Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tirsdag 03. mars 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: Spinner på søndag 10. mai 2020, klokken 02:42
Tjenesten er ustabil helt uavhengig av din bil. Jeg har nok erfaring fra VAG (VW, Audi, Porsche) sine apper nå til å utelukke at dette er enkeltproblemer.
Å bli innkalt til service for å få en SW oppdatering som skal fikse problemene eller resette ting er helt på høyde med å bli bedt om å oppdatere Windows hvis Google er nede. Nå kan definitivt SW i bilen være et problem hvis alt annet er på stell, men utfordringene til VAG er så åpenbart relatert til større ting som sentrale servertjenester og app design at SW i bilen har lite å si.

Det tror jeg du har helt rett i! Kjenner jo igjen problemet fra Nissan Leaf. Der var hovedproblemet at de fortsatt bruker «Comodere 64 servere» til tross for at antall biler de har levert har mangedoblet seg på få år.
Ser jo for meg at det er noe av det samme Audi opplever...

Så rimelig trygg på at det ikke er noe i min bil, som du også sier, men var likevel litt nysgjerrig på om andre også hadde trøbbel spesifikt denne helga. Appen har ellers fungert bra så langt de 14 dagene jeg har hatt bilen.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Tror også det er en korrekt antakelse. Spørsmålet er hvor lenge en premium-leverandør kan la dette gå uten å gjøre noe drastisk. Hvis de gjør store endringer i systemet og dette krever hardware endring i leverte biler, så må dette dekkes som en garantisak. Det kan ikke være godt nok å hevde at en tjeneste virker av og til. Da kunne jo en leverandør av en bil med motor som bare virker av og til også slippe unna med det uten kostnader. At en motor er en mer kritisk komponent i en bil tror jeg ikke holder rent juridisk. Eller står det noe sted med liten skrift  at kommunikasjonen mot en Audi ikke kan forventes å være rimelig stabil ?

Rosstopher

Hva sier Audi at appen skal kunne brukes til da? Står det bare "app-tilgang" så har man kanskje ikke noen sak, men står det "du kan når som helst gjøre XXX med appen" (og du som regel ikke kan det) så er nok det en mangel som kan utløse rett til reparasjon/erstatning/heving av kjøp.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Trond.m

Det er nok ikke en mangel som krever heving av kjøp etter levering. Men jeg tror nok en kunde vil kunne ha rett til å kansellere en bestilling hvis det ikke kan garanteres en pålitelig online tjeneste. Pålitelig betyr ikke feilfri, men den bør virke vesentlig flere ganger en den feiler  ;).

For meg er ikke app viktig annet en om vinteren. Innen den tid får vi håpe de har en løsning enten det innebærer ny hw, software, server eller endringer i organisjasjonen. Den eller de ansvarlige har gitt Audi så store tap at de burde vel snart finne noe annet å gjøre.

z4rd

TM: Hvorfor er ikke app viktig om sommeren for deg? Jeg bruker å kjøle ned bilen omtrent like mye som jeg varmer den i løpet av året - for ikke å snakke om å justere ladegrense, åpne/lukke/låsing, skru av og på andre nyttige funksjoner, samt å lese av status. Jeg mener at det er på sin plass å forvente, spesielt av Audi, og for så vidt alle andre merker, at når de først leverer en app, så bør den være funksjonell og at brukerne kan ha tillit til den. En app med en solid front- og back-end gir rom for masse ulike og nyttige funksjoner - langt utover å være en fancy "webasto-fjernkontroll".

Jeg har to naboer med hver sin e-tron - og begge er superfornøyde med bilen, men begge tar uoppfordret opp dette med appen som helt håpløst og problematisk. Det ødelegger jo en del av moroa, rett og slett... Slik Audi holder på nå så går de glipp av mange potensielle kunder, deriblant meg.

Det er lenge siden jeg var medlem i VACN, men hvis mange e-tron-eiere er medlemmer der, så synes jeg man samlet bør utforme en klage til Audi/Møller. VACN var i alle fall en stor klubb med gode relasjoner til Møller.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ThomasEL

Da Nissans app var på det verste (typisk første året etter de begynte å virkelig selge MANGE Leaf og serverkapasiteten deres dermed ble helt latterlig dårlig), så var vi mange Leafeiere som formelig bombarderte Nissan Norge med e-poster, mas og klager. Man ble nærmest enige på Leaf-forumet her og på Facebookgruppa om å "ta de" ;-)
- Og ja, jeg vil si det til slutt hjalp. Siste halve året jeg hadde Leafen var det faktisk blitt merkbart mer stabilt.

Kan ikke skjønne annet enn at Audi også må gjøre noe hvis klagestormen blir massiv nok...

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Hårek

Nå fungerer det igjen. Hvis det var sereverproblemer så har bilen klart å gjenopprette kontakten.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

janbanan

Pleier stort sett å ha kontakt med bilen, men i går mistet jeg kontakt. Irriterende, jeg skal på langtur, og har satt opp 100% lading (med tidsur fra telefon) til litt før avreise. Nå virker heldigvis kontakt med bilen å være gjenopprettet. Jeg går ut fra at det er serverproblemer igjen.

Det hadde vært kjekt om Audi/VAG hadde en statussude tilgjengelig, der en kunne sjekke om banksystemene (Servere og slikt) var oppe og i orden.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

storeulv

Jeg mistenker at problemet ikke ligger i bilen, men snarere i selve løsningsdesignet sentralt hos VAG. Altså hvordan app-til-server-kommunikasjon er satt opp.

Appen er antageligvis helt ok, den starter jo på telefonen uten problemer.

Bilen er trolig også helt ok, den fungerer jo stort sett helt fint, den også.

Men selve løsningen med tregheter, brudd og ustabil tilgang indikerer for meg med mine drøye 25 år i IT-bransjen at de har basert løsningen på synkron direkte kommunikasjon mot baksystemene uten regelmessig cacheing av tilstandsdata. Da opplever man appen som treg, og når data ikke er cachet får man ingen svar etter lang ventetid.

Tyskere er generelt flinke folk, men datasystemer og menyer for menneskelig interaksjon har de fint lite greie på.

Edit: tyrkkleif
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Det er av og til server-problemer. Men hovedproblemet har vært/er at bilens kommunikasjonsmodul går i dvale, og lar seg ikke vekke fra server. Den nye oppdateringen i bilen fikser det.

21.mars fikk jeg følgende epost fra Audi digital:
"Vi har mottatt svar fra vår teknisk avdeling, som har gjort noen endringer i koden på bilen din. Kan du vennligst ta å test din myAudi App igjen." Jeg tror jeg var beta-tester for dem.

Etter det har appen funket for meg! Litt treg, men får alltid kontakt! Snart 2 måneder! Men nesten ett år etter at jeg fikk bilen... Jeg hadde ukentlige problemer før det, appen funket kanskje 1/3 ganger.

Andre kan ha andre problemer selvfølgelig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Her har i alle fall forbindelsen til bilen fullstendig falt ut nå... Hjalp heller ikke å kjøre en tur...

Kan vel neppe være det at kommunikasjonsmodul har gått i dvale som er problemet da? Skulle jo blitt «vekket» under kjøring? Andre onlinetjenester som online kart, værvarsel etc fungerer som normalt.

Må jo være serverfeil, men underlig at flere av dere andre har fått kontakt igjen nå i formiddag...

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Har ikke fått forbindelse på et døgn nå...
Pleier det å bare «plutselig» virke igjen? Eller har noen tips til hva man kan gjøre?

(I forrige uke var bilen min inne og fikk softwareoppdateringen de hadde glemt før utlevering. Oppdateringene i forhold til navigasjon mm gikk fint. Men oppdateringen som gjelder MMI gjøres via nettet og servere i Tyskland. Disse falt selvfølgelig ut like før slutt, så har fått ny time kommende uke. Kan jo være at det også hjelper litt i forhold til appstabilitet. Dog ikke de gangene serverne har skylden..)

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

JegHaterKontoer

Sitat fra: storeulv på søndag 10. mai 2020, klokken 09:19
Jeg mistenker at problemet ikke ligger i bilen, men snarere i selve løsningsdesignet sentralt hos VAG. Altså hvordan app-til-server-kommunikasjon er satt opp.
Men selve løsningen med tregheter, brudd og ustabil tilgang indikerer for meg med mine drøye 25 år i IT-bransjen at de har basert løsningen på synkron direkte kommunikasjon mot baksystemene uten regelmessig cacheing av tilstandsdata. Da opplever man appen som treg, og når data ikke er cachet får man ingen svar etter lang ventetid.

Den cacher noe og henter inn noe tilstandsdata, i hvert fall under lading. Hadde bilen på lading hele helgen utendørs og når jeg åpnet appen fikk jeg som regel halv-oppdaterte data. De kunne være fra 2 til 30 min gamle.

Dette er ikke sagt for å si noe pent om appen, jeg er nok blant de som har klaget mest til digitalsupport men det har blitt bedre. Når jeg fikk bilen i vinter kan jeg ikke huske en eneste gang jeg fikk nye* data i appen uten at jeg ba om det selv.
Gleder meg forøvrig til å få inn B9PA oppdateringen på onsdag som de har sagt skal "løse problemene". Store ord som jeg har planer om å følge nøye opp.

Men som vanlig med e-tron er det alltid noe nytt. Støy i strømnettet på 3-fas 230V IT-nett. Sukk.
Edit: ikke meningen å prøve å spore av tråden med siste kommentaren. Er det noen tråd om det problemet her på forumet?
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

janbanan

Sitat fra: JegHaterKontoer på mandag 11. mai 2020, klokken 09:50
Gleder meg forøvrig til å få inn B9PA oppdateringen på onsdag som de har sagt skal "løse problemene". forumet?

Min e50 skal inn på fredag, fikse innvendig håndtak på førerdøren, som ofte må aktiveres to ganger før døren åpnes.

Hvor ser man hvilke sw oppdateringer som legges på?
Jeg har OBDEleven-Pro (med litt redusert funksjonalitet med iOS), om det er til  hjelp.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Denne såkalte B9PA oppdateringen du nevner:
Er det oppdateringen for MMI..? (trodde den het 91.X4)

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA