Folk feilvurderer ofte både fart, distanse og størrelse. Det er ting som hjelper med erfaring. Det går og an å legge inn sikkerhetsmarginer. Jeg velger å tro at etter en drøy million km i bil og ca 30000 km på mc ihvertfall har lært meg litt om slikt. Men kan bekrefte at vurderingene var dårligere i ungdommen.
Men dette er egentlig ett prinsipielt spørsmål, skal man prøve å gjøre trafikken 100% trygg? Da kan jeg bare avsløre med en gang, det går ikke. Med så stor forskjell i vekt på kjøretøy som ferdes på veiene er det helt umulig. Og da blir det bare rart i singulere ut forbikjøringer. Forskjellen mellom en etron og en trilling er jo allerede helt drøyt og ser du på mc vs semi så blir det helt grotesk.
Helt riktig, dette er et prinsipielt spørsmål og ikke et spørsmål om hvor god du og jeg er til å kjøre forbi.
Men det er ikke et spørsmål om å gjøre trafikken 100% trygg, det er et spørsmål om å gjøre trafikken potensielt noe tryggere. Andre tiltak er også interessante, men det er ikke det denne tråden dreier seg om.
Jeg velger å forstå deg som at du mener at en innstramming på forbikjøringsreglene ikke vil gi nok positiv effekt (færre/mindre alvorlige ulykker og mindre stressede sjåfører som blir forbikjørt/presset) sett opp mot negativ effekt (tregere trafikk, mindre frihet og dertil irriterte sjåfører). Det er helt fair å mene, særlig når vi ikke har sett på statistikk som sier noe om potensielle besparelser for samfunnet.
Generelt sett syns jeg at diskusjon om bil på offentlig vei ikke kan dreie seg om personlige ønsker. Jeg skjønner at det fins mange bilentustiaster som naturlig ønsker å få mer ut av bilkjøring enn en vanlig transport-bilist, men slikt kan ikke påvirke hvordan lover og regler lages for noe som skal sikre trygghet og samfunnsnytte. Men så syns jeg jo at mye av bilindustrien er rimelig kokko; at det fokuseres på akselerasjon, topphastighet, "dynamikk", "sportslighet" osv. ved salg av bil til mennesker som bare skal ha et transportverktøy gir ikke mening i mitt hode, men slik er det nå allikevel