Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Sverige - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:10

« forrige - neste »

Balaklava

Sitat fra: Rollep på onsdag 02. oktober 2019, klokken 13:23
Etter å ha lest denne tråden er det jo bare å konstatere at fint lite har blitt gjort for å fremme en overgang til elbilbruk. Fremdeles et hav av forskjellige apper og betalings-løsninger å forholde seg til. Og prisene varierer fra rimelig (2,50 kr/min) til helt absurde kWh priser som ville fått selv den grommeste V8 motoriserte bil til å fremstå som et rimelig transportmiddel hva gjelder drivstoff.

Lading uten Tesla er katastrofeområde. Her har vi EU og EØS som skal gjøre hverdagen lettere med standardiseringer for å lette konkurranse osv.... og så kan en utvikling som dette få skje?

Og hver gang dette temaet tas opp i "elbilmiljøet" så kommer det kommentarer om at alt er så enkelt og lett, "bare å lære seg" osv.

Når folk spør meg om kjøp av elbil som skal brukes utover å lade på hjemmelader så er anbefalingen alltid å kjøpe Tesla, eller vente til det har blitt orden på ladeløsninger langs veien for andre elbiler, noe som ikke ser ut til å skje.

Elendige lade- og betalingsløsninger er det største hinderet for videre vekst av elbiler.

Daniel_0007

Enig beste er nok å holde seg til ionity, er det nærmeste man kommer til tesla og de har endel ladere rundt om i europa, er verre hvis du kjører leaf
Model 3 2019 LR Rwd

goggo

I siste utgave av elbilpodden   https://www.naf.no/elbil/elbilpodden  fra NAF syntes jeg de gir en veldig realistisk beskrivelse av hvor elendig dette med apper og betalingsløsninger fungerer i dag.

Selv tror jeg at EU ikke kommer på banen med krav om gode roamingløsninger etc før det blir et betydelig salg av elbiler i Tyskland og kanskje Frankrike.
Inntil da så får vi nordmenn akseptere at vi er beta testere og early adopters, med de ulemper som følger av dette.

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

pudderjagar

Synest ikkje betalingsløysingane er så vankslege i Norge og iallfall ikkje utanfor norgesgrensa. Bruk av brikke er enklare enn bankkort sidan du slepp pinkoden.

I Norge kan du registrere ei brikke hjå alle operatørene og betaling via bankkort.

I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.

Forresten, ein kan få da så enkelt at da kjem 1 betalingsterminal på kvar lader men då går prisen opp med x5 pga leigeprisen og driftskostnader på terminalen. Og ingen vil vel betale så mykje for lading for da skal jo alle nordmenn ha gratis!!!!!!!!!!!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rollep

Sitat fra: Sutalaus på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:44
Sitat fra: Rollep på onsdag 02. oktober 2019, klokken 13:23
Etter å ha lest denne tråden er det jo bare å konstatere at fint lite har blitt gjort for å fremme en overgang til elbilbruk. Fremdeles et hav av forskjellige apper og betalings-løsninger å forholde seg til. Og prisene varierer fra rimelig (2,50 kr/min) til helt absurde kWh priser som ville fått selv den grommeste V8 motoriserte bil til å fremstå som et rimelig transportmiddel hva gjelder drivstoff.

Lading uten Tesla er katastrofeområde. Her har vi EU og EØS som skal gjøre hverdagen lettere med standardiseringer for å lette konkurranse osv.... og så kan en utvikling som dette få skje?

Og hver gang dette temaet tas opp i "elbilmiljøet" så kommer det kommentarer om at alt er så enkelt og lett, "bare å lære seg" osv.

Når folk spør meg om kjøp av elbil som skal brukes utover å lade på hjemmelader så er anbefalingen alltid å kjøpe Tesla, eller vente til det har blitt orden på ladeløsninger langs veien for andre elbiler, noe som ikke ser ut til å skje.

Elendige lade- og betalingsløsninger er det største hinderet for videre vekst av elbiler.
Du har helt rett.

Og som forventet tok det ikke lang tid før det dukket opp en som syns alt er bare fryd og gammen :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
Synest ikkje betalingsløysingane er så vankslege i Norge og iallfall ikkje utanfor norgesgrensa. Bruk av brikke er enklare enn bankkort sidan du slepp pinkoden.

Hørte du hele podcasten?

Problemet er jo ikke for oss early adaptors som synes dette er morro og som forbereder oss ved å undersøke på forhånd hvor vi kan lade etc.

Før vi fikk roaming på mobilene våre ble det også påstått at hvis myndighetene innførte roamingplikt så ville telefonregningene bli skyhøye så hvis vi forbrukere ville være fornuftige så skulle vi ihvertfall ikke be om dette...

Jeg mener at eneste fornuftige løsning er at myndighetene pålegger alle som har fått en krone eller mer i offentlig tilskudd å tilby internasjonal og nasjonal roaming innenfor Europa.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rollep

Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
Forresten, ein kan få da så enkelt at da kjem 1 betalingsterminal på kvar lader men då går prisen opp med x5 pga leigeprisen og driftskostnader på terminalen. Og ingen vil vel betale så mykje for lading for da skal jo alle nordmenn ha gratis!!!!!!!!!!!!!
Installere betalingsterminal på hver lader? Hvorfor ikke bruke kontaktløs betaling, lesere finnes jo allerede på hver eneste lader.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

Sitat fra: goggo på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:41
Jeg mener at eneste fornuftige løsning er at myndighetene pålegger alle som har fått en krone eller mer i offentlig tilskudd å tilby internasjonal og nasjonal roaming innenfor Europa.

Her bør egentlig EU på banen og lage roaming regler uten unødvendig pris påslag slik som med mobiltelefoni.

Man kan jo bruke norsk Visa/Mastercard til vanlig betaling i utlandet. Riktig nok så får jeg i Danmark opp i terminalen at kortgebyr påløper (når man ikke bruker Dankort) og jeg må akseptere det før jeg får gått videre med betaling.

Dermed burde det være en felles database for brikke og betalingsløsning slik Circle K, EON og Virta har.

Man kan implementere valg mellom kredittkort, efaktura, faktura via post/epost (så får man heller akseptere fakturagebyr hvis ikke kredittkort er lagt inn).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:23
Enig beste er nok å holde seg til ionity, er det nærmeste man kommer til tesla og de har endel ladere rundt om i europa, er verre hvis du kjører leaf

Ionty har fått en del på plass, men tak over stasjonene kan være en god fortsettelse ;-) Og for sånne som meg, med bil med liten batteripakke så blir 80,- for full tank dyrt. Og jeg blir sur når det står en Tesla eller annen bil med svær batteripakke og lader inn 2x+ distansen for samme pris som jeg gir for å få type 20 mil.

Med min bruk så bruker jeg hovedsakelig hurtiglading for å klemme inn 5-7 mil ekstra for å komme meg helt hjem til (billig) hjemmelading. Da må jeg ta i bruk 50kW laderne, men greit, går da fort nok når jeg bare skal klatte litt.
-----
Stoppa på en Cirkle K med Fortrumladere og Ionity, dvs det er Cirkle K klistremerker på Ionity laderne. Fortrumladerne var fullpakka av biler og jeg hadde aldri lada på Ionity før. Gikk inn på stasjonen og spurte hvordan jeg fikk lada på Cirkle K/Ionity laderne, om de hadde brikke eller noe.

De så på meg som om de så på noe rart. Men svarte ærlig nok at de ikke hadde peiling. Jeg ble jo veldig forundra og spurte rett ut om de, som ansatte på stasjonen ikke var i stand til å hjelpe en kunde til å få betalt for "drivstoff", noe de bekreftet. Iom at jeg var synlig irritert så var det en ansatt som anstrengte seg nok til å foreslå at jeg ringte nummeret som stod på automaten ;-)

Og ja, så var det ut i bilen og det vanlige maset med apper, finnes flere Ionity og Cirkle K Charge apper for lading... mener jeg endte med noe greier med å registrere kort på en nettside på engelsk eller noe. Håpløst, helt og holdent meningsløst og håpløst opplegg. 

Men ja, nå har jeg fått ordnet og registert det på brikke. Nå fungerer det jo men terskelen er helt latterlig.
-----

Har ladet der flere ganger i ettertid og har alltid vært litt usikker på hva det egentlig koster. Følger de prismodellen til Cirkle K, eller kjører de Ionity priser. Har trodd det var Cirkle K priser siden automatene er merket med Cirkle K og har faktisk klattladet til 80,- spenn for noen få minutter flere ganger... :-/

Spurte Cirkle K på FB hva lynlading kostet hos Cirkle K, med link til stasjonen det gjelder, joda, det er 3,50,- pr minutt. Så gikk det en stund og.... uff da, nei der er det 80,- selv om laderne er merka som Cirkle K.

Står vel pris ved automatene sier du? Nehhh, sånt driver man ikke med. Bare å finne priser på nett det... jawol. Hva med samme løsning i kassa på Cirkle K, bare å handle, prisen får du i kassa når du har betalt :-)

Det er så gjennomført latterlig dårlig. Vanskelig å finne ord.
----
Stort skritt fremover, oppdaget for en uke siden, "noen" hadde tatt seg bryet å sett dunker med vann og børste ved laderne for å kunne vaske rutene.

Plutselig en dag dukker det opp en søppeldunk.... tenk det, om eierne av stasjonen gadd å sette ut en søppeldunk....
-----

Har stasjonene tenkt i gjennom at elbilladere er de beste kundene de har? De må stå "i gokk" i minst 15-20 minutter, gjerne lengre. De har tid til å kjøpe seg litt drikke og spise, snoke rundt i "sjappa" uten å sjokke videre i stress.

Men i praksis møter stasjonene sine "premiumkunder" med løsninger og struktur som tilsier at de er annenrangskunder. Gjemt unna i utkanten av stasjonsområdet, uten tak, uten at noen av de ansatte på stasjonen så mye som gidder å sette frem en søppeldunk eller bruke 3 minutter på å lære opp personalet til å hjelpe kunder som skal lade bilen, feks for første gang.

Latterlig dårlig.

Greit, det er kanskje "bagateller", men en møtes med en bøtte av "bagateller". Utgangspunktet må være like gode løsninger som for fossilbiler, så kan en gå videre derfra. Nå er løsningene for elbiler med frittstående automater i friluft på 1920 tallet, minus personal som kan hjelpe til. Det har faktisk aldri vært dårligere enn det de har fått til nå.

pudderjagar

Sitat fra: Rollep på søndag 13. oktober 2019, klokken 11:07
Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
Forresten, ein kan få da så enkelt at da kjem 1 betalingsterminal på kvar lader men då går prisen opp med x5 pga leigeprisen og driftskostnader på terminalen. Og ingen vil vel betale så mykje for lading for da skal jo alle nordmenn ha gratis!!!!!!!!!!!!!
Installere betalingsterminal på hver lader? Hvorfor ikke bruke kontaktløs betaling, lesere finnes jo allerede på hver eneste lader.

Da enkle svaret her er at RFID lesaren som set på ladarane i dag ikkje er i nærheten av den sikkerheten den må ha for å kunne brukast som betalingsterminal mot bankkort. Alle data som vært lest av lesaren går i klartekst til baksystemet og kan lesast i klartekst i baksystemet.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ingeniøren

@SUTALAUS:

Har du noen gang fått hjelp til noe mer enn å handle på en bensinstasjon....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.
Tja, kanskje enkelt hvis man ikke har noe imot å bli ranet.

I en liten svensk by som jeg besøker ofte finnes en 50 kW ladere et par hundre meter fra min søsters hus.

Sjekket ladeprisen ved å bruke 3 forskjellige apper eller brikker. Fikk da oppgitt 3 forskjellige priser (omregnet til NOK ble det ca. 3 kroner, 5 kroner eller ågerpris på over 9 kroner per kWh. Hvis jeg hadde sjekket et fjerde alternativ hadde jeg garantert fått enda en pris å forholde meg til.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Fansypantsy

Sitat fra: Rollep på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 16:19
Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.
Tja, kanskje enkelt hvis man ikke har noe imot å bli ranet.

I en liten svensk by som jeg besøker ofte finnes en 50 kW ladere et par hundre meter fra min søsters hus.

Sjekket ladeprisen ved å bruke 3 forskjellige apper eller brikker. Fikk da oppgitt 3 forskjellige priser (omregnet til NOK ble det ca. 3 kroner, 5 kroner eller ågerpris på over 9 kroner per kWh. Hvis jeg hadde sjekket et fjerde alternativ hadde jeg garantert fått enda en pris å forholde meg til.

Det jeg ikke fatter er hvorfor man i det hele tatt opererer med ladebrikker. Man betaler da ikke bensin med "bensinbrikker". Er det ikke bare å bruke kortautomater slik man har gjort på bensinstasjoner i mange år!!!

Rollep

Sitat fra: Fansypantsy på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:37
Sitat fra: Rollep på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 16:19
Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.
Tja, kanskje enkelt hvis man ikke har noe imot å bli ranet.

I en liten svensk by som jeg besøker ofte finnes en 50 kW ladere et par hundre meter fra min søsters hus.

Sjekket ladeprisen ved å bruke 3 forskjellige apper eller brikker. Fikk da oppgitt 3 forskjellige priser (omregnet til NOK ble det ca. 3 kroner, 5 kroner eller ågerpris på over 9 kroner per kWh. Hvis jeg hadde sjekket et fjerde alternativ hadde jeg garantert fått enda en pris å forholde meg til.

Det jeg ikke fatter er hvorfor man i det hele tatt opererer med ladebrikker. Man betaler da ikke bensin med "bensinbrikker". Er det ikke bare å bruke kortautomater slik man har gjort på bensinstasjoner i mange år!!!
Ifølge elbil-ekspertisen her så blir visstnok kortautomat alt for dyrt for ladeoperatørene.

Ser heldigvis ikke ut som pølsebuen eller han som står å selger skalldyr 2 dager i uka har samme problem å stri med ;D

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

pudderjagar

Han med pølsebua eller skalldyrkassen sin har bare 1 terminal og han kan passe på terminalen sjøl. Hurtigladeoperatørene har 1000 ladere og dermed må ha 1000 kortlesere. Då begynner da å koste samt vedlikehold på den fordi den står utendørs.

Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA