Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mtp at Tesla i all hovedsak leverer 4wd og har bra antispinn er det ikke så mye hjulspinn å snakke om egentlig. Og slitasjen fordeler seg bra mellom dekkene mtp akselerasjon og regenerering.
Jeg har ikke inntrykk av at dekkene slites raskt. Både sommer- og vinterdekk holder tilsynaletende titusenvis av km. Vinterhjulene på vår 3,5år gamle X hadde fortsatt haugevis av mønster igjen og så nok ut til å måtte ryke på alder fremfor slitasje.

Motorsterke biler med kun bakhjulstrekk vil kanskje slites noe raskere, men med 4wd er det ikke noe hjulspinn å snakke om.
Mtp. gummiforbruk tenker jeg vekt er viktigere enn effekt. Og naturligvis korrekt hjulstilling :) 
Kun mva. trinnvis innført tenker jeg er den mest fornuftige veien å gå. Det gir høyere beskatning i kroner og øre jo dyrere bilen er.
Elbiler genererer for øvrig mye mindre bremsestøv. Bremsestøv har vist seg å være forurensende/giftig og gir den et fortrinn sammenlignet med fossilbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:23
Jeg er overbevist om at Tesla Model S sliter dekk mye hurtigere enn andre biler av tilsvarende størrelse, men mindre enn halvparten av ytelsen.
Forslaget ditt er etter det jeg forstår en engangsavgift. Men en bil som står stille i garasjen sliter ikke dekk. Jeg mener beskatningen bør flyttes over fra eierskap til bruk. Det betales forresten allerede moms på dekk, så der bidrar jo de som kjører hardt med dyre dekk en god del.

Den årlige trafikkforsikringsavgiften burde også være pr km. Biler som står stille forårsaker i liten grad ulykker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:01
"Kanskje du har rett i prinsippet, men det er en grunn til at effektavgiften ble fjernet. Den er alt for komplisert, og alt for enkel å jukse med".

Den viktigste grunnen til at effektavgiften ble fjernet er FrP! Om er har den på det nivået jeg foreslår med 50.000 for Model S med 386 kW, så vil det koste så lite å oppgradere en motor (større effekt) at det er liten grunn til å gjøre seg til kriminell for så lite!
Effektavgift er av menyen i omtrent hele Europa. FRP er irrelevant.
Det er så lett å jukse med software og effekt, at det er ikke er en farbar vei. Men de må gjerne prøve :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Wisd0m

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. mars 2021, klokken 13:52
Mtp at Tesla i all hovedsak leverer 4wd og har bra antispinn er det ikke så mye hjulspinn å snakke om egentlig. Og slitasjen fordeler seg bra mellom dekkene mtp akselerasjon og regenerering.
Jeg har ikke inntrykk av at dekkene slites raskt. Både sommer- og vinterdekk holder tilsynaletende titusenvis av km. Vinterhjulene på vår 3,5år gamle X hadde fortsatt haugevis av mønster igjen og så nok ut til å måtte ryke på alder fremfor slitasje.

Motorsterke biler med kun bakhjulstrekk vil kanskje slites noe raskere, men med 4wd er det ikke noe hjulspinn å snakke om.
Mtp. gummiforbruk tenker jeg vekt er viktigere enn effekt. Og naturligvis korrekt hjulstilling :) 
Kun mva. trinnvis innført tenker jeg er den mest fornuftige veien å gå. Det gir høyere beskatning i kroner og øre jo dyrere bilen er.
Elbiler genererer for øvrig mye mindre bremsestøv. Bremsestøv har vist seg å være forurensende/giftig og gir den et fortrinn sammenlignet med fossilbiler.
Er ikke mye slitasje på de med bakhjulsdrift heller så lenge man ikke kjører mange 0-100 runder. Model 3 bruker stort sett motoren bak ved normal kjøring også for AWD utgaven, så burde være marginale forskjeller.

Virker som bra antispinn tar unna for mye slitasje på min Model 3 med bakhjulsdrift 🙂

Vollis47

Er vel tullball å innføre avgift på biler for å dekke opp dekkslitasje siden kjørelengden varierer så veldig. Da kan en heller legge på en avgift på kjøp av dekk. Så får en enda en grunn til å ta en utenlandstur for å bytte dekk.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

bmw2002

På I-Pace vises det ikke slitasje på dekk etter 50 000km, sliter mye mindre enn alle BMWer med bakhjulstrekk jeg har eid, inkludert i3.

Tesla Model S er vel elbilen som sliter mest dekk, men det skyldes vel mest at det er skjevt slitt pga feil på bilen. Har ikke hørt dette er så stort problem hos de med Model 3.

Stikkkontakt

Sitat fra: bmw2002 på fredag 05. mars 2021, klokken 11:43
På I-Pace vises det ikke slitasje på dekk etter 50 000km, sliter mye mindre enn alle BMWer med bakhjulstrekk jeg har eid, inkludert i3

Jeg har i-pace med 22". Den har 37000 km totalt, hvorav 20000+ på sommerdekkene. Jeg kommer til å sette de på igjen, men de er moden for bytte. Conti Premium.
Ampera-e gikk på originale hjul da vi solgte den etter 60000 km. Michelin Primacy 3.

Øyvind.h

Sitat fra: Wisd0m på fredag 05. mars 2021, klokken 07:01
Er ikke mye slitasje på de med bakhjulsdrift heller så lenge man ikke kjører mange 0-100 runder.
Med 2wd må all akselerasjon og regenerering gjøres med 2 av hjulene. Med 4wd fordeles det, selv om jevn landeveiskjøring kun aktiverer 2 hjul i moderne 4wd oppsett. I nåværende bil slår 4wd inn ved ca 20% pådrag.
Klart - slitasjen påvirkes jo vesentlig av hvor hardt en akselererer og regenererer, men jeg merket stor forskjell når jeg gikk fra 2wd til 4wd mtp hvor lett bilen slipper. Jeg har blant annet et akselerasjonsfelt i oppoverbakke som starter med krapp sving rett ved der jeg bor (E6). Med 2wd kunne jeg ikke gi særlig gass før den slapp på vått føre. Med 4wd slipper den "aldri".
Men - kjører en veldig pent, unngår hard akselerasjon og regenererer svakt merker en nok mindre forskjell på dekkslitasje.

Når det gjelder dekkbytte for øvrig koker det ned til kjørestil, bilens vekt, threadwear og hjulstilling. Etter 73.000km var X`en fortsatt på sitt første sett med vinterhjul med masse mønster igjen. Sommerhjulene hadde jeg derimot ikke oversikt over da jeg byttet felgstørrelse et par ganger i eierskapet :D
Så heller ikke særlig slitasje på sommerdekkene på S`ene jeg hadde, men de hadde jeg bare i hhv. 2/1 år (40.000/20.000km), så de var langt unna å være utslitt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


stefse

Hjelper ikke når dieselbølgen rir landet, og alt handler om "rettferdighet og likhet'" for bileeiere. Dette fjomperiet vil ri valget som en mare og vi kommer kanskje ut av det på Dansk nivå etter 4 år med dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

trykkertor

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mars 2021, klokken 17:55
Mer krutt på bålet... dette liker nok ikke petrolheads.

Eller:
"Knapt 2,3 millioner fossilt drevne biler har like stort energiforbruk som hele 7,6 millioner elbiler."
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-energi-brukte-fossilbilene/507345

pst

Petrolheads liker ikke dårlige nyheter ; slike nyheter gleder bare nyfrelste elbilister..  :(
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Wisd0m

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. mars 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Wisd0m på fredag 05. mars 2021, klokken 07:01
Er ikke mye slitasje på de med bakhjulsdrift heller så lenge man ikke kjører mange 0-100 runder.
Med 2wd må all akselerasjon og regenerering gjøres med 2 av hjulene. Med 4wd fordeles det, selv om jevn landeveiskjøring kun aktiverer 2 hjul i moderne 4wd oppsett. I nåværende bil slår 4wd inn ved ca 20% pådrag.
Klart - slitasjen påvirkes jo vesentlig av hvor hardt en akselererer og regenererer, men jeg merket stor forskjell når jeg gikk fra 2wd til 4wd mtp hvor lett bilen slipper. Jeg har blant annet et akselerasjonsfelt i oppoverbakke som starter med krapp sving rett ved der jeg bor (E6). Med 2wd kunne jeg ikke gi særlig gass før den slapp på vått føre. Med 4wd slipper den "aldri".
Men - kjører en veldig pent, unngår hard akselerasjon og regenererer svakt merker en nok mindre forskjell på dekkslitasje.

Når det gjelder dekkbytte for øvrig koker det ned til kjørestil, bilens vekt, threadwear og hjulstilling. Etter 73.000km var X`en fortsatt på sitt første sett med vinterhjul med masse mønster igjen. Sommerhjulene hadde jeg derimot ikke oversikt over da jeg byttet felgstørrelse et par ganger i eierskapet :D
Så heller ikke særlig slitasje på sommerdekkene på S`ene jeg hadde, men de hadde jeg bare i hhv. 2/1 år (40.000/20.000km), så de var langt unna å være utslitt.
Kommentaren min var hovedsakelig knyttet til Model 3 som prioriterer bakhjulene sterkt på AWD utgaven.

Kjell Leaf

Noen skriver her at man burde legge avgifter på dekk.. Hallo.. det er allerede miljøavgifter på dekk. Og nei, effektavgiften ble ikke fjernet for at den var lett å jukse med, den ble fjernet fordi den var urettferdig, den ble derfor byttet ut mot co2 avgift: En bil med 200 hk hadde kanskje lavere forbruk enn en med 140 hk, men fikk likevel høyere avgifter. Dette ble altså gjort for å premiere biler med lave utslipp. Jeg ser for meg en gradvis innføring av moms, dette må innføres sakte itakt med at batteriene blir billigere. Når full moms er innført bør det ikke legges til andre avgifter, tapet fra manglende salg av fossilbiler og mangelen på salg av drivstoff blr staten dekke inn på andre måter. Elbilen må aldri bli en melkeku slik bilene har vært i Norge gjennom alle år.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på torsdag 04. mars 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:01
"Kanskje du har rett i prinsippet, men det er en grunn til at effektavgiften ble fjernet. Den er alt for komplisert, og alt for enkel å jukse med".

Den viktigste grunnen til at effektavgiften ble fjernet er FrP! Om er har den på det nivået jeg foreslår med 50.000 for Model S med 386 kW, så vil det koste så lite å oppgradere en motor (større effekt) at det er liten grunn til å gjøre seg til kriminell for så lite!
Effektavgift er av menyen i omtrent hele Europa. FRP er irrelevant.
Det er så lett å jukse med software og effekt, at det er ikke er en farbar vei. Men de må gjerne prøve :D

FrP er naturligvis ikke irrelevant. Det var de som avskaffet denne avgiften. Effektavgift har aldri vært på menyen i Europa. Det er få land som har avgifter på biler som vi har Norge (nesten bare Danmark). Effektavgift kan legges på nye biler og bare på dem. Det er helt logisk å ha effektavgift så lenge en har vektavgift. Effektavgift skal bare knyttes til nye biler (ingen avgifter om en øker ytelse, skifter motor etc så lenge dette er godkjent). Vanskeligere enn det behøver det ikke å være!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA