Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbikjøring

Startet av Counterpointer, tirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. mars 2020, klokken 15:14
Det er en grunn til at når jeg var barn så viste en at om det var en TV (Sogn og fjordane) eller UE (Sunnmøre) registrert bil så var det stor sjanse at de kjørte som tullinger!
Ta med UX og UR for Nordmøre og Romsdal og da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12Jeg holder selvsagt minimum fartsgrensen hvis forholdene tilsier det, eller 10-15 over hvis andre gjør det.

:o Bra du sier det som det er. Det er slik trafikken fungerer i praksis. MEN, den dagen du blir stoppet av UP, beskriver du adferden din like ærlig da? Jeg tror nemlig de har et noe avvikende syn på på det der med minimum og maksimum, i hvert fall offisielt. Jeg har mang en gang hørt utsagn som "en må i hvert fall klare å holde fartsgrensa". Den argumentasjonen holder ikke lenger enn til nærmeste fartskamera/gjennomsnittsmåling/laser. Det er påtagende hvor mye mindre "trykk" det er i trafikken gjennom snittmålingene.


hanche

I spesielle situasjoner, slik som i påsketrafikken, mener jeg å ha hørt selv politiet oppfordre til å følge køen, selv om den går fortere enn fartsgrensen. Da er de mest bekymret for konsekvensene av uvettige forbikjøringer dersom det skulle oppstå luker.

Men under mer normale forhold tror jeg neppe unnskyldningen holder.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Diskuterer dette med fartsgrense ofte med mine øvelseskjørere. Regelen er jo krystallklar, 1 km/t over er ikke lov! Eneste lille rommet for variasjon er speedometeravviket (som på Tesla er veldig lite).

Derimot er fartsgrenser i praksis omtrent som minimumsgrenser, og for oss med L på bilen så oppfattes vi som hinder i trafikken. Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

Må si at når jeg tidligere kjørte i Hallingdal med veldig lang strekke med gjennomsnittsmåling, så hadde jeg nesten alltid en forbikjøring eller to og jeg har ikke noengang blitt målt over. Dette er jo fordi folk kjører langt under fartsgrensen med margin, og jeg får fnatt av å ligge reelt i 60 km/t i 80 sone!

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. mars 2020, klokken 12:02

Må si at når jeg tidligere kjørte i Hallingdal med veldig lang strekke med gjennomsnittsmåling, så hadde jeg nesten alltid en forbikjøring eller to og jeg har ikke noengang blitt målt over. Dette er jo fordi folk kjører langt under fartsgrensen med margin, og jeg får fnatt av å ligge reelt i 60 km/t i 80 sone!
Rv7 mellom Nesbyen og Bromma har ett ganske langt strekke med gjennomsnittsmåling. Jeg elsker det, fordi der er det flere fine strekk for forbikjøring, og alle kjører som du sier langt under fartsgrensen. Blir ofte 2-3 forbikjøringer på det strekket, så lenge det ikke er møtende trafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. mars 2020, klokken 12:02
Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

:P

https://www.youtube.com/watch?v=NowHyEhPlJw
Model S 85D

kodax

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
...
Jeg mistenker at du henger deg opp i forbikjøring fordi du ikke gjør dette selv i stor grad, og ikke forstår ønsket om det. Personlig er jeg mere redd for å møte familiefaren med skrikerunge i baksetet etter en våkenatt, eller 30 åringen som leter etter favorittpodcasten på vei til universitetet. Eller trailersjåføren som har kjørt NON-stop i 48 timer med en halvflaske vodka innabords.
...
Som jeg underskrev med tidligere i tråden, så er jeg en eks-forbikjører. Jeg tok et valg for noen år siden om generelt sett å ikke kjøre forbi hvis det ikke er nødvendig. Grunnen til at jeg tok det valget var at jeg hadde fått barn, og tenkte som så at det lille jeg potensielt sparer har null verdi ift konsekvensene ved en ulykke. Dette vil jo også være til fordel for den jeg potensielt hadde kollidert med. Dette har gjort at jeg har blitt vant til å ligge bak andre, noe jeg etterhvert har funnet ut at er en mer behagelig og avslappende måte å kjøre bil på. Med ACC så er det enda mer behagelig. Poenget mitt er at dersom man er vant til å kjøre forbi, så kan det føles unaturlig/stressende å ikke gjøre det, men jeg vil påstå at det er fordi vi har blitt opplært til at vi nettopp skal kjøre forbi.
Det er andre situasjoner som statistisk sett kanskje er mer farlig når man kjører bil, men det er summen av statistikken som sier noe om hvor farlig det er totalt, og den går ned når man fjerner en av faktorene.
(Men ja, siden jeg følger bilen foran, så er jeg på en måte med og skaper trafikkfarlige situasjoner fordi andre da vil kjøre forbi meg også, men en så bakvendt logikk får være forbeholdt de som tviholder på sine argumenter;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: kodax på fredag 20. mars 2020, klokken 12:19
Jeg tok et valg for noen år siden om generelt sett å ikke kjøre forbi hvis det ikke er nødvendig. Grunnen til at jeg tok det valget var at jeg hadde fått barn, og tenkte som så at det lille jeg potensielt sparer har null verdi ift konsekvensene ved en ulykke.
Da tolker jeg det slik at du vurderte at dine forbikjøringer økte sannsynligheten for ulykke dramatisk. Klart, hvis man ikke kan kjøre forbi på annet hvis så er jo det en gyldig vurdering.

Selv opplever jeg den totale økte risikoen ved å gjøre noen forbikjøringer i løpet av en lang tur som mikroskopisk. Det bidrar og til å skjerpe konsentrasjonen i.f.h.t. å bare ligge bak i en kø og svime.

Når det gjelder ACC så er jeg en stor fan av det, men når det kjøres ujevnt (som det ofte gjør), så er de fleste ACC systemer så trege at de bidrar til å øke strikkeffekten bakover i køen. Så t.o.m. Mindre fartsendringer foran i en lang kø ender opp i kraftige nedbremsinger og akselerasjonen bakerst. Særdeles ubehagelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mars 2020, klokken 12:36
Sitat fra: kodax på fredag 20. mars 2020, klokken 12:19
Jeg tok et valg for noen år siden om generelt sett å ikke kjøre forbi hvis det ikke er nødvendig. Grunnen til at jeg tok det valget var at jeg hadde fått barn, og tenkte som så at det lille jeg potensielt sparer har null verdi ift konsekvensene ved en ulykke.
Da tolker jeg det slik at du vurderte at dine forbikjøringer økte sannsynligheten for ulykke dramatisk. Klart, hvis man ikke kan kjøre forbi på annet hvis så er jo det en gyldig vurdering.
...
Fristende å bruke diverse grønsaksuttrykk som svar på din kommentar, men for å svare saklig: Nei, jeg anser meg selv som en svært habil sjåfør, hatt lappen i mange år og har kjørt bil over det meste av verden, men jeg anser også at risikoen for ulykker uansett reduseres nok til at jeg syns det var en riktig beslutning. Jeg tok jo ikke den beslutningen da jeg var 18, og det var kanskje da jeg burde tatt den ift risiko. Tilsvarende er det nok de som ikke vurderer å ta en sånn beslutning som potensielt har mindre konsekvenstenkning kombinert med mindre erfaring, typisk unge sjåfører, men også andre som ikke ønsker å endre atferd av forskjellige grunner.
Du kan godt være verdens beste sjåfør, saken dreier seg egentlig ikke om deg eller meg, men om generelle regler i samfunnet som kan være til det beste for alle.
Som tidligere nevnt har jeg liten tro på at det kommer slike regler, før den tid kommer nok selvkjørende biler som fjerner behovet for slike "drastiske tiltak" ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

De bilene som var da jeg var 18 år var utrolig mye mer risikable å kjøre forbi med, tok sikkert opp mot 20-30 sekunder å komme forbi, i dag hvor vi snakker om noen få sekunder er risikoen blitt langt mindre!

kodax

Ja, det går raskere og det er med sikrere biler, men siden det går raskere så er også skadepotensialet større, særlig for andre mykere trafikanter.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på fredag 20. mars 2020, klokken 13:03
Tilsvarende er det nok de som ikke vurderer å ta en sånn beslutning som potensielt har mindre konsekvenstenkning kombinert med mindre erfaring, typisk unge sjåfører, men også andre som ikke ønsker å endre atferd av forskjellige grunner.
Du kan godt være verdens beste sjåfør, saken dreier seg egentlig ikke om deg eller meg, men om generelle regler i samfunnet som kan være til det beste for alle.
Vi gjør nok forskjellige vurderinger. For meg er endring i totalrisiko med bilkjøring ved å kjøre forbi eller ikke så liten at det ikke har noen betydning. Skulle jeg gjort slike endringer så måtte det være å slutte å kjøre bil, evt ta  CD lappen og kjøpe stor nok bil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Helt ok at man gjør forskjellige vurderinger. Hvor liten endring i totaltrisiko er blir jo bare gjetting, men det fins i hvert fall tall på at folk flest feilvurderer ift forbikjøring.
Bla: https://samferdsel.toi.no/nr-3/slik-feiloppfatter-vi-i-trafikken-article33008-2175.html
"Når farten er lav, tror bilistene at de trenger lengre veg til forbikjøring enn de faktisk gjør. Når farten er høy, tror de det motsatte. Da kan de velge å kjøre forbi selv om det ikke er lang nok fri veg til å gjøre det."
Videre vil man typisk gjøre det når man er vant til det, uavhengig om man føler seg trøttere enn ellers, noe som gjør at en god "forbikjører" også kan være en dårlig "forbikjører".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Folk feilvurderer ofte både fart, distanse og størrelse. Det er ting som hjelper med erfaring. Det går og an å legge inn sikkerhetsmarginer. Jeg velger å tro at etter en drøy million km i bil og ca 30000 km på mc ihvertfall har lært meg litt om slikt. Men kan bekrefte at vurderingene var dårligere i ungdommen.

Men dette er egentlig ett prinsipielt spørsmål, skal man prøve å gjøre trafikken 100% trygg? Da kan jeg bare avsløre med en gang, det går ikke. Med så stor forskjell i vekt på kjøretøy som ferdes på veiene er det helt umulig. Og da blir det bare rart i singulere ut forbikjøringer. Forskjellen mellom en etron og en trilling er jo allerede helt drøyt og ser du på mc vs semi så blir det helt grotesk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA