Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. mars 2021, klokken 08:59
Det som bekymrer meg mest med Arbeiderpartiet er at de sier de vil stanse "urettferdig miljøpolitikk" og "symbolpolitikk"...fordi alle skal få likt og ha det like bra....de er blant de ivrigste i å endre 0-skatt på elbil. Men det som bekymrer meg mest med Arbeiderpartiet i regjering er ikke Arbeiderpartiet i seg selv, men MDG. Det kan fort komme til at AP er avhengig av MDG for å få sterk nok regjering...i eller utenfor regjeringen....og da begynner forhandlingene....alle vet hvordan det gikk i Oslo, f.eks. MDG ønsker at flere skal dø på veiene enn det som er planlagt gjennom å stoppe alle store 4-felts-motorveier, f.eks. mellom Ålgård og Lyngdal. Dette er et eksempel hvor tusenvis av trailere kommer fra Kristiansand og skal oppover vestkysten med varer....en uoppmerksom trailersjåfør....eller bittelitt is på veien....KABOOM....familie på 4 drept i Ioniq. Dersom HMS-avdelingen i Equinor / Schlumberger skulle designe veier i dag, ville de valgt at folk skulle passere hverandre med 70cm klaring i 80km/t? Folk ville sagt det er galskap...og det er det. Da de bygget 4-felt motorvei i Vestfold gikk det fra 16 døde i året i møteulykker og diverse til ca 1. Dette vil MDG ta fra alle de som ferdes mellom Stavanger og Kristiansand. En annen ting er at utslippet gikk ned mellom Kristiansand og Arendal da de fikk ny vei, siden trailerne slapp å bremse ned og gasse på så mye...selv om snittfarten økte markant.

Får håpe at Høyre får fortsette i regjering en periode til så de får satt i gang trygge veier, før MDG skal lage spisebord i veibanen. Det beste ville gjerne verdt om Høyre, Arbeiderpartiet, Krf og Venstre laget regjering sammen. Virker som at Arbeiderpartiet har sett at en del av de tingene den sittende regjeringen har gjort faktisk har fungert, og lært av det.
Bra at noen klarer å løfte blikket litt her. Dette med "avgiftslikhet for bileiere" er et problem ingen har klart å ta tak i, og det begynner å haste før dette blir gjennomgangsmelodien på stortinget. Likhetsprinsippet har allerede vært prøvd i Danmark, og det funket ikke overhodet. Og ikke er det korrekt heller.

Det dukker stadig opp vikarierende argumenter om hvor miljøfiendtlig elbiler er, men under lurer misunnelsen pga at man rett og slett ikke har råd, eller ønsker å kjøpe nyere bil. Eller er en innbitt Tesla-hater av ymse grunner, uten planer om å skifte mening de neste 20 årene. Dette er ikke noe som skal stoppe fremskrittet, men det går an å tenke litt mer på f.eks vrakpantordninger, eller rett og slett ren subsidiering av strøm og ladekort til fattige familier. Det må da også være en investering i folkehelse å få fjernet røyk og eksos fra små barn.
Nå har vi subsidiert ladestasjoner så mye, så da skal det kanskje ikke så mye subsidiering til for å få folk i the late majority til å bruke dem heller? Det tenkes alt for mye på kortsiktig profittibilitet på disse ladestasjonene. Staten sier liksom her versågod har du en ladestasjon, nå må du sette igang å tjene penger på den, helst i går fordi du har et lån å betjene og du må selvsagt gjøre alt etter alskens bedriftsøkonomiske prinsipper.
Mens man kanskje heller burde tatt litt av overskuddet på salg av elektrisk kraft, og fått fart på folks vaner omkring elektrisk mobilitet. Senere kan man skru opp prisen, men dette med hurtiglading står fremdeles på et vippepunkt, og det er lett å somle bort ballen i et blindt fokus på antall ladere. Hvis antallet står der ubrukt, mens dieselsjåførene suser forbi ågerprisene og ler hele veien til dieselpumpa, så er satsingen uansett feilslått.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carboy

For min del lokker ikke mva-fritaket spesielt mye lenger. Det er viktigere for meg å kjøpe den bilen man vil ha uavhengig av avgifter, og om det betyr noe kunne jeg heller velge å kjøpe en lett brukt bil som har tapt sine første 20-25%. Det er billigere å beholde bensinbilene og mer miljøvennlig å la være å bytte bil. Og elbilene er rett og slett ikke fullgode nok, hva gjelder tradisjonell kjøreglede, infrastruktur med ladehastigheter og også rekkevidde til at jeg er klar for å avløse bensinbilen. De funker som dagligdags bruksbiler der man lader mest hjemme. Hos oss har vi en elbil som konebilen. Hun er superhappy.

Men hvorfor rushe til å bytte ut hele bilparken med elbiler? Det virker som at bilprodusentene avvikler bensin og dieselmotorer innen 10-20 år uansett. Da er det jo like greit å nyte de gamle bensinbilene før det er for sent. Kose oss med fine motorlyder fra større V8ere og samtidig ha beskymringsfri rekkevidde. Og om 10-20 år går vi vel alle over på elbilene som da gjelder. Dagens elbiler vil bli like lite klassikere som de første store tunge mobiltelefonene. Elbiler er dessverre «bruk og kast» transportmidler. I fremtiden veier batteriene 200kg i stedet for 7-800kg og har 3-4mganger rekkevidden og redusert rekkevidde vinterstid er en saga blott. Det eneste man da savner er motordur og karakter. Men da kan man ha en klassiker eller tre stående med fine bensinmotorer ved siden av fremtidens 1500km rekkevidde elbiler som gjør 0-100 på valgfri tid.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

1000kwh

Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:18
For min del lokker ikke mva-fritaket spesielt mye lenger. Det er viktigere for meg å kjøpe den bilen man vil ha uavhengig av avgifter, og om det betyr noe kunne jeg heller velge å kjøpe en lett brukt bil som har tapt sine første 20-25%. Det er billigere å beholde bensinbilene og mer miljøvennlig å la være å bytte bil. Og elbilene er rett og slett ikke fullgode nok, hva gjelder tradisjonell kjøreglede, infrastruktur med ladehastigheter og også rekkevidde til at jeg er klar for å avløse bensinbilen. De funker som dagligdags bruksbiler der man lader mest hjemme. Hos oss har vi en elbil som konebilen. Hun er superhappy.

Men hvorfor rushe til å bytte ut hele bilparken med elbiler? Det virker som at bilprodusentene avvikler bensin og dieselmotorer innen 10-20 år uansett. Da er det jo like greit å nyte de gamle bensinbilene før det er for sent. Kose oss med fine motorlyder fra større V8ere og samtidig ha beskymringsfri rekkevidde. Og om 10-20 år går vi vel alle over på elbilene som da gjelder. Dagens elbiler vil bli like lite klassikere som de første store tunge mobiltelefonene. Elbiler er dessverre «bruk og kast» transportmidler. I fremtiden veier batteriene 200kg i stedet for 7-800kg og har 3-4mganger rekkevidden og redusert rekkevidde vinterstid er en saga blott. Det eneste man da savner er motordur og karakter. Men da kan man ha en klassiker eller tre stående med fine bensinmotorer ved siden av fremtidens 1500km rekkevidde elbiler som gjør 0-100 på valgfri tid.
Tror de fleste er glade for å slippe styret med bensinbiler. Fylling, servicer, masse kostnader med ting som ødelegges osv..

Hvis man kjører 50km om dagen er jo bilene fullgode i dag.

Carboy

De som vil slippe «styr med bensinbiler» er nok de som ikke er bilinteresserte, men bare vil ha et transportmiddel som virker. Og da er elbil genialt så lenge man klarer seg med rekkevidden. Men for de som trenger rekkevidden er bensin eller dieselbil fortsatt uslåelig. Og får man ikke ladet hjemme er elbil tullete dyrt.

Det eneste som er litt snodig når man tenker seg om er hvorfor folk forter seg og står på ventelister i årevis(?) bare for å få tak i en tidlig elbil. Er vel det samme som når boligprisene stiger. Man er redd for å gå glipp av det noen andre får tak i. Og så tenker man seg kanskje om etterpå, var det egentlig så lurt for meg å gjøre slik som alle andre?

Det store spøkelset er «men det blir moms på elbiler og da er det for sent». Men er det egentlig det? Produsentene må selge like mange elbiler uansett og da mø de senke prisene slik at de får solgt like mange biler. I tillegg blir konkurransen større, teknologien bedre og bedre og markedene mer og mer kresne og mer mettet.
Prisene er på vei ned - hvis ikke går salget ned. Så jeg tror ikke det er så viktig å forte seg å kjøpe elbil.

Og de fleste elbiler har vært belemret med feil på tidlige biler. Jeg kjøpte en av de første elbilene av en ny modell fra tysk bilprodusent. Type dyr elbilstolthet til nesten 1 million kr. Har aldri hatt så mye tull og feil på en bil noengang og dette var i tillegg en helt ny bil.
Hvorfor ikke vente et år eller to ut i livssyklusen til modellen så man ser den er en god modell? Kanskje får man prøvekjørt før kjøp også  ;)
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

1000kwh

Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:41
De som vil slippe «styr med bensinbiler» er nok de som ikke er bilinteresserte, men bare vil ha et transportmiddel som virker. Og da er elbil genialt så lenge man klarer seg med rekkevidden. Men for de som trenger rekkevidden er bensin eller dieselbil fortsatt uslåelig. Og får man ikke ladet hjemme er elbil tullete dyrt.

Det eneste som er litt snodig når man tenker seg om er hvorfor folk forter seg og står på ventelister i årevis(?) bare for å få tak i en tidlig elbil. Er vel det samme som når boligprisene stiger. Man er redd for å gå glipp av det noen andre får tak i. Og så tenker man seg kanskje om etterpå, var det egentlig så lurt for meg å gjøre slik som alle andre?

Det store spøkelset er «men det blir moms på elbiler og da er det for sent». Men er det egentlig det? Produsentene må selge like mange elbiler uansett og da mø de senke prisene slik at de får solgt like mange biler. I tillegg blir konkurransen større, teknologien bedre og bedre og markedene mer og mer kresne og mer mettet.
Prisene er på vei ned - hvis ikke går salget ned. Så jeg tror ikke det er så viktig å forte seg å kjøpe elbil.

Og de fleste elbiler har vært belemret med feil på tidlige biler. Jeg kjøpte en av de første elbilene av en ny modell fra tysk bilprodusent. Type dyr elbilstolthet til nesten 1 million kr. Har aldri hatt så mye tull og feil på en bil noengang og dette var i tillegg en helt ny bil.
Hvorfor ikke vente et år eller to ut i livssyklusen til modellen så man ser den er en god modell? Kanskje får man prøvekjørt før kjøp også  ;)
Om man har en E-tron eller en Q5 må man forvente mye tull uansett.  :laugh:

Hvis en familie har en dieselbil med stadig dyrere driftsutgifter kan det gi mye mening å kjøpe en Ioniq, feks. Det har gitt lite kødd og veldig lave utgifter på drivstoff og service.

Og man kan være bilinteressert og være fullstendig ferdig med forbrenningsmotoren. Jeg synes personlig det er mye mer spennende med elbiler. Det henger bare ikke på greip lengre å brenne bensin for å få bilen din til å gå fremover.

Carboy

Det er helt sikkert mulig å klare seg som bilinteresert i elbiler. Men med en gang man hører en fin v8 motor bør man glede seg og få frysninger, hvis ikke er man ikke skikkelig bilinteressert i mine øyne. At man har fått en ny trend med elbiler betyr ikke at det føles meningsløst med bensinmotorer. Det er tvert i mot enda en biltype som har fått tilpass, nemlig elbilen. Det kan vi glede oss over. Det som er trist er at mange mener det må være enten eller. Og jeg skjønner ikke hvorfor vi må avskaffe det ene for å få plass til det andre.

Likevel synes jeg elbilene er altfor tunge. Det er kanskje bare i-pace, taycan og model 3 som ikke virker supertunge. Men selv de føles tyngre enn tilsvarende bensinbiler. Er snodig når jeg kommer fra mellokklasse-suv EQC og over i min 400kg lettere S-klasse coupe med v8. Der føles plutselig S-klassen som en lett og småsporty bil pga at den er så mye lettere.
Selv en Taycan føles relativt tung og er vel tyngre også.

Så elbiler har mye å gå på når det gjelder batteriteknologi og vekt. Men også for rekkevidde i kulde og ladehastighet. I tillegg er jeg litt negativt overrasket over hvor mange batteripakker som får redusert rekkevidde etter kort tid. Min cabriolet, en 14 år gammel britisk bensinbil med V8, har samme rekkevidde fortsatt som da den var ny. Og det tar fortsatt 4 minutter å fylle den opp fra 10%-100%.

For å skulle bytte fra bensinbil til elbil krever at man er villig til å kompromisse og akseptere endringer. For noen går dette helt fint. For andre er endringene for store til at det gir de noe tilbake.

For min del er det best med en elbil til bruk og kast-kjøring og enkel hverdagstransport og det er jo det de fleste driver med. Men når man skal man kose seg så tar man dessverre ikke elbilen, uansett om det er en Taycan eller en Etron, dersom man også har f eks en 911 eller en skikkelig grom nyere bensinbil er det vanskelig å bare la den stå og si... nei i dag skal jeg ta elbilen! Eneste grunnen måtte være å spare litt penger på drivstoff eventuelt og det føles som blasfemi for min bilinteresse :)
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

tromsø

Carboy, du er ikke alene om disse tanker og jeg skjønner en del av dem. Men du glemmer jo selve hovedgrunnen til at vi nå går over til elbiler, nemlig ICE-bilens påvirken på både det lokale og globale miljøet. ICE-biler bidrar til substansiell fororensing i lokal bymiljø og selvfølgelig også til vekshuseffekten. Eneste muligheten til et bærekraftig samfunn er elektrifisering av transport etc.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ketill Jacobsen

"For min del er det best med en elbil til bruk og kast-kjøring"!

Hva i alle verden er dette ("bruk og kast-kjøring")?

Jalla

Sitat fra: tromsø på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:52
Carboy, du er ikke alene om disse tanker og jeg skjønner en del av dem. Men du glemmer jo selve hovedgrunnen til at vi nå går over til elbiler, nemlig ICE-bilens påvirken på både det lokale og globale miljøet. ICE-biler bidrar til substansiell fororensing i lokal bymiljø og selvfølgelig også til vekshuseffekten. Eneste muligheten til et bærekraftig samfunn er elektrifisering av transport etc.
Tja, ting er kanskje ikke så enkle som du prøver å gi inntrykk av så raskt vi ser utenfor vår del av Europa.
Husk at mange steder i verden så har de knapt strøm til mer enn belysning, og hvor tror du strømmen kommer fra? Du kan også lese denne artikkelen om problemene rundt en meget viktig del av en elbil.
Varningen: För svårt och dyrt att säkra råvaror till batterier
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/varningen-for-svart-och-dyrt-att-sakra-ravaror-till-batterier/

Det er enkelt å rope på elbil når vi sitter i en land som har tjent seg rike på salg av olje og gass, og av den grunn har råd til å gjøre ting som andre land ikke har mulighet for. Noen trenger å se seg selv litt i speilet.

Carboy

Sitat fra: tromsø på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:52

Enig i at det er (bør være) grunnen. Men er det miljøvennlig å bytte ut f eks en 2017 modell energieffektiv og klimavennlig Mercedes C180 bensin på rundt 15-1600kg med en 2600kg tung Mercedes EQC? For det første skal elbilen produseres. Deretter skal den 1 tonn tyngre elbilen brukes med elektrisitet, og den drikker strøm som en alkoholiker. Og så lenge den får påfyll av «billig vodka», kilowatt-timer på hjemmeladeren hele tiden så det går fint. Mens en C180 må fylles for avgiftbelsgt drivstoff og betale avgifter ved bruk, men forurrenser den egentlig mer enn elbilen på 2,6 tonn? Den er mer klimavennlig å produsere, og bruker mindre energi. Men lokale utslipp går klart ned med elbil. De blir til og med borte.

Jeg er sikker på at elbilen er mer klimavennlig til tross for det jeg sa her. Men bilbruk er bilbruk, og bilproduksjon er bilproduksjon. Ikke spesielt miljøvennlig uansett. Men det er fornuftig å få bort tomgangskjøring av dieselbiler i byene. Man merker ganske stor forskjell.
Men jeg tror ikke man skal være naiv og føle seg spesielt klimavennlig i en elbil. Spesielt hvis man bytter bil oftere nå enn tidligere.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Carboy

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:44
"For min del er det best med en elbil til bruk og kast-kjøring"!

Hva i alle verden er dette ("bruk og kast-kjøring")?

Da tenker jeg på hverdagskjøring, ren transport, behovsrelatert. Og bruk i jobb, handling kjøring til barnehage etc. Jeg har både bensinbil og elbil. Kosekjøring bare for hyggens skyld gjør man ikke like mye av i en elbil. I alle fall ikke om man har tilgang på en mer enn 6 sylindret bensinbil.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

tromsø

Man kan kritisere elbiler for mye og noe av det er sant MEN, igjen hvis vi skal få et bærekraftig samfunn i Norge og resterende verden så må ICE biler vekk og erstattes av noe annet. Det er et faktum. Og hvis vi skal beholde personbiler så må de elektrifiseres, vi har intet annet valg.

Ting tar tid men når etter hvert all elektrisitet vi genererer i verden kommer fra fornybare kilder så spiller det ikke noen rolle hvis det koster mer energi å lage en elbil enn en ICE-bil. Og drivstoffet vil være fornybart. I tillegg vil elbiler bli billigere å produsere enn ICE-biler innen få år. Konstruksjonen til en elbil er mye enklere sammenlignet med en ICE-bil. Råstoffer til Li-batterier er en utfordring men det vil komme nye type batterier basert på andre kjemier og litium kan også utvinnes fra sjøvann.

Beklager OT.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ferry

Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:18
Det er billigere å beholde bensinbilene og mer miljøvennlig å la være å bytte bil.

Men hvorfor rushe til å bytte ut hele bilparken med elbiler?

Livsløpsanalysene er uenig med deg. Det er bruken av en bil som står for majoriteten av utslipp. Ikke produksjonen. Jo tidligere en fossilbil slutter å brenne drivstoff, jo bedre. Helst bør ikke bilen produseres i det hele tatt.

Ferry

Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:10
Det er helt sikkert mulig å klare seg som bilinteresert i elbiler. Men med en gang man hører en fin v8 motor bør man glede seg og få frysninger, hvis ikke er man ikke skikkelig bilinteressert i mine øyne.

Du må få lov å mene hva du vil, på linje med alle andre. Men du har ikke noen enerett på å mene hva skikkelig bilinteressert er! V8 kan være så mangt. Og frysningene er ikke nødvendigvis av det gode slaget. V8 er de uinteressertes layout ;) Det gir meg assosiasjoner til Chevy Van, Dodge og annet skrot. Høres ut som det skal ramle fra hverandre hvert øyeblikk.

RJK

Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:33
Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:10
Det er helt sikkert mulig å klare seg som bilinteresert i elbiler. Men med en gang man hører en fin v8 motor bør man glede seg og få frysninger, hvis ikke er man ikke skikkelig bilinteressert i mine øyne.

Du må få lov å mene hva du vil, på linje med alle andre. Men du har ikke noen enerett på å mene hva skikkelig bilinteressert er! V8 kan være så mangt. Og frysningene er ikke nødvendigvis av det gode slaget. V8 er de uinteressertes layout ;) Det gir meg assosiasjoner til Chevy Van, Dodge og annet skrot. Høres ut som det skal ramle fra hverandre hvert øyeblikk.

X-svoger hadde en sort Pontiac TransAm/firebird med gullørna og gull dekor. Hørtes heftig ut når turtallet fikk fritt utløp, men med mindre man kjører veldig rykk og napp, så høres det jo ut som en sjark som gammel tøffer  innover fjorden. Altså temmelig uinspirerende. Og det blir jo mesteparten av kjøringen, om det ikke er akkurat by-"cruising" med gass og brems som er målet med turen.

Personlig kan jeg altså styre meg for dette. Da er en MC-motor langt mer spennende lydmessig. Og effektmessig så kommen man langt lengre for pengene med MC og elbil. Og jeg foretrekker en kjøretur der man kjører for turen sin del, over det å tøffe seg på stripa.

Og burne dekk, har jeg egentlig aldri hatt sansen for, og unødvendig røyklegging av gata. Da er utseendet og stilen, mer klassisk eleganse, mer i min gate. Ytelser er aldri galt, men da er ikke db-nivået noe for min del, men bilen skal definitivt kunne flytte på seg i tillegg til å være pen. Det er der min bilinteresse ligger.

Og så er jeg tech-interessert, noe som og er med på å forklare min fascinasjon for elbiler. Og jeg klarer ikke fri meg fra å elske at man kan få alt dette, langt billigere enn med ice, og helt uten skadelige avgasser ved bruk. Som det sies over, og som jeg har sagt før, ingen grunn lengre for å brenne opp olja til transport, om el kan gjøre jobben minst like godt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA