Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbikjøring

Startet av Counterpointer, tirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41

« forrige - neste »

eivhelle

Å forby forbikjøring er i praksis umulig å få til. Det er ikke bare biler på veiene. Du må også forholde deg til syklister, mopeder og traktorer. Men det er viktig å få bort alle de farlige forbikjøringene. Det er knapt en uke siden jeg sist gang måtte stå på bremsen for å ikke frontkollidere med en idiot som kjørte forbi midt i en slak sving. Forbikjøringer må planlegges godt og gjennomføres med god margin i forhold til møtende trafikk. Og på dager med mye trafikk er det ingen poeng i å kjøre forbi en kø bare for å havne bakerst i neste kø to minutter senere. Det er alltid en risiko forbundet med å bevege seg over i motgående kjørefelt, så man skal ha en faktisk gevinst om en velger å kjøre forbi.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

RJK

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. mars 2020, klokken 19:55
Sitat fra: hanche på onsdag 18. mars 2020, klokken 18:15
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=brake+check
Takk. Etter den definisjonen er jeg enig og har ikke gjort dette.

Hadde ikke lest definisjonen, men satte da også dette i gåsøyne da jeg kommenterte, for det her har jeg aldri bedrevet. Det er jo spinnvilt, ja...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. mars 2020, klokken 23:16
Å forby forbikjøring er i praksis umulig å få til. Det er ikke bare biler på veiene. Du må også forholde deg til syklister, mopeder og traktorer. Men det er viktig å få bort alle de farlige forbikjøringene. Det er knapt en uke siden jeg sist gang måtte stå på bremsen for å ikke frontkollidere med en idiot som kjørte forbi midt i en slak sving. Forbikjøringer må planlegges godt og gjennomføres med god margin i forhold til møtende trafikk. Og på dager med mye trafikk er det ingen poeng i å kjøre forbi en kø bare for å havne bakerst i neste kø to minutter senere. Det er alltid en risiko forbundet med å bevege seg over i motgående kjørefelt, så man skal ha en faktisk gevinst om en velger å kjøre forbi.

...og det kan jeg veldig greit bifalle.  Ingen poeng å drive sikksakk-kjøring i rushen eller ferie/utfartstrafikk. Det er mer når man kjører i vanlig hverdag eller i mer spredt trafikk, og der det er to eller flere filer i samme kjøreretning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. mars 2020, klokken 14:26

Tidsparing tror jeg bare de som også tror på julenissen, kan bruke som argument. Det er snakk om peanuts.

Jeg kjører stort sett forbi på vei til og fra hytta de dagene trafikken er relativt lett. De dagene det er lengre køer kjøer jeg ikke forbi.

Uansett lite eller mye trafikk er det alltid noen som ligger 10 under fartsgrensen.

De dagene det er lett trafikk bruker jeg ca en en halvtime mindre. Det er ikke fordi at køene går fortere, men at jeg bruker mindre tid på å ligge bak andre biler. Snittfarten blir fort over 10km/t høyere.

Når det er sagt, så er ikke tidsbruken primært grunnen til å kjøre forbi, mere hvorfor ikke. Det er for mye vimsete kjøring, og ligge bak en eller flere biler er ikke min preferanse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:31
Til dere som kjører forbi når dere syns trafikken går for tregt: Gjør dere det fordi dere vanligvis sparer/tjener verdifull tid på det, eller er det ofte vanen/følelsen av å ha god flyt i kjøringen o.l. som er grunnen?
Hva er verdifull tid? :-)

Skal ikke legge skjul på at det hender jeg kjører forbi, og fem minutter etterpå så må en eller annen unge på do, så står vi der i veikanten mens en eller annen komabilist eller trailer kommer forbi igjen.  :-*

Ser ellers ofte at det skiller 1-1,5 time på mine og madammen sine 45-milsturer, så det blir en kombinasjon av spart tid (kortere tid i bil pleier være positivt med barn) og opplevelsen av å faktisk ha grei flyt/fremdrift, og avhengig av type veier, også en dæsj med kjøreglede. Irriterer meg grønn over de som holder 65-70 i både 50 og 80-soner, og som gjerne bremser i svingene i tillegg. Har heldigvis vokst fra å kjøre forbi lange køer, da er det AP som gjelder.

Klykken

Ikke lest hele tråden, men jeg kjører forbi når jeg finner det forsvarlig og at trafikken ikke flyter godt nok og det dannes køer. Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner. Med Tesla og flere hundre hester, og en 0-100-tid som få kan matche er jo rask forbikjøring en lek, og trenger absolutt ikke være uforsvarlig.

Alltid kjørt forbi sinker, selv før jeg hadde Tesla også. Jeg holder selvsagt minimum fartsgrensen hvis forholdene tilsier det, eller 10-15 over hvis andre gjør det. Ligger noen i ujevn hastighet foran meg kjører jeg forbi ved første anledning, men sjeldent bånn pinne med mindre noe uforutsett tilsier at jeg enten må det, eller selvsagt avbryte.

Å gjøre det ulovlig med forbikjøring, eller plombere biler fordi en og annen idiot kjører uforsvarlig er jo et overformynderi som ikke gagner noen. Kraftreserver er gull verdt når situasjonen tilsier at du må benytte de.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Med unntak av å rekke ferger, hadde det vært et samfunnsmessig problem at man ikke fikk kjøre forbi annet enn syklister, traktorer o.l. som feks kjørte i mer enn 10km/t under fartsgrensen, eller dreier dette seg om vane/egoisme?

PS. Jeg har ingen tro på at det kommer til å bli innført noe slikt forbud, og er heller ikke overbevist om at det hadde vært lurt, jeg er bare nyskjerrig på om folk mener at dette er en menneskerett eller en nødvendighet. Det er vel ikke veldig mange ulykker som skjer pga forbikjøringer, men samtidig er det jo noen, så jeg mener temaet er inteeressant :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hanche

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner.
Av den grunn føler jeg alltid et visst press på meg når det er jeg som kjører bil nr 2. Det kan være litt skummelt det også, fordi presset kan føre til at jeg kjører forbi med dårligere sikkerhetsmargin enn jeg burde.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:31
Med unntak av å rekke ferger, hadde det vært et samfunnsmessig problem at man ikke fikk kjøre forbi annet enn syklister, traktorer o.l. som feks kjørte i mer enn 10km/t under fartsgrensen, eller dreier dette seg om vane/egoisme?

Alt trenger ikke være ett samfunnsmessig problem for at det skal være tillatt. Da kunne vi forby veldig mye.

Forbikjøring er vel ikke mere vane/egoisme enn å kjøre bil generelt. Det er en fullstendig lovlig og uproblematisk del av å kjøre bil, det blir til og med gitt opplæring i det.

Bilkjøring kan gjøres farlig på utallige måter, og å gjøre det sikkert er i veldig stor grad overlatt til den enkelte. Hver eneste tur man foretar har man potensialet til å forårsake alvorlig skade og død, intensjonelt eller ikke.

Jeg mistenker at du henger deg opp i forbikjøring fordi du ikke gjør dette selv i stor grad, og ikke forstår ønsket om det. Personlig er jeg mere redd for å møte familiefaren med skrikerunge i baksetet etter en våkenatt, eller 30 åringen som leter etter favorittpodcasten på vei til universitetet. Eller trailersjåføren som har kjørt NON-stop i 48 timer med en halvflaske vodka innabords.

Skulle man skapt personlig transport fra grunnen av i dag uten eksisterende veier og biler hadde nok noe som lignet på dagens løsning bare blitt ledd av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner.
Vel, det kan løses av begge de to første. Men den som ligger aller først kan bare svinge til siden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:15
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:12
Det er ikke sinken aller fremst som danner køen, det er bil nr.2 som ikke evner å passere sinken, slik at de andre må kjøre forbi flere biler med dertil farlige situasjoner.
Vel, det kan løses av begge de to første. Men den som ligger aller først kan bare svinge til siden.
Det er jo ytterst få som praktiserer det å svinge ut til siden. Ofte er det heller ikke en mulighet langs veiene.

Sitat fra: hanche på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
Av den grunn føler jeg alltid et visst press på meg når det er jeg som kjører bil nr 2. Det kan være litt skummelt det også, fordi presset kan føre til at jeg kjører forbi med dårligere sikkerhetsmargin enn jeg burde.
En sak har selvsagt mange sider. Men ja, kan forstå det blir unødig stress av det der. Viktigste er at man er en trygg sjåfør og ikke tar unødige sjanser.

At du er nr.2 i køen er jo på ingen måte noen krise. Noen kan selvsagt bli rasende av det og "blåse forbi", men de aller fleste (meg inkludert) stresser sjeldent i trafikken og blir så og si aldri sinna av kødannelser. Men ja, jeg kjører forbi når sjansen byr seg og jeg har vurdert situasjonen som trygg nok til å gjennomføre en forbikjøring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Maximus

#41
Forbikjøringsfrekvens og måten man gjør det på endrer seg jo gjerne med alderen. Mitt personlige forhold til sommerkøkjøring gjennom tidene kan omtrentlig oppsummeres slik, fra ung til mer erfaren ...

1. Forbikjøringer er kjempegøy, fortere, fortere, forbi, forbi. Ha, raskere enn fetter Glenn!

2. Det er alt for mange sinker på veien. Irriterende, må tråkle forbi. Ah, endelig ferdig med køa. Fa.. der er den neste. Nei, ingen tisse og bollestopp, da blir vi forbikjørt av de som kommer bak!

3. Hmm, å ligge i køa med passe avstand til forrankjørende kjennes da slettes ikke så galt ut. Ganske så behagelig faktisk. Kan jo nesten si stressfritt. Og den veikroa, hvor var den hen?

Klykken

Ja, ferieturer er noe annet. Men det er gjerne én til to ganger i året. Da er kategori 3 mest passende for min del også. Men for dagligpendlingen til og fra jobb på landeveiene, kjøres det derimot litt mer "aktivt" og jevnt. Ikke nå lenger, riktignok, men "pre corona"... :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:13
Skulle man skapt personlig transport fra grunnen av i dag uten eksisterende veier og biler hadde nok noe som lignet på dagens løsning bare blitt ledd av.
Dette er et godt poeng.

Autonom kjøring vil nok f.eks ha meget begrensede muligheter for forbikjøring ut fra sin natur. Men kan heller ikke i et slikt perspektiv se at en klarer seg uten. Det vil vel alltid være kjøretøy som får feil og må stoppe/kjøre sakte og da vil oppholde trafikken uhensiktsmessig.

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 19. mars 2020, klokken 11:31
Med unntak av å rekke ferger,
Hvorfor er det unntak for å rekke ferger? Er det farlig er det farlig uansett!
Og jeg har tilbrakt utallige timer i bil på vei til ferge, og den oppførselen som folk har der er ekstremt farlig. Det er en grunn til at når jeg var barn så viste en at om det var en TV (Sogn og fjordane) eller UE (Sunnmøre) registrert bil så var det stor sjanse at de kjørte som tullinger!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA