Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltgjenkjenning og dårlige kartdata

Startet av eisa01, torsdag 18. april 2024, klokken 17:43

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:53Det er til syvende og sist førerens ansvar.

Ja, men det er et viktig forbehold her: Den som har et ansvar trenger også autoritet (i vid forstand) og mulighet til å kunne utøve ansvaret. Ellers blir han bare en syndebukk.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:53Om sjåføren velger å aktivere et system som kan finne på å brått endre hastighet fordi en database er feil, så er det føreren som utsetter seg selv og andre for denne risikoen.
Det kan være veldig utfordrende å sette seg inn i alle finere detaljer rundt hvordan automatikken virker. En selvopplevd anekdote: For noen år siden kjørte jeg en lånt bil på E18. Jeg hadde cruisekontroll på, og alt virket helt fint inntil en bil la seg inn rett foran meg, slik enkelte gjerne gjør. Normalt bare slipper jeg opp gassen litt når det skjer, for å lage mellomrom, men i dette tilfellet bråbremset bilem av seg selv. Hvis jeg nå hadde blitt påkjør bakfra, kunne jeg blitt stilt til ansvar for å ha skapt situasjonen?

Man kan ikke forvente at den som låner eller leier en bil, skal bruke en hel dag på å lese og forstå alt i instruksjonsboken før de begynner å kjøre. Ikke den som nettopp har kjøpt bil heller, for den saks skyld. Å lære alt om bilen man har, tar dager, uker og måneder. (Men jeg brukte ikke cruisekontrollen mer på den lånebilen.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Bilen som kommer bakfra, har alltids ansvar for å holde sikker avstand og oppmerksomhet nok til å kunne stoppe i tide i tilfelle bilen foran plutselig bråbremser.

Det skal svært mye til for at den som bråbremser får ansvaret, med mindre det blir vitnebeskrivelser som forteller at bråbremsingen var kun gjort i ond mening.

Brakechecking som fører til brå fartsreduksjon kan selvsagt være en slik situasjon, men da skal det altså kunne bevises/sannsynliggjøres med stor grad av sikkerhet.

En nødbremsing utført av bilens systemer, vil du selvsagt ikke bli dømt for, eller skyld-tildelt for. I så tilfelle har du en god sak til rettsapparatet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Nå er jeg ikke så veldig opptatt av akkurat denne hendelsen, og tror nok også at han bak i hvert fall ville fått størstedelen av skylden. Men historien illustrerer poenget mitt, at en bil med mye automatikk kan finne på å gjøre ting jeg selv aldri ville gjort, og kanskje med farlige konsekvenser. Og det uten at jeg som sjåfør har så veldig mye å stille opp med for å overstyre bilen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA