Model 3 - bestilling og levering 1.kvartal 2021

Startet av ReisaM3Y, søndag 10. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

najtrox

Bestilte også mtp februar levering. Fått VIN 890xxx. På torsdag ble jeg forespeilet tidlig mars evt. sen februar levering, men min kontaktperson i Tesla sa nå estimert sen mars levering. Er det båten som er forsinket eller er det andre grunner til forsinkelsen?

Edit: Fikk nå vite at bilen har estimert ankomst 10. mars. Såvidt jeg vet matcher de vel ikke VIN før man faktisk har en bil på vei til Europa på båt? Isåfall snakker vi jo fort over en mnd utsatt levering.

etz

Bestilte M3P 26.12. Fikk beskjed om levering i februar, ikke hørt et ord etterpå. Har sett 3 biler innom inventory som er helt lik min specc uten at jeg har fått match. Har et innbytte tilbud som går ut 5 mars. Vurderer og bare avbestille da jeg er avhengig av å få den andre bilen bort og gå for hybrid som var den opprinnelige planen før jeg testet M3P.
Avbestilt: Tesla Model 3 Performance 2021 Hvit/Sort

Endret til: Tesla Model 3 Performance 2021 Blå/Hvit
Levering 15.Juni i Tromsø

ReisaM3Y

Har du aktivt kontaktet Tesla og hørt om match? Jeg bestilte 10.12.20, og bestillingen ble først matchet til en bil i forrige uke. Kontaktet de via chat. Fikk da også beskjed om forventet ankomst 10.mars til Tromsø, og utlevering ett par dager etterpå. P.t. er det 2 båter på tur over til Europa, og 5 til skal avgårde de neste ukene. Disse bilene må de få ut til kundene innen 31.mars. Din bil er garantert blant disse.
Å velge en inventory er ingen garanti for at levering skjer kjappere, men det kan du også sjekke med Tesla-chat. 
2021 Model 3 LR sort/sort 18" hf.

Mags85

Snakket med Tesla på chat nå. Hadde blitt koblet mot en bil, men fikk ikke VIN nummer enda. De sa estimert levering februar/mars. Bestillte mid januar M3LR Blå/Svart. Håp for at den er på Glovis Captain da eller?

ReisaM3Y

Godt mulig, men tipper heller at den er på Horizon Leader. Den ankommer Zeebrugge ca 15. februar. Det burde tilsi levering til Norge i slutten av februar, begynnelsen av mars. Er bare å pese de på chat i neste uke også, til du får oppgitt VIN.  :D Jeg fikk VIN oppgitt, men klar beskjed om at den kunne endre seg.

Sorlandsinv

Rart at om man går og bestiller nå på nettsiden så kommer det levering februar. Om vi ikke får bil før i mars, så bløffer de med leveransemodell på nye bestillinger. Eller er det slik de holder på til vanlig?

najtrox

Sitat fra: ReisaM3Y på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:55
Godt mulig, men tipper heller at den er på Horizon Leader. Den ankommer Zeebrugge ca 15. februar. Det burde tilsi levering til Norge i slutten av februar, begynnelsen av mars. Er bare å pese de på chat i neste uke også, til du får oppgitt VIN.  :D Jeg fikk VIN oppgitt, men klar beskjed om at den kunne endre seg.

Jeg har hatt VIN siden jeg bestilte(via Inventory - in transit). Fikk ført beskjed via chat om ankomst Norge 15.februar, som da tyder på Horizon Leader. Så ny beskjed fra Tesla kontakt om levering sen mars. Virker å være rimelig bingo når man får utleveringsdato, men de er nok på denne båten ihvertfall.

Mags85

De ringte meg i ettermiddag, plus at på tesla sidene så gikk bila til neste «steg». Fra bestilling til klargjør for levering.
Spurte hun jeg snakket med, og hu sa levering tidlig mars til meg.

NoPain

I følge Mr. Miserable så får man ikke VIN før bilen er på båten. Når jeg var på chatten med tesla for å spørre etter VIN nummeret mitt, så fikk jeg også beskjed om at bilen var på båten på vei fra USA.

Tipper den da er på Horizon, og den er jo i Zeebrugge 14-16 feb. Da burde den vel komme i slutten av feb/begynnelsen av mars?

TKTS

Jeg chattet med de i går, fikk til svar at jeg er matchet med en bil men får ikke vite VIN da den blir endret flere ganger på vei. Når jeg spurte om båt og levering fikk jeg bare til svar begynnelsen eller slutten av mars.

Model 3 performance, levering Drammen.

ReisaM3Y

Tydelig at det er en litt ulik tilnærming til dette hos Tesla-selgerne. Jeg fikk oppgitt VIN, og estimert dato for levering. Men også klar beskjed om at VIN kunne bli endret underveis, og at jeg derfor ikke måtte bestille forsikring osv. Ville prøvd en ny chat om en dag eller to. Kan hende du treffer en mer medgjørlig selger da.  ;)

Årsak til at matchet VIN kan endres, tipper jeg er pga en svært komplisert logistikk-kabal som skal gå opp. Det kommer minst 18.000 - 20.000 biler til Zeebrugge, fordelt på 6-7 skip i løpet av drøyt 5-6 uker. Flest mulig av disse bilene skal være levert en europeisk kunde senest 31.mars.
Mer info om frakt av biler fra Zeebrugge til bl.a. Norge, kan fåes i denne tråden i forumet hos TMC Europa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/inter-european-shipping-and-deliveries.213294/

Min tilnærming: Krysser fingrene for at min bil leveres Tromsø i midten av mars som meldt. Med litt flaks; kanskje noe før. Samtidig forberedt på at levering også kan skje 31. mars i verste fall.

TKTS

Ser også at Model Y som leveres ut nå i USA har rattvarme. Krysser fingrene på at vi får det på våre Model 3

alb92

Det er et annet forum som andre her veit om, med Mr. Miserable som har veldig god info om båtene i fra USA, tenkte jeg kunne gjøre en liten oppsummering her.

Det er 3 båter som er på vei i fra USA til Europa, med 3, mulig 4, til etter hvert.

Glovis Captain er første båt, som er estimert inn til Zeebrugge 6 februar.

Horizon Leader kommer etter, estimert 14 februar.

Grand Ruby har forlatt USA noen par dager siden og er estimert 23 februar.

Etter det kommer det sannsynlig Glovis Companion, Glovis Solomon, Lake Geneva og Glovis Sirius.

Fra Zeebrugge så blir det vanligvis ny båt til Drammen. Varierer litt i tid, men jeg estimerer selv en uke etter båt i fra USA ankommer til den er i Drammen.

I fra Drammen til de forskjellige Tesla service centers rundt i landet tar det nok variert med tid, og så må service center klargjøre bil også, som tar litt tid det også. Dere må selv estimere det (jeg estimerer selv 7-10 dager for bil til Tromsø, og da opp til en uke klargjøring).

Hvis du har fått vin i fra chat eller salgsperson, så er bilen din mest sannsynligvis på båt. Jeg fikk vin like etter Horizon Leader reiste i fra USA. Chat ville ikke fortelle hvilken båt, så jeg selv estimerer levering rundt måned skifte februar/mars hvis den er på Glovis Captain, eller rundt 10 mars hvis den er på Horizon Leader. Jeg kan selvfølgelig ta helt feil på estimeringen.

Sorlandsinv

Snakka med tsjatten. De vil ikke oppgi VIN, da erfaring viser at VIN endres flere ganger underveis - mtp at noen kanskje avbestiller, andre endrer bestilling - og bilene matches på nytt. Så snakka jeg med selger, og fikk VIN - 886xxx.

Herved vil jeg be alle som har bestilt LR hvit/sort med hengerfeste og 18" dekk om å avbestille eller endre farge :)

Sorlandsinv

Så snakka jeg meg selger, og hen tror levering blir midten/slutten av mars 😭 kjipt at man ikke leste seg opp da man bestilte i januar, og solgte gamlebilen mens man trodde «levering-februar» betyr levering i februar...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA