Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i Sverige - Samletråd.  (Lest 20496 ganger)

GreenEyez

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #90 på: Lørdag 19. Mars 2022, klokken 01:51 »
Kan avkrefte at Plugsurfing fungerer på CircleK i Sverige. Prøvde nå på Kungsbacka.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #91 på: Mandag 04. April 2022, klokken 19:53 »
Klarte å laste ned den svenske Circkle K Charge-appen. De danske laderne er visst på samme ladeportal/nettverksløsning. Men den er koblet opp mot Virrta, for den sa at jeg er allerede en registrert bruker da jeg prøvde å opprette ny profil.

Men ikke store utvalget av ladere mellom Helsingborg-Svinesund da, i praksis kun den i Kungsbacka som er aktuell hvis man skal legge inn et effektivt ladestopp.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1997
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #92 på: Torsdag 14. April 2022, klokken 23:00 »

Kan man benytte de "norske" appene for Mer, Ionity og Circle K i Sverige, og betale på kort som er lagret på dem, eller må man til med svenske apper?  Ser f.eks. at Mer har en svensk app, men antar den er for svensker og ikke for nordmenn som har norsk app og lader i Sverige?

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3827
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #93 på: Torsdag 14. April 2022, klokken 23:36 »
  • Ionity sin app fungerer i hele deres nettverk.
  • Mer sin app skal også fungere på deres stasjoner i Sverige, men ennå ikke i andre land (som Tyskland)
  • Circle-K sin app fungerer bare i Norge. Ved lading i Sverige må du bruke QR-kode på ladestolpen for å komme til betalingsløsning med kredittkort. Det har vært nevnt i andre tråder at app'en etterhvert skal fungere i hele CK-nettverket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1997
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #94 på: Fredag 15. April 2022, klokken 19:32 »
Takk, om man vil klare seg med 3 apper/leverandører som helst skal dekke både Sverige og Danmark, hvilke 3 velger man da?

  • Ionity sin app fungerer i hele deres nettverk.
  • Mer sin app skal også fungere på deres stasjoner i Sverige, men ennå ikke i andre land (som Tyskland)
  • Circle-K sin app fungerer bare i Norge. Ved lading i Sverige må du bruke QR-kode på ladestolpen for å komme til betalingsløsning med kredittkort. Det har vært nevnt i andre tråder at app'en etterhvert skal fungere i hele CK-nettverket.

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4206
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #95 på: Lørdag 16. April 2022, klokken 03:02 »
Takk, om man vil klare seg med 3 apper/leverandører som helst skal dekke både Sverige og Danmark, hvilke 3 velger man da?

  • Ionity sin app fungerer i hele deres nettverk.
  • Mer sin app skal også fungere på deres stasjoner i Sverige, men ennå ikke i andre land (som Tyskland)
  • Circle-K sin app fungerer bare i Norge. Ved lading i Sverige må du bruke QR-kode på ladestolpen for å komme til betalingsløsning med kredittkort. Det har vært nevnt i andre tråder at app'en etterhvert skal fungere i hele CK-nettverket.
Ionity Passport om du ikke har mulighet for merkespesifikk avtale, Plugsurfing og Chargemap Pass. Ellers kan kanskje Elton og Nextcharge være alternativer, og kanskje Incharge (Vattenfall) og bør på plass.

Og etterhvert vil nok Tesla-appen for lading for ikke-Teslaer bli kanskje den eneste du trenger, når de åpner alle laderne i Skandinavia. For Teslaeierne, så er dette en øvelse de har begrenset erfaring med, da man kun trenger bilen og Teslakonto for å lade på SuC-stasjoner.

Begynner å bli få plasser de "må" innom andres ladestasjoner siden dekningen begynner å bli veldig bra i hele Skandinavia, eller for den saks skyld i hele Norden minus Island...

https://ionity.eu/en/access-and-payment.html
https://plugsurfing.com/
https://chargemap.com/
https://elton.app/
https://nextcharge.app/
https://incharge.vattenfall.no/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GreenEyez

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #96 på: Mandag 18. April 2022, klokken 06:19 »
@olemann: Kommer litt an på hva formålet ditt er med bruken i Sverige. Skal du kjøre igjennom for å komme deg til Danmark, er inCharge formålsløst. Du kommer ganske langt med de norske appene Fortum Charge & Drive, Mer og Europark, samt Ionity, hvis du ikke orker haugevis med apper og brikker og er villig til å betale mer pr kWh.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Truls Antonsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 216
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #97 på: Mandag 18. April 2022, klokken 20:52 »
Om en har bil som er en del av en "charging service" forenkler det også en god del, ved at en kan bruke samme konto/app/kort hos "alle".

meCarge - Mercedes
weCharge - VW, pluss tilsvarende for Seat/Skoda
Etron Charging Service - Audi
Hyundai - tilsvarende ECS




Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1997
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #98 på: Mandag 18. April 2022, klokken 23:24 »
@olemann: Kommer litt an på hva formålet ditt er med bruken i Sverige. Skal du kjøre igjennom for å komme deg til Danmark, er inCharge formålsløst. Du kommer ganske langt med de norske appene Fortum Charge & Drive, Mer og Europark, samt Ionity, hvis du ikke orker haugevis med apper og brikker og er villig til å betale mer pr kWh.

Takk for flere gode svar.   Formålet er Oslo - Stockholm, samt Hirtshals til København.

Har VW GTX så har Ionity abo'et som VW tilbyr, har også Mer og Fortum med RFID kort.

Har et Clever kort, men det er ikke forhåndsbetalt, kan det brukes fortsatt på Clever ladere i Sverige og Danmark? Det er 4-5 år siden sist jeg brukte det.
« Siste redigering: Onsdag 20. April 2022, klokken 22:25 av Olemann »

GreenEyez

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #99 på: Mandag 25. April 2022, klokken 23:05 »
Se min post #90 over. Clever-kortet mitt (som heller ikke er av den forhåndsbetalte typen) fungerer på Mer-laderne. Men det er uvisst om det kommer faktura i etterkant (antar den kommer på et tidspunkt).
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1997
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #100 på: Tirsdag 26. April 2022, klokken 21:42 »
Se min post #90 over. Clever-kortet mitt (som heller ikke er av den forhåndsbetalte typen) fungerer på Mer-laderne. Men det er uvisst om det kommer faktura i etterkant (antar den kommer på et tidspunkt).

Da får jeg legge Clever kortet i bunken av kort, RFID, kredittkort og apper.....Godt man er entusiast som både vet forskjellen på Volt og Ampere og har tålmod, elbillading er ikke for utålmodige hissigpropper uten evne til å takle ting som ikke virker....  :D

GreenEyez

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #101 på: Fredag 27. Mai 2022, klokken 07:41 »
CircleK 300 kW hyperlader Kungsbacka: Gjorde en kjedelig erfaring; ser ut som to biler på CCS ikke kan lade samtidig. Det var en bil på begge laderne, og da ville den kun la meg lade via Chademo-porten. Selv om det i appen fremsto som den andre porten var tilgjengelig.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 315
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #102 på: Mandag 06. Juni 2022, klokken 00:38 »
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4790
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #103 på: Mandag 06. Juni 2022, klokken 08:42 »
Et skråblikk på laderutbyggingen i Sverige:

https://www.tek.no/i/bGlorA?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row26_pos2

De har jo et litt annet bosettingsmønster også. Har du først kjørt inn i skogen i Sverige er det fort mange øde mil ,foruten et og annet nedlagt bruk som minner om en svunnen tid, som møter deg.  Enkelte ganger har det slått meg at det kanskje gir et godt bilde på hvordan det må ha vært under svartedauen i Norge

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1563
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #104 på: Lørdag 18. Juni 2022, klokken 18:36 »
Nå ser det ut som Tesla har åpnet de fleste (alle?) sine Superladere i Sverige og Danmark for alle CCS biler.
Dette forandrer jo situasjonen fullstendig, da er det jo kun Tesla appen man trenger når man skal på tur til Sverige og Danmark. HURRA!!!

mvh
Hugo
« Siste redigering: Lørdag 18. Juni 2022, klokken 18:37 av goggo »
Bor nær Kristiansand
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
NAF medlem, hurtiglader der det er billigst.