Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tirsdag 03. mars 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 19:56Vet du hvilken fiks/oppdatering de la inn??
Var det B9PA som "JegHaterKontoer" referer til, eller var det 91X4 for MMI?

Glemte å spørre. Sender epost til kundemottaker.

På ordrekopi står det bare oppdatert bilen. 🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hårek

Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 20:24
Aha, takk for oppklaring!
Men likevel: Da er det jo tross alt egentlig kontakt mellom server og kommunikasjonsenhet i bilen?
Men server får altså ikke kontakt m denne når forespørsel kommer fra app eller nettside, heller ikke når bilen er startet under forespørselen...
Har inntrykk av at de fleste problemene er når server skal kontakte bilen. Det går bedre når bilen kontakter server. Forutsatt at server ikke er nede.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Kom ironisk nok en oppdatering av appen nå i kveld, til versjon 3.18. Skulle inneholde noen feilrettinger.

Jommen sa jeg smør... De BØR få kontakt når jeg skal ut på oppdatering til onsdag!!!
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Pitil

Vet ikke om du har iOS eller Android, men jeg fikk iOS versjon 3.18.1 den 3.mai, og det hjalp akkurat ingenting

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Trond.m

Merkelig at de ikke har en web portal hvor man kan kontakte bilen, tilsvarende det BMW har (www.bmw-connecteddrive.no) Da kunne man utelukket de fleste feil på klientsiden. Dessuten er det praktisk å kunne få tilgang til bilen fra en vilkårlig PC dersom man har glemt mobilen, låst seg ute fra bilen (med mobilen i bilen !) etc.
For man har vel ikke muligheter til å gjøre så mye fra myaudi.com ?

ThomasEL

Ikke så mye fra my.audi.com, men man kan oppdatere status herfra! Så egentlig ganske lett å utelukke at feilen ligger i selve appen/telefonen.

(Jeg får som nevnt heller ikke kontakt med bilen fra nettsiden etter elendigheten begynte lørdag kveld😰)

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Amatøren

Tidligere har jeg hatt samme manglende informasjon på både WEB side og i app. Samt manglende mulighet å styre noe som helst via app.

Etter oppgraderingen i går så virker app! 👍

Derimot så henger WEB side fortsatt. 🤔 👎

Savner Volkswagen sin WEB side som har tilgang til all styring som er i app. I tillegg så kan man på e-Golf og e-up! styre ladestrøm styrke også!

Som sagt 'Fremskrittet ligger i teknikken til de andre' ikke hos Audi.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Amatøren

Oppdaget at da jeg justerte opp landegrense fra 80 % til 90 % for å teste om app virker så virket alt unntatt appens oppdatering av visning av ladenivå. Den viste fortsatt 80 % da jeg sjekket, men gikk jeg inn i app etter noen minutter var det korrekt visning.

Det samme skjedde da jeg justerte ned til 80 % for å stoppe ladingen. Lading stoppet (nesten) med en gang selv om app påsto at landegrensen var 90 %, men sjekking noen minutter senere så viste den korrekte 80 %.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Amatøren

Sjekket WEB side igjen.

Nå viste den korrekt batterinivå. Ser ut til at den henger ca 10 minutter etter av en eller annen merkelig grunn.

Slikt skulle være unødvendig i vår tidsalder.

Lurer på om de bruker forskjellige servere til app og WEB side som har noe stort tidsrom for synkronisering mot databasen for bildata.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Amatøren

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 12. mai 2020, klokken 07:19(Jeg får som nevnt heller ikke kontakt med bilen fra nettsiden etter elendigheten begynte lørdag kveld😰)

Som jeg skrev her så hadde Audi server trøbbel (igjen) utover mandagen. Begynte tydeligvis allerede i/før helgen.

Audi har tydeligvis ingen 24/7 support på server parken sin eller den kjøpte server tjenesten.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

ThomasEL

Fikk nettopp bekreftet fra servicesjef på Gumpens Auto at jeg får en oppdatering knyttet til app/kommunikasjonsenhet samtidig med at jeg har time for oppdatering av MMI i morgen. Det er godt nytt. I følge servicesjefen har foreløpige tester av denne (ganske så nye tror jeg) oppdateringen vist svært lovende resultater.

Edit: Fikk nå nettopp også e-post fra Audis digitalsupport om at de har feilsøkt min sak, og at det foreligger en oppdatering de vil be Gumpens Auto legge inn.
Så for å gi Audi litt kred her: De svarer i alle fall fort på henvendelsene min, og det virker som de har en mulig løsning på gang her :-) (Til sammenlikning kunne det ta uker for å få svar på henvendelser hos Nissans kundeservice...)

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Satt 2,5 timer og ventet mens de utførte softwareoppdatering nå i morges/formiddag. Var forespeilet ca én time.

Da jeg testet app og et par andre onlinetjenester før jeg forlot parkeringsplassen, så var det verre enn noen gang. Ingen appkontakt, og nå virker ikke online vær, nyheter etc heller...

Dermed bar det inn i verkstedet igjen, og jeg har atter tatt plass i Audis «vente lounge».....

EDIT: ...Og etter 3,5 timer ble jeg sendt hjem med lånebil.. De får fortsatt ikke kontakt med bilen via appen...

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Amatøren

Service mottaker ringte i dag fordi jeg stilte spørsmål på service kode på utbedring (og gjentok spørsmålet da jeg ikke fikk svar i epostsvaret). Fikset mandag 11.05 på morgenen. Ferdig før lunsj, men server trøbbel da. Alt OK i går og i dag. 👍

Lurte på om app virket som forventet og jeg bekreftet det.

Da jeg for andre gang gjentok spørsmålet, nå på telefon, til slutt kom svaret om at det fiksen som var gjort på min bil ikke var generell oppgradering/tilbakekalling som gjelder alle. Derfor har den ikke eget aksjonsnummer. 😲🤔

Dermed har jeg ikke noe referanse å meddele. 😱
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

ThomasEL

En oppdatering vedrørende situasjonen:

* Til tross for oppdatering av software samt diverse forsøk på manuell resetting av kommunikasjonsmodul, så får fortsatt ikke app eller webside kontakt med bilen. Alt annet fungerer normalt.

Det betyr at bilen min blir stående hos Gumpens Auto inntil videre. Der får den bare stå til alt fungerer!

Dog skal Gumpens Auto ha ros for at de gjør det de kan, og at de viser service når ting er som det er. Jeg fikk låne en A3 bil da jeg dro derfra tidligere i dag, og for ti minutter siden kom servicesjefen  personlig hjem til meg for å bytte den lille A3 en med en e-tron lånebil siden min ikke ble klar i dag  :) Fint gjort!

Jeg tror noe av grunnen til at både Audi, Nissan og andre "kommer unna" med dårlige servere, appsystemer osv, er at folk flest ikke bryr seg nok. Hvis alle som har hatt apptrøbbel bare hadde parkert bilen sin hos Audi og sagt at "Her står den til det virker", så tror jeg de hadde satt inn større ressurser for å få alt 100%  ;)
Men som sagt: Min lokale forhandler fortjener ros!

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Ja da må jeg si at forhandleren yter en service ut over det man kan forlange og forvente. Bilen er jo kjørbar, og det ville vært urimelig kostbart og umulig å gjøre dette for alle med app problemer.
Samtidig er det en mangel, og hvis man har kjøpt en bolig med mangel kunne man holdt tilbake et rimelig beløp til feilene var utbedret. Det kan man gjøre selv om boligen er betalt i sin helhet og man har flyttet inn. Sånn fungerer det dessverre ikke med bilkjøp  ;)

Når er din bil produsert ThomasEL ? Kan det være at biler produsert i et visst tidsrom har feil på kommunikasjonsmodulen ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA