Skrevet av Emne: Oppgradering av OV, ikke godkjent?  (Lest 309 ganger)

Olee

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 686
    • Vis profil
Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:34 »
I forbindelse med installering av ny ladeboks fikk jeg tilbud fra elektriker om å legge opp til 22kW lading, og endring av OV til 50A. Bor i et forholdsvis nytt byggefelt med 400V. Etter installasjonen ser jeg at jeg har fått installert 16A sikring til ladeboksen, og får beskjed om at jeg kun fikk godkjent 40A OV. Lurer på om dette er normal praksis? Befinner meg i Lyse-land om noen skulle ha erfaring derifra..

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1144
    • Vis profil
Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« Svar #1 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:44 »
Trenger du mer? Si at du kommer hjem med hyttebilen søndag kveld og lader 11kW fra 21:00 til 07:00, til sammen 110 kWh. Har du større kjørebehov på mandag enn 70 mil?
Med effekttariffen lurende i horisontenkan det være at 22kW lading blir vel dyrt. Eneste plunder her er om du får besøk av en med kun 1-faselader ombord, da hadde det kanskje vært greit med 32A til ladeuttaket hvis gjesten kan nyttiggjøre seg det.

Olee

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 686
    • Vis profil
Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« Svar #2 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:42 »
Tja, kanskje jeg gjør det, men det var ikke det jeg lurte på  ::) Behovet er ikke over natten, heller til turer på ettermiddagen.. Nå har jeg en bil som tar i mot 22kW, og en som lader på 32A enfase, så det hadde i hvert fall blitt brukt av og til.
Effekttariffen er jeg ikke veldig redd for, da jeg tviler på avgift basert på hovedsikring. Lading på høy effekt på natten er heller ikke sikkert at utløser noen voldsom tariff, på ettermiddagen derimot...

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6063
    • Vis profil
Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« Svar #3 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:19 »
1. Hva er årsaken til avslaget? For eksempel for liten inntakskabel eller kapasitet i nettet?

2. Elendig av elektriker/installatør å ikke informere deg om at de fikk avslag på søknaden til Lyse, før de monterer noe annet enn dere ble enige om.

3. Med 400V burde det gå fint å bruke mer enn 16A til elbil med 40A inntak. Selv 20A ville gitt 25% raskere lading på bilen som kun støtter 1-fas.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13480
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« Svar #4 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:33 »
1. Hva er årsaken til avslaget? For eksempel for liten inntakskabel eller kapasitet i nettet?

2. Elendig av elektriker/installatør å ikke informere deg om at de fikk avslag på søknaden til Lyse, før de monterer noe annet enn dere ble enige om.

3. Med 400V burde det gå fint å bruke mer enn 16A til elbil med 40A inntak. Selv 20A ville gitt 25% raskere lading på bilen som kun støtter 1-fas.

Nja, det bør være 25A ledig etter min mening. 25A er typisk størrelse på komfyrkurs, og som regel er det også andre forbrukere på samme fase. Med 3-fase lading ville jeg nok ikke gått høyere enn 16A på 40A inntak og 25A på 50A inntak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

Siggen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 364
    • Vis profil
Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« Svar #5 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:34 »
Opplever, gitt kapasitet i foranliggende nett at vi får det vi bestiller av Lyse Elnett såfremt vi leverer fornuftige effektbudsjett. Huker jeg bare av for elbilader og ønsket nytt OV fra feks 4x40A til 4x63 så blir det avslått temmelig kjapt og nedjustert til midt i mellom da det ikke uten videre er grunngitt hvorfor effektuttaket skal økes markant..

I noen nyere byggefelt så ligger det gjerne utbyggingsavtaler til grunn der det er maks 4x32A eller 4x40A som gjelder. Men det er det utvikler av feltet som i sin tid har kjipet ned på..


svingen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1565
    • Vis profil
Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« Svar #6 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:01 »
Ønsket og øke fra 32a 3fase 400v til så mye som mulig,fikk da 50a hvis skulle ha mere måtte kabelen fra skap til garasje byttes,(50k ville da få 80a) det her var hafslund. Elektriker selskap bare kopi pasta svar fra hafslund og forklarte "på norsk" hva det betydde i praktisk. Det her bør du få av elektriker selskap.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)