Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på lørdag 13. mars 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. mars 2021, klokken 20:02
Sitat fra: stefse på fredag 12. mars 2021, klokken 17:19
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. mars 2021, klokken 11:05
Sitat fra: stefse på fredag 12. mars 2021, klokken 09:03
Glem effektavgift og dekkavgift. Det er en grunn til at dette forsvant, (chiptrimming - noen som husker det?) pluss rettsaker som staten tapte (Råner som saksøkte staten da bilen hans ytet mindre enn det han hadde betalt avgift for) og store tekniske og juridiske problemer med å få målt effekten innenfor riktige feilmarginer(Motoren må tas ut av bilen og måles i godkjent lastcelle)
"Chiptrimming"  med elbil er enda enklere, det er bare å kjøpe eller kansellere en effektoppgradering. Selvsagt kan man overvåke og kontrollere til det tyter kameraer ut av enhver lyktestolpe, men er det effektivt for å ta inn penger til felleskapet?
Det eneste logiske å gjøre er å fjerne momsfritaket i første omgang, helst gradvis. Uheldigvis ser det ikke ut som vi klarer å få kompensert dette med å øke avgiften på fossile og hybride kjøretøy tilsvarende. Elbilforeningen er for opptatt av å syte og geberde seg og såsnart dieselgutta er på plass på løvebakken er det fri jakt på rikmannsproblemet nybil uten avgift. En kan si at det å kjøpe ny bil trigger et utslipp uansett, men hvorfor skal vi  gjøre det mer attraktivt å innføre forurensende biler til landet igjen? De som i 2024 velger å bestille en ny dieseldrevet suv, når det finnes alternativer, bør vitterlig få svi for dette.

Du gjør et problem ut av noe som ikke er et problem. Så lenge effektavgift kun gjelder nye biler, så faller hele ditt innlegg her bort. Det er ren opportunisme igjen å ta opp noe som er nevnt flere ganger og som altså  ikke er relevant lenger.
Kjære deg, det er da bare å registrere bilen med 69kW.
Tesla gjør dette allerede, utfra en teknisk plausibel begrunnelse om at dette er maksimalt kontinuerlig effektuttak. Også skal du naturligvis gjøre alle som kjøper oppgradering til kriminelle, og sende kontrollører for å sjekke programvaren i alle biler til enhver tid. Videre skal alle som er involvert i uhell bli kontrollert for om det rett før uhellet var en annen software i bilen, osv.
Lykke til videre med effektavgiften og kontrolleringen av denne.

Hvor mange ganger må jeg si at effektavgift gjelder bare for nye biler. Har du tungt for det?

Så Tesla Model S har bare 69 kW. Nordmenn gikk til sak mot Tesla fordi bilen hadde bare ca 300 kW mot oppgitt ca 350 kW. Du vet like godt som meg at alle Tesla'ene har nok effekt til å slite ut dekk på minutter, så ditt innlegg her er bare patetisk og sier mer om deg enn det vi diskuterer.

Jeg legger merke til at du ikke snakker om vektavgift som var tema nå. Men saken er vel at du ikke liker avgifter og det er eneste begrunnelse. Avgifter er dessverre en del av et moderne samfunn.
Hvis du hadde giddet å lese det jeg mener om dette, vil du se at jeg ikke er imot avgifter i det hele tatt, faktisk så ønsker jeg ditto større avgifter for fossile biler, når avgifer på elbiler kommer. Så FRP-hater-brillene kan du bare legge av deg med en gang.
At du ikke skjønner at NYE biler ble, og vil bli registrert med lav effekt nettopp pga at dette  var, er, eller kan bli avgiftsbelagt, må jeg bare registrere. Antagelig vil du tenke at det bare er å tvinge Tesla og andre til å registrere med en annen og høyere effekt, selv om det på teknisk grunnlag kan føres argumentasjon for at effekten er riktig i henhold til normen. Videre har jeg forsøkt med teknisk argumentasjon på at avgiften er veldig lett å omgå, både på fossil, men også spesielt på elbiler hvor effekten bare er en liten softwareendring. Videre vil du kanskje tenke at dette skal du kontrollere med inspeksjoner overalt, i sanntid, i alle folks biler. Glem det, det har allerede vært forsøkt. Det var endog seriøse forslag om å montere mikrofoner langs veien for å lytte etter trimmede biler i den tiden vi hadde denne avgiften. Selvsagt var dette helt tullete. Les over.

Jeg skjønner at det er dekk og veislitasje som søkes avgiftsbelagt her, selv om tråden handler om moms. Det er masse forskning på at det er PIGGdekk som sliter vekk overflaten, og tung aksellast som sliter på selve veilegemet. Alminnelige personbiler sliter ikke nevneverdig på veien i det hele tatt bortsett fra med pigg. I Tyskland f.eks er piggdekk helt forbudt. Om vi skal skru til avgiftene på dette enda mer er en politisk sak, men jeg ville stemt for.

Dekk generelt er sikkerhet, og gjøre gode dekk dyrt og ta inn avgifter på dette, er dårlig hms, og man får det igjen i ulykker.

Masse ord for å forklare at du ikke liker avgifter. Jeg har kommet med et nytt forslag om avgifter (samme system for alle biler, også elbiler). Forslaget innebærer også at effektavgift bare skal gjelde nybiler og den skal gjelde reell effekt (effekt som kan avleveres over for eksempel 10 minutter). Jeg skjønner ikke hvorfor du gang på gang tar opp kontrollproblematikken når jeg gang på gang påpeker at vektavgiften kun gjelder nye biler. Du driver med ordjyteri fordi du finner det opportunt. Men du synes altså vektavgift er ok!

arthur

Er det ikke like greit at dere går over til personlige meldinger og lar tråden komme tilbake på "sporet"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Hva sier dette da om behovet for å fortsatt ha momsfritak fremover?  Jeg mener fritaket må fortsatt vare i laaang tid.

Fra TU.

Overskriften er:

Er Elbil-Norge en illusjon? I halve landet øker andelen knapt. Sjekk din kommune her.

Ti kommuner huser halvparten av landets elbiler. I 173 kommuner er andelen elbiler nærmest uforandret det siste året.

Ole Petter Pedersen
Redaktør
ELBIL 13. MARS 2021 - 05:00

https://www.tu.no/artikler/er-elbil-norge-en-illusjon-i-halve-landet-oker-andelen-knapt-sjekk-din-kommune-her/507917

ToWalkOrDrive

Jeg synes momsfritaket må fortsette noen år til, men jeg synes ikke at lav elbilandel i enkelte kommuner er en gyldig indikasjon på om en trenger momsfritak. En kan jo ikke forvente at bensinbiler fra 2010 kastes i søppelet. Dermed vil "international trade"-teorier være gjeldende - at brukte bensinbiler blir solgt til steder der fordelen med elbil er minst....ergo der markedet er villig til å gi mest for en bensinbil....og tilsvarende vil brukte elbiler bli solgt til steder der fordelen med elbil er størst.

.....på samme måte som at dersom et land er best på å lage to forskjellige ting sammenlignet med et annet land, så vil de fortsatt tjene på handel med et annet land fordi de da vil tjene på å fokusere på å lage mer av det produktet de komparativt er best på, mens det andre landet lager produktet de er minst dårlig på. Samlet sett vil det da produseres mer for de samme ressursene...

En mer riktig indikasjon er å se hvor stor andel elbilsalget er av nye biler i de forskjellige kommunene. Og så kan de gjerne intervjue folk som kjøper bensinbil og spørre dem hvorfor de ikke kjøper elbil, og hva som skulle til for at de i stedet kjøpte elbil.

Nå som elbil er i vinden i "hele verden" så ser vi knapphet på komponenter som skal til i produksjonen. F.eks. måtte Tesla ta en produksjonspause for å vente på noen deler. Batterier er og litt begrenset. Dette vil kanskje føre til at prisen på nye elbiler holdes relativt høye, sånn at momsfordeler må holdes høye lengre.

Jeg er forøvrig MEGET positiv til MER (tidligere Grønn Kontakt) som eies av Statkraft, og at de kjører på med ladere. Veldig fint at de ikke er eid av et bilselskapskonglomerat, med interesser av å beskytte bensinbiler og andre alternative motiver. Tipper at folk gjerne kunne betalt noen kroner i moms i Nord-Norge dersom MER eller andre strør mer lynladere rundt omkring i Norge...men er bedre om de holder moms på 0 noen år til sånn at også de i Nord ser hvor fortreffelig en varm el-bil er om vinteren...er nok ekstremt mange myter som lever rundt omkring i Norge om elbiler, særlig på steder som har lav elbilandel....og elbileiere er de beste ambassadører....ok...skal slutte å skrive nå....

En annen ting er at artikler som forklarer elbilandel akkurat nå ikke har fått med seg hvor mange som har bestilt en av de enormt mange familiebil-variantene som er i ferd må å produseres nå....som Tesla Model Y, ID4, Enyaq....slike biler som de i Namsskogan og andre steder elsker...
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mars 2021, klokken 08:39
Avgifter for noe man potensielt kan gjøre er ikke greit. Det er litt som å gi alle en avgift basert på toppfart fordi man teknisk sett kan kjøre så fort.
Eller betale avgift på kjøp av bil fordi man potensielt kan kjøre en gitt distanse med den.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

ToWalkOrDrive:"Jeg synes momsfritaket må fortsette noen år til, men jeg synes ikke at lav elbilandel i enkelte kommuner er en gyldig indikasjon på om en trenger momsfritak".

Statistikken viser at andelen som kjøper elbiler er ca den samme i alle fylker (fra 45 til 60%) slik at det er ikke noe behov for komme med særskilte insentiver. Også Nord-Norge kommer nå etter på elbilandel i takt med at det bygges ut et godt ladenett.

Momsfritaket bør fases ut og en bør heller kompensere for kostnadene ved dyre batterier (kompensasjon per kWh kapasitet og fradrag for ekstra vekt av batteriene ved beregning av vektavgift). En må slutte å gi momsfrihet for hundretusener og millioner som ikke har noe med elektrisk fremdrift å gjøre!

daktari

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 16. mars 2021, klokken 12:52
ToWalkOrDrive:"Jeg synes momsfritaket må fortsette noen år til, men jeg synes ikke at lav elbilandel i enkelte kommuner er en gyldig indikasjon på om en trenger momsfritak".

Statistikken viser at andelen som kjøper elbiler er ca den samme i alle fylker (fra 45 til 60%) slik at det er ikke noe behov for komme med særskilte insentiver. Også Nord-Norge kommer nå etter på elbilandel i takt med at det bygges ut et godt ladenett.

Momsfritaket bør fases ut og en bør heller kompensere for kostnadene ved dyre batterier (kompensasjon per kWh kapasitet og fradrag for ekstra vekt av batteriene ved beregning av vektavgift). En må slutte å gi momsfrihet for hundretusener og millioner som ikke har noe med elektrisk fremdrift å gjøre!
Absolutt ikke. Bilen er en komplett pakke og må kjøpes samlet. et komplekst regnestykke og et tungt byråkrati og masse admin for å forvalte er reinspikka tull.

Det enkleste og billigste er å fortsette akkurat som nå; fullt avgiftsfritak. Statens imaginære "tap av inntekter" kan kompenseres med økt CO2, økt NOx og andre diesel- og bensinavgifter. Dessverre ser det ut til at Ap og Sp er enige om lavere fossil-avgifter i distriktene og raskt økte avgifter på elbil. Bare valget kan forhindre dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Wisd0m

Sitat
Det enkleste og billigste er å fortsette akkurat som nå; fullt avgiftsfritak. Statens imaginære "tap av inntekter" kan kompenseres med økt CO2, økt NOx og andre diesel- og bensinavgifter. Dessverre ser det ut til at Ap og Sp er enige om lavere fossil-avgifter i distriktene og raskt økte avgifter på elbil. Bare valget kan forhindre dette.
Endringene vi har sett i det politiske bildet i det siste overgår iallfall hva jeg kunne tro den gangen jeg kjøpte elbil. Fortsetter det sånn så må man nesten legge tilgrunn kun fordelen ved innkjøp, siden det nå går sport i å skjerme bensin/dieselbillister fra å ta den virkelige miljøkostnaden.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyW057/slik-vil-de-roedgroenne-skjerme-bensinprisen-fra-avgiftssjokk

Min spådom for 2025 målet er at det må endres til å inkludere PHEV, uten det så tror jeg ikke dette går med "lista" som legges nå

ToWalkOrDrive

Det som bekymrer meg mest med Arbeiderpartiet er at de sier de vil stanse "urettferdig miljøpolitikk" og "symbolpolitikk"...fordi alle skal få likt og ha det like bra....de er blant de ivrigste i å endre 0-skatt på elbil. Men det som bekymrer meg mest med Arbeiderpartiet i regjering er ikke Arbeiderpartiet i seg selv, men MDG. Det kan fort komme til at AP er avhengig av MDG for å få sterk nok regjering...i eller utenfor regjeringen....og da begynner forhandlingene....alle vet hvordan det gikk i Oslo, f.eks. MDG ønsker at flere skal dø på veiene enn det som er planlagt gjennom å stoppe alle store 4-felts-motorveier, f.eks. mellom Ålgård og Lyngdal. Dette er et eksempel hvor tusenvis av trailere kommer fra Kristiansand og skal oppover vestkysten med varer....en uoppmerksom trailersjåfør....eller bittelitt is på veien....KABOOM....familie på 4 drept i Ioniq. Dersom HMS-avdelingen i Equinor / Schlumberger skulle designe veier i dag, ville de valgt at folk skulle passere hverandre med 70cm klaring i 80km/t? Folk ville sagt det er galskap...og det er det. Da de bygget 4-felt motorvei i Vestfold gikk det fra 16 døde i året i møteulykker og diverse til ca 1. Dette vil MDG ta fra alle de som ferdes mellom Stavanger og Kristiansand. En annen ting er at utslippet gikk ned mellom Kristiansand og Arendal da de fikk ny vei, siden trailerne slapp å bremse ned og gasse på så mye...selv om snittfarten økte markant.

Får håpe at Høyre får fortsette i regjering en periode til så de får satt i gang trygge veier, før MDG skal lage spisebord i veibanen. Det beste ville gjerne verdt om Høyre, Arbeiderpartiet, Krf og Venstre laget regjering sammen. Virker som at Arbeiderpartiet har sett at en del av de tingene den sittende regjeringen har gjort faktisk har fungert, og lært av det.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

"Absolutt ikke. Bilen er en komplett pakke og må kjøpes samlet. et komplekst regnestykke og et tungt byråkrati og masse admin for å forvalte er reinspikka tull".

Det jeg foreslår er veldig enkelt og er helt likt dagens avgiftssystem for fossilbiler. Enhver kan i dag slå opp og beregne skatter/avgifter på en fossilbil (om en skal importere en bil for eksempel). Det samme gjelder elbiler. Så det du skriver her er det rene skjære vås (tungt byråkrati og masse admin)!

Wisd0m

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 17. mars 2021, klokken 11:55
"Absolutt ikke. Bilen er en komplett pakke og må kjøpes samlet. et komplekst regnestykke og et tungt byråkrati og masse admin for å forvalte er reinspikka tull".

Det jeg foreslår er veldig enkelt og er helt likt dagens avgiftssystem for fossilbiler. Enhver kan i dag slå opp og beregne skatter/avgifter på en fossilbil (om en skal importere en bil for eksempel). Det samme gjelder elbiler. Så det du skriver her er det rene skjære vås (tungt byråkrati og masse admin)!
25 prosent moms på både elbil og dieselbil og bensinbil. Og CO2-avgifter på drivstoff etter markedspris. Det vil si høy nok til å oppnå Parisavtalen. Da er det bare å si hei til 30 kr/l.

Daniel_0007

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 17. mars 2021, klokken 12:41

25 prosent moms på både elbil og dieselbil og bensinbil. Og CO2-avgifter på drivstoff etter markedspris. Det vil si høy nok til å oppnå Parisavtalen. Da er det bare å si hei til 30 kr/l.

Og hvor lang tid vil det da ta før vi ser gule vester foran stortinget? Tror ikke folk som kjører lastebil blir veldig fornøyd når de tanker for 30kr literen men ingen partier er særlig villig å øke co2 avgiften, de vet at de mister mye kjerne velgere.

https://motor.no/aktuelt/forslag-om-tredoblet-co2-avgift-er-dodt-som-en-sild/193748
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 17. mars 2021, klokken 13:09

Og hvor lang tid vil det da ta før vi ser gule vester foran stortinget? Tror ikke folk som kjører lastebil blir veldig fornøyd når de tanker for 30kr literen men ingen partier er særlig villig å øke co2 avgiften, de vet at de mister mye kjerne velgere.

https://motor.no/aktuelt/forslag-om-tredoblet-co2-avgift-er-dodt-som-en-sild/193748

De som kjører lastebil kan sende regningen videre til kunden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øystein16

Sitat fra: arthur på onsdag 17. mars 2021, klokken 15:09
De som kjører lastebil kan sende regningen videre til kunden.
Ja, det er jo den fundamentale tanken i nasjonaløkonomi og økonomisk vekst. Prosentrekning av kreditt er nøkkelen til framgang og vekst...

Det er vel ikkje utan grunn at det ikkje vert tildel Nobelpris i økonomi, men at det er ein nasjonalbank som står bak den.

Wisd0m

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 17. mars 2021, klokken 13:09

Derfor blir nok eneste målet å nå 2025 målet og beholde null moms. Evt. om det ikke holdes, kan man vrake målet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA