Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har tilbud på fullspekket ID4 fra to forhandlere. Ingen er i nærheten av 600.
Enyaq endte på rundt 580-590 med omtrent alt.
Q4 derimot måtte forbi 700 før den var bra utstyrt. Da ryker en på 25k i mva og ender på 725 istedenfor 700.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:13
Har tilbud på fullspekket ID4 fra to forhandlere. Ingen er i nærheten av 600.
Enyaq endte på rundt 580-590 med omtrent alt.
Q4 derimot måtte forbi 700 før den var bra utstyrt. Da ryker en på 25k i mva og ender på 725 istedenfor 700.
MVA taket treffer som tiltenkt, problemet er når det ikke finnes rimeligere alternativer, samt det faktum at den relative forskjellen til å kjøpe en tilsvarende fossil/hybridbil til samme pris har blitt mindre. En dyr elbil har i en smell nærmet seg en fossil bil i innkjøp, mens fossilavgiftene bare sakte kryper oppover. At dette ikke er mer tenkt gjennom ift. 2025-målet forbauser meg fremdeles.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: chargedup på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 09:49
Noe helt annet – noen som tror prisen på vinterhjul fra forhandler blir endret? Forhandlere tar jo svært høy pris for disse uten mva. Om de legger mva på toppen kan det ikke være mange igjen som kjøper vinterhjul fra forhandler, eller?
SNIP

Jeg tipper at de fleste premiumforhandlere kommer til å sette opp prisen noe, men mye mindre enn mva tillegget skulle tilsi.
Sikker på at du ikke mener setter NED prisene? Setter de opp prisene, blir jo bilene enda dyrere enn MVA'en ville blitt på.

Eller er dette en form for AUDI-logikk jeg ikke forstår, at det selger bedre om det blir enda dyrere enn Staten legger opp til?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

De setter opp prisen, men ikke like mye som mva. Dvs forhandler reduserer margin og kunden betaler bare deler av reell prisøkning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:01
De setter opp prisen, men ikke like mye som mva. Dvs forhandler reduserer margin og kunden betaler bare deler av reell prisøkning.
Om forhandler setter opp prisen, så øker de jo marginen, ikke reduserer den. De må jo sette ned prisen for at sluttpris med mva skal bli den samme.

For vi snakker fremdeles om pris eks mva, eller blander du nå inn og snakker om pris inklusive mva?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:01
De setter opp prisen, men ikke like mye som mva. Dvs forhandler reduserer margin og kunden betaler bare deler av reell prisøkning.
Om forhandler setter opp prisen, så øker de jo marginen, ikke reduserer den. De må jo sette ned prisen for at sluttpris med mva skal bli den samme.

For vi snakker fremdeles om pris eks mva, eller blander du nå inn og snakker om pris inklusive mva?

Jeg mener ikke noe annet enn å vise til nøyaktig det chargedup skriver (Sitat: Jeg tipper at de fleste premiumforhandlere kommer til å sette opp prisen noe, men mye mindre enn mva tillegget skulle tilsi.)

Påstanden er altså at de setter opp prisen noe, men mindre enn mva tillegget skulle tilsi.
Om vinterhjul før kostet 30k og med mva koster 37.500,-, så setter de bare opp prisen deler av dette.
Bakgrunnen er min opprinnelige post hvor jeg stilte spørsmål ved om vinterhjulene fra forhandler var salgbare når de legger mva oppå en allerede svært høy pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:07
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:01
De setter opp prisen, men ikke like mye som mva. Dvs forhandler reduserer margin og kunden betaler bare deler av reell prisøkning.
Om forhandler setter opp prisen, så øker de jo marginen, ikke reduserer den. De må jo sette ned prisen for at sluttpris med mva skal bli den samme.

For vi snakker fremdeles om pris eks mva, eller blander du nå inn og snakker om pris inklusive mva?

Jeg mener ikke noe annet enn å vise til nøyaktig det chargedup skriver (Sitat: Jeg tipper at de fleste premiumforhandlere kommer til å sette opp prisen noe, men mye mindre enn mva tillegget skulle tilsi.)

Påstanden er altså at de setter opp prisen noe, men mindre enn mva tillegget skulle tilsi.
Om vinterhjul før kostet 30k og med mva koster 37.500,-, så setter de bare opp prisen deler av dette.
Bakgrunnen er min opprinnelige post hvor jeg stilte spørsmål ved om vinterhjulene fra forhandler var salgbare når de legger mva oppå en allerede svært høy pris.
Det er vel det jeg antyder, at her blander du sammen priser med og uten mva og derfor feilaktig sier de setter opp prisen. Greit at man enes om begrepene, så man unngår slike misforståelser.

Dersom de før har solgt dekk til 30 K, som med mva ville kostet 37,5 K, så setter de prisen til 35 K ink mva når de må kreve inn dette fra sluttkunden, så har sluttprisen gått opp. Men forhandler har faktisk satt ned prisen fra 30 K til 28 K eks mva.

Forhandler sitter igjen med 2 K mindre, fordi de ikke tjener penger av mva-beløpet. Det betales i sin helhet tilbake til staten, etter at de har balansert dette mot inngående mva (de betale bare inn differansen mellom inngående og utgående mva). Ergo har de tatt et reelt priskutt.

Misforståelsen ligger da i at pris på vare til sluttkunde går opp pga mva legges til på utprisen, men forhandler har reelt sett satt ned sin pris eks mva, ergo er prisen kuttet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Jeg blander ingen ting. Forhandler setter opp prisen, men får lavere margin.
Om de ikke setter opp prisen må de ta hele regningen for mva selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Privatkunder forholder seg utelukkende til priser inkludert (eventuell) moms, så når denne går opp vil folk flest oppfatte det som at prisen settes opp. Å blande inn priser uten moms og anføre at prisen går ned når prislappen viser en høyere pris blir misvisende.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:02
Privatkunder forholder seg utelukkende til priser inkludert (eventuell) moms, så når denne går opp vil folk flest oppfatte det som at prisen settes opp. Å blande inn priser uten moms og anføre at prisen går ned når prislappen viser en høyere pris blir misvisende.
Var ikke sagt at prisen gikk ned, bare at forhandler/importør kutter prisen for å redusere prisstigningen som avgiftsinnføringen fører til, og ikke øker prisen.

Selvsagt må forhandler/importør kunne skryte av at de tar hele/deler av avgiften ved å kutte i egen pris. De kan jo ikke skryte av at de øker prisen så den går opp...

Trodde også at det var greit å forholde seg til korrekte begreper på et forum der det er en overvekt av nerds (kaller meg selv "nerd light") som er veldig/ganske opptatt av teknologi, og hvor kunnskapsnivået er høyere enn hos den delen av brukerne som ikke er så opptatt av å diskutere på et forum, eller holder seg til FB.

Men beklager at jeg tydeligvis hadde for høye forhåpninger her.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Forhandler er som alle andre næringsdrivende nødt til å annonsere pris ink mva til privatpersoner. Jeg tipper som sagt at feks en bil som forhandler tar 700' ikke ender opp med å koste 725' neste år, men feks 715. Dette vil selvfølgelig føre til at forhandler har en lavere bruttopris og derav lavere fortjeneste.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektro

Sitat fra: chargedup på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:18
Forhandler er som alle andre næringsdrivende nødt til å annonsere pris ink mva til privatpersoner. Jeg tipper som sagt at feks en bil som forhandler tar 700' ikke ender opp med å koste 725' neste år, men feks 715. Dette vil selvfølgelig føre til at forhandler har en lavere bruttopris og derav lavere fortjeneste.

Enig. Men skal ikke batteriprisene videre ned og kostprisen forøvrig ned- når volumene går opp, da?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

chargedup

Jo, altså prisene skal jo på sikt ned, men det har jo blitt messet om i alle år mtp elbilen. Bransjen som helhet har så vidt jeg vet ikke gitt dette til forbrukerne i form av lavere priser (finnes helt sikkert eksempler på det). BMW i3 økte vel batterikapasiteten med ca 50% hvert 3 (?) år for ca samme pris til sluttkunde. Jeg har inntrykk av at prisene ut til kunde sjelden senkes hvis etterspørsel er stor og konkurransen er liten. De fleste priskutt på elbiler har vel kommet fordi de ikke lenger er konkurransedyktige og etterspørselen daler, ikke fordi produksjonskostnaden synker?

Jeg vil tro de fleste forhandlere/importører gjør ganske grundige analyser før de priser bil og ekstrautstyr for å finne ut hvordan de kan ha størst mulig avanse samtidig som de skal selge nok antall. Det er helt normalt i alle bedrifter at man søker størst mulig fortjeneste, det er ikke noe galt i det. De færreste valgte å kjøpe ny etron 55 i Tyskland, det visste Møller på forhånd, så derfor kunne de differensiere prisen i Norge ift tyske priser.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA