).

Det ser skummelt ut for lønnsomheten med private solceller på sikt. Det er i alle fall min vurdering slik situasjonen er i ferd med å endre seg. Jeg er helt overbevist om at solkonto og andre slike sparekonto vil forsvinne. Mao får man bare den prisen som er i markedet der og da. Og i helgen måtte man jo betale for å levere strøm til nettet om man ikke hadde noen forhåndsavtalt pris. Da blir det jo ekstrem dårlig butikk for den som sitter i andre enden av en solkonto - altså den profesjonelle parten. Derfor tror jeg dette vil endre seg og at sluttkunder må forholde seg til den prisen som er gjeldende der og da i markedet.
Og vi ser at når man produserer som mest - vel da får man også en dårlig pris for kraften. Det i alle fall en helt klart trend den veien.  I Danmark måtte man jo som solcelle eier betale ca 3 kr pr kwh for å produsere i helgen - og jeg tror dette fort kan skje oftere og oftere i årene som kommer om sommeren.
Så da må man inn med styring for å stoppe produksjonen når potensialet for energi er størst..
Enten det - eller så man man investere i batterier - og de er dessverre dyre....

Nei - dette "grønne skiftet" kan fort bli mye,mye dyrere enn man hadde tenkt seg når det blir overproduksjon og negative priser når det er mye energi å hente - og så må man ty til ekstremt dyr effekt produksjon når det er lite sol/vind å hente.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søn 02. jul 2023, kl. 21:53Det ser skummelt ut for lønnsomheten med private solceller på sikt. Det er i alle fall min vurdering slik situasjonen er i ferd med å endre seg. Jeg er helt overbevist om at solkonto og andre slike sparekonto vil forsvinne. Mao får man bare den prisen som er i markedet der og da. Og i helgen måtte man jo betale for å levere strøm til nettet om man ikke hadde noen forhåndsavtalt pris. Da blir det jo ekstrem dårlig butikk for den som sitter i andre enden av en solkonto - altså den profesjonelle parten. Derfor tror jeg dette vil endre seg og at sluttkunder må forholde seg til den prisen som er gjeldende der og da i markedet.
Og vi ser at når man produserer som mest - vel da får man også en dårlig pris for kraften. Det i alle fall en helt klart trend den veien.  I Danmark måtte man jo som solcelle eier betale ca 3 kr pr kwh for å produsere i helgen - og jeg tror dette fort kan skje oftere og oftere i årene som kommer om sommeren.
Så da må man inn med styring for å stoppe produksjonen når potensialet for energi er størst..
Enten det - eller så man man investere i batterier - og de er dessverre dyre....

Nei - dette "grønne skiftet" kan fort bli mye,mye dyrere enn man hadde tenkt seg når det blir overproduksjon og negative priser når det er mye energi å hente - og så må man ty til ekstremt dyr effekt produksjon når det er lite sol/vind å hente.

Jeg tror vi skal være forsiktige med å trekke konklusjoner fra hva prisen er i helgene i snøsmeltesesongen. Det er tross alt ganske få dager det dreier seg om, i en begrenset tidsperiode.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på man 03. jul 2023, kl. 01:07
Sitat fra: hELgenen på søn 02. jul 2023, kl. 21:53Det ser skummelt ut for lønnsomheten med private solceller på sikt. Det er i alle fall min vurdering slik situasjonen er i ferd med å endre seg. Jeg er helt overbevist om at solkonto og andre slike sparekonto vil forsvinne. Mao får man bare den prisen som er i markedet der og da. Og i helgen måtte man jo betale for å levere strøm til nettet om man ikke hadde noen forhåndsavtalt pris. Da blir det jo ekstrem dårlig butikk for den som sitter i andre enden av en solkonto - altså den profesjonelle parten. Derfor tror jeg dette vil endre seg og at sluttkunder må forholde seg til den prisen som er gjeldende der og da i markedet.

Jeg tror vi skal være forsiktige med å trekke konklusjoner fra hva prisen er i helgene i snøsmeltesesongen. Det er tross alt ganske få dager det dreier seg om, i en begrenset tidsperiode.

Å spå om fremtiden skal en jo være forsiktig med, men
det er åpenbart en trend her. Negative ubalansepriser
oppstår hyppigere enn før. Roterende reserver oppnår
høyere priser enn før.  Og negative og svært lave
spotpriser opptrer hyppigere enn tidligere i lavlast perioder.
Og politikere innad i hele EU ønsker å satse mer
på uregulerbar produksjon og således bygge økt kapasitet
på dette.  I sum så tror jeg nok at vi vil se
flere timer med lav spot i fremtiden, men også timer med
høyere spot enn hva vi i Norge er vant med.

Hvorvidt dette med lave priser blir så omfattende at det spenner beina
under en solcelle investering - det vet jeg ikke og
dette avhenger jo også av offentlige subsideordninger.
Men det er godt tenkes at å bruke X kroner på batterier
er en bedre investering en samme antall X kroner på solceller
i tiden som kommer. Og at det kan dukke opp offentlige
krav om batterier når man skal ha solceller - vel det kan nok
fort skje. Dersom hver husstand f.eks hadde en elbil med 100 kwh batteri og
ca 25% av denne kapasiteten til enhver tid kunne brukes
på å flytte forbruk, vel da kunne elbilen vært en ennå større
og viktigere brikke i dette grønne skiftet. Men da må man også
ha en regjering som ser verdien av dette og ikke tenker
avgiftsmisunnelse.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på man 03. jul 2023, kl. 07:41Men det er godt tenkes at å bruke X kroner på batterier
er en bedre investering en samme antall X kroner på solceller
i tiden som kommer. Og at det kan dukke opp offentlige
krav om batterier når man skal ha solceller - vel det kan nok
fort skje. Dersom hver husstand f.eks hadde en elbil med 100 kwh batteri og
ca 25% av denne kapasiteten til enhver tid kunne brukes
på å flytte forbruk, vel da kunne elbilen vært en ennå større
og viktigere brikke i dette grønne skiftet. Men da må man også
ha en regjering som ser verdien av dette og ikke tenker
avgiftsmisunnelse.

Nettopp dette har jo andre land skjønt. Det er jo nesten bare i Norge man kjøper solceller uten batterier. Foreløpig avventer jeg, og bruker VVB og elbil på solceller. Men kommer på sikt til å installere batteri også. Så får man heller skru av inverter når det er negative priser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Nå er det ikke bare midtsommer's solceller leverer. I følge min leverandør vil jeg allerede i februar levere 423 kWh, mars 1091 kWh, mai 1430 kWh, juni 1390 kWh, juli 1395 kWh og videre oktober 556 kwh - totalt drøye 10k kWh. Om jeg hadde fått til å lime inn et bilde kunne dere fått hele grafen. I følge en kollega som allerede har SunStyle så stemmer estimatet han fikk veldig bra.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på man 03. jul 2023, kl. 09:26Nå er det ikke bare midtsommer's solceller leverer. I følge min leverandør vil jeg allerede i februar levere 423 kWh, mars 1091 kWh, mai 1430 kWh, juni 1390 kWh, juli 1395 kWh og videre oktober 556 kwh - totalt drøye 10k kWh. Om jeg hadde fått til å lime inn et bilde kunne dere fått hele grafen. I følge en kollega som allerede har SunStyle så stemmer estimatet han fikk veldig bra.

Hmm, det var litt merkelige tall. Bare litt over 3 ganger så høy eksport i juni som i februar? Her ligger jeg på over 12x så høy eksport og 8,5x så høy produksjon.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på man 03. jul 2023, kl. 10:10
Sitat fra: Ingeniøren på man 03. jul 2023, kl. 09:26Nå er det ikke bare midtsommer's solceller leverer. I følge min leverandør vil jeg allerede i februar levere 423 kWh, mars 1091 kWh, mai 1430 kWh, juni 1390 kWh, juli 1395 kWh og videre oktober 556 kwh - totalt drøye 10k kWh. Om jeg hadde fått til å lime inn et bilde kunne dere fått hele grafen. I følge en kollega som allerede har SunStyle så stemmer estimatet han fikk veldig bra.

Hmm, det var litt merkelige tall. Bare litt over 3 ganger så høy eksport i juni som i februar? Her ligger jeg på over 12x så høy eksport og 8,5x så høy produksjon.
Du har kanskje et større anlegg enn han? Da blir vel alle tall høyere, men godt høyere i de periodene man utnytter panelene best.

Til det punktet om å bruke x kroner på batterier istedet for x kroner på solceller, så tipper jeg at prisen på batterier må godt ned før det vil lønne seg. Det mest gunstige fremover er vel å fordele dette på batterier og solceller, men ikke mer solceller enn at eget forbruk og fylling av batterier klarer å ta unna den strømmen man fanger.

For det er det du sender på "markedet" når prisene er lave eller endog er negative, som blir skummelt, om man skal risikere å måtte betale leverandøren for overskuddsproduksjonen. Da må man enten kunne lagre fremfor å sende til leverandør, eller ha automatisk struping når man ikke klarer å ta unna energien selv.

Tenker det vil skape et marked for å lage sitt eget lille varmelager under bakken, der overskuddet brukes til å varme lagret sand eller til bergvarme under bakken, som så kan utnyttes via bergvarme/sandvarme-anlegg når man selv produserer lite og intet.

Og det blir jo litt ulogisk når vi i Norge kan redusere uttaket av vannkraft når solkraft og vindkraft leverer som best, for så å selge dyrt på den sparte vannkraften når prisene er høyest, altså når sol og vind bidrar minimalt eller endog null.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på man 03. jul 2023, kl. 11:30

Du har kanskje et større anlegg enn han? Da blir vel alle tall høyere, men godt høyere i de periodene man utnytter panelene best.

Jeg har nok et større anlegg ja men reagerte på så høy eksport i februar. Den er høyere enn min, som var på 385kWh. I juni eksporterte jeg 4787kWh.

Hvis det er snakk om produksjon og ikke leveranse til nett så er februar-tallene litt mer forståelige, men da er produksjonen i juni veldig lav. Her har jeg produsert 639kWh i februar og 5503kh i juni.

Ingeniøren

Det er mulig tak panelene er tilpasset Norden slik at cellene er vinklet for å få ut mer når sola er lavere midt på dagen og det ikke er så varmt. Konstruert i Sveits, men vet ikke om produksjonen er der. Forstår og at høyere temperatur gjør at effekten går ned. Passer meg helt fint med mer effekt i de kaldere måneder noe leverandøren og poengterte. Det skal og sies at jeg skal ha noen paneler på garasje øst, men de utgjør bare ca 20 % av totalen.

Ser det står at det er det som er estimert levert til nett som stemmer med tall Glitre nett har gitt tillatelse til.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på man 03. jul 2023, kl. 11:56

Det er mulig tak panelene er tilpasset Norden slik at cellene er vinklet for å få ut mer når sola er lavere midt på dagen og det ikke er så varmt. Konstruert i Sveits, men vet ikke om produksjonen er der. Forstår og at høyere temperatur gjør at effekten går ned. Passer meg helt fint med mer effekt i de kaldere måneder noe leverandøren og poengterte. Det skal og sies at jeg skal ha noen paneler på garasje øst, men de utgjør bare ca 20 % av totalen.

Ser det står at det er det som er estimert levert til nett som stemmer med tall Glitre nett har gitt tillatelse til.
Det synes jeg høres ut som en fornuftig tanke. Ja, er absolutt best at den klarer å bidra mere når en har høyere behov selv og prisen gjerne er dyrere, enn midt på sommeren når alle andre produserer max, mens forbruket er tilsvarende lavt.

:+1:
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 03. jul 2023, kl. 11:30Tenker det vil skape et marked for å lage sitt eget lille varmelager under bakken, der overskuddet brukes til å varme lagret sand eller til bergvarme under bakken, som så kan utnyttes via bergvarme/sandvarme-anlegg når man selv produserer lite og intet.

Og det blir jo litt ulogisk når vi i Norge kan redusere uttaket av vannkraft når solkraft og vindkraft leverer som best, for så å selge dyrt på den sparte vannkraften når prisene er høyest, altså når sol og vind bidrar minimalt eller endog null.

Å varme opp bakken høres veldig "sløsete" ut - mao. det man får igjen på den måten må vel være ennå dårligere enn rundansen via strøm->hydrogen->strøm

Ellers er utfordringen fremover stadig flere timer med overskudd på sommeren via spesielt Sol.
Det ser man helt klart er en utfordring spesielt nede på kontinentet (Nederland/Tyskland)

Lokalproduksjon med Solceller utfordrer jo også den lokale netteieren sin infrastruktur - så det er mange utfordringer som må løses fremover. Og det er alle disse "overraskende" ekstra utfordringene med det grønne skiftet og uregulerbar produksjon som vil dytte f.eks nettleien oppover fremover. I en ideell "ny" verden burde alle enebolig eiere sitte med ca 100 kwh i reserve til envher tid.

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 03. jul 2023, kl. 13:43
Sitat fra: RJK på man 03. jul 2023, kl. 11:30Tenker det vil skape et marked for å lage sitt eget lille varmelager under bakken, der overskuddet brukes til å varme lagret sand eller til bergvarme under bakken, som så kan utnyttes via bergvarme/sandvarme-anlegg når man selv produserer lite og intet.

Å varme opp bakken høres veldig "sløsete" ut - mao. det man får igjen på den måten må vel være ennå dårligere enn rundansen via strøm->hydrogen->strøm

Ellers er utfordringen fremover stadig flere timer med overskudd på sommeren via spesielt Sol.
Det ser man helt klart er en utfordring spesielt nede på kontinentet (Nederland/Tyskland)

Lokalproduksjon med Solceller utfordrer jo også den lokale netteieren sin infrastruktur - så det er mange utfordringer som må løses fremover. Og det er alle disse "overraskende" ekstra utfordringene med det grønne skiftet og uregulerbar produksjon som vil dytte f.eks nettleien oppover fremover. I en ideell "ny" verden burde alle enebolig eiere sitte med ca 100 kwh i reserve til envher tid.
Du skal ikke "varme opp bakken" med sandbatteri, men sand i et varmeisolert kammer. Om dette kammeret er under bakken eller i en bygning, er mer et valg om kostnader vs plass.

Det er forøvrig samme prinsippet ved å varme opp stein i grunnfjell med solfanger. Poenget er at det tar tid å varme opp, og det holder så godt på varmen, at dette holder langt lengre enn man skulle først tenke seg.

Skal dette være under bakken, må det selvsagt ligge med en viss dybde slik at bakken over blir det varmeisolerende laget.

Nå har jeg ikke sjekket tall for dette, men slik jeg har forstått dette, så er det altså langt mer effektivt enn å produsere hydrogen, for så å konvertere dette til elektrisk energi etterpå.

Dog kan det være at man må ha et noe større lager enn hva det er fornuftig at enkelthusholdninger kan sette opp, så er kanskje mer for en bygd eller større bydel, der man kan utnytte dette i sammenheng med fjernvarmeanlegg eller "nærvarmeanlegg". Det har jeg ikke gått grundig inn i for å se på.

Men finner mye info om du googler "sand battery". Eller sjekke denne som en start (flere videoer lengre ned i artikkelen):

https://polarnightenergy.fi/sand-battery
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 03. jul 2023, kl. 13:56

Du skal ikke "varme opp bakken" med sandbatteri, men sand i et varmeisolert kammer. Om dette kammeret er under bakken eller i en bygning, er mer et valg om kostnader vs plass.

Det er forøvrig samme prinsippet ved å varme opp stein i grunnfjell med solfanger. Poenget er at det tar tid å varme opp, og det holder så godt på varmen, at dette holder langt lengre enn man skulle først tenke seg.

Skal dette være under bakken, må det selvsagt ligge med en viss dybde slik at bakken over blir det varmeisolerende laget.

Nå har jeg ikke sjekket tall for dette, men slik jeg har forstått dette, så er det altså langt mer effektivt enn å produsere hydrogen, for så å konvertere dette til elektrisk energi etterpå.

Dog kan det være at man må ha et noe større lager enn hva det er fornuftig at enkelthusholdninger kan sette opp, så er kanskje mer for en bygd eller større bydel, der man kan utnytte dette i sammenheng med fjernvarmeanlegg eller "nærvarmeanlegg". Det har jeg ikke gått grundig inn i for å se på.

Men finner mye info om du googler "sand battery". Eller sjekke denne som en start (flere videoer lengre ned i artikkelen):

ok - dette er mer egnet for vannbåren varmesystemer dette forstår jeg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på man 03. jul 2023, kl. 14:12
Sitat fra: RJK på man 03. jul 2023, kl. 13:56

ok - dette er mer egnet for vannbåren varmesystemer dette forstår jeg.

Dette hørtes da veldig spesielt ut....hvertfall for et land som Norge. Men artig å lese om. Takk for lenken.

stefse

At alle skal ha batterier i huset sitt er tull når vannkraften er så lett regulerbar.
1. Det bør utredes hvordan vi kan øke regulerkapasiteten
2. De som investerer i solkraft til eget bruk må ta del i overskuddet som den sparte vannkraften ga.
3. Det bør også utredes om frekvenssensitiviteten kan økes, dvs tillate større svingninger i nettet fremfor å bruke resurser på å holde 50Hz på merket. Hva skjer om vi tillater +-1Hz? Nekter å tro at konsekvensene er så enorme av det. Det har vært tilfeller av lokale avvik, hvor den eneste måten folk merket det på var at noen klokker sakket eller gikk for fort.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA