Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man lade fra 3-fase 400V 32A og 16A uttak?

Startet av tomrh, fredag 14. september 2012, klokken 09:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 14. september 2012, klokken 19:04
Jeg er enig i at sikringsskap i garasjen er best, men et alternativ er en "Byggsentral (http://www.jula.no/byggsentral-230-v-16-a-402391).  Denne ser ut til å være for 230v 3-fas (blå), men jeg er ganske sikker på at de har 400v også.

Ikke i Norge. Men tar du en tur over grensen så finner du denne:

http://www.jula.se/byggcentral-400-v-32-a-402390
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 19:10
Ikke i Norge. Men tar du en tur over grensen så finner du denne:
http://www.jula.se/byggcentral-400-v-32-a-402390
Jeg vet du ikke finner den på www.jula.no men jeg er 99% at jeg har sett den på Jula i Sandvika. Skal dobbelsjekke neste gang jeg er der.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#17
Sitat fra: Elmo på lørdag 15. september 2012, klokken 00:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 19:10
Ikke i Norge. Men tar du en tur over grensen så finner du denne:
http://www.jula.se/byggcentral-400-v-32-a-402390
Jeg vet du ikke finner den på www.jula.no men jeg er 99% at jeg har sett den på Jula i Sandvika. Skal dobbelsjekke neste gang jeg er der.
Byggsentralen har 4 stk. 240V stikkontakter og 2 sikringer, så antagelig er 2 og 2 av sikkkontaktene koblet i parallell. Skal en lade 2 biler fra samme boks må en passe på hvilke stikkontakter en bruker, å lade 3 biler en fra hver sin fase går ikke med denne. For fast montasje bør en heller spandere en liten fordeling for flexibilitetens skyld.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 10:37
Det går, men det er ikke en "adapter" men en komplett hurtiglader. ABB har en, pris NOK 75.000,-. Den er dog ikke veldig portabel. Et sveitsisk firma lager en mer portabel enhet men den er visstnok ennå dyrere.

Brusa har en 2-22 kW Chardemo kompatibel lader pä gang. Forelöpig listepris er desverre 30000 Euro, men den selges for 2000 Euro om du kjöper en Smart roadster samtidig. :D

Tipper prisewn vil bli 5000-7000 Euro när den blir serieprodusert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2012, klokken 19:10
tar du en tur over grensen så finner du denne: http://www.jula.se/byggcentral-400-v-32-a-402390
Denne (400volt'n) er faktisk tilgjengelig på netthandelen.no nå. Såvidt jeg kan se er det eksakt samme produsent (men jeg granterer ingenting)

http://www.netthandelen.no/product/Verktoy-og-Garasje/112269
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

svingen

Er rimlig gammel topic det her men er vel kanskje enda mere aktuel nå med flere biler som tar 32amp lading.
noen som vet hvor man kan kjøpe en slik som det her http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039 bare det er 32amp og ikke 16?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Elmo

Nei, problemet ditt er at det finnes ikke 32A schuko. Egentlig burde ikke schuko brukes på 16A engang.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#22
Sitat fra: svingen på torsdag 04. juli 2013, klokken 21:24
Er rimlig gammel topic det her men er vel kanskje enda mere aktuel nå med flere biler som tar 32amp lading.
noen som vet hvor man kan kjøpe en slik som det her http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039 bare det er 32amp og ikke 16?
Sitat fra: Elmo på torsdag 04. juli 2013, klokken 23:08
Nei, problemet ditt er at det finnes ikke 32A schuko. Egentlig burde ikke schuko brukes på 16A engang.
Nå var vel kanskje spørsmålet til Svingen om det finnes en overgang fra 32A Rød 5 pin til 32 A Blå industri 3 Pin. Noe som forsåvidt kunne vært kurrant om det er behov for det. For de med Tesla har det ingen mening, de benytter da heller 3 fas 400V. Om andre biler kan lade 32A en fas fra annet enn type 2 kontakter eller fast installerte ladepunkt kjenner jeg ikke til. (Leveres det noen biler med 32 A kladd? Standard for lademodus 2, altså kladd dekker opp til 32A så det er mulig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

svingen

Det er jo flere og flere biler som kan "håntere" 32amp 1 fase
den her ut fra hva jeg leser om den her kan den fungere opp til 30amp og kan justeres ned til 6 amp

http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2
Eventuelt den her http://elbilkabel.no/Hjem.html og "ta den med seg" på tur hvis man klarer og ordne noen "noen" smartoverganger :)

siden jeg av og til besøker foreldrene mine i dalen i telemark kunne jeg spart noen timer på "hurtiglade"

oslo->kongsberg (ca 8 mil hurtiglade til 80%)
kongsberg->seljord (8 mil ca her er det i teorien nesten flat batteri så mulig jeg må ladet litt i bø og ut fra jurrastic har jeg 23% igjen men siden jeg hurtiglade har jeg kun 3%)
seljord->dalen (48km ut fra jurrastic har jeg 53%)

så hvis jeg kunne ladet på 2 timer i seljord og ikke 4 timer ville jo det hjelpe en del på med 2 små barn i bilen ;) burde nok ladet til 60% får og være sikker på og komme hjemm :)

derfor jeg ser etter mulighet....sliter lit med og få "solgt" inn leafen uten og klare den turen her :)


https://maps.google.no/maps?saddr=Oslo&daddr=Kongsberg+to:Ingrid+Slettens+veg+20,+Seljord+to:Dalen,+Telemark&hl=no&ll=59.677449,9.382324&spn=1.094084,3.56781&sll=59.700543,9.649728&sspn=1.093314,3.56781&geocode=FY02kgMd9RCkACk58GfyYW5BRjGaHiPTX2CSfg%3BFY55jgMdDUCTAClJd2nZe9BARjH7JqclfxXIxA%3BFVmbiwMdJMODACn7b3uICao4RjE9yDXoSfTiXA%3BFQAOiwMdpz96ACl50wmbbMg4RjEs_M2rPA85gw&oq=dalen+tele&t=h&mra=ls&z=9
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på fredag 05. juli 2013, klokken 10:51
Det er jo flere og flere biler som kan "håntere" 32amp 1 fase
den her ut fra hva jeg leser om den her kan den fungere opp til 30amp og kan justeres ned til 6 amp

http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2

Nei, om du ser under så stopper den på 20A. 

bJeg tipper noen kommer til å bygge om Teslas UMC og sette på J1772 plugg istedenfor. Det er antageligvis den enkleste og rimeligste måten. UMCen koster $650 i USA, tipper derfor på ca. NOK 5000,- her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

så bra da,får bare vente i spenning på når det kommer :)
er det ca samme som den her http://www.teslamotors.com/roadster/charging/universal-mobile-connector ser jo kjek ut siden det er så mange "overganger" :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA