Lading i Sverige - Samletråd.

Startet av Amatøren, tor 28. mar 2019, kl. 12:10

« forrige - neste »

geear

Tullete at de bygger på skkurat samme steder som Tesla, nå som de er åpne for alle.

Vix

Ionity Kungälv/Gøteborg Nord (Älvebacken 27, Kungälv) åpnet i dag med hele 16x350kW-ladere.
Endelig slipper man å stå i ladekø på Spekerød

Vil nok bli mye brukt av nordmenn som skal sørover

turfsurf

Den blir nok populær ja. Er mye ladekø nord for Gøteborg.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

peby

Skal nedover til Gøteborg i løpet av påsken, og ut i fra hva jeg kan se på A Better Routeplanner så er det bare å kjøre Tesla-lading hele veien nedover?

Kjøpte meg medlemskap hos Tesla i sted da jeg skal kjøre ganske mye og langt i april, og tipper det kan spare seg fort inn igjen. Med beregning i ABRP var det enorm prisforskjell på Tesla og "de andre", men den er kanskje ikke helt oppdatert.

Edit: Turen er fullført, og med unntak av én lading på Eviny i Vestby med Volvo-kortet så brukte jeg bare Tesla-nettverket. Fungerte helt utmerket!
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Rambutan

Skal kjøre elbil for første gang i sommer, skal innom Sverige. Har lest en del, er det noen rabattordninger som er verdt bryet?

Tror ikke det blir lønnsomt med noen abonnement, Bilkraft sin passive 10% er grei, MER mente at man fikk rabatt i Sverige også med den norske appen. Circle K gir ikke rabatt i Sverige.

Syns at prisene jevnt over er veldig like, 5-6 SEK. Litt å hente om man har tid til å lade med 22 kW.

Har jeg fått med meg det groveste, at man like greit kan lade der det er ledig så lenge prisen er under 6 SEK?

RJK

Sitat fra: Rambutan på tir 21. mai 2024, kl. 13:20Skal kjøre elbil for første gang i sommer, skal innom Sverige. Har lest en del, er det noen rabattordninger som er verdt bryet?

Tror ikke det blir lønnsomt med noen abonnement, Bilkraft sin passive 10% er grei, MER mente at man fikk rabatt i Sverige også med den norske appen. Circle K gir ikke rabatt i Sverige.

Syns at prisene jevnt over er veldig like, 5-6 SEK. Litt å hente om man har tid til å lade med 22 kW.

Har jeg fått med meg det groveste, at man like greit kan lade der det er ledig så lenge prisen er under 6 SEK?

Ionity koster 65,- per måned (minimum 2 mnd medlemsskap), da fyller man i Norge for 3,82 NOK/kWt og i Sverige 5,17 SEK/kWh.

Tesla SuC har redusert månedsavgiften (kan sises opp innen neste måned starter) til 115,- NOK/mnd, og gir da typisk fra ca 3,15-4,50 NOK/kWh og 4,50-7.50 SEK/kWh. Må sjekke den enkelte SuC-stasjonen for å se rett pris, og det varierer og etter "peak time/non-peak-time".

Bør sjekke litt rundt hva du har av operatører der du skal kjøre, for å se om det er noe å spare her...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rambutan

Sitat fra: RJK på tir 21. mai 2024, kl. 14:42Bør sjekke litt rundt hva du har av operatører der du skal kjøre, for å se om det er noe å spare her...

Takk for tips.

GreenEyez

Sitat fra: Orbit på tor 27. jun 2019, kl. 13:17https://bee.se/norsk-elbilforening/

PS: Vær oppmerksom på at Bee sender faktura som skal betales til svensk konto, som kan koste en del ekstra fra norsk bankkonto (unntatt i Danske Bank, som har vanlige gebyrer også for dette).

Ladet hos Vattenfall InCharge på Hede Outlet i Kungsälv, fikk faktura i posten. Kjedelig at Danske Bank har avsluttet personkundetilbudet, og at Nordea skal ha fullt utenlandsoverføringsbegyr for en regning på 129 SEK. Men har lagt inn betalingen på Revolut nå, skal bli en 11-12 kr i gebyr.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

elekTrond

Den bee.se'n til Orbit fra nitten-pil-og-bue er steindau. Først ga den sertifikat-feil. Får så 404 når jeg pusser vekk .../norsk- elbilforening. Ble litt nysgjerring, så måtte bla meg tilbake til 2023-11-10 i arkivet. Da dukket det opp "se.mer.eco", hva nå enn det er eller var. Er ikke det Grønn Kontakt? 0_o

https://web.archive.org/web/20231110012559/https://se.mer.eco/
'13 Mjau

Orbit

Sitat fra: elekTrond på lør 22. aug 2026, kl. 16:22Den bee.se'n til Orbit fra nitten-pil-og-bue er steindau. Først ga den sertifikat-feil. Får så 404 når jeg pusser vekk .../norsk- elbilforening. Ble litt nysgjerring, så måtte bla meg tilbake til 2023-11-10 i arkivet. Da dukket det opp "se.mer.eco", hva nå enn det er eller var. Er ikke det Grønn Kontakt? 0_o
Sånn litt fra husken så hadde Grønn Kontakt flere eiere, blant annet Statkraft som etterhvert ble eneeier. Statkraft kjøpte også opp Bee i Sverige i ~2021, og brukte Mer som merkevare for lading i begge land. (Og Bee het Clever Sverige frem til 2019). Det er kun i nyere tid at en kan bruke den norske Mer-appen på laderne i Sverige, før var det en egen app der. Så mye omrokeringer og hattebytter gjennom årene her.

Sitat fra: GreenEyez på lør 22. aug 2026, kl. 13:59Ladet hos Vattenfall InCharge på Hede Outlet i Kungsälv, fikk faktura i posten.
InCharge Vattenfall har en egen app hvor en teknisk sett kunne betalt, men de tillater bare kunder som bor i de landene de har ladere, dvs Sverige, Tyskland og Nederland. For det er jo ingen som har behov for å lade andre steder enn der de bor.  ::)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elekTrond

Mer har jeg ikke brukt siden det var rundt tre kroner minuttet(!)

Tenk om det hadde kunne fantes en finurlig(snl.no: svensk lånord; utspekulert eller listig) mekanisme som spandt og bandt heila verda tilsamans til eit. Vi kunne til dømes døpt den verdsveven.

Allerede i BBS tida, da muttern fikk grå hår og digre telefonregninger, lærte jeg at ulike BBSer kunne ringe hverandre opp og prate med hverandre. Tenk om bare...

PS! Nei, ikke denne BBSen (: https://web.archive.org/web/20081222105622/http://www.bbs-nordic.com/no/Om-BBS/Historikk/)
'13 Mjau

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA