Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbikjøring

Startet av Counterpointer, tirsdag 17. mars 2020, klokken 22:41

« forrige - neste »

Counterpointer

Diskusjonene fra Model Y tråden

Edit;rettet opp topik

Amoss

I stedet for å svare deg på spørsmålet ditt så peker jeg på at dette er en tråd som ble opprettet ut i fra en OT debatt i en annen tråd. Knut henviste i den tråden til denne nye tråden her som jeg oppfattet som en oppfordring til å fortsette debatten her. Derfor finner jeg det nødvendig å peke på OT delen som startet med dette innlegget:

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. mars 2020, klokken 15:34
Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:18
Å ha det så rask akselerasjon og "ha det gøy" mener jeg ikke hører hjemme på offentlig vei.
Rask akselerasjon er nyttig ved forbikjøringer. Den har vel høyere toppfart og, så muligens skjer ting fortere oppe i fart.
Model S 85D

Counterpointer

Helt greit Amoss, du har oppfattet helt riktig. Måtte bare ha noe i første post i tilfelle ingen skrev her før i morgen.

Amoss

... og så beklager jeg igjen at jeg ikke svarer på spørsmålet i topic da jeg fortsetter debatten fra den andre tråden.

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 21:36
Hvis trafikken ligger 5-10 kmt under fartsgrensen, så er det vel mikroskopisk å tjene på å tråkke seg forbi en og en?
Videre er det potensielt  trafikkfarlig å ligge så nærme som endel gjør for å være klare til å kjøre forbi når anledningen byr seg.
Det er også relativt stressende for de som har andre trykkende bak, samt å få en villmann som hiver seg forbi.
Jeg skjønner at mange her syns det er en naturlig del av kjøringen å drive med forbikjøringer, det er det vi er lært opp til, men jeg mener at det egentlig er temmelig unødvendig, og skaper mye stress og farlige situasjoner.

Jeg skal ikke motsi deg på noe av dette (uten at noen skal behøve å ta det til inntekt for at jeg er enig eller uenig med hva du skriver - det er irrelevant). Poenget mitt som jeg trodde jeg burde hatt klart å vise deg var at ett forbud i seg selv ikke hjelper. Dersom en del av trafikantene ikke respekterer forbudet så blir det ikke fulgt, enten det er "forbikjøring forbudt", (doble) heltrukne linjer eller en fartsgrense.

Det eneste som faktisk hjelper er to-feltsveier med fysisk midtdeler og uten veiskulder. Og jo, de som da vil forbi blir fortsatt stresset av å ikke komme forbi og blir liggende helt opp i ræva til den de vil forbi og blinke som gale i håp om at du svinger av ved første mulighet for å slippe dem forbi.

Sånn, så kan de som gidder ta opp spørsmålet i topic :)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. mars 2020, klokken 23:13
Sånn, så kan de som gidder ta opp spørsmålet i topic :)
For sent, nå er det rettet opp og du er on topik

kodax

#5
Dersom man hadde innført et forbud mot forbikjøring, så hadde det selvfølgelig tatt tid før det hadde blitt allment akseptert, men som mange nye regler tror jeg den etterhvert ville blitt respektert. Hvis en ny regel virker urimelig, så blir det vanskeligere å få folk til å følge den. Jeg er ikke overrasket over at mange syns det ville virke som en urimelig regel, men jeg tror det bunner i en kombinasjon av vane og egoisme, og ikke fornuft. Tilsvarende som for røykeloven, som først framsto som svært urimelig av mange, men etter relativt kort tid ble akseptert, (selv om jeg ikke vil påstå at forbikjøringer på lang nær er like skadelig for samfunnet).
Hilsen eks-røyker og eks-forbikjører :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Hva tenker du om fartsgrenser kodax, de er der allerede og gjelder ved forbikjøring.

Du anslo jo selv at det var unntak for de som kjørte 10km/t under fartsgrense, det blir en laaaaang forbikjøring.

kodax

Jeg mente ikke at man skulle ha lov til å kjøre forbi dersom den foran lå i 10 km/t under fartsgrensen, det var kanskje dårlig formulert av meg. Jeg er heller ikke overbevist om at det er faktisk gjennomførbart å ha et generelt forbud mot forbikjøring, selv om jeg ideelt sett mener at det burde være det. Det jeg derimot er overbevist om er at kjøreopplæringen og samfunnet ellers burde fokusert på at det generelt sett ikke er nødvendig å kjøre forbi. Slik det er nå, virker det som man blir fortalt at man egentlig burde kjøre forbi så man ikke blir en irritert, og dermed trafikkfarlig sjåfør. Det er temmelig bakvendt logikk i mitt hode.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Mulig jeg bommer på hva man opprinnelig diskuterte, og som da blir topic her, men så lenge vi har en max-grense (ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensen), samtidig som det ikke er en minimumsgrense, så vil det alltid være et stort ønske om å kjøre forbi de som ligger for lavt etter ens egen oppfatning.

Skal det da uansett være forbudt å kjøre forbi? Hva med om den som kjører foran ikke liker å ha folk bak seg? Kan man fremdeles ikke senke farten, legge seg ut til høyre og om så på veiskulderen for å gi plass og samtidig blinke folk forbi, fordi forbikjøring er ulovlig? Er det kun fullstendig stopp som gjelder, siden det da blir passering, og ikke forbikjøring?

Hva med flerfelts vei? Skal det uansett være ulovlig å kjøre raskere enn tregeste bilen? Hvor store problemer kommer det til å skape, når "bestefar/bestemor" vil ut å kjøre, men synes 40 km/t er mer enn raskt nok uansett veiens tilstand?

Nei, jeg synes reglene er klare nok. Dersom det er klar vei og siktstrekning nok, og ikke kryss, veiskulder/øy, skilt eller veimarkering som hindrer forbikjøring, eller kjørende i motsatt retning, så må det være lov å kjøre forbi, samtidig som man selv kan velge hvilken hastighet under fartsgrensen man ønsker å ligge på. Og på flerfelts vei skal man ligge i høyre felt når man ikke skal kjøre forbi, og høyrefeltet er til for forbikjøringer.

Dersom trafikken er så tett at man må bruke begge felt for å utnytte kapasiteten, så er dette fullt ut lov. Men klarer man ikke følge farten i venstre felt, så skal man søke seg over i høyre felt så snart man har mulighet.

Hverken å kjøre for fort, kjøre forbi på høyre side eller å ligge som en sinke i venstrefelt er lov, men håndhevelsen er dessverre alt for lav for alle regelbrudd, selv om det på lang vei prioriteres å ta de som ligger for fort i hastighet, og de som også velger å kjøre forbi på høyre side, selv om en sinke nekter å flytte seg over i det høyre feltet og fremprovoserer de andre lovbruddene.

Bøllete adferd er heller ikke lov til, og blir slått ned på når det oppdages, men vi blir ikke konstant overvåket på en slik måte at alle slike brudd blir oppdaget og slått ned på. Dessverre og heldigvis sier nå jeg.

Selv praktiserer jeg at en bil som legger seg for tett opptil meg selv om jeg blir hindret fra saktere kjøretøy foran eller er midt i en forbikjøringsseanse som kan involvere flere biler, så stresser jeg ikke med å legge meg inn til høyre før jeg er ferdig med min forbikjøring.

Derimot kan jeg veldig gjerne finne på å tråkke på bremsen, først bare for å få bremselysene til å aktivere. Tar ikke vedkommende hintet da, så gjentar jeg det, men da med en fartsreduksjon slik at "hissigproppen" også må bremse litt ned. Reageres det ikke da heller, så bremser jeg kontrollert ned såpass mye at både jeg og vedkommende kjører saktere enn høyrefilen, før jeg igjen øker farta. Da tar resten av bøllene som regel hintet.

Dog opplever jeg en sjelden gang at noen rett og slett ikke tar hintet om at jeg tenker å fullføre forbikjøringen før jeg legger meg i høyrefeltet når det passer bedre, spesielt når jeg selv stanger i sakterekjørende biler i køen i venstrefeltet.

Noen idioter (først og fremst i Oslotrafikken jeg opplever dette, gjerne i rushtrafikken) velger da å kjøre inn i luke i høyrefeltet og så gasser på for å forsøke og presse seg inn i feltet foran, som ikke er større enn at jeg må ha den sikkerhetsavstanden (mindre enn 3 sekunder), så tar jeg ikke 5 øre for å legge meg enda litt nærmere for å hindre vedkommende å presse seg inn i en luken som jeg ikke vil at skal tettes fordi det skaper en farligere situasjon enn om jeg legger meg litt nærmere bilen foran. fremdeles er det de som tror det er helt greit å ha halvmeters avstand til bilene rundt seg.

Har reddet flere fra en sannsynlig ulykke ved å lese at trafikken foran kommer til å bremse ned, og derfor selv bremser jeg selv ned, bare for å se at vedkommende som akkurat rakk å presse seg inn må hogge i bremsen for å unngå å treffe bilen foran. Uten min årvåkenhet i slike situasjoner, så hadde det fort vært minst tre biler i en ulykke. Jeg som treffer "pressern" og bilen foran som vedkommende hadde blitt dyttet inn i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Hm, at andre oppfører seg som en dust rettferdiggjør ikke at man selv gjør det. Brakechecking er farlig.

På motorvei i tett trafikk anbefaler t.o.m. politiet 2 sekunders avstand, ikke 3.

Det er og en regel som brytes veldig ofte, og det er at man ikke skal være til unødig hinder for andre.

Jeg tror mye av utfordringen med at mange ligger under fartsgrensen kommer av til dels mye feilvisning på speedometer.

Men jeg kjører og ofte forbi grunnet ubehagelig kjørestil på de foran, f.eks veldig ujevn fart (driver med seiling?), eller vingler veldig (en ulykke som venter på å skje).

Dessverre er det kun fokus på å ta lett målbare lovbrudd (fart, promille, avstand etc) og ikke annen farlig eller provoserende oppførsel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mars 2020, klokken 07:29Men jeg kjører og ofte forbi grunnet ubehagelig kjørestil på de foran, f.eks veldig ujevn fart (driver med seiling?), eller vingler veldig (en ulykke som venter på å skje.
Ujevn kjørestil tror jeg vi vil slite stadig mer med med nye sikkerhetsfunksjoner i biler.

Har ny e-tron 50 og jeg fikk først slått av at bilens ACC tilpasset seg fartsgrensene. Det er en del feil, pluss at noen steder ble det riktig ved passering av skilt for så å gå tilbake til forrige hastighet. Dette slår mange av.

Så var neste og som er nesten mer irriterende. ACC har en defensiv funksjon som sikkert er bra for sløve sjåfører. Den senker farten automatisk mot rundkjøringer, kryss og svinger bilen definerer som krappe.

Der jeg har kjørt hittil har bilen bremset irriterende mye i svinger der jeg med e-Golf kjører uten bremsing. Bilen bremset ned der jeg ikke ville ha bremset og der jeg med andre biler slakker litt av så la den seg 10—15 km/t under det jeg slakker ned til (dermed skikkelig irriterende sinke i svinger). Denne funksjonen har jeg også slått av.  ;)

Har mistanke om at mange e-tron eiere (og andre som har/får denne funksjonen) kommer til å irritere andre bilister hvis ikke det slås av.

Her bør i hvert fall Audi gå igjennom hvor defensive systemene skal være. De må ikke være så defensive at de slås av på grunn av irritasjon.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Motorwatt

Er det mulig å kompenserer for dette med litt "gasspådrag"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

#12
Ja, men hva er vitsen med ACC da?

Kan jo nesten like gjerne kjøre manuelt da, for den slakker av alt for ofte og alt for mye.

Da kjører jeg heller manuelt der jeg ikke kan ha jevn hastighet over lenger strekk med ACC og senker ACC hastighet manuelt der det trengs bare noen få steder.

Uansett skal ikke ACC (eller AP) være en 'sovepute' så man ikke har fokus på trafikk-, vei- og føreforhold.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Det som hører til diskusjonen om forbikjøring er dette med tett avstand til den som oppfattes som å kjøre for sakte.

Er bare delvis enig i at å bruke bremser for å varsle at noen er ubehagelig nær er feil.
Hva skal en gjøre når noen ligger 0,5 sek fra bakenden på egen bil?

Driver nå aktivt med opplæring av to stk som skal ta førerkort. Det virker som noen sjåfører blir ekstremt provosert av å se en rød L bak på bilen. Hadde en her for en uke siden som var så ille at jeg sendte filmene fra kameraene til politiet. Han «støtet» mot bakende på bil flere ganger for så å ta en farlig forbikjøring i yttersving i 50 sone. Vi holdt fartsgrense nøyaktig etter Tesla speedometer (som er kanskje 1-2 km/t under reell GPS fart).

Hadde det vært jeg selv som kjørte hadde denne fyren fått se bremselys....... Jeg hater å ha folk for nærme bak.

En kollega stoppet en fyr som lå tett på han for en stund siden og fortalte denne sjåføren hva han mente om slik kjøring, denne personen forsto ikke hva som var problemet. Det er temmelig skremmende da dette er en av de vanligste grunnene til påkjørsel bakfra med tilhørende whiplash.

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mars 2020, klokken 07:29
Hm, at andre oppfører seg som en dust rettferdiggjør ikke at man selv gjør det. Brakechecking er farlig.

På motorvei i tett trafikk anbefaler t.o.m. politiet 2 sekunders avstand, ikke 3.

Det er og en regel som brytes veldig ofte, og det er at man ikke skal være til unødig hinder for andre.

Jeg tror mye av utfordringen med at mange ligger under fartsgrensen kommer av til dels mye feilvisning på speedometer.

Men jeg kjører og ofte forbi grunnet ubehagelig kjørestil på de foran, f.eks veldig ujevn fart (driver med seiling?), eller vingler veldig (en ulykke som venter på å skje).

Dessverre er det kun fokus på å ta lett målbare lovbrudd (fart, promille, avstand etc) og ikke annen farlig eller provoserende oppførsel.

"Brakecheking" er farlig om man ikke vet hva man gjør. Derfor er første punkt å bare få på bremselysene for å gi et hint. De fleste tar hintet da. Neste steg er rolig senking av hastighet, slik at de og må sakke. Ikke hard bremsing, som definitivt ville vært farlig. Kun nok til at de må dempe farten selv.

Den lille faren i det jeg driver med her, anser jeg som å være langt mindre farlig enn å ha en som konstant ligger 1 meter bak meg i motorveihastighet. Spesielt når det er en idiot som blinker med lys, tuter med hornet og "pusher" på bakfra ("jukker" med bilen med gass - av gassen - gass - av gassen) for å melde "kom deg av veien, her kommer jeg og skal frem".

Ofte ligger jeg allerede med ACC i en fart et stykke over faktisk fartsgrense, og har justert den til 2 sekunders avstand, fordi 3 sekunder ga for mange som ville presse seg inn foran meg. Dog, i så stor fart er faktisk ikke 2 sekunder egentlig bra nok, for hva skjer om en foran må bråbremse? Jo, da har man mest sannsynlig en massekollisjon på gang.

Dersom trafikken går saktere, og man samtidig er på hugget, så kan det tildels forsvares, men 3-sekundersregelen er der for en grunn. Med ACC så har man riktignok fort spist inn ett sekund, da bilen vil reagere før man kanskje rekker å oppfatte og reagere selv, jamfør begrunnelsen for 3-sekundersregelens tre punkter (se - oppfatte - reagere - sikkerhetsmargin).

Jeg tillater IKKE at andre kliner seg opp i ræva på meg og derigjennom nekter meg en viss sikkerhetsavstand. Og jeg sørger for å ha sikker avstand til bilen i høyre felt før jeg legger meg inn. Igjen, DU som har det så travelt driter jeg i at stresser, jeg gjør det som er trygt og sikkert, så ro ned. Jeg legger meg til høyre når det kommer en grei åpning for det.

Derfor, gjort med fornuft, så tilråder jeg at folk gjør dette. Men ikke bråbremse selv for å bevise et punkt, for da risikerer man at det faktisk blir en ulykke uansett.

Tilbake til kjøring med ACC, jeg vet rimelig godt misvisningen på eget speedometer, og kompenserer godt for det. I 60 og 70 sone kan jeg ligge inntil 10 km/h over skiltfarten, om jeg oppfatter veien og trafikken som trygt nok. Oslo ihvertfall har flere steder med fysisk skille til myke trafikanter, men det finner man ikke alle steder.

I 70-110-sone, ligger jeg gjerne 10-20 km/t over skiltfarten. Jeg vil derfor påstå at jeg er veldig lite til hinder pga for lav hastighet om jeg ikke selv må ligge lavere pga trafikk foran meg. Og steder der jeg oppfatter at farten går lavere enn jeg har, så demper jeg gjerne farten via ACC-regulering og derved regenerering, på min ferdsel frem til bilen foran er nådd igjen.

Også foran store/trafikkerte rundkjøringer og skarpe svinger, eller svinger jeg er usikker på pga sikten og ellers lite kjennskap til den aktuelle strekningen, eller der jeg allerede vet at bilen ikke selv korrigerer for det selv om det er behov for det. Min ACC tar dessverre ikke hensyn til geografien som ligger i NAV-enheten, så det må jeg følge med selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA