Elbilforum.no

Økonomi Juss Trafikk => Trafikk => Emne startet av: Counterpointer på tirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41

Tittel: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointertirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41
Diskusjonene fra Model Y tråden

Edit;rettet opp topik
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Amosstirsdag 17. mars 2020, klokken 23:03
I stedet for å svare deg på spørsmålet ditt så peker jeg på at dette er en tråd som ble opprettet ut i fra en OT debatt i en annen tråd. Knut henviste i den tråden til denne nye tråden her som jeg oppfattet som en oppfordring til å fortsette debatten her. Derfor finner jeg det nødvendig å peke på OT delen som startet med dette innlegget:

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. mars 2020, klokken 15:34
Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:18
Å ha det så rask akselerasjon og "ha det gøy" mener jeg ikke hører hjemme på offentlig vei.
Rask akselerasjon er nyttig ved forbikjøringer. Den har vel høyere toppfart og, så muligens skjer ting fortere oppe i fart.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointertirsdag 17. mars 2020, klokken 23:10
Helt greit Amoss, du har oppfattet helt riktig. Måtte bare ha noe i første post i tilfelle ingen skrev her før i morgen.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Amosstirsdag 17. mars 2020, klokken 23:13
... og så beklager jeg igjen at jeg ikke svarer på spørsmålet i topic da jeg fortsetter debatten fra den andre tråden.

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 21:36
Hvis trafikken ligger 5-10 kmt under fartsgrensen, så er det vel mikroskopisk å tjene på å tråkke seg forbi en og en?
Videre er det potensielt  trafikkfarlig å ligge så nærme som endel gjør for å være klare til å kjøre forbi når anledningen byr seg.
Det er også relativt stressende for de som har andre trykkende bak, samt å få en villmann som hiver seg forbi.
Jeg skjønner at mange her syns det er en naturlig del av kjøringen å drive med forbikjøringer, det er det vi er lært opp til, men jeg mener at det egentlig er temmelig unødvendig, og skaper mye stress og farlige situasjoner.

Jeg skal ikke motsi deg på noe av dette (uten at noen skal behøve å ta det til inntekt for at jeg er enig eller uenig med hva du skriver - det er irrelevant). Poenget mitt som jeg trodde jeg burde hatt klart å vise deg var at ett forbud i seg selv ikke hjelper. Dersom en del av trafikantene ikke respekterer forbudet så blir det ikke fulgt, enten det er "forbikjøring forbudt", (doble) heltrukne linjer eller en fartsgrense.

Det eneste som faktisk hjelper er to-feltsveier med fysisk midtdeler og uten veiskulder. Og jo, de som da vil forbi blir fortsatt stresset av å ikke komme forbi og blir liggende helt opp i ræva til den de vil forbi og blinke som gale i håp om at du svinger av ved første mulighet for å slippe dem forbi.

Sånn, så kan de som gidder ta opp spørsmålet i topic :)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointertirsdag 17. mars 2020, klokken 23:21
Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. mars 2020, klokken 23:13
Sånn, så kan de som gidder ta opp spørsmålet i topic :)
For sent, nå er det rettet opp og du er on topik
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxtirsdag 17. mars 2020, klokken 23:24
Dersom man hadde innført et forbud mot forbikjøring, så hadde det selvfølgelig tatt tid før det hadde blitt allment akseptert, men som mange nye regler tror jeg den etterhvert ville blitt respektert. Hvis en ny regel virker urimelig, så blir det vanskeligere å få folk til å følge den. Jeg er ikke overrasket over at mange syns det ville virke som en urimelig regel, men jeg tror det bunner i en kombinasjon av vane og egoisme, og ikke fornuft. Tilsvarende som for røykeloven, som først framsto som svært urimelig av mange, men etter relativt kort tid ble akseptert, (selv om jeg ikke vil påstå at forbikjøringer på lang nær er like skadelig for samfunnet).
Hilsen eks-røyker og eks-forbikjører :)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointertirsdag 17. mars 2020, klokken 23:33
Hva tenker du om fartsgrenser kodax, de er der allerede og gjelder ved forbikjøring.

Du anslo jo selv at det var unntak for de som kjørte 10km/t under fartsgrense, det blir en laaaaang forbikjøring.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxtirsdag 17. mars 2020, klokken 23:55
Jeg mente ikke at man skulle ha lov til å kjøre forbi dersom den foran lå i 10 km/t under fartsgrensen, det var kanskje dårlig formulert av meg. Jeg er heller ikke overbevist om at det er faktisk gjennomførbart å ha et generelt forbud mot forbikjøring, selv om jeg ideelt sett mener at det burde være det. Det jeg derimot er overbevist om er at kjøreopplæringen og samfunnet ellers burde fokusert på at det generelt sett ikke er nødvendig å kjøre forbi. Slik det er nå, virker det som man blir fortalt at man egentlig burde kjøre forbi så man ikke blir en irritert, og dermed trafikkfarlig sjåfør. Det er temmelig bakvendt logikk i mitt hode.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKonsdag 18. mars 2020, klokken 01:32
Mulig jeg bommer på hva man opprinnelig diskuterte, og som da blir topic her, men så lenge vi har en max-grense (ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensen), samtidig som det ikke er en minimumsgrense, så vil det alltid være et stort ønske om å kjøre forbi de som ligger for lavt etter ens egen oppfatning.

Skal det da uansett være forbudt å kjøre forbi? Hva med om den som kjører foran ikke liker å ha folk bak seg? Kan man fremdeles ikke senke farten, legge seg ut til høyre og om så på veiskulderen for å gi plass og samtidig blinke folk forbi, fordi forbikjøring er ulovlig? Er det kun fullstendig stopp som gjelder, siden det da blir passering, og ikke forbikjøring?

Hva med flerfelts vei? Skal det uansett være ulovlig å kjøre raskere enn tregeste bilen? Hvor store problemer kommer det til å skape, når "bestefar/bestemor" vil ut å kjøre, men synes 40 km/t er mer enn raskt nok uansett veiens tilstand?

Nei, jeg synes reglene er klare nok. Dersom det er klar vei og siktstrekning nok, og ikke kryss, veiskulder/øy, skilt eller veimarkering som hindrer forbikjøring, eller kjørende i motsatt retning, så må det være lov å kjøre forbi, samtidig som man selv kan velge hvilken hastighet under fartsgrensen man ønsker å ligge på. Og på flerfelts vei skal man ligge i høyre felt når man ikke skal kjøre forbi, og høyrefeltet er til for forbikjøringer.

Dersom trafikken er så tett at man må bruke begge felt for å utnytte kapasiteten, så er dette fullt ut lov. Men klarer man ikke følge farten i venstre felt, så skal man søke seg over i høyre felt så snart man har mulighet.

Hverken å kjøre for fort, kjøre forbi på høyre side eller å ligge som en sinke i venstrefelt er lov, men håndhevelsen er dessverre alt for lav for alle regelbrudd, selv om det på lang vei prioriteres å ta de som ligger for fort i hastighet, og de som også velger å kjøre forbi på høyre side, selv om en sinke nekter å flytte seg over i det høyre feltet og fremprovoserer de andre lovbruddene.

Bøllete adferd er heller ikke lov til, og blir slått ned på når det oppdages, men vi blir ikke konstant overvåket på en slik måte at alle slike brudd blir oppdaget og slått ned på. Dessverre og heldigvis sier nå jeg.

Selv praktiserer jeg at en bil som legger seg for tett opptil meg selv om jeg blir hindret fra saktere kjøretøy foran eller er midt i en forbikjøringsseanse som kan involvere flere biler, så stresser jeg ikke med å legge meg inn til høyre før jeg er ferdig med min forbikjøring.

Derimot kan jeg veldig gjerne finne på å tråkke på bremsen, først bare for å få bremselysene til å aktivere. Tar ikke vedkommende hintet da, så gjentar jeg det, men da med en fartsreduksjon slik at "hissigproppen" også må bremse litt ned. Reageres det ikke da heller, så bremser jeg kontrollert ned såpass mye at både jeg og vedkommende kjører saktere enn høyrefilen, før jeg igjen øker farta. Da tar resten av bøllene som regel hintet.

Dog opplever jeg en sjelden gang at noen rett og slett ikke tar hintet om at jeg tenker å fullføre forbikjøringen før jeg legger meg i høyrefeltet når det passer bedre, spesielt når jeg selv stanger i sakterekjørende biler i køen i venstrefeltet.

Noen idioter (først og fremst i Oslotrafikken jeg opplever dette, gjerne i rushtrafikken) velger da å kjøre inn i luke i høyrefeltet og så gasser på for å forsøke og presse seg inn i feltet foran, som ikke er større enn at jeg må ha den sikkerhetsavstanden (mindre enn 3 sekunder), så tar jeg ikke 5 øre for å legge meg enda litt nærmere for å hindre vedkommende å presse seg inn i en luken som jeg ikke vil at skal tettes fordi det skaper en farligere situasjon enn om jeg legger meg litt nærmere bilen foran. fremdeles er det de som tror det er helt greit å ha halvmeters avstand til bilene rundt seg.

Har reddet flere fra en sannsynlig ulykke ved å lese at trafikken foran kommer til å bremse ned, og derfor selv bremser jeg selv ned, bare for å se at vedkommende som akkurat rakk å presse seg inn må hogge i bremsen for å unngå å treffe bilen foran. Uten min årvåkenhet i slike situasjoner, så hadde det fort vært minst tre biler i en ulykke. Jeg som treffer "pressern" og bilen foran som vedkommende hadde blitt dyttet inn i.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurfonsdag 18. mars 2020, klokken 07:29
Hm, at andre oppfører seg som en dust rettferdiggjør ikke at man selv gjør det. Brakechecking er farlig.

På motorvei i tett trafikk anbefaler t.o.m. politiet 2 sekunders avstand, ikke 3.

Det er og en regel som brytes veldig ofte, og det er at man ikke skal være til unødig hinder for andre.

Jeg tror mye av utfordringen med at mange ligger under fartsgrensen kommer av til dels mye feilvisning på speedometer.

Men jeg kjører og ofte forbi grunnet ubehagelig kjørestil på de foran, f.eks veldig ujevn fart (driver med seiling?), eller vingler veldig (en ulykke som venter på å skje).

Dessverre er det kun fokus på å ta lett målbare lovbrudd (fart, promille, avstand etc) og ikke annen farlig eller provoserende oppførsel.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Amatørenonsdag 18. mars 2020, klokken 09:08
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mars 2020, klokken 07:29Men jeg kjører og ofte forbi grunnet ubehagelig kjørestil på de foran, f.eks veldig ujevn fart (driver med seiling?), eller vingler veldig (en ulykke som venter på å skje.
Ujevn kjørestil tror jeg vi vil slite stadig mer med med nye sikkerhetsfunksjoner i biler.

Har ny e-tron 50 og jeg fikk først slått av at bilens ACC tilpasset seg fartsgrensene. Det er en del feil, pluss at noen steder ble det riktig ved passering av skilt for så å gå tilbake til forrige hastighet. Dette slår mange av.

Så var neste og som er nesten mer irriterende. ACC har en defensiv funksjon som sikkert er bra for sløve sjåfører. Den senker farten automatisk mot rundkjøringer, kryss og svinger bilen definerer som krappe.

Der jeg har kjørt hittil har bilen bremset irriterende mye i svinger der jeg med e-Golf kjører uten bremsing. Bilen bremset ned der jeg ikke ville ha bremset og der jeg med andre biler slakker litt av så la den seg 10—15 km/t under det jeg slakker ned til (dermed skikkelig irriterende sinke i svinger). Denne funksjonen har jeg også slått av.  ;)

Har mistanke om at mange e-tron eiere (og andre som har/får denne funksjonen) kommer til å irritere andre bilister hvis ikke det slås av.

Her bør i hvert fall Audi gå igjennom hvor defensive systemene skal være. De må ikke være så defensive at de slås av på grunn av irritasjon.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Motorwattonsdag 18. mars 2020, klokken 09:25
Er det mulig å kompenserer for dette med litt "gasspådrag"?
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Amatørenonsdag 18. mars 2020, klokken 09:32
Ja, men hva er vitsen med ACC da?

Kan jo nesten like gjerne kjøre manuelt da, for den slakker av alt for ofte og alt for mye.

Da kjører jeg heller manuelt der jeg ikke kan ha jevn hastighet over lenger strekk med ACC og senker ACC hastighet manuelt der det trengs bare noen få steder.

Uansett skal ikke ACC (eller AP) være en 'sovepute' så man ikke har fokus på trafikk-, vei- og føreforhold.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointeronsdag 18. mars 2020, klokken 11:07
Det som hører til diskusjonen om forbikjøring er dette med tett avstand til den som oppfattes som å kjøre for sakte.

Er bare delvis enig i at å bruke bremser for å varsle at noen er ubehagelig nær er feil.
Hva skal en gjøre når noen ligger 0,5 sek fra bakenden på egen bil?

Driver nå aktivt med opplæring av to stk som skal ta førerkort. Det virker som noen sjåfører blir ekstremt provosert av å se en rød L bak på bilen. Hadde en her for en uke siden som var så ille at jeg sendte filmene fra kameraene til politiet. Han «støtet» mot bakende på bil flere ganger for så å ta en farlig forbikjøring i yttersving i 50 sone. Vi holdt fartsgrense nøyaktig etter Tesla speedometer (som er kanskje 1-2 km/t under reell GPS fart).

Hadde det vært jeg selv som kjørte hadde denne fyren fått se bremselys....... Jeg hater å ha folk for nærme bak.

En kollega stoppet en fyr som lå tett på han for en stund siden og fortalte denne sjåføren hva han mente om slik kjøring, denne personen forsto ikke hva som var problemet. Det er temmelig skremmende da dette er en av de vanligste grunnene til påkjørsel bakfra med tilhørende whiplash.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKonsdag 18. mars 2020, klokken 11:40
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mars 2020, klokken 07:29
Hm, at andre oppfører seg som en dust rettferdiggjør ikke at man selv gjør det. Brakechecking er farlig.

På motorvei i tett trafikk anbefaler t.o.m. politiet 2 sekunders avstand, ikke 3.

Det er og en regel som brytes veldig ofte, og det er at man ikke skal være til unødig hinder for andre.

Jeg tror mye av utfordringen med at mange ligger under fartsgrensen kommer av til dels mye feilvisning på speedometer.

Men jeg kjører og ofte forbi grunnet ubehagelig kjørestil på de foran, f.eks veldig ujevn fart (driver med seiling?), eller vingler veldig (en ulykke som venter på å skje).

Dessverre er det kun fokus på å ta lett målbare lovbrudd (fart, promille, avstand etc) og ikke annen farlig eller provoserende oppførsel.

"Brakecheking" er farlig om man ikke vet hva man gjør. Derfor er første punkt å bare få på bremselysene for å gi et hint. De fleste tar hintet da. Neste steg er rolig senking av hastighet, slik at de og må sakke. Ikke hard bremsing, som definitivt ville vært farlig. Kun nok til at de må dempe farten selv.

Den lille faren i det jeg driver med her, anser jeg som å være langt mindre farlig enn å ha en som konstant ligger 1 meter bak meg i motorveihastighet. Spesielt når det er en idiot som blinker med lys, tuter med hornet og "pusher" på bakfra ("jukker" med bilen med gass - av gassen - gass - av gassen) for å melde "kom deg av veien, her kommer jeg og skal frem".

Ofte ligger jeg allerede med ACC i en fart et stykke over faktisk fartsgrense, og har justert den til 2 sekunders avstand, fordi 3 sekunder ga for mange som ville presse seg inn foran meg. Dog, i så stor fart er faktisk ikke 2 sekunder egentlig bra nok, for hva skjer om en foran må bråbremse? Jo, da har man mest sannsynlig en massekollisjon på gang.

Dersom trafikken går saktere, og man samtidig er på hugget, så kan det tildels forsvares, men 3-sekundersregelen er der for en grunn. Med ACC så har man riktignok fort spist inn ett sekund, da bilen vil reagere før man kanskje rekker å oppfatte og reagere selv, jamfør begrunnelsen for 3-sekundersregelens tre punkter (se - oppfatte - reagere - sikkerhetsmargin).

Jeg tillater IKKE at andre kliner seg opp i ræva på meg og derigjennom nekter meg en viss sikkerhetsavstand. Og jeg sørger for å ha sikker avstand til bilen i høyre felt før jeg legger meg inn. Igjen, DU som har det så travelt driter jeg i at stresser, jeg gjør det som er trygt og sikkert, så ro ned. Jeg legger meg til høyre når det kommer en grei åpning for det.

Derfor, gjort med fornuft, så tilråder jeg at folk gjør dette. Men ikke bråbremse selv for å bevise et punkt, for da risikerer man at det faktisk blir en ulykke uansett.

Tilbake til kjøring med ACC, jeg vet rimelig godt misvisningen på eget speedometer, og kompenserer godt for det. I 60 og 70 sone kan jeg ligge inntil 10 km/h over skiltfarten, om jeg oppfatter veien og trafikken som trygt nok. Oslo ihvertfall har flere steder med fysisk skille til myke trafikanter, men det finner man ikke alle steder.

I 70-110-sone, ligger jeg gjerne 10-20 km/t over skiltfarten. Jeg vil derfor påstå at jeg er veldig lite til hinder pga for lav hastighet om jeg ikke selv må ligge lavere pga trafikk foran meg. Og steder der jeg oppfatter at farten går lavere enn jeg har, så demper jeg gjerne farten via ACC-regulering og derved regenerering, på min ferdsel frem til bilen foran er nådd igjen.

Også foran store/trafikkerte rundkjøringer og skarpe svinger, eller svinger jeg er usikker på pga sikten og ellers lite kjennskap til den aktuelle strekningen, eller der jeg allerede vet at bilen ikke selv korrigerer for det selv om det er behov for det. Min ACC tar dessverre ikke hensyn til geografien som ligger i NAV-enheten, så det må jeg følge med selv.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKonsdag 18. mars 2020, klokken 11:45
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. mars 2020, klokken 11:07
Det som hører til diskusjonen om forbikjøring er dette med tett avstand til den som oppfattes som å kjøre for sakte.

Er bare delvis enig i at å bruke bremser for å varsle at noen er ubehagelig nær er feil.
Hva skal en gjøre når noen ligger 0,5 sek fra bakenden på egen bil?

Driver nå aktivt med opplæring av to stk som skal ta førerkort. Det virker som noen sjåfører blir ekstremt provosert av å se en rød L bak på bilen. Hadde en her for en uke siden som var så ille at jeg sendte filmene fra kameraene til politiet. Han «støtet» mot bakende på bil flere ganger for så å ta en farlig forbikjøring i yttersving i 50 sone. Vi holdt fartsgrense nøyaktig etter Tesla speedometer (som er kanskje 1-2 km/t under reell GPS fart).

Hadde det vært jeg selv som kjørte hadde denne fyren fått se bremselys....... Jeg hater å ha folk for nærme bak.

En kollega stoppet en fyr som lå tett på han for en stund siden og fortalte denne sjåføren hva han mente om slik kjøring, denne personen forsto ikke hva som var problemet. Det er temmelig skremmende da dette er en av de vanligste grunnene til påkjørsel bakfra med tilhørende whiplash.

Godt å se det er flere som har et nogenlunde ewdruelig forhold til dette. Er jo ikke som om man bråbremser for å skremme vedkommende. Bare nok til å sende et signal.

Hadde noen gjort det med støting bak, hadde jeg ved sikker strekke dempet farten om så til full stopp og så tatt fyren for meg. Jeg er ikke en som er lett å irritere, men slikt er faen ikke akseptabelt. Kudos for at du hadde video-opptak og sendte inn til Politiet, for det er veldig lite akseptabel oppførsel i trafikken.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurfonsdag 18. mars 2020, klokken 12:22
Nå forsvarer jeg ikke akkurat å ligge klin inntil den foran. Man har ett alternativ, og det er bare å svinge til siden / bytte fil og slippe vedkommende forbi. Jeg liker ikke å ha slike bak meg. I stedet for å tviholde på at "jeg har rett" og forsøke å drive med oppdragelse.

Riktig måte å signalisere at man vil forbi er å blinke med fjernlysene. Typisk mest anvendelig i venstrefeltet på motorvei. Gitt at bilen foran deg ikke har noen foran igjen.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 18. mars 2020, klokken 12:41
Jeg synes godt de kunne hatt mer bruk av enkle og doble sperrelinjer, og flere plasser med forbikjøring forbudt, men er det lange sletter så er det veldig nyttig å kunne kjøre forbi om den foran kjører tregt. Heldigvis har nåværende regjering planlagt og begynt å lage mer 4-felts-veier, med skille fra motgående trafikk. Vestfold er et eksempel på hvor dødsulykker har gått ned med over 90% etter at de lagte slike veier, selv om fartsgrensen ble 110km/t. Å kjøre fra Stavanger - Kristiansand har vært en tålmodighetsprøve for mange ettersom det er vanskelig å kjøre forbi. Nå jobber de jo med 4-feltsvei hele veien, men spørs hva som skjer om det blir ny regjering...kan være alt blir stoppet. Før en kommer til Egersund (sørover) er det ETT sted hvor det er forbikjøringsfelt (dobbelt felt ene veien). Her står selvsagt politiet og luker ut den lange køen som skal skynde seg forbi 98-åringen som bare skimter veien foran seg. For at alle skal komme seg forbi så går det gjerne litt fort, siden det er en stund til neste mulighet. Men skjønner jo at politiet ikke liker at alle må "gire ned" og gjøre seg klare for hver mulighet.

På steder hvor det er vanskelig / farlig å kjøre forbi på lange distanser så hadde det hjulpet utrolig mye om de hadde laget en kilometer forbikjøringsfelt med jevne mellomrom. Vil jo få folk til å vente i stedet for å ta sjanser, og løse mye av problemet med farlige forbikjøringer.

Synes for øvrig at det er helt sinnsykt at semitrailere kjører på samme vei som småbiler i vinter, med bare 40cm skille. Kjører du da i 80km/t og blir truffet tilsvarer det 150km/t i en fjellvegg om traileren er 10 ganger så tung som bilen din. Men midtskillere på 2-feltsveier fører bare til hjerteproblemer, så her må en da lage 4-feltsvei eller forbikjøringssoner...
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: hancheonsdag 18. mars 2020, klokken 12:54
Apropos hjerteproblemer – for et par somre siden kjørte jeg på en vei med midtdeler og fartsgrense 50 (pga veiarbeid). Jeg lå vel litt over den fartsgrensen, men ikke mye, da en fyr kom bakfra og la seg helt inntil. Selv med så lav fart syntes jeg han var alt for nær, så jeg prøvde å blunke litt med bremselysene. Ingen respons. Så jeg slakket av på farten. Men jo saktere jeg kjørte, jo tettere la han seg innpå. Jeg endte med å kjøre en kilometer i godt under 30, før det endelig var mulig å svinge til siden og slippe ham – og den enorme køen som hadde dannet seg – forbi. Jeg var mektig vred, men det var sikkert han også. Jeg var fristet til å stoppe midt i veibanen og gå og be ham holde avstand, men var redd for at han kunne ty til fysisk vold, så jeg lot være. Aldri godt å vite med slike folk.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKonsdag 18. mars 2020, klokken 13:16
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mars 2020, klokken 12:22
Nå forsvarer jeg ikke akkurat å ligge klin inntil den foran. Man har ett alternativ, og det er bare å svinge til siden / bytte fil og slippe vedkommende forbi. Jeg liker ikke å ha slike bak meg. I stedet for å tviholde på at "jeg har rett" og forsøke å drive med oppdragelse.

Riktig måte å signalisere at man vil forbi er å blinke med fjernlysene. Typisk mest anvendelig i venstrefeltet på motorvei. Gitt at bilen foran deg ikke har noen foran igjen.

Fyren som ligger bak, har et alternativ vedkommende skulle valgt. Ligg bak til den foran får en luke å legge seg inn i. Blink gjerne med lysene om denne luka ikke benyttes.

Problemet som betegnes er jo ofte tilstede der man ikke har mulighet til å legge seg til høyre uten å presse seg inn og skape fare og/eller irritasjon hos de i høyrefilen, eller man er allerede i en pågående forbikjøring av en rekke med biler. Da vil jeg gjerne bli ferdig før jeg legger meg inn.

Som sagt, jeg legger meg mer enn gjerne inn når det er åpning for det, men jeg skaper ikke farlige situasjoner for andre, når jeg utsettes for duster som prøver å presse seg frem selv om det ikke er mulig/ønskelig akkurat der og da. Da "disiplinerer" jeg heller ved å tvinge dem til å holde avstand. Når luke kommer, så slippes de forbi uansett.

Jeg har ingen interesse av å ha slike duster liggende i ræva på meg mer enn høyst nødvendig. Heller ikke fornuftige sjåfører med tålmodighet, som bare ønsker å kjøre litt fortere enn det jeg gjør eller ønsker å gjøre. Derfor følger jeg med i speilene, og slipper inn når anledningen byr seg.

Så får man heller håpe vedkommende raser inn i en politikontroll lengre fremme, eller fliser forbi en sivil politibil. I min skadefryd gleder jeg meg som en liten drittunge om slike passeres lengre fremme med en blålysblinkende bil bak seg. Dette er den typen sjåfører som man helst vil at lukes ut fra trafikken. Ikke en som ønsker å ligge akkurat litt raskere enn meg langs veien.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxonsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKonsdag 18. mars 2020, klokken 14:09
Sitat fra: kodax på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?

Kjører forbi når det passer seg og er mulig, om trafikken ikke går i det tempoet jeg ønsker å ligge i. Jeg synes generelt at mange veier er i en stand som gjør at man fin kan kjøre noe raskere om sommeren, men om vinteren er hastigheten riktiger, så fremst føret er greit. Hender rett som det er at jeg kjører saktere om jeg synes føret/forholdene ikke er gode nok til å holde fartsgrensen.

Vi skulle hatt sommer og vinterfartsgrenser på flere veier, men ikke ut fra "miljøhensyn", men fordi det er naturlig at fartsgrensene reflekterer veistandarden. Og med skiftene årstider, så er det naturligvis mindre farlig å holde 80 på sommerføre enn vinterføre.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointeronsdag 18. mars 2020, klokken 14:15
Den opprinnelige tråden hvor denne diskusjonen stammer fra hadde også oppe om en «trenger» performance ?
Det gjør en jo selfølgelig ikke når en snakker om Tesla, som er temmelig raske uansett. Men min påstand er at jo mer uanstrengt en kan ta en forbikjøring jo tryggere er det.
Blir bestandig overrasket over hvor tregt dieselgolfene (og Touranen) på jobb reagerer og tar en forbikjøring, det føles ca 100 ganger tryggere i min performance.

Har alltid gode marginer uansett kjøretøy, men det har vært en stor fremgang å få liknende prestanda på bil som jeg har på tung mc.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointeronsdag 18. mars 2020, klokken 14:26
All kjøring avhenger av forholdene. På vinter er det svært skjelden forbikjøring fordi forholdene ikke tillater det. På sommer mer også fordi traktorer og søndagsturister er mye mer ute da.

Tidsparing tror jeg bare de som også tror på julenissen, kan bruke som argument. Det er snakk om peanuts.
Unntaket, kanskje når en havner bak en traktor i 80 sone som skal fire mil uten å tenke på å kjøre på siden.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: craonsdag 18. mars 2020, klokken 15:16
Brakechecking er ikke bare farlig; det er også ulovlig. Jeg kjenner folk som har fått straff for å gjøre slikt der det har ført til trafikkuhell.

Når det gjelder hvosvidt en forbikjøring er nødvendig eller ikke får det være opp til den enkelte å vurdere i hver situasjon. Som beboer i et fergefylke kjenner jeg godt til hvor mye 10km/t under fartsgrensa kan balle på seg.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointeronsdag 18. mars 2020, klokken 16:56
Sitat fra: cra på onsdag 18. mars 2020, klokken 15:16
Brakechecking er ikke bare farlig; det er også ulovlig.
Hva er definisjonen på «brakechecking»?
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: hancheonsdag 18. mars 2020, klokken 18:15
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=brake+check
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointeronsdag 18. mars 2020, klokken 19:55
Sitat fra: hanche på onsdag 18. mars 2020, klokken 18:15
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=brake+check
Takk. Etter den definisjonen er jeg enig og har ikke gjort dette.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Samcoonsdag 18. mars 2020, klokken 22:01
Kjører bevist fartsgrenser orker ikke farts bøter har god tid. Om morgenen til jobb er det flere hissige som durer forbi i 40/50 soner synes virkelig synd på personene er det virkelig så knapp med tid dra 5/10min tidligere.
Om onkel politi setter opp noen skulte kontroller mot Trondheim så drar dem in jule bord kostnadene på 1 dag. My rant...
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Oddaaonsdag 18. mars 2020, klokken 22:43
Sitat fra: kodax på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?
Som oftest relatert til å rekke ferjer. På en strekning jeg jevnlig kjører er det innrettet slik at om en holder fartsgrensen rekker en neste ferje. Ligger en 5-10 km/t under kan det bli opptil 1 t å vente. Strekningen med 3 ferjer tar 6 timer om alt går glatt, men blir man liggende litt under fartsgrensen kan den ta 8 timer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: eivhelleonsdag 18. mars 2020, klokken 23:16
Å forby forbikjøring er i praksis umulig å få til. Det er ikke bare biler på veiene. Du må også forholde deg til syklister, mopeder og traktorer. Men det er viktig å få bort alle de farlige forbikjøringene. Det er knapt en uke siden jeg sist gang måtte stå på bremsen for å ikke frontkollidere med en idiot som kjørte forbi midt i en slak sving. Forbikjøringer må planlegges godt og gjennomføres med god margin i forhold til møtende trafikk. Og på dager med mye trafikk er det ingen poeng i å kjøre forbi en kø bare for å havne bakerst i neste kø to minutter senere. Det er alltid en risiko forbundet med å bevege seg over i motgående kjørefelt, så man skal ha en faktisk gevinst om en velger å kjøre forbi.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKtorsdag 19. mars 2020, klokken 00:24
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. mars 2020, klokken 19:55
Sitat fra: hanche på onsdag 18. mars 2020, klokken 18:15
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=brake+check
Takk. Etter den definisjonen er jeg enig og har ikke gjort dette.

Hadde ikke lest definisjonen, men satte da også dette i gåsøyne da jeg kommenterte, for det her har jeg aldri bedrevet. Det er jo spinnvilt, ja...
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: RJKtorsdag 19. mars 2020, klokken 00:28
Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. mars 2020, klokken 23:16
Å forby forbikjøring er i praksis umulig å få til. Det er ikke bare biler på veiene. Du må også forholde deg til syklister, mopeder og traktorer. Men det er viktig å få bort alle de farlige forbikjøringene. Det er knapt en uke siden jeg sist gang måtte stå på bremsen for å ikke frontkollidere med en idiot som kjørte forbi midt i en slak sving. Forbikjøringer må planlegges godt og gjennomføres med god margin i forhold til møtende trafikk. Og på dager med mye trafikk er det ingen poeng i å kjøre forbi en kø bare for å havne bakerst i neste kø to minutter senere. Det er alltid en risiko forbundet med å bevege seg over i motgående kjørefelt, så man skal ha en faktisk gevinst om en velger å kjøre forbi.

...og det kan jeg veldig greit bifalle.  Ingen poeng å drive sikksakk-kjøring i rushen eller ferie/utfartstrafikk. Det er mer når man kjører i vanlig hverdag eller i mer spredt trafikk, og der det er to eller flere filer i samme kjøreretning.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurftorsdag 19. mars 2020, klokken 07:20
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. mars 2020, klokken 14:26

Tidsparing tror jeg bare de som også tror på julenissen, kan bruke som argument. Det er snakk om peanuts.

Jeg kjører stort sett forbi på vei til og fra hytta de dagene trafikken er relativt lett. De dagene det er lengre køer kjøer jeg ikke forbi.

Uansett lite eller mye trafikk er det alltid noen som ligger 10 under fartsgrensen.

De dagene det er lett trafikk bruker jeg ca en en halvtime mindre. Det er ikke fordi at køene går fortere, men at jeg bruker mindre tid på å ligge bak andre biler. Snittfarten blir fort over 10km/t høyere.

Når det er sagt, så er ikke tidsbruken primært grunnen til å kjøre forbi, mere hvorfor ikke. Det er for mye vimsete kjøring, og ligge bak en eller flere biler er ikke min preferanse.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: geeartorsdag 19. mars 2020, klokken 08:53
Sitat fra: kodax på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?
Hva er verdifull tid? :-)

Skal ikke legge skjul på at det hender jeg kjører forbi, og fem minutter etterpå så må en eller annen unge på do, så står vi der i veikanten mens en eller annen komabilist eller trailer kommer forbi igjen.  :-*

Ser ellers ofte at det skiller 1-1,5 time på mine og madammen sine 45-milsturer, så det blir en kombinasjon av spart tid (kortere tid i bil pleier være positivt med barn) og opplevelsen av å faktisk ha grei flyt/fremdrift, og avhengig av type veier, også en dæsj med kjøreglede. Irriterer meg grønn over de som holder 65-70 i både 50 og 80-soner, og som gjerne bremser i svingene i tillegg. Har heldigvis vokst fra å kjøre forbi lange køer, da er det AP som gjelder.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Klykkentorsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Ikke lest hele tråden, men jeg kjører forbi når jeg finner det forsvarlig og at trafikken ikke flyter godt nok og det dannes køer. Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner. Med Tesla og flere hundre hester, og en 0-100-tid som få kan matche er jo rask forbikjøring en lek, og trenger absolutt ikke være uforsvarlig.

Alltid kjørt forbi sinker, selv før jeg hadde Tesla også. Jeg holder selvsagt minimum fartsgrensen hvis forholdene tilsier det, eller 10-15 over hvis andre gjør det. Ligger noen i ujevn hastighet foran meg kjører jeg forbi ved første anledning, men sjeldent bånn pinne med mindre noe uforutsett tilsier at jeg enten må det, eller selvsagt avbryte.

Å gjøre det ulovlig med forbikjøring, eller plombere biler fordi en og annen idiot kjører uforsvarlig er jo et overformynderi som ikke gagner noen. Kraftreserver er gull verdt når situasjonen tilsier at du må benytte de.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxtorsdag 19. mars 2020, klokken 11:31
Med unntak av å rekke ferger, hadde det vært et samfunnsmessig problem at man ikke fikk kjøre forbi annet enn syklister, traktorer o.l. som feks kjørte i mer enn 10km/t under fartsgrensen, eller dreier dette seg om vane/egoisme?

PS. Jeg har ingen tro på at det kommer til å bli innført noe slikt forbud, og er heller ikke overbevist om at det hadde vært lurt, jeg er bare nyskjerrig på om folk mener at dette er en menneskerett eller en nødvendighet. Det er vel ikke veldig mange ulykker som skjer pga forbikjøringer, men samtidig er det jo noen, så jeg mener temaet er inteeressant :)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: hanchetorsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner.
Av den grunn føler jeg alltid et visst press på meg når det er jeg som kjører bil nr 2. Det kan være litt skummelt det også, fordi presset kan føre til at jeg kjører forbi med dårligere sikkerhetsmargin enn jeg burde.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurftorsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
Sitat fra: kodax på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:31
Med unntak av å rekke ferger, hadde det vært et samfunnsmessig problem at man ikke fikk kjøre forbi annet enn syklister, traktorer o.l. som feks kjørte i mer enn 10km/t under fartsgrensen, eller dreier dette seg om vane/egoisme?

Alt trenger ikke være ett samfunnsmessig problem for at det skal være tillatt. Da kunne vi forby veldig mye.

Forbikjøring er vel ikke mere vane/egoisme enn å kjøre bil generelt. Det er en fullstendig lovlig og uproblematisk del av å kjøre bil, det blir til og med gitt opplæring i det.

Bilkjøring kan gjøres farlig på utallige måter, og å gjøre det sikkert er i veldig stor grad overlatt til den enkelte. Hver eneste tur man foretar har man potensialet til å forårsake alvorlig skade og død, intensjonelt eller ikke.

Jeg mistenker at du henger deg opp i forbikjøring fordi du ikke gjør dette selv i stor grad, og ikke forstår ønsket om det. Personlig er jeg mere redd for å møte familiefaren med skrikerunge i baksetet etter en våkenatt, eller 30 åringen som leter etter favorittpodcasten på vei til universitetet. Eller trailersjåføren som har kjørt NON-stop i 48 timer med en halvflaske vodka innabords.

Skulle man skapt personlig transport fra grunnen av i dag uten eksisterende veier og biler hadde nok noe som lignet på dagens løsning bare blitt ledd av.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurftorsdag 19. mars 2020, klokken 12:15
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner.
Vel, det kan løses av begge de to første. Men den som ligger aller først kan bare svinge til siden.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Klykkentorsdag 19. mars 2020, klokken 12:34
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:15
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner.
Vel, det kan løses av begge de to første. Men den som ligger aller først kan bare svinge til siden.
Det er jo ytterst få som praktiserer det å svinge ut til siden. Ofte er det heller ikke en mulighet langs veiene.

Sitat fra: hanche på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
Av den grunn føler jeg alltid et visst press på meg når det er jeg som kjører bil nr 2. Det kan være litt skummelt det også, fordi presset kan føre til at jeg kjører forbi med dårligere sikkerhetsmargin enn jeg burde.
En sak har selvsagt mange sider. Men ja, kan forstå det blir unødig stress av det der. Viktigste er at man er en trygg sjåfør og ikke tar unødige sjanser.

At du er nr.2 i køen er jo på ingen måte noen krise. Noen kan selvsagt bli rasende av det og "blåse forbi", men de aller fleste (meg inkludert) stresser sjeldent i trafikken og blir så og si aldri sinna av kødannelser. Men ja, jeg kjører forbi når sjansen byr seg og jeg har vurdert situasjonen som trygg nok til å gjennomføre en forbikjøring.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Maximustorsdag 19. mars 2020, klokken 13:53
Forbikjøringsfrekvens og måten man gjør det på endrer seg jo gjerne med alderen. Mitt personlige forhold til sommerkøkjøring gjennom tidene kan omtrentlig oppsummeres slik, fra ung til mer erfaren ...

1. Forbikjøringer er kjempegøy, fortere, fortere, forbi, forbi. Ha, raskere enn fetter Glenn!

2. Det er alt for mange sinker på veien. Irriterende, må tråkle forbi. Ah, endelig ferdig med køa. Fa.. der er den neste. Nei, ingen tisse og bollestopp, da blir vi forbikjørt av de som kommer bak!

3. Hmm, å ligge i køa med passe avstand til forrankjørende kjennes da slettes ikke så galt ut. Ganske så behagelig faktisk. Kan jo nesten si stressfritt. Og den veikroa, hvor var den hen?
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Klykkentorsdag 19. mars 2020, klokken 15:01
Ja, ferieturer er noe annet. Men det er gjerne én til to ganger i året. Da er kategori 3 mest passende for min del også. Men for dagligpendlingen til og fra jobb på landeveiene, kjøres det derimot litt mer "aktivt" og jevnt. Ikke nå lenger, riktignok, men "pre corona"... :)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointertorsdag 19. mars 2020, klokken 15:07
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
Skulle man skapt personlig transport fra grunnen av i dag uten eksisterende veier og biler hadde nok noe som lignet på dagens løsning bare blitt ledd av.
Dette er et godt poeng.

Autonom kjøring vil nok f.eks ha meget begrensede muligheter for forbikjøring ut fra sin natur. Men kan heller ikke i et slikt perspektiv se at en klarer seg uten. Det vil vel alltid være kjøretøy som får feil og må stoppe/kjøre sakte og da vil oppholde trafikken uhensiktsmessig.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointertorsdag 19. mars 2020, klokken 15:14
Sitat fra: kodax på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:31
Med unntak av å rekke ferger,
Hvorfor er det unntak for å rekke ferger? Er det farlig er det farlig uansett!
Og jeg har tilbrakt utallige timer i bil på vei til ferge, og den oppførselen som folk har der er ekstremt farlig. Det er en grunn til at når jeg var barn så viste en at om det var en TV (Sogn og fjordane) eller UE (Sunnmøre) registrert bil så var det stor sjanse at de kjørte som tullinger!
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurftorsdag 19. mars 2020, klokken 15:35
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. mars 2020, klokken 15:14
Det er en grunn til at når jeg var barn så viste en at om det var en TV (Sogn og fjordane) eller UE (Sunnmøre) registrert bil så var det stor sjanse at de kjørte som tullinger!
Ta med UX og UR for Nordmøre og Romsdal og da.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Ferryfredag 20. mars 2020, klokken 08:37
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12Jeg holder selvsagt minimum fartsgrensen hvis forholdene tilsier det, eller 10-15 over hvis andre gjør det.

:o Bra du sier det som det er. Det er slik trafikken fungerer i praksis. MEN, den dagen du blir stoppet av UP, beskriver du adferden din like ærlig da? Jeg tror nemlig de har et noe avvikende syn på på det der med minimum og maksimum, i hvert fall offisielt. Jeg har mang en gang hørt utsagn som "en må i hvert fall klare å holde fartsgrensa". Den argumentasjonen holder ikke lenger enn til nærmeste fartskamera/gjennomsnittsmåling/laser. Det er påtagende hvor mye mindre "trykk" det er i trafikken gjennom snittmålingene.

Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: hanchefredag 20. mars 2020, klokken 09:51
I spesielle situasjoner, slik som i påsketrafikken, mener jeg å ha hørt selv politiet oppfordre til å følge køen, selv om den går fortere enn fartsgrensen. Da er de mest bekymret for konsekvensene av uvettige forbikjøringer dersom det skulle oppstå luker.

Men under mer normale forhold tror jeg neppe unnskyldningen holder.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointerfredag 20. mars 2020, klokken 12:02
Diskuterer dette med fartsgrense ofte med mine øvelseskjørere. Regelen er jo krystallklar, 1 km/t over er ikke lov! Eneste lille rommet for variasjon er speedometeravviket (som på Tesla er veldig lite).

Derimot er fartsgrenser i praksis omtrent som minimumsgrenser, og for oss med L på bilen så oppfattes vi som hinder i trafikken. Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

Må si at når jeg tidligere kjørte i Hallingdal med veldig lang strekke med gjennomsnittsmåling, så hadde jeg nesten alltid en forbikjøring eller to og jeg har ikke noengang blitt målt over. Dette er jo fordi folk kjører langt under fartsgrensen med margin, og jeg får fnatt av å ligge reelt i 60 km/t i 80 sone!
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurffredag 20. mars 2020, klokken 12:05
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. mars 2020, klokken 12:02

Må si at når jeg tidligere kjørte i Hallingdal med veldig lang strekke med gjennomsnittsmåling, så hadde jeg nesten alltid en forbikjøring eller to og jeg har ikke noengang blitt målt over. Dette er jo fordi folk kjører langt under fartsgrensen med margin, og jeg får fnatt av å ligge reelt i 60 km/t i 80 sone!
Rv7 mellom Nesbyen og Bromma har ett ganske langt strekke med gjennomsnittsmåling. Jeg elsker det, fordi der er det flere fine strekk for forbikjøring, og alle kjører som du sier langt under fartsgrensen. Blir ofte 2-3 forbikjøringer på det strekket, så lenge det ikke er møtende trafikk.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Amossfredag 20. mars 2020, klokken 12:10
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. mars 2020, klokken 12:02
Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

:P

https://www.youtube.com/watch?v=NowHyEhPlJw
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxfredag 20. mars 2020, klokken 12:19
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
...
Jeg mistenker at du henger deg opp i forbikjøring fordi du ikke gjør dette selv i stor grad, og ikke forstår ønsket om det. Personlig er jeg mere redd for å møte familiefaren med skrikerunge i baksetet etter en våkenatt, eller 30 åringen som leter etter favorittpodcasten på vei til universitetet. Eller trailersjåføren som har kjørt NON-stop i 48 timer med en halvflaske vodka innabords.
...
Som jeg underskrev med tidligere i tråden, så er jeg en eks-forbikjører. Jeg tok et valg for noen år siden om generelt sett å ikke kjøre forbi hvis det ikke er nødvendig. Grunnen til at jeg tok det valget var at jeg hadde fått barn, og tenkte som så at det lille jeg potensielt sparer har null verdi ift konsekvensene ved en ulykke. Dette vil jo også være til fordel for den jeg potensielt hadde kollidert med. Dette har gjort at jeg har blitt vant til å ligge bak andre, noe jeg etterhvert har funnet ut at er en mer behagelig og avslappende måte å kjøre bil på. Med ACC så er det enda mer behagelig. Poenget mitt er at dersom man er vant til å kjøre forbi, så kan det føles unaturlig/stressende å ikke gjøre det, men jeg vil påstå at det er fordi vi har blitt opplært til at vi nettopp skal kjøre forbi.
Det er andre situasjoner som statistisk sett kanskje er mer farlig når man kjører bil, men det er summen av statistikken som sier noe om hvor farlig det er totalt, og den går ned når man fjerner en av faktorene.
(Men ja, siden jeg følger bilen foran, så er jeg på en måte med og skaper trafikkfarlige situasjoner fordi andre da vil kjøre forbi meg også, men en så bakvendt logikk får være forbeholdt de som tviholder på sine argumenter;)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Amatørenfredag 20. mars 2020, klokken 12:20
@Amoss: :+1:

https://youtu.be/OzdFDaeWzgU

  :)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurffredag 20. mars 2020, klokken 12:36
Sitat fra: kodax på fredag 20. mars 2020, klokken 12:19
Jeg tok et valg for noen år siden om generelt sett å ikke kjøre forbi hvis det ikke er nødvendig. Grunnen til at jeg tok det valget var at jeg hadde fått barn, og tenkte som så at det lille jeg potensielt sparer har null verdi ift konsekvensene ved en ulykke.
Da tolker jeg det slik at du vurderte at dine forbikjøringer økte sannsynligheten for ulykke dramatisk. Klart, hvis man ikke kan kjøre forbi på annet hvis så er jo det en gyldig vurdering.

Selv opplever jeg den totale økte risikoen ved å gjøre noen forbikjøringer i løpet av en lang tur som mikroskopisk. Det bidrar og til å skjerpe konsentrasjonen i.f.h.t. å bare ligge bak i en kø og svime.

Når det gjelder ACC så er jeg en stor fan av det, men når det kjøres ujevnt (som det ofte gjør), så er de fleste ACC systemer så trege at de bidrar til å øke strikkeffekten bakover i køen. Så t.o.m. Mindre fartsendringer foran i en lang kø ender opp i kraftige nedbremsinger og akselerasjonen bakerst. Særdeles ubehagelig.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxfredag 20. mars 2020, klokken 13:03
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mars 2020, klokken 12:36
Sitat fra: kodax på fredag 20. mars 2020, klokken 12:19
Jeg tok et valg for noen år siden om generelt sett å ikke kjøre forbi hvis det ikke er nødvendig. Grunnen til at jeg tok det valget var at jeg hadde fått barn, og tenkte som så at det lille jeg potensielt sparer har null verdi ift konsekvensene ved en ulykke.
Da tolker jeg det slik at du vurderte at dine forbikjøringer økte sannsynligheten for ulykke dramatisk. Klart, hvis man ikke kan kjøre forbi på annet hvis så er jo det en gyldig vurdering.
...
Fristende å bruke diverse grønsaksuttrykk som svar på din kommentar, men for å svare saklig: Nei, jeg anser meg selv som en svært habil sjåfør, hatt lappen i mange år og har kjørt bil over det meste av verden, men jeg anser også at risikoen for ulykker uansett reduseres nok til at jeg syns det var en riktig beslutning. Jeg tok jo ikke den beslutningen da jeg var 18, og det var kanskje da jeg burde tatt den ift risiko. Tilsvarende er det nok de som ikke vurderer å ta en sånn beslutning som potensielt har mindre konsekvenstenkning kombinert med mindre erfaring, typisk unge sjåfører, men også andre som ikke ønsker å endre atferd av forskjellige grunner.
Du kan godt være verdens beste sjåfør, saken dreier seg egentlig ikke om deg eller meg, men om generelle regler i samfunnet som kan være til det beste for alle.
Som tidligere nevnt har jeg liten tro på at det kommer slike regler, før den tid kommer nok selvkjørende biler som fjerner behovet for slike "drastiske tiltak" ;)
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointerfredag 20. mars 2020, klokken 14:49
De bilene som var da jeg var 18 år var utrolig mye mer risikable å kjøre forbi med, tok sikkert opp mot 20-30 sekunder å komme forbi, i dag hvor vi snakker om noen få sekunder er risikoen blitt langt mindre!
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxfredag 20. mars 2020, klokken 14:57
Ja, det går raskere og det er med sikrere biler, men siden det går raskere så er også skadepotensialet større, særlig for andre mykere trafikanter.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurffredag 20. mars 2020, klokken 17:39
Sitat fra: kodax på fredag 20. mars 2020, klokken 13:03
Tilsvarende er det nok de som ikke vurderer å ta en sånn beslutning som potensielt har mindre konsekvenstenkning kombinert med mindre erfaring, typisk unge sjåfører, men også andre som ikke ønsker å endre atferd av forskjellige grunner.
Du kan godt være verdens beste sjåfør, saken dreier seg egentlig ikke om deg eller meg, men om generelle regler i samfunnet som kan være til det beste for alle.
Vi gjør nok forskjellige vurderinger. For meg er endring i totalrisiko med bilkjøring ved å kjøre forbi eller ikke så liten at det ikke har noen betydning. Skulle jeg gjort slike endringer så måtte det være å slutte å kjøre bil, evt ta  CD lappen og kjøpe stor nok bil...
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxfredag 20. mars 2020, klokken 18:32
Helt ok at man gjør forskjellige vurderinger. Hvor liten endring i totaltrisiko er blir jo bare gjetting, men det fins i hvert fall tall på at folk flest feilvurderer ift forbikjøring.
Bla: https://samferdsel.toi.no/nr-3/slik-feiloppfatter-vi-i-trafikken-article33008-2175.html
"Når farten er lav, tror bilistene at de trenger lengre veg til forbikjøring enn de faktisk gjør. Når farten er høy, tror de det motsatte. Da kan de velge å kjøre forbi selv om det ikke er lang nok fri veg til å gjøre det."
Videre vil man typisk gjøre det når man er vant til det, uavhengig om man føler seg trøttere enn ellers, noe som gjør at en god "forbikjører" også kan være en dårlig "forbikjører".
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurffredag 20. mars 2020, klokken 21:26
Folk feilvurderer ofte både fart, distanse og størrelse. Det er ting som hjelper med erfaring. Det går og an å legge inn sikkerhetsmarginer. Jeg velger å tro at etter en drøy million km i bil og ca 30000 km på mc ihvertfall har lært meg litt om slikt. Men kan bekrefte at vurderingene var dårligere i ungdommen.

Men dette er egentlig ett prinsipielt spørsmål, skal man prøve å gjøre trafikken 100% trygg? Da kan jeg bare avsløre med en gang, det går ikke. Med så stor forskjell i vekt på kjøretøy som ferdes på veiene er det helt umulig. Og da blir det bare rart i singulere ut forbikjøringer. Forskjellen mellom en etron og en trilling er jo allerede helt drøyt og ser du på mc vs semi så blir det helt grotesk.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: eivhellelørdag 21. mars 2020, klokken 09:40
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. mars 2020, klokken 12:02
Diskuterer dette med fartsgrense ofte med mine øvelseskjørere. Regelen er jo krystallklar, 1 km/t over er ikke lov! Eneste lille rommet for variasjon er speedometeravviket (som på Tesla er veldig lite).

Derimot er fartsgrenser i praksis omtrent som minimumsgrenser, og for oss med L på bilen så oppfattes vi som hinder i trafikken. Det er som det bemerkes utrolig hvordan fartspresset demper seg ved gjennomsnittsmåling, fotoboks, eller uniformert politibil........

Må si at når jeg tidligere kjørte i Hallingdal med veldig lang strekke med gjennomsnittsmåling, så hadde jeg nesten alltid en forbikjøring eller to og jeg har ikke noengang blitt målt over. Dette er jo fordi folk kjører langt under fartsgrensen med margin, og jeg får fnatt av å ligge reelt i 60 km/t i 80 sone!

Jeg synes det er greit å formidle til den jeg øvelseskjører med, at fartsgrensen pluss minus 3-4 km/t er greit. Det er innenfor feilvisningen på speedometeret. Det er viktig at mest mulig av oppmerksomheten er rettet mot det som skjer på veien og ikke på å følge med på instrumentpanelet. Og ikke minst er det viktig å lære bort hvordan man legger til rette for at andre kan komme forbi på en trygg måte.

Skal man kjøre forbi noen skal man glemme speedometeret og fokusere kun på forbikjøringen. Det er helt innenfor om bilen kjører litt over fartsgrensene når formålet er å sikre at man kommer forbi på en trygg måte.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: kodaxlørdag 21. mars 2020, klokken 11:37
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mars 2020, klokken 21:26
Folk feilvurderer ofte både fart, distanse og størrelse. Det er ting som hjelper med erfaring. Det går og an å legge inn sikkerhetsmarginer. Jeg velger å tro at etter en drøy million km i bil og ca 30000 km på mc ihvertfall har lært meg litt om slikt. Men kan bekrefte at vurderingene var dårligere i ungdommen.

Men dette er egentlig ett prinsipielt spørsmål, skal man prøve å gjøre trafikken 100% trygg? Da kan jeg bare avsløre med en gang, det går ikke. Med så stor forskjell i vekt på kjøretøy som ferdes på veiene er det helt umulig. Og da blir det bare rart i singulere ut forbikjøringer. Forskjellen mellom en etron og en trilling er jo allerede helt drøyt og ser du på mc vs semi så blir det helt grotesk.
Helt riktig, dette er et prinsipielt spørsmål og ikke et spørsmål om hvor god du og jeg er til å kjøre forbi.
Men det er ikke et spørsmål om å gjøre trafikken 100% trygg, det er et spørsmål om å gjøre trafikken potensielt noe tryggere. Andre tiltak er også interessante, men det er ikke det denne tråden dreier seg om.
Jeg velger å forstå deg som at du mener at en innstramming på forbikjøringsreglene ikke vil gi nok positiv effekt (færre/mindre alvorlige ulykker og mindre stressede sjåfører som blir forbikjørt/presset) sett opp mot negativ effekt (tregere trafikk, mindre frihet og dertil irriterte sjåfører). Det er helt fair å mene, særlig når vi ikke har sett på statistikk som sier noe om potensielle besparelser for samfunnet.
Generelt sett syns jeg at diskusjon om bil på offentlig vei ikke kan dreie seg om personlige ønsker. Jeg skjønner at det fins mange bilentustiaster som naturlig ønsker å få mer ut av bilkjøring enn en vanlig transport-bilist, men slikt kan ikke påvirke hvordan lover og regler lages for noe som skal sikre trygghet og samfunnsnytte. Men så syns jeg jo at mye av bilindustrien er rimelig kokko; at det fokuseres på akselerasjon, topphastighet, "dynamikk", "sportslighet" osv. ved salg av bil til mennesker som bare skal ha et transportverktøy gir ikke mening i mitt hode, men slik er det nå allikevel  :laugh:
Tittel: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointerlørdag 21. mars 2020, klokken 12:38
Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. mars 2020, klokken 09:40
Jeg synes det er greit å formidle til den jeg øvelseskjører med, at fartsgrensen pluss minus 3-4 km/t er greit. Det er innenfor feilvisningen på speedometeret. Det er viktig at mest mulig av oppmerksomheten er rettet mot det som skjer på veien og ikke på å følge med på instrumentpanelet.
Det er min holdning også at 3-4 km/t er innenfor avvik.

Men, er det innenfor med sensor på biltilsynet? Det er det ene spørsmålet.
Og det andre forholdet er at ferske sjåfører ikke har full kontroll på foten og svinger derfor fort 10 km/t både over og under! Har derfor presisert at det er nøyaktig fartsgrense vi forholder oss til.

Forbikjøring foregår stort sett på to felt vei og da blir speilbruk/dødvinkel det primære. Og igjen så er jo regelen at en ikke kan bryte fartsgrense heller ved forbikjøring. Denne regelen er jo en veldig begrensende faktor, og ikke en som praktiseres av erfarne sjåfører. Opplæring blir litt ambivalent på dette området da de lærer både reglene strengt definert og jo ser hvordan jeg praktiserer i vanlig trafikk.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: hanchelørdag 21. mars 2020, klokken 16:18
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. mars 2020, klokken 12:38
Og det andre forholdet er at ferske sjåfører ikke har full kontroll på foten og svinger derfor fort 10 km/t både over og under!
Jeg må innrømme at jeg savner min gamle Honda Civic. Det var nok lyd fra girkassen til at jeg kunne høre om jeg holdt jevn fart. Jeg skal ikke skryte på meg absolutt gehør, men jeg er musikalsk nok til at jeg kunne høre på girkasselyden om farten økte eller avtok. Slik kunne jeg holde jevn fart i lang tid uten å se på speedometeret.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Counterpointerlørdag 21. mars 2020, klokken 16:20
Sitat fra: hanche på lørdag 21. mars 2020, klokken 16:18
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. mars 2020, klokken 12:38
Og det andre forholdet er at ferske sjåfører ikke har full kontroll på foten og svinger derfor fort 10 km/t både over og under!
Jeg må innrømme at jeg savner min gamle Honda Civic. Det var nok lyd fra girkassen til at jeg kunne høre om jeg holdt jevn fart. Jeg skal ikke skryte på meg absolutt gehør, men jeg er musikalsk nok til at jeg kunne høre på girkasselyden om farten økte eller avtok. Slik kunne jeg holde jevn fart i lang tid uten å se på speedometeret.
Personlig synes jeg det er temmelig enkelt å holde farten med elbil med regen. Savner ikke motorlyd.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: gte-bjørnlørdag 21. mars 2020, klokken 23:59
Apropos: I fjor sommer kjørte jeg 600km i ett strekk på E45 i Sverige, fra Östersund til Jokkmokk. Absolutt hele strekningen (pluss de neste 100km til Gällivare) er ren tofelts vei uten midtdeler, og med fartsgrense 100 utenom tettsteder og kryss (90 de første milene). Det ble ganske mange forbikjøringer av sinker, bobiler og tungtransport! Heldigvis moderat trafikk og mye rette strekninger. Jeg vet ikke hvor mye seinere jeg ellers hadde kommet fram, men det ville vært signifikant. På langkjøring bruker jeg ikke ACC men "hastighetsbegrensning" som da stod på 105 (som faktisk betyr 100). Tror kanskje jeg måtte "jukse" litt ved å klikke den opp til 110 en eller to ganger for å rekke forbi.

Jeg tror den kjøreturen også hadde blitt ikke bare lengre men kjedeligere hvis jeg det meste av veien skulle ligget bak en bobil eller lastebil som sperrer for utsikten og som jeg hele tiden må forholde meg til. Personlig synes jeg det er mye bedre å kjøre uten å ha noen foran meg, og det gjelder også om den foran holder helt grei fart.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: hanchesøndag 22. mars 2020, klokken 08:38
Hvis den foran holder «helt grei fart» og det ellers er lite trafikk, legger jeg meg heller et godt stykke bak, kanskje 50–100 meter. Så har jeg likevel følelsen av å være nesten alene på veien. Det er likevel viktig å følge litt med, i tilfelle bilen foran plutselig slakker av på farten, bremser eller til og med stopper. Slikt er jo vanskeligere å oppdage når avstanden er stor.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: turfsurfsøndag 22. mars 2020, klokken 09:41
Sitat fra: hanche på søndag 22. mars 2020, klokken 08:38
Hvis den foran holder «helt grei fart» og det ellers er lite trafikk, legger jeg meg heller et godt stykke bak, kanskje 50–100 meter.
Og sånn begynner dannelsen på en kø, med de uheldige effektene det gir ved oppbremsing og akselerasjon.

50m er foresten rett over 2 sekund i 80km/t, det er da ikke noe særlig langt bak.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: Slarre40søndag 22. mars 2020, klokken 10:31
Nå som jeg har bil med adaptiv cruisekontroll har jeg roet veldig ned. Setter farta på 5 over grensa og lar bilen følge det som måtte være forran.
Er det en traktor eller saltbil forran så passerer jeg, men alt annet lar jeg skure. HAr blitt en mye roligere bilist.
Tittel: Sv: Forbikjøring
Skrevet av: DagfinnNsøndag 22. mars 2020, klokken 13:17
Sitat fra: Slarre40 på søndag 22. mars 2020, klokken 10:31
Nå som jeg har bil med adaptiv cruisekontroll har jeg roet veldig ned. Setter farta på 5 over grensa og lar bilen følge det som måtte være forran.
Er det en traktor eller saltbil forran så passerer jeg, men alt annet lar jeg skure. HAr blitt en mye roligere bilist.
Ja - akkurat det samme gjelder for meg også.