Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbikjøring

Startet av Counterpointer, tirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. mars 2020, klokken 11:07
Det som hører til diskusjonen om forbikjøring er dette med tett avstand til den som oppfattes som å kjøre for sakte.

Er bare delvis enig i at å bruke bremser for å varsle at noen er ubehagelig nær er feil.
Hva skal en gjøre når noen ligger 0,5 sek fra bakenden på egen bil?

Driver nå aktivt med opplæring av to stk som skal ta førerkort. Det virker som noen sjåfører blir ekstremt provosert av å se en rød L bak på bilen. Hadde en her for en uke siden som var så ille at jeg sendte filmene fra kameraene til politiet. Han «støtet» mot bakende på bil flere ganger for så å ta en farlig forbikjøring i yttersving i 50 sone. Vi holdt fartsgrense nøyaktig etter Tesla speedometer (som er kanskje 1-2 km/t under reell GPS fart).

Hadde det vært jeg selv som kjørte hadde denne fyren fått se bremselys....... Jeg hater å ha folk for nærme bak.

En kollega stoppet en fyr som lå tett på han for en stund siden og fortalte denne sjåføren hva han mente om slik kjøring, denne personen forsto ikke hva som var problemet. Det er temmelig skremmende da dette er en av de vanligste grunnene til påkjørsel bakfra med tilhørende whiplash.

Godt å se det er flere som har et nogenlunde ewdruelig forhold til dette. Er jo ikke som om man bråbremser for å skremme vedkommende. Bare nok til å sende et signal.

Hadde noen gjort det med støting bak, hadde jeg ved sikker strekke dempet farten om så til full stopp og så tatt fyren for meg. Jeg er ikke en som er lett å irritere, men slikt er faen ikke akseptabelt. Kudos for at du hadde video-opptak og sendte inn til Politiet, for det er veldig lite akseptabel oppførsel i trafikken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Nå forsvarer jeg ikke akkurat å ligge klin inntil den foran. Man har ett alternativ, og det er bare å svinge til siden / bytte fil og slippe vedkommende forbi. Jeg liker ikke å ha slike bak meg. I stedet for å tviholde på at "jeg har rett" og forsøke å drive med oppdragelse.

Riktig måte å signalisere at man vil forbi er å blinke med fjernlysene. Typisk mest anvendelig i venstrefeltet på motorvei. Gitt at bilen foran deg ikke har noen foran igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg synes godt de kunne hatt mer bruk av enkle og doble sperrelinjer, og flere plasser med forbikjøring forbudt, men er det lange sletter så er det veldig nyttig å kunne kjøre forbi om den foran kjører tregt. Heldigvis har nåværende regjering planlagt og begynt å lage mer 4-felts-veier, med skille fra motgående trafikk. Vestfold er et eksempel på hvor dødsulykker har gått ned med over 90% etter at de lagte slike veier, selv om fartsgrensen ble 110km/t. Å kjøre fra Stavanger - Kristiansand har vært en tålmodighetsprøve for mange ettersom det er vanskelig å kjøre forbi. Nå jobber de jo med 4-feltsvei hele veien, men spørs hva som skjer om det blir ny regjering...kan være alt blir stoppet. Før en kommer til Egersund (sørover) er det ETT sted hvor det er forbikjøringsfelt (dobbelt felt ene veien). Her står selvsagt politiet og luker ut den lange køen som skal skynde seg forbi 98-åringen som bare skimter veien foran seg. For at alle skal komme seg forbi så går det gjerne litt fort, siden det er en stund til neste mulighet. Men skjønner jo at politiet ikke liker at alle må "gire ned" og gjøre seg klare for hver mulighet.

På steder hvor det er vanskelig / farlig å kjøre forbi på lange distanser så hadde det hjulpet utrolig mye om de hadde laget en kilometer forbikjøringsfelt med jevne mellomrom. Vil jo få folk til å vente i stedet for å ta sjanser, og løse mye av problemet med farlige forbikjøringer.

Synes for øvrig at det er helt sinnsykt at semitrailere kjører på samme vei som småbiler i vinter, med bare 40cm skille. Kjører du da i 80km/t og blir truffet tilsvarer det 150km/t i en fjellvegg om traileren er 10 ganger så tung som bilen din. Men midtskillere på 2-feltsveier fører bare til hjerteproblemer, så her må en da lage 4-feltsvei eller forbikjøringssoner...
Tesla Model Y                         2021-

hanche

Apropos hjerteproblemer – for et par somre siden kjørte jeg på en vei med midtdeler og fartsgrense 50 (pga veiarbeid). Jeg lå vel litt over den fartsgrensen, men ikke mye, da en fyr kom bakfra og la seg helt inntil. Selv med så lav fart syntes jeg han var alt for nær, så jeg prøvde å blunke litt med bremselysene. Ingen respons. Så jeg slakket av på farten. Men jo saktere jeg kjørte, jo tettere la han seg innpå. Jeg endte med å kjøre en kilometer i godt under 30, før det endelig var mulig å svinge til siden og slippe ham – og den enorme køen som hadde dannet seg – forbi. Jeg var mektig vred, men det var sikkert han også. Jeg var fristet til å stoppe midt i veibanen og gå og be ham holde avstand, men var redd for at han kunne ty til fysisk vold, så jeg lot være. Aldri godt å vite med slike folk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mars 2020, klokken 12:22
Nå forsvarer jeg ikke akkurat å ligge klin inntil den foran. Man har ett alternativ, og det er bare å svinge til siden / bytte fil og slippe vedkommende forbi. Jeg liker ikke å ha slike bak meg. I stedet for å tviholde på at "jeg har rett" og forsøke å drive med oppdragelse.

Riktig måte å signalisere at man vil forbi er å blinke med fjernlysene. Typisk mest anvendelig i venstrefeltet på motorvei. Gitt at bilen foran deg ikke har noen foran igjen.

Fyren som ligger bak, har et alternativ vedkommende skulle valgt. Ligg bak til den foran får en luke å legge seg inn i. Blink gjerne med lysene om denne luka ikke benyttes.

Problemet som betegnes er jo ofte tilstede der man ikke har mulighet til å legge seg til høyre uten å presse seg inn og skape fare og/eller irritasjon hos de i høyrefilen, eller man er allerede i en pågående forbikjøring av en rekke med biler. Da vil jeg gjerne bli ferdig før jeg legger meg inn.

Som sagt, jeg legger meg mer enn gjerne inn når det er åpning for det, men jeg skaper ikke farlige situasjoner for andre, når jeg utsettes for duster som prøver å presse seg frem selv om det ikke er mulig/ønskelig akkurat der og da. Da "disiplinerer" jeg heller ved å tvinge dem til å holde avstand. Når luke kommer, så slippes de forbi uansett.

Jeg har ingen interesse av å ha slike duster liggende i ræva på meg mer enn høyst nødvendig. Heller ikke fornuftige sjåfører med tålmodighet, som bare ønsker å kjøre litt fortere enn det jeg gjør eller ønsker å gjøre. Derfor følger jeg med i speilene, og slipper inn når anledningen byr seg.

Så får man heller håpe vedkommende raser inn i en politikontroll lengre fremme, eller fliser forbi en sivil politibil. I min skadefryd gleder jeg meg som en liten drittunge om slike passeres lengre fremme med en blålysblinkende bil bak seg. Dette er den typen sjåfører som man helst vil at lukes ut fra trafikken. Ikke en som ønsker å ligge akkurat litt raskere enn meg langs veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: kodax på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?

Kjører forbi når det passer seg og er mulig, om trafikken ikke går i det tempoet jeg ønsker å ligge i. Jeg synes generelt at mange veier er i en stand som gjør at man fin kan kjøre noe raskere om sommeren, men om vinteren er hastigheten riktiger, så fremst føret er greit. Hender rett som det er at jeg kjører saktere om jeg synes føret/forholdene ikke er gode nok til å holde fartsgrensen.

Vi skulle hatt sommer og vinterfartsgrenser på flere veier, men ikke ut fra "miljøhensyn", men fordi det er naturlig at fartsgrensene reflekterer veistandarden. Og med skiftene årstider, så er det naturligvis mindre farlig å holde 80 på sommerføre enn vinterføre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Den opprinnelige tråden hvor denne diskusjonen stammer fra hadde også oppe om en «trenger» performance ?
Det gjør en jo selfølgelig ikke når en snakker om Tesla, som er temmelig raske uansett. Men min påstand er at jo mer uanstrengt en kan ta en forbikjøring jo tryggere er det.
Blir bestandig overrasket over hvor tregt dieselgolfene (og Touranen) på jobb reagerer og tar en forbikjøring, det føles ca 100 ganger tryggere i min performance.

Har alltid gode marginer uansett kjøretøy, men det har vært en stor fremgang å få liknende prestanda på bil som jeg har på tung mc.

Counterpointer

All kjøring avhenger av forholdene. På vinter er det svært skjelden forbikjøring fordi forholdene ikke tillater det. På sommer mer også fordi traktorer og søndagsturister er mye mer ute da.

Tidsparing tror jeg bare de som også tror på julenissen, kan bruke som argument. Det er snakk om peanuts.
Unntaket, kanskje når en havner bak en traktor i 80 sone som skal fire mil uten å tenke på å kjøre på siden.

cra

Brakechecking er ikke bare farlig; det er også ulovlig. Jeg kjenner folk som har fått straff for å gjøre slikt der det har ført til trafikkuhell.

Når det gjelder hvosvidt en forbikjøring er nødvendig eller ikke får det være opp til den enkelte å vurdere i hver situasjon. Som beboer i et fergefylke kjenner jeg godt til hvor mye 10km/t under fartsgrensa kan balle på seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: cra på onsdag 18. mars 2020, klokken 15:16
Brakechecking er ikke bare farlig; det er også ulovlig.
Hva er definisjonen på «brakechecking»?

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –


Samco

Kjører bevist fartsgrenser orker ikke farts bøter har god tid. Om morgenen til jobb er det flere hissige som durer forbi i 40/50 soner synes virkelig synd på personene er det virkelig så knapp med tid dra 5/10min tidligere.
Om onkel politi setter opp noen skulte kontroller mot Trondheim så drar dem in jule bord kostnadene på 1 dag. My rant...

Oddaa

Sitat fra: kodax på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?
Som oftest relatert til å rekke ferjer. På en strekning jeg jevnlig kjører er det innrettet slik at om en holder fartsgrensen rekker en neste ferje. Ligger en 5-10 km/t under kan det bli opptil 1 t å vente. Strekningen med 3 ferjer tar 6 timer om alt går glatt, men blir man liggende litt under fartsgrensen kan den ta 8 timer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA