Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

Joccy

#30
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 03. april 2024, klokken 16:26De fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.

Men så har det jo heller ikke vært noe særlig attraktivt bruktmarked i mellomsjiktet for oss som ikke vil nedgradere til en trasig, traurig og traumatiserende konebil men heller ikke verken har eller ønsker å bruke et ubegrenset antall hundretusener på en fjong elbil eller bil generelt. Ser jo nå at dette nå kan være i ferd med å endre seg. For meg er det i hvert fall omsider det.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 16:38
SitatDe fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
Skulle vært artig å se om det er noe statistikk på dette at de sfleste bruktbilkjøperne kjøper ikke elbiler. Det er sikkert rett men jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. Sikkert store geografiske forskjeller også. Jeg vet ikke.

Fant ikke tall fra OFV nyere enn 2021, men her er tall fra Finn.no for perioden juni-august(?) 2023  (https://www.finn.no/bedriftskunde/personlig-okonomi/nytt-om-finn-okonomi/bilmarkedet-hittil-2023):

Diesel - 42,2 %
Bensin - 22,2 %
El     - 22,4 %
Hybrid - 13,1 %

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 04. april 2024, klokken 10:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 16:38
SitatDe fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
Skulle vært artig å se om det er noe statistikk på dette at de sfleste bruktbilkjøperne kjøper ikke elbiler. Det er sikkert rett men jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. Sikkert store geografiske forskjeller også. Jeg vet ikke.

Fant ikke tall fra OFV nyere enn 2021, men her er tall fra Finn.no for perioden juni-august(?) 2023  (https://www.finn.no/bedriftskunde/personlig-okonomi/nytt-om-finn-okonomi/bilmarkedet-hittil-2023):

Diesel - 42,2 %
Bensin - 22,2 %
El     - 22,4 %
Hybrid - 13,1 %

Det blir jo litt meningsløst å dra noe som helst ut av den statistikken. For hver person som kjøper en brukt diesel-bil er det jo en person som selger en brukt diesel-bil. Så det går jo i null, dersom ingen importerer diesel-biler.

I tillegg er det jo bare 700.000 elbiler, mens det finnes langt flere bensin/diesel-biler. Dermed vil det jo selvsagt omsettes flere bensin/diesel-biler. En kan jo og spekulere om at bensin/diesel-biler oftere er eid av ungdom, sånn at en gjerne kan tenke at folk eier disse i kortere tid enn andre med elbil, uten at jeg har statistikk på dette.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:18Det blir jo litt meningsløst å dra noe som helst ut av den statistikken. For hver person som kjøper en brukt diesel-bil er det jo en person som selger en brukt diesel-bil. Så det går jo i null, dersom ingen importerer diesel-biler.

I tillegg er det jo bare 700.000 elbiler, mens det finnes langt flere bensin/diesel-biler. Dermed vil det jo selvsagt omsettes flere bensin/diesel-biler. En kan jo og spekulere om at bensin/diesel-biler oftere er eid av ungdom, sånn at en gjerne kan tenke at folk eier disse i kortere tid enn andre med elbil, uten at jeg har statistikk på dette.

Leste du innlegget jeg svarte på? Poenget her er ikke om kjøp og salg går i null, men nettopp det du skriver i andre avsnitt - at flertallet som kjøper bruktbil kjøper biler som går på bensin og diesel.

Det man kan dra ut av statistikken er at Finn sier de har langt flere salgsannonser av type bensin/diesel/hybrid enn elbiler, tall som @Electric cars in Norway etterlyste.

Vaduz

Flertallet går for diesel fordi nesten alle bruktbiler er diesel. Bensin er fra før 2008 og er nå for gamle for folk flest, elbiler er for nye så de selges det færre av.

Mobileum

Postet denne for noen dager siden. Her er dagens tall fra finn.no:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på torsdag 04. april 2024, klokken 18:03Flertallet går for diesel fordi nesten alle bruktbiler er diesel. Bensin er fra før 2008 og er nå for gamle for folk flest, elbiler er for nye så de selges det færre av.
Vaduz :+1:  ja det tror jeg også

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 04. april 2024, klokken 17:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:18Det blir jo litt meningsløst å dra noe som helst ut av den statistikken. For hver person som kjøper en brukt diesel-bil er det jo en person som selger en brukt diesel-bil. Så det går jo i null, dersom ingen importerer diesel-biler.

I tillegg er det jo bare 700.000 elbiler, mens det finnes langt flere bensin/diesel-biler. Dermed vil det jo selvsagt omsettes flere bensin/diesel-biler. En kan jo og spekulere om at bensin/diesel-biler oftere er eid av ungdom, sånn at en gjerne kan tenke at folk eier disse i kortere tid enn andre med elbil, uten at jeg har statistikk på dette.

Leste du innlegget jeg svarte på? Poenget her er ikke om kjøp og salg går i null, men nettopp det du skriver i andre avsnitt - at flertallet som kjøper bruktbil kjøper biler som går på bensin og diesel.

Det man kan dra ut av statistikken er at Finn sier de har langt flere salgsannonser av type bensin/diesel/hybrid enn elbiler, tall som @Electric cars in Norway etterlyste.

Ja, det var ikke ment som en kritikk til deg. Det var mer at tallene i seg selv ikke sier noe om noe sånn isolert sett. Hvis folk selger en gammel Taunus så betyr ikke det at Taunus er populær. Kan like mye være at selgeren heller ville ha en elbil.

I tillegg reagerer jeg på analysen gjort av Finn (fra september 2023 i linken, som jeg synes virker veldig rar).
De skriver f.eks.:
Medianprisen for elbiler var i Q3 i fjor 399 000 NOK, men har det siste året sunket til 338 000 NOK. Denne trenden startet etter at Tesla satte ned sine priser 13. januar. Flere produsenter har fulgt etter med prisreduksjoner og dette påvirker hele elbilmarkedet, også brukt, sier Dahlgren.

At f.eks. prisen på elbiler på Finn fra Q3 2022 til september 2023 har gått fra 399.000 til 338.000 er jo bare naturlig ettersom elbil-bilparken sikkert har blitt 8 måneder eldre i snitt på den tiden. Dersom en skal sammenligne på priser må de jo sammenligne f.eks. 3 år gammel bil i 2022 mot 3 år gammell bil i 2023. I tillegg må de sammenligne modell for modell. Kan det i tillegg være at i 2022 så var det mange som måtte kvitte seg med dyr-bilen ettersom renten fløy opp og strømprisen knakk resten av økonomien? Mens i 2023 så hadde de fleste som måtte kvitte seg med dyr-bilen allerede gjort det?

Med tanke på hvor mange økonomer og statistikk-utdannede personer det finnes i landet, så finner jeg det veldig rart at Finn ikke klarer å analysere tallene grundigere enn de gjorde i den artikkelen. Blir i grunn ganske forbanna  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 18:17Postet denne for noen dager siden. Her er dagens tall fra finn.no:


Veldig mange elbiler er ukurante for folk flest, om du sorterer på WLTP 400km som jeg anser som et minimum for å erstatte fossil for de fleste, så er det 7800 biler igjen, hvorav 7100 har gjenværende garanti, altså under fem år gamle.
Dieselbilene regjerer i lavere sjiktet av bruktbiler 5-12 år gamle biler.

Elbiler har også veldig gunstige vilkår for nybil så vil tro mange sliter med å selge.

Men du har absolutt et poeng i at veldig mye elbiler ligger ute og diesel virker å holde seg svært godt i pris mens PHEV og BEV sliter på bruktmarkedet.

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 10:26Ja, det var ikke ment som en kritikk til deg. Det var mer at tallene i seg selv ikke sier noe om noe sånn isolert sett. Hvis folk selger en gammel Taunus så betyr ikke det at Taunus er populær. Kan like mye være at selgeren heller ville ha en elbil.

I tillegg reagerer jeg på analysen gjort av Finn (fra september 2023 i linken, som jeg synes virker veldig rar).
De skriver f.eks.:
Medianprisen for elbiler var i Q3 i fjor 399 000 NOK, men har det siste året sunket til 338 000 NOK. Denne trenden startet etter at Tesla satte ned sine priser 13. januar. Flere produsenter har fulgt etter med prisreduksjoner og dette påvirker hele elbilmarkedet, også brukt, sier Dahlgren.

At f.eks. prisen på elbiler på Finn fra Q3 2022 til september 2023 har gått fra 399.000 til 338.000 er jo bare naturlig ettersom elbil-bilparken sikkert har blitt 8 måneder eldre i snitt på den tiden. Dersom en skal sammenligne på priser må de jo sammenligne f.eks. 3 år gammel bil i 2022 mot 3 år gammell bil i 2023. I tillegg må de sammenligne modell for modell. Kan det i tillegg være at i 2022 så var det mange som måtte kvitte seg med dyr-bilen ettersom renten fløy opp og strømprisen knakk resten av økonomien? Mens i 2023 så hadde de fleste som måtte kvitte seg med dyr-bilen allerede gjort det?

Med tanke på hvor mange økonomer og statistikk-utdannede personer det finnes i landet, så finner jeg det veldig rart at Finn ikke klarer å analysere tallene grundigere enn de gjorde i den artikkelen. Blir i grunn ganske forbanna  ;D

Aaaah.. Ja, da er vi 100% enige   ;D  

Hadde også være hyggelig om OFV.no hadde offentliggjort litt flere detaljer for omregistreringer. Per nå krever de, i motsetning til for nyregistreringer, abonnement for å se detaljerte data for omregistreringer.

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 18:17Postet denne for noen dager siden. Her er dagens tall fra finn.no:

Ikke at det gjør noe kjempeutslag, men tallene oppgitt inkluderer nybil og leasing. Ikke overraskende er det mest el blant nybilene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på fredag 05. april 2024, klokken 12:36Ikke at det gjør noe kjempeutslag, men tallene oppgitt inkluderer nybil og leasing. Ikke overraskende er det mest el blant nybilene.
ingen bombe der ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA