Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimering av kapasitet - Ladetap?

Startet av Thorden, onsdag 23. august 2023, klokken 19:39

« forrige - neste »

Thorden

Kjørte til 2% SOC i dag, og ladet til 100% på Ionity. Det tok 41 minutter, og jeg fikk 82,6 kW.
Hensikten var å få et brukbart estimat på hva jeg har igjen av kapasitet på batteriet. Så blir spørsmålet: hvor mye av dette kan jeg estimere som ladetap?

Bilen er en 2019 e-tron som straks runder 100.000 Km.
Indikerer dette at jeg har fått redusert kapasiteten med mellom 5 og 10%? Hva er normalt? Er det noe som "kan gjøres", som å balansere celler, resette kontroller, oppdatere software osv.? Jeg skal ha en garantiutløpstest, er dette tapet noe å fare med mot forhandler, og er det noe de kan gjøre?

Takknemlig for alle innspill!  :)

Orbit

#1
Det laderen angir inneholder også det som er medgått til kjøling av batteriet (som blir noen prosent når du lader fra 2% til 100%), samt evt klimaanlegg i kupé dersom det stod på, pluss ladetap. Siden du ikke startet helt i bånn, vil jeg anta batteriet ditt ligger noe over 80 kWh i utnyttbar kapasitet. Orginalt på 2019-modell var 83,6, som ble økt til 86 kWh med SW-oppdatering 93M3 (regner med du har fått denne).

Så tapet er i området 5-10% som du selv anslår. Du kommer uansett ikke noen vei mot forhandler med dette. De anser bare tap over 30% (!!) som unormalt (innenfor 8 år/160 kkm).

Hadde ikke du OBDeleven? Avlest tilgjengelig kapsitet derfra (med veltemperert batteri, 25-30 C) er det tallet jeg ville stolt mest på. Generelt rundt balansering, er det bra å kjøre batteri langt ned (som du har gjort), men gjerne også gjøre topplading noen ganger med AC på lav effekt. I OBDeleven kan du også lese av min/max cellespenning, og se om det er balansert. Mitt batteri pleier å ligge på ~6 mV forskjell mellom min/max (og da er det ofte et par graders temperaturforskjell mellom cellene som uansett vil gi litt ubalanse).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorden

#2
Tusen takk!

Bilen var låst og lukket, så ikke noe annet forbruk.
Jeg skal ha fått 93M3, men synes ikke den endret noe. Kan be de verifisere at den virkelig er på plass.
Ja, jeg har OBDEleven, antar det er den "H-V battery Nominal capacity" i Ah jeg skal lese av? Supert tips med den min/max spenningen, den hadde jeg ikke fått med meg.

Skal kjøre en strekning som krever 50-60 kWh i morgen, starter fulladet på AC. Så kan jeg sjekke forbruk og restverdi på batteriet, og regne det ut den veien. Samt å lese ut med OBDEleven ved ankomst.

For all del, om jeg virkelig har rundt 80 kWh etter 100.000 Km er jeg fornøyd med det. Har fryktet at det stod langt verre til. Ser aldri mer enn 350 Km rekkevidde i gjettometeret, normalen selv etter langkjøring med pent forbuk er heller ca. 320 Km. Virker som jeg har tapt nær 50 Km rekkevidde siden den var ny, selv etter 93M3. Og det er litt mer enn jeg egentlig liker. Det er mer enn nok til nesten alt mitt bruk, så det er begrenset hvor mye rolle det spiller. Men så er det de dagene jeg har 80%, skal til fjells, været er dritt og det er kø. Det gikk til nød når den var ny, nå må jeg nok stoppe og lade underveis. :-/     

Orbit

For å finne kapsitetsestimatet: Se tidligere tråd for detaljer. Les av tilgjengelig kapasitet ("Work Wh") fra BMS, og del på SOC dersom du ikke er på 100%. Du har bare maksimalt tilgjengelig kapasitet (avlest og i praksis) når batteriet er rundt +25C og over.

93M3 oppdaterer SW i flere moduler. På selve batteriet (8C - Battery energy module) fikk jeg dette:
    8C Battery Energy Module
    System description: BMC_MLBCBEV
    Software number: 4KE915233H
    Software version: 0462


Fra fabrikk var det orginalt
    Software number: 4KE915233F
    Software version: 0231
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorden

Super informasjon, hjertelig takk!  :)

Skal sjekke og rapportere.

Thorden

Etter Ionity-lading fra 2% til 100%, og deretter parkert over natten på 90% skjedde muligens litt balansering. Morgenen etter stod den på 89%.
Sakteladet så på 3kW til 100% og kjørte deretter umiddelbart langt nok til å få batteriet ned til 25%.
Forbruk/distanse/SOC ved ankomst sier også at kapasiteten på batteriet er ca. 80 kW, så det er bra!

Forskjellen på min og max cellespenning er 6mV (4.160V og 4.169V). Målt med lunkent, nesten fulladet batteri.
Jeg forsøkte å lese ut "Work" med OBDEleven mange ganger, men den kontrollmodulen sliter jeg med. Kommer ikke inn på "Live" der, se feilmelding.
Valget "H-V battery, nominal capacity" er borte igjen, husker det var noen besvergelser rundt det en gang. Gjorde ikke noe med det.

Uansett synes jeg det er positivt at jeg har ca. 80 kW etter 100.000 Km, så får slå meg til ro med det.
:)

Tusen takk for veldig nyttig hjelp!

Orbit

Bra det var noenlunde som forventet.

«Work» finner du under battery charger (og ikke batteriet), og er tilgjengelig uten besvergelser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorden

Ja, vet hvor den er, se skjermbildet. Å velge "Live data" under Battery charger gir feilmeldingen, så går den bare tilbake til kontrollmodulen. Får ikke noe fornuftig ut av den.

elektro

Vet ikke hvor relevant det er, men ladet min 2019 modell på Eviny lynlader nylig, fra 15-100%. Batteriet var nok relativt kaldt ved start. Tipper maks 7-8 grader. Har ikke OBD tilkoblet lenger, men det var snø om natta og jeg hadde kjørt relativt kort. En snau time med mye nedover, 60-80 km/t. Og bilen startet lading på 65 kW, men kom opp i minst det dobbelte. Fulgte ikke så nøye med. Men bilen ble som vanlig ferdig med å lade før vi hadde spist (det var ikke kø).

Jeg kjørte så bilen 500 meter og lot den stå i 20 minutter uten klima på i anslagsvis 12-13 grader. Da jeg så skulle kjøre videre stod den på 94%! Jeg hadde forventet at den kanskje hadde bikket ned til 99% men..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:

Jeg gjetter på
at årsaken hovedsaklig er at cellene har vært ubalanserte. Lenge siden forrige topplading?

De få gangene jeg topplader, og hvis bilen med et uhell (🤪🤪🤣🤣) blir stående en halvtimes tid, så er det ikke så uvanlig med i alle fall 2-3 prosentpoengs dropp.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på fredag 13. oktober 2023, klokken 12:44@Elektro:

Jeg gjetter på
at årsaken hovedsaklig er at cellene har vært ubalanserte. Lenge siden forrige topplading?

De få gangene jeg topplader, og hvis bilen med et uhell (🤪🤪🤣🤣) blir stående en halvtimes tid, så er det ikke så uvanlig med i alle fall 2-3 prosentpoengs dropp.


Var nok lenge siden siste topplading, ja..  :) Har vel egentlig aldri prøvd å la bilen stå såpass «lenge» etter hurtiglading til 100% heller, men verdt å merke seg. e-tron lader jo med 35-40 kW helt frem til den bråstopper. Der andre biler bruker en evighet på de siste prosentene. At lading startet med ganske kaldt batteri med lav SOC kan også ha bidratt. (Bilen stod parkert i snøvær to døgn før en times lett kjøretur til lading. Det kan ha kanskje vært helt nede i 5 grader.. Og sluttet kanskje på 35.)

Den formen for balansering jeg har sett tidligere, har imidlertid stort sett gått i motsatt retning. F.eks. at jeg kommer hjem med lav SOC og varmt batteri, bilen blir stående en halvtimes tid uten strøm tilkoblet mens vi pakker ut av bilen, legger unger osv, så har SOC økt 1-3% i mellomtiden. Også på vinteren.

Mener jeg har sett helt opp i 5% økning. Selv om batteriet i mellomtiden har blitt nedkjølt. Fritt etter hukommelsen, så parkerte jeg en gang i minusgrader med 3-4% SOC etter en langtur. Ikke tilkoblet strøm. Så skjedde det ett eller annet som gjorde at bilen ble stående i flere timer. Da jeg kom på at jeg måtte få flyttet og koblet til bilen, var jeg redd jeg ikke skulle få start på den fordi batteriet hadde blitt vesentlig nedkjølt. Men til min store forbauselse, hadde SOC økt til 9%!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA