Enig beste er nok å holde seg til ionity, er det nærmeste man kommer til tesla og de har endel ladere rundt om i europa, er verre hvis du kjører leaf
Ionty har fått en del på plass, men tak over stasjonene kan være en god fortsettelse ;-) Og for sånne som meg, med bil med liten batteripakke så blir 80,- for full tank dyrt. Og jeg blir sur når det står en Tesla eller annen bil med svær batteripakke og lader inn 2x+ distansen for samme pris som jeg gir for å få type 20 mil.
Med min bruk så bruker jeg hovedsakelig hurtiglading for å klemme inn 5-7 mil ekstra for å komme meg helt hjem til (billig) hjemmelading. Da må jeg ta i bruk 50kW laderne, men greit, går da fort nok når jeg bare skal klatte litt.
-----
Stoppa på en Cirkle K med Fortrumladere og Ionity, dvs det er Cirkle K klistremerker på Ionity laderne. Fortrumladerne var fullpakka av biler og jeg hadde aldri lada på Ionity før. Gikk inn på stasjonen og spurte hvordan jeg fikk lada på Cirkle K/Ionity laderne, om de hadde brikke eller noe.
De så på meg som om de så på noe rart. Men svarte ærlig nok at de ikke hadde peiling. Jeg ble jo veldig forundra og spurte rett ut om de, som ansatte på stasjonen ikke var i stand til å hjelpe en kunde til å få betalt for "drivstoff", noe de bekreftet. Iom at jeg var synlig irritert så var det en ansatt som anstrengte seg nok til å foreslå at jeg ringte nummeret som stod på automaten ;-)
Og ja, så var det ut i bilen og det vanlige maset med apper, finnes flere Ionity og Cirkle K Charge apper for lading... mener jeg endte med noe greier med å registrere kort på en nettside på engelsk eller noe. Håpløst, helt og holdent meningsløst og håpløst opplegg.
Men ja, nå har jeg fått ordnet og registert det på brikke. Nå fungerer det jo men terskelen er helt latterlig.
-----
Har ladet der flere ganger i ettertid og har alltid vært litt usikker på hva det egentlig koster. Følger de prismodellen til Cirkle K, eller kjører de Ionity priser. Har trodd det var Cirkle K priser siden automatene er merket med Cirkle K og har faktisk klattladet til 80,- spenn for noen få minutter flere ganger... :-/
Spurte Cirkle K på FB hva lynlading kostet hos Cirkle K, med link til stasjonen det gjelder, joda, det er 3,50,- pr minutt. Så gikk det en stund og.... uff da, nei der er det 80,- selv om laderne er merka som Cirkle K.
Står vel pris ved automatene sier du? Nehhh, sånt driver man ikke med. Bare å finne priser på nett det... jawol. Hva med samme løsning i kassa på Cirkle K, bare å handle, prisen får du i kassa når du har betalt :-)
Det er så gjennomført latterlig dårlig. Vanskelig å finne ord.
----
Stort skritt fremover, oppdaget for en uke siden, "noen" hadde tatt seg bryet å sett dunker med vann og børste ved laderne for å kunne vaske rutene.
Plutselig en dag dukker det opp en søppeldunk.... tenk det, om eierne av stasjonen gadd å sette ut en søppeldunk....
-----
Har stasjonene tenkt i gjennom at elbilladere er de beste kundene de har? De må stå "i gokk" i minst 15-20 minutter, gjerne lengre. De har tid til å kjøpe seg litt drikke og spise, snoke rundt i "sjappa" uten å sjokke videre i stress.
Men i praksis møter stasjonene sine "premiumkunder" med løsninger og struktur som tilsier at de er annenrangskunder. Gjemt unna i utkanten av stasjonsområdet, uten tak, uten at noen av de ansatte på stasjonen så mye som gidder å sette frem en søppeldunk eller bruke 3 minutter på å lære opp personalet til å hjelpe kunder som skal lade bilen, feks for første gang.
Latterlig dårlig.
Greit, det er kanskje "bagateller", men en møtes med en bøtte av "bagateller". Utgangspunktet må være like gode løsninger som for fossilbiler, så kan en gå videre derfra. Nå er løsningene for elbiler med frittstående automater i friluft på 1920 tallet, minus personal som kan hjelpe til. Det har faktisk aldri vært dårligere enn det de har fått til nå.