Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Sverige - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:10

« forrige - neste »

GreenEyez

Kan avkrefte at Plugsurfing fungerer på CircleK i Sverige. Prøvde nå på Kungsbacka.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Klarte å laste ned den svenske Circkle K Charge-appen. De danske laderne er visst på samme ladeportal/nettverksløsning. Men den er koblet opp mot Virrta, for den sa at jeg er allerede en registrert bruker da jeg prøvde å opprette ny profil.

Men ikke store utvalget av ladere mellom Helsingborg-Svinesund da, i praksis kun den i Kungsbacka som er aktuell hvis man skal legge inn et effektivt ladestopp.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Olemann


Kan man benytte de "norske" appene for Mer, Ionity og Circle K i Sverige, og betale på kort som er lagret på dem, eller må man til med svenske apper?  Ser f.eks. at Mer har en svensk app, men antar den er for svensker og ikke for nordmenn som har norsk app og lader i Sverige?

Orbit


  • Ionity sin app fungerer i hele deres nettverk.
  • Mer sin app skal også fungere på deres stasjoner i Sverige, men ennå ikke i andre land (som Tyskland)
  • Circle-K sin app fungerer bare i Norge. Ved lading i Sverige må du bruke QR-kode på ladestolpen for å komme til betalingsløsning med kredittkort. Det har vært nevnt i andre tråder at app'en etterhvert skal fungere i hele CK-nettverket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olemann

Takk, om man vil klare seg med 3 apper/leverandører som helst skal dekke både Sverige og Danmark, hvilke 3 velger man da?

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. april 2022, klokken 23:36

  • Ionity sin app fungerer i hele deres nettverk.
  • Mer sin app skal også fungere på deres stasjoner i Sverige, men ennå ikke i andre land (som Tyskland)
  • Circle-K sin app fungerer bare i Norge. Ved lading i Sverige må du bruke QR-kode på ladestolpen for å komme til betalingsløsning med kredittkort. Det har vært nevnt i andre tråder at app'en etterhvert skal fungere i hele CK-nettverket.

RJK

Sitat fra: Olemann på fredag 15. april 2022, klokken 19:32
Takk, om man vil klare seg med 3 apper/leverandører som helst skal dekke både Sverige og Danmark, hvilke 3 velger man da?

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. april 2022, klokken 23:36

       
  • Ionity sin app fungerer i hele deres nettverk.
  • Mer sin app skal også fungere på deres stasjoner i Sverige, men ennå ikke i andre land (som Tyskland)
  • Circle-K sin app fungerer bare i Norge. Ved lading i Sverige må du bruke QR-kode på ladestolpen for å komme til betalingsløsning med kredittkort. Det har vært nevnt i andre tråder at app'en etterhvert skal fungere i hele CK-nettverket.
Ionity Passport om du ikke har mulighet for merkespesifikk avtale, Plugsurfing og Chargemap Pass. Ellers kan kanskje Elton og Nextcharge være alternativer, og kanskje Incharge (Vattenfall) og bør på plass.

Og etterhvert vil nok Tesla-appen for lading for ikke-Teslaer bli kanskje den eneste du trenger, når de åpner alle laderne i Skandinavia. For Teslaeierne, så er dette en øvelse de har begrenset erfaring med, da man kun trenger bilen og Teslakonto for å lade på SuC-stasjoner.

Begynner å bli få plasser de "må" innom andres ladestasjoner siden dekningen begynner å bli veldig bra i hele Skandinavia, eller for den saks skyld i hele Norden minus Island...

https://ionity.eu/en/access-and-payment.html
https://plugsurfing.com/
https://chargemap.com/
https://elton.app/
https://nextcharge.app/
https://incharge.vattenfall.no/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GreenEyez

@olemann: Kommer litt an på hva formålet ditt er med bruken i Sverige. Skal du kjøre igjennom for å komme deg til Danmark, er inCharge formålsløst. Du kommer ganske langt med de norske appene Fortum Charge & Drive, Mer og Europark, samt Ionity, hvis du ikke orker haugevis med apper og brikker og er villig til å betale mer pr kWh.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Truls Antonsen

Om en har bil som er en del av en "charging service" forenkler det også en god del, ved at en kan bruke samme konto/app/kort hos "alle".

meCarge - Mercedes
weCharge - VW, pluss tilsvarende for Seat/Skoda
Etron Charging Service - Audi
Hyundai - tilsvarende ECS




Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Olemann

#98
Sitat fra: GreenEyez på mandag 18. april 2022, klokken 06:19
@olemann: Kommer litt an på hva formålet ditt er med bruken i Sverige. Skal du kjøre igjennom for å komme deg til Danmark, er inCharge formålsløst. Du kommer ganske langt med de norske appene Fortum Charge & Drive, Mer og Europark, samt Ionity, hvis du ikke orker haugevis med apper og brikker og er villig til å betale mer pr kWh.

Takk for flere gode svar.   Formålet er Oslo - Stockholm, samt Hirtshals til København.

Har VW GTX så har Ionity abo'et som VW tilbyr, har også Mer og Fortum med RFID kort.

Har et Clever kort, men det er ikke forhåndsbetalt, kan det brukes fortsatt på Clever ladere i Sverige og Danmark? Det er 4-5 år siden sist jeg brukte det.

GreenEyez

Se min post #90 over. Clever-kortet mitt (som heller ikke er av den forhåndsbetalte typen) fungerer på Mer-laderne. Men det er uvisst om det kommer faktura i etterkant (antar den kommer på et tidspunkt).
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Olemann

Sitat fra: GreenEyez på mandag 25. april 2022, klokken 23:05
Se min post #90 over. Clever-kortet mitt (som heller ikke er av den forhåndsbetalte typen) fungerer på Mer-laderne. Men det er uvisst om det kommer faktura i etterkant (antar den kommer på et tidspunkt).

Da får jeg legge Clever kortet i bunken av kort, RFID, kredittkort og apper.....Godt man er entusiast som både vet forskjellen på Volt og Ampere og har tålmod, elbillading er ikke for utålmodige hissigpropper uten evne til å takle ting som ikke virker....  :D

GreenEyez

CircleK 300 kW hyperlader Kungsbacka: Gjorde en kjedelig erfaring; ser ut som to biler på CCS ikke kan lade samtidig. Det var en bil på begge laderne, og da ville den kun la meg lade via Chademo-porten. Selv om det i appen fremsto som den andre porten var tilgjengelig.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

hELgenen

Sitat fra: GreenEyez på mandag 06. juni 2022, klokken 00:38
Et skråblikk på laderutbyggingen i Sverige:

https://www.tek.no/i/bGlorA?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row26_pos2

De har jo et litt annet bosettingsmønster også. Har du først kjørt inn i skogen i Sverige er det fort mange øde mil ,foruten et og annet nedlagt bruk som minner om en svunnen tid, som møter deg.  Enkelte ganger har det slått meg at det kanskje gir et godt bilde på hvordan det må ha vært under svartedauen i Norge

goggo

#104
Nå ser det ut som Tesla har åpnet de fleste (alle?) sine Superladere i Sverige og Danmark for alle CCS biler.
Dette forandrer jo situasjonen fullstendig, da er det jo kun Tesla appen man trenger når man skal på tur til Sverige og Danmark. HURRA!!!

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA