Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:10

Tittel: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørentorsdag 28. mars 2019, klokken 12:10
Ionity:
App - Kredittkort i app for direkte betaling.
App/Nettleser - Bekreft hver lading med kort.
https://ionity.eu/en

Vattenfall:
App InCharge - Kredittkort i app for direkte betaling.
Alternativt bruk av ladekort/brikke (de sender kostnadsfritt til Norge), men da sender de faktura for forbruk. Regn med ekstra kostnader for betaling til utlandet.
https://www.goincharge.com/

E.ON Sverige:
Ladekort. Forhåndbetales med SEK 200,- og autotrekk når saldo går ned.
Kan brukes på alle E.ON ladere i Europa.
Registrerte brikker fra Elbilforeningen og NAF
Bruk EasyPark app - Bytt til Sverige(?) som land.
https://eondrive.eon.se/

Bee:
Brikke kjøpes på nett eller via forhandler.
Bee Fri får man fritt tilsendt og man får ettersendt faktura for lading en gang i kvartalet. Faktura gebyr påløper.
https://bee.se/ladda-langs-vagen/

Fortum:
Bruker norsk brikke hvis man har registrert kredittkort som betalingsmiddel.
https://map.chargedrive.com/no/

MälarEnergi
Bruk EasyPark app (når de begynner å ta betalt) - Bytt til Sverige(?) som land.
https://www.malarenergi.se/el/ladda-elbil/


Samarbeidspartnere.

NewMotion:
Gratis LadeKort.
https://newmotion.com/en_GB/ev-drivers/

Plugsurfing:
App og brikke for lading.
Ladebrikke for for €9.95
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto
https://www.plugsurfing.com/en/

Chargemap:
Kort tilsendt for EUR 19,90
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto.
https://chargemap.com/map

PlugShare:


Felles betalings- og brikkeløsning.


Kom med innspill og jeg legger inn i denne posten.


Se også:
Oversikt lademuligheter Europa (https://elbilforum.no/index.php?topic=43256.0)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørentorsdag 28. mars 2019, klokken 12:12
Noen som har ladet på laderne på parkeringen til Tanum Shopping Center?

Kunne være greit å få vite operatør og betalingsmåte.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Skeptikerenmandag 01. april 2019, klokken 14:00
(http://[attachment id=0 msg=789882][/attachment])

Hvordan betaler man på denne stasjonen? Jeg skal hente bilen senere i dag, og kan vel kvalifiseres til en nybegynner
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenmandag 01. april 2019, klokken 14:03
Clever Sverige har blitt Bee (https://bee.se/clever-sverige-blir-bee-charging-solutions/).

Det er ikke alle data i tredjeparts databaser for ladeoperatører som er oppdatert.

Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenmandag 01. april 2019, klokken 14:26
Ligger i Bee appen.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: andersnomandag 01. april 2019, klokken 21:13

Bee:
Brikke kjøpes på nett eller via forhandler.
Bee Fri får man fritt tilsendt og man får ettersendt faktura for lading en gang i kvartalet. Faktura gebyr påløper.
https://bee.se/ladda-langs-vagen/

Kom med innspill og jeg legger inn i denne posten.

Hvordan får man bestilt Bee Fri kort? De ber om org/pers nr. Regner med det ikke funker med norsk pers nr der.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenmandag 01. april 2019, klokken 21:33
Jeg la inn norsk personnummer og det gikk.

Når brikken var mottatt så gikk jeg inn og registrerte den.


Ikke teste den enda. Tror ikke de kan sende efaktura til norsk bank så det blir vel fakturagebyr og gebyr for betaling til utlandet hver gang så hvis jeg kan unngå så bruker jeg nok ikke den brikken.

To be(e) og not be(e)

Backup for ferie.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 02. april 2019, klokken 19:44
Fortum:
Bruker norsk brikke hvis man har registrert kredittkort som betalingsmiddel.
https://map.chargedrive.com/no/
Det er vel ikke alle norske brikker som kan brukes hos Fortum i Sverige. Jeg trur ikke det går med brikka far Elbilforeningen.
I appen må man huske å knytte ei og ei brikke til kredittkort før man lader i sverige, og man vil gjerne gjøre når man kommer hjem igjen. Hvis man ikke gjør det, så kan man bli ganske forvirra når man ikke får  lade.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørentirsdag 02. april 2019, klokken 19:49
Jeg tenkte på Fortum sin brikke.

Når jeg skrev brikke under de forskjellige operatørene tenkte jeg på deres egne ikke fra andre operatører eller 3. part.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: fredagfredag 05. april 2019, klokken 14:07
Ladekart for Sverige:

https://www.uppladdning.nu
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 01. mai 2019, klokken 17:10
Lagt til Chargemap.  (https://elbilforum.no/index.php?topic=45418.0)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: goggoonsdag 01. mai 2019, klokken 17:48
Noen som har ladet på laderne på parkeringen til Tanum Shopping Center?

Kunne være greit å få vite operatør og betalingsmåte.
Ladet der nå i helga som var.
Det er 3 Efacec ladere, ser ut som de driftes av Fortum da det sto en lapp med Fortum sitt supportnummer på siden av laderne.
Men for å lade er det bare å plugge inn og trykke start, man trenger hverken brikke eller APP.  Og det er GRATIS!!
Ulempen er at alle kan stoppe pågående lading og kople fra, så hvis man vil ha full tank så er det best å stå ved bilen og passe på.
Det er to parkeringsplasser pr lader, så det var tydeligvis helt normalt at folk koplet fra annen bil når de syntes den hadde fått nok strøm for så å lade egen bil istedet. Det skjedde minst 2 ganger (bl.a. på min bil) når jeg var innom der på søndag ettermiddag og det var stor trafikk av "Norrbaggar" der med sine elbiler :)


Mvh
Hugo

Edit: Bildet ble tatt lørdag formiddag. Da var det ingen kø :)
(http://)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 08. mai 2019, klokken 09:34
Informasjon om ladeoperatøren Virta: Bruker samme innlogging som Circle K og EON.

Ved innlogging på Cirkle K (https://customer.circlekcharge.no/?login=true), EON (https://eondrive.eon.se/) og Virta (https://virtaglobal.webapp.virtaglobal.com/) så vises de samme brikkene og saldo på alle tre innloggingene.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: goggoonsdag 08. mai 2019, klokken 10:00
Informasjon om ladeoperatøren Virta: Bruker samme innlogging som Circle K og EON.

Ved innlogging på Cirkle K (https://customer.circlekcharge.no/?login=true), EON (https://eondrive.eon.se/) og Virta (https://virtaglobal.webapp.virtaglobal.com/) så vises de samme brikkene og saldo på alle tre innloggingene.

Det var interessant. Jeg har registrert min NAF brikke hos Circle K, og da ser det ut til at jeg kan bruke denne samme brikken både hos de norske operatørene og hos både Clever og EON i Danmark. Riktignok blir Clever nesten dobbelt så dyrt som EON, men det er greit å ha muligheten.

Hvis dette virkelig funker så kan man altså med en avtale hos Circle K lade på de fleste ladestasjoner i Scandinavia og Europa med en brikke fra Elbilforeningen eller NAF uten å måtte slite med apper og forhåndsregistrering hos de forskjellige operatørene?

Nesten for godt til å være sant...

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 08. mai 2019, klokken 12:40
Ja, blir spennende.

Skal selv nedover i Danmark, via Sverige, i sommer. Min datter var fast bestemt på å teste ut e-Golfen ved å kjøre selv. Jeg blir med som 'co-driver' og problemløser med lommebok
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 08. mai 2019, klokken 17:52
Nå har EON endret Ionity prisen fra SEK/kW til enhets pris.

Den er nå satt til CHF 8,76.

Det samme pris på Virta.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 09. juni 2019, klokken 17:52
Nå har jeg testet min Elbilforeningen-brikke som er registrert hos e-on, på e-on sin lader i Himle/Varberg sør. Fungerte helt fint det.

Så da kan det oppdateres øverst her :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 09. juni 2019, klokken 17:57
Forresten, angående utenlandsbetaling, det kan sikkert stå som det står i første posten. Men Danske bank tar ikke gebyr for fakturabetaling til Sverige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørensøndag 09. juni 2019, klokken 18:05
@GreenEyez: Tusen takk. Første post er oppdatert.

At Danske bank ikke tar gebyr til Sverige hjelper vel ikke de (oss) i Norden så mye?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 09. juni 2019, klokken 18:11
Bare hyggelig!

Hvis man har konto hos Danske Bank i Norge (tidligere Fokus Bank), så hjelper det. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 09. juni 2019, klokken 18:15
En annen presisering angående e-on Sverige. Der det står «Kort», kan det med fordel endres til «Ladekort» fir å unngå forvirring om hva slags kort.

På laderen i Himla var det mulighet til å betale med «betalingskort» også. Da er prisen 50 SEK pr ladesesjon


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: jman76torsdag 13. juni 2019, klokken 16:55
Skjønte dette med E.On sånn helt halvveis.

Jeg har registrert min Elbilforeningbrikke via Circle K. Ser jeg kan logge meg på med samme info på E.On sin nettside, og der spretter samme RFID opp.

E.On-laderne i Sverige kan altså brukes på samme måte som Circle K-laderne og trekkes fra samme registrerte kort? Trenger ikke forhåndsbetale 200 kroner for å bruke laderne?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagartorsdag 13. juni 2019, klokken 17:49
Kor mykje må du betale hvis du bruker brikke registrert på Circle K på E-on i Sverige? Norsk pris eller?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyeztorsdag 13. juni 2019, klokken 18:20
Stemmer.

Hvordan jeg som opprinnelig registrerte meg på svenske eon-sider nå skal komme meg unna forhåndstrekk på 200 kr pr gang og ikke bli belastet i svenske kronor er et mysterium for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 16. juni 2019, klokken 14:20
Kor mykje må du betale hvis du bruker brikke registrert på Circle K på E-on i Sverige? Norsk pris eller?

Det er lokal takst man betaler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: alkonsdag 19. juni 2019, klokken 14:44
Er det noen av leverandørene som har mer enn 50 kWh ladere?
Har prøvd å finne noen på ruten til Stockholm men ser ingen.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Orbitonsdag 19. juni 2019, klokken 15:04
Fra Oslo? Fortum har raskere i Kristinehamn (170kW) og Hälla (100kW).
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 19. juni 2019, klokken 15:05
Fortsatt litt tidlig, men Ionity holder på.

Hvite = Under bygging
Sorte = Idrift

Ionity (https://ionity.eu/en)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Arhaonsdag 26. juni 2019, klokken 09:55
EON har forresten tilbud på hurtiglading til 2,50 SEK/kWh i sommer.  Etter å ha tatt noen stikkprøver ser det ut til å gjelde alle hurtigladerne.

"Sommarpris på snabbladdning
Från 1 juni till 31 augusti kan alla med E.ON laddkort snabbladda för 2,50 kr/kWh (ordinarie pris upp till 4,50 kr/kWh) på E.ON laddstationer.* Laddkortet är gratis och har ingen månadsavgift. 
Du hittar våra laddstationer enkelt i appen E.ON Drive. När du har registrerat dig kan du även använda appen direkt för att ladda.
"
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Arhatorsdag 27. juni 2019, klokken 11:14
Kanskje legge inn dette fra elbil.no på første side:
Nå blir det enklere å dra på ferietur med elbil også i Sverige. Ladeselskapet Bee Charging Solutions har ett av Sveriges største ladenettverk med over 300 ladestasjoner som nå kan brukes med Elbilforeningens ladebrikke.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: jman76torsdag 27. juni 2019, klokken 12:47
Flott dette, men hvordan registrerer man Elbilforeningen sin ladebrikke hos Bee? Må man ringe?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Orbittorsdag 27. juni 2019, klokken 13:17
https://bee.se/norsk-elbilforening/

PS: Vær oppmerksom på at Bee sender faktura som skal betales til svensk konto, som kan koste en del ekstra fra norsk bankkonto (unntatt i Danske Bank, som har vanlige gebyrer også for dette).
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Krokanfredag 28. juni 2019, klokken 14:59
Kan lett unngås ved å bli kunde hos bankene N26 eler Revolut, får til og med penger på konto dersom man blir vervet.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenfredag 28. juni 2019, klokken 16:28
Anbefaler TransferWise for overføring av penger til utlandet.

Raskt, effektivt og lavt gebyr i forhold til vår SpareBank 1.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Ebesøndag 30. juni 2019, klokken 18:46
Flott dette, men hvordan registrerer man Elbilforeningen sin ladebrikke hos Bee? Må man ringe?

Man trenger også et aktivt medlemskap i elbilforeningen, så den løsningen utgikk for oss :)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørensøndag 30. juni 2019, klokken 19:04
@Ebe: Bestill Bee brikke fra Sverige og ha den som backup hvis inCharge, Fortum eller EON ikke er i nærheten.

Bare husk at du må betale faktura til utlandet hvis du benytter Bee (https://elbilforum.no/index.php?topic=45418.msg790109#msg790109).
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarlørdag 06. juli 2019, klokken 20:38
Brikka skal fungere uten medlemskap også. Hvis dei ikkje har endra på da i den seinare tid.

Flott dette, men hvordan registrerer man Elbilforeningen sin ladebrikke hos Bee? Må man ringe?

Man trenger også et aktivt medlemskap i elbilforeningen, så den løsningen utgikk for oss :)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: siddis86mandag 15. juli 2019, klokken 12:51
Fungerer Fortum-appen i Sverige? Gode/dårlige erfaringer med stasjoner langs vestkysten ned mot Malmö? Har kort fra E.on, registrert elbilforeningbrikke hos Bee og app hos Fortum. Tenkte i utgangspunktet å lade i Kungälv og Himle/Falkenberg mot vår destinasjon i Halmstad. Kjører Ioniq. Hvordan er det med rekkevidden med så lang motorveikjøring? Det har vi aldri prøvd før heller :P
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Samcomandag 15. juli 2019, klokken 13:32
Eon er cirkle k i Sverige så bare å bruk brikke fra cirkle k eller appen.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenmandag 15. juli 2019, klokken 18:55
Kjører Ioniq. Hvordan er det med rekkevidden med så lang motorveikjøring? Det har vi aldri prøvd før heller :P

Vi hadde heller ikke erfaring fra så lang og rask kjøring på motorvei (hadde en tur Asker - Stavanger - Asker tidligere), men du har bedre odds enn oss som kjørte e-Golf.

Langtur med e-Golf. Asker - Billund (https://elbilforum.no/index.php?topic=47155.msg819911#msg819911)
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: m0nkeytirsdag 23. juli 2019, klokken 19:49
Bra initiativ med en slik tråd!

Etter å ha kjørt tur-retur Oslo-Stockholm nå i fellesferien har jeg følgende ekstra observasjoner:
E.ON kan også betales med appen EasyPark som mange nordmenn har. Da kan man betale med kort eller bla. vipps.
MälarEnergi sine ladere er foreløpig gratis, men kan betales med EasyPark når betaling straks innføres.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: jkirkebotirsdag 23. juli 2019, klokken 22:47
Bra initiativ med en slik tråd!

Etter å ha kjørt tur-retur Oslo-Stockholm nå i fellesferien har jeg følgende ekstra observasjoner:
E.ON kan også betales med appen EasyPark som mange nordmenn har. Da kan man betale med kort eller bla. vipps.
MälarEnergi sine ladere er foreløpig gratis, men kan betales med EasyPark når betaling straks innføres.

Med Easypark betaler man vel 15% ekstra?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 24. juli 2019, klokken 08:28
@m0nkey:  :+1: Tusen takk!

Første post oppdatert (https://elbilforum.no/index.php?topic=45418.0).
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: m0nkeyonsdag 24. juli 2019, klokken 22:42

Med Easypark betaler man vel 15% ekstra?
[/quote]
Godt spørsmål som jeg ikke har et fullgodt svar til. Enkelte steder betaler man også for parkering pluss lading og da virker det som om man betaler 15 % ekstra. Andre steder er EasyPark eneste app mulighet og da har man heller ingen påslag. For å gjøre ting enda mer komplisert tok to av E. ONs hurtigladere også kredittkort direkte og da betalte man en gitt sum for en enkelt opplading (tror det var SEK 50 eller 80).

Man kan også registrere elbilforeningens ladebrikke hos Bee og bruke denne i stedet for deres tilsendte brikke.
Dette gikk aldeles smertefritt for meg.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 24. juli 2019, klokken 23:12
For å gjøre ting enda mer komplisert tok to av E. ONs hurtigladere også kredittkort direkte og da betalte man en gitt sum for en enkelt opplading (tror det var SEK 50 eller 80).
På EON kan man bruke den brikken/ladekortet man vil, bare det er registrert hos Circle K først.

Circle K deler kundedatabase med Virta og EON:
Felles betalings- og brikkeløsning.
  • EON, Circle K, Virta

Man kan også registrere elbilforeningens ladebrikke hos Bee og bruke denne i stedet for deres tilsendte brikke.
Dette gikk aldeles smertefritt for meg.
Ref. Bee: Synd de ikke kan trekke fra kredittkort. Det kommer eventuelt tillegg for betaling av svensk giro/faktura.
Bee:
Brikke kjøpes på nett eller via forhandler.
Bee Fri får man fritt tilsendt og man får ettersendt faktura for lading en gang i kvartalet. Faktura gebyr påløper.
https://bee.se/ladda-langs-vagen/
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Samcosøndag 18. august 2019, klokken 15:22
Litt usikker men på plugsurfing står det at vattenfall er en av partnerne så da virker Plugsurf rf chipen der oxo?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarsøndag 18. august 2019, klokken 15:44
Vattnfall er det same som Incharge i Sverige. Dei har eigen app som da fint går å registrere seg på og starte lading umiddelbart.

Mest spent på kva prisforskjellen er for den kan til tider være veldig stor hjå Pluggsurfing. Men for all del, sjlø om da er dyrt så er da ein flott backup å ha hvis andre betalingar skjærer seg. Noko eg fekk oppleva i Danmark for ei veke sidan.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Samcosøndag 18. august 2019, klokken 22:02
Helt greit med litt back up  :+1:
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarmandag 19. august 2019, klokken 17:19
Eg leita litt på Pluggsurfing men fant ikkje stasjonane til Incharge der. Har du navnet på den du fant på Pluggsurfing som var Vattnfalls?
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Samcomandag 19. august 2019, klokken 18:23
Står under Get ur key på partners...

Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarmandag 19. august 2019, klokken 22:40
INteressant. Kanskje dei nettopp har fått ein avtale. Eg har leita gjennom Pluggsurfing sitt kart i Sverige men ikkje funne ein einaste ein enno.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Magne Sttirsdag 20. august 2019, klokken 11:31
Töcksfors Shoppingcenter
Älverudsvägen 1, 670 10 Töcksfors, Sverige

Tidligare hadde dette senteret gratis lading i parkeringshuset.
Det var ei blanding av typeto og vanlege schuko kontaktar.  Tilsaman 12 ladepunkt.

Alt dette er no stengt.

På parkeringsplassen framfor hovedinngangen er det komme hurtiglading, satt opp av Grønn kontakt.
Fire eller fem Tritiumbokser a 50kW og seks til åtte typeto 22 kW.

Dersom elbilforeningen sin brikke er registrert hos GK for bruk i Noreg, så virkar brikka utan noko ekstra registrering også her.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: roxyonsdag 11. september 2019, klokken 12:17
Første tur (ganske nybegynner) utenfor Norge med København som mulig mål nå til helgen.
Vi reiser fra ca Oslo og E6 sydover. Satser på Fortum siden vi har brikke derfra. Pga syn/liten skjerm på tlf syns jeg brikke er mye bedre, men må jeg bruke app, så må jeg.

På Abetterroutplanner ser dette helt greit ut (med Fortum) med ett unntak. På strekket mellom Falkenberg og Malmö anbefales et ladestopp på E.ON OKQ8 Hallandsåsen. Personlig ville jeg tro at vi kommer oss til Fortum sin i Malmö, men jeg ønsker ikke å sjangse.

Kjører i3/120Ah. Hva tror folket? Er klar over temp/vær/vind avhenger av rekkevidde, men tror dere vi kommer fram til Fortumladeren i Malmö?

Har ellers brikker fra GK, Circle K, NewMotion og disse er reg på sine respektive apper.
Har også disse apper i tillegg: Ionity, InCharge med MasterCard registret og EON Drive hvor jeg ikke finner noen sted å registrere MC. Har også Easypark app som jeg har forstått kan brukes til å starte lading noen steder, men er usikker på hvordan den stilles til f.eks. Sverige, eller Danmark.
Starter i morgen efta og alle tips tas imot med stor takk.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Orbitonsdag 11. september 2019, klokken 13:21
På Abetterroutplanner ser dette helt greit ut (med Fortum) med ett unntak. På strekket mellom Falkenberg og Malmö anbefales et ladestopp på E.ON OKQ8 Hallandsåsen. Personlig ville jeg tro at vi kommer oss til Fortum sin i Malmö, men jeg ønsker ikke å sjangse.
E.on er samkjørt med Circle-K. Du skal kunne logge inn med same konto på eondrive.eon.se og starte lading (sannsynligvis også samme ladebrikker). E.on har også lader på Falkenberg, så foreslår du prøver E.on der i stedet for Fortum, så vet du om E.on på Hallandsåsen vil fungere for deg før du er uten alternativer.

Har tatt samme tur (https://elbilforum.no/index.php/topic,32909.msg567028.html#msg567028) selv med i3 94Ah for noen år siden, og antall ladere har jo bare blitt bedre siden da.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: roxyonsdag 11. september 2019, klokken 14:03

E.on er samkjørt med Circle-K. Du skal kunne logge inn med same konto på eondrive.eon.se og starte lading (sannsynligvis også samme ladebrikker). E.on har også lader på Falkenberg, så foreslår du prøver E.on der i stedet for Fortum, så vet du om E.on på Hallandsåsen vil fungere for deg før du er uten alternativer.

Bra tips, skal prøve E.ON Falkenberg. Kom fint inn på eondrive.eon.se med passord fra CircleK. Da skal jeg legge inn relevante opplysninger også der.

Har tatt samme tur (https://elbilforum.no/index.php/topic,32909.msg567028.html#msg567028) selv med i3 94Ah for noen år siden, og antall ladere har jo bare blitt bedre siden da.
[/quote]

Har allerede lest dette innlegget ditt, så det var bra, men tenkte kanskje det var mer nytt å hente siden dette var noen år siden. Takker så mye.

Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenonsdag 11. september 2019, klokken 16:53
Min datter og jeg tok ruten Asker - Malmø - Billund.

Det ble e-Golf med 'rapidgate' (https://elbilforum.no/index.php?topic=47155.0) (lav ladehastighet). Ladehastighet er vel urelevant for deg, men du ser hvor vi ladet.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagaronsdag 11. september 2019, klokken 17:47
Eit lite tips er å bruke kun E-on nedover svenskekysten. Eon i Sverige har kredittkortleser og tar 50kr pr lading så du kan lade så lenge du vil.

Ellers så er det eit større antall gratisladarar nedover Svenskekysten og.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: GreenEyezfredag 13. september 2019, klokken 22:48
Spørs hvor mange kWh du har tenkt å fylle på og hvor lang tid du har tenkt å holde pause.

Prøvde å bruke kort og lade opp min Model 3 for 50 kr på e-On Bäckebol. Fikk feilmelding om at mitt kjøretøy ikke er kompatibel med dette betalingsalternativet el.l. Noen som vet om Model 3 er sperret for 50kr-løsningen?

Ladinga starta med en gang da jeg brukte e-On-kortet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: roxylørdag 14. september 2019, klokken 22:23
Takk til de som har svart meg. Jeg er nå i København og har ladet på E-On og Ionity og Fortum nedover i Sverige og har brukt brikkene. Fortum er grei og funket med både brikke og med app. På E-ON brukte jeg brikke fra CircleK. På Ionity Brukte jeg også brikke fra CircleK, men den disse laderne hadde mange avbrudd og jeg er belastet 80,- hver gang selv om jeg kun fikk ladet i et par minutter før den feilet. Da blir det dyrt, men poenget var å sjekke hva som funket av lading utenfor Norge.

I morgen starter hjemturen og jeg skal prøve å finne noen ladere her i Danmark for å sjekke hva som virker.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Rolleponsdag 02. oktober 2019, klokken 13:23
Etter å ha lest denne tråden er det jo bare å konstatere at fint lite har blitt gjort for å fremme en overgang til elbilbruk. Fremdeles et hav av forskjellige apper og betalings-løsninger å forholde seg til. Og prisene varierer fra rimelig (2,50 kr/min) til helt absurde kWh priser som ville fått selv den grommeste V8 motoriserte bil til å fremstå som et rimelig transportmiddel hva gjelder drivstoff.

Porsche Taycan kommer heldigvis med abonnement på Porsche Charging Service som visstnok har samarbeide med de aller fleste ladeoperatører i Europa slik at lading enkelt startes ved hjelp av kortet. Men man må nok fremdeles passe godt på at man ikke bruker ladere med idiotpriser typ 10 Danske kroner/kWh eller lignende.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Sutalausfredag 11. oktober 2019, klokken 08:44
Etter å ha lest denne tråden er det jo bare å konstatere at fint lite har blitt gjort for å fremme en overgang til elbilbruk. Fremdeles et hav av forskjellige apper og betalings-løsninger å forholde seg til. Og prisene varierer fra rimelig (2,50 kr/min) til helt absurde kWh priser som ville fått selv den grommeste V8 motoriserte bil til å fremstå som et rimelig transportmiddel hva gjelder drivstoff.

Lading uten Tesla er katastrofeområde. Her har vi EU og EØS som skal gjøre hverdagen lettere med standardiseringer for å lette konkurranse osv.... og så kan en utvikling som dette få skje?

Og hver gang dette temaet tas opp i "elbilmiljøet" så kommer det kommentarer om at alt er så enkelt og lett, "bare å lære seg" osv.

Når folk spør meg om kjøp av elbil som skal brukes utover å lade på hjemmelader så er anbefalingen alltid å kjøpe Tesla, eller vente til det har blitt orden på ladeløsninger langs veien for andre elbiler, noe som ikke ser ut til å skje.

Elendige lade- og betalingsløsninger er det største hinderet for videre vekst av elbiler.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Daniel_0007fredag 11. oktober 2019, klokken 10:23
Enig beste er nok å holde seg til ionity, er det nærmeste man kommer til tesla og de har endel ladere rundt om i europa, er verre hvis du kjører leaf
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: goggofredag 11. oktober 2019, klokken 11:51
I siste utgave av elbilpodden   https://www.naf.no/elbil/elbilpodden  fra NAF syntes jeg de gir en veldig realistisk beskrivelse av hvor elendig dette med apper og betalingsløsninger fungerer i dag.

Selv tror jeg at EU ikke kommer på banen med krav om gode roamingløsninger etc før det blir et betydelig salg av elbiler i Tyskland og kanskje Frankrike.
Inntil da så får vi nordmenn akseptere at vi er beta testere og early adopters, med de ulemper som følger av dette.

Mvh Hugo
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarsøndag 13. oktober 2019, klokken 10:15
Synest ikkje betalingsløysingane er så vankslege i Norge og iallfall ikkje utanfor norgesgrensa. Bruk av brikke er enklare enn bankkort sidan du slepp pinkoden.

I Norge kan du registrere ei brikke hjå alle operatørene og betaling via bankkort.

I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.

Forresten, ein kan få da så enkelt at da kjem 1 betalingsterminal på kvar lader men då går prisen opp med x5 pga leigeprisen og driftskostnader på terminalen. Og ingen vil vel betale så mykje for lading for da skal jo alle nordmenn ha gratis!!!!!!!!!!!!!
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Rollepsøndag 13. oktober 2019, klokken 10:34
Etter å ha lest denne tråden er det jo bare å konstatere at fint lite har blitt gjort for å fremme en overgang til elbilbruk. Fremdeles et hav av forskjellige apper og betalings-løsninger å forholde seg til. Og prisene varierer fra rimelig (2,50 kr/min) til helt absurde kWh priser som ville fått selv den grommeste V8 motoriserte bil til å fremstå som et rimelig transportmiddel hva gjelder drivstoff.

Lading uten Tesla er katastrofeområde. Her har vi EU og EØS som skal gjøre hverdagen lettere med standardiseringer for å lette konkurranse osv.... og så kan en utvikling som dette få skje?

Og hver gang dette temaet tas opp i "elbilmiljøet" så kommer det kommentarer om at alt er så enkelt og lett, "bare å lære seg" osv.

Når folk spør meg om kjøp av elbil som skal brukes utover å lade på hjemmelader så er anbefalingen alltid å kjøpe Tesla, eller vente til det har blitt orden på ladeløsninger langs veien for andre elbiler, noe som ikke ser ut til å skje.

Elendige lade- og betalingsløsninger er det største hinderet for videre vekst av elbiler.
Du har helt rett.

Og som forventet tok det ikke lang tid før det dukket opp en som syns alt er bare fryd og gammen :D
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: goggosøndag 13. oktober 2019, klokken 10:41
Synest ikkje betalingsløysingane er så vankslege i Norge og iallfall ikkje utanfor norgesgrensa. Bruk av brikke er enklare enn bankkort sidan du slepp pinkoden.

Hørte du hele podcasten?

Problemet er jo ikke for oss early adaptors som synes dette er morro og som forbereder oss ved å undersøke på forhånd hvor vi kan lade etc.

Før vi fikk roaming på mobilene våre ble det også påstått at hvis myndighetene innførte roamingplikt så ville telefonregningene bli skyhøye så hvis vi forbrukere ville være fornuftige så skulle vi ihvertfall ikke be om dette...

Jeg mener at eneste fornuftige løsning er at myndighetene pålegger alle som har fått en krone eller mer i offentlig tilskudd å tilby internasjonal og nasjonal roaming innenfor Europa.

mvh
Hugo
 
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Rollepsøndag 13. oktober 2019, klokken 11:07
Forresten, ein kan få da så enkelt at da kjem 1 betalingsterminal på kvar lader men då går prisen opp med x5 pga leigeprisen og driftskostnader på terminalen. Og ingen vil vel betale så mykje for lading for da skal jo alle nordmenn ha gratis!!!!!!!!!!!!!
Installere betalingsterminal på hver lader? Hvorfor ikke bruke kontaktløs betaling, lesere finnes jo allerede på hver eneste lader.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørensøndag 13. oktober 2019, klokken 11:22
Jeg mener at eneste fornuftige løsning er at myndighetene pålegger alle som har fått en krone eller mer i offentlig tilskudd å tilby internasjonal og nasjonal roaming innenfor Europa.

Her bør egentlig EU på banen og lage roaming regler uten unødvendig pris påslag slik som med mobiltelefoni.

Man kan jo bruke norsk Visa/Mastercard til vanlig betaling i utlandet. Riktig nok så får jeg i Danmark opp i terminalen at kortgebyr påløper (når man ikke bruker Dankort) og jeg må akseptere det før jeg får gått videre med betaling.

Dermed burde det være en felles database for brikke og betalingsløsning slik Circle K, EON og Virta har.

Man kan implementere valg mellom kredittkort, efaktura, faktura via post/epost (så får man heller akseptere fakturagebyr hvis ikke kredittkort er lagt inn).
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Sutalaussøndag 13. oktober 2019, klokken 14:28
Enig beste er nok å holde seg til ionity, er det nærmeste man kommer til tesla og de har endel ladere rundt om i europa, er verre hvis du kjører leaf

Ionty har fått en del på plass, men tak over stasjonene kan være en god fortsettelse ;-) Og for sånne som meg, med bil med liten batteripakke så blir 80,- for full tank dyrt. Og jeg blir sur når det står en Tesla eller annen bil med svær batteripakke og lader inn 2x+ distansen for samme pris som jeg gir for å få type 20 mil.

Med min bruk så bruker jeg hovedsakelig hurtiglading for å klemme inn 5-7 mil ekstra for å komme meg helt hjem til (billig) hjemmelading. Da må jeg ta i bruk 50kW laderne, men greit, går da fort nok når jeg bare skal klatte litt.
-----
Stoppa på en Cirkle K med Fortrumladere og Ionity, dvs det er Cirkle K klistremerker på Ionity laderne. Fortrumladerne var fullpakka av biler og jeg hadde aldri lada på Ionity før. Gikk inn på stasjonen og spurte hvordan jeg fikk lada på Cirkle K/Ionity laderne, om de hadde brikke eller noe.

De så på meg som om de så på noe rart. Men svarte ærlig nok at de ikke hadde peiling. Jeg ble jo veldig forundra og spurte rett ut om de, som ansatte på stasjonen ikke var i stand til å hjelpe en kunde til å få betalt for "drivstoff", noe de bekreftet. Iom at jeg var synlig irritert så var det en ansatt som anstrengte seg nok til å foreslå at jeg ringte nummeret som stod på automaten ;-)

Og ja, så var det ut i bilen og det vanlige maset med apper, finnes flere Ionity og Cirkle K Charge apper for lading... mener jeg endte med noe greier med å registrere kort på en nettside på engelsk eller noe. Håpløst, helt og holdent meningsløst og håpløst opplegg. 

Men ja, nå har jeg fått ordnet og registert det på brikke. Nå fungerer det jo men terskelen er helt latterlig.
-----

Har ladet der flere ganger i ettertid og har alltid vært litt usikker på hva det egentlig koster. Følger de prismodellen til Cirkle K, eller kjører de Ionity priser. Har trodd det var Cirkle K priser siden automatene er merket med Cirkle K og har faktisk klattladet til 80,- spenn for noen få minutter flere ganger... :-/

Spurte Cirkle K på FB hva lynlading kostet hos Cirkle K, med link til stasjonen det gjelder, joda, det er 3,50,- pr minutt. Så gikk det en stund og.... uff da, nei der er det 80,- selv om laderne er merka som Cirkle K.

Står vel pris ved automatene sier du? Nehhh, sånt driver man ikke med. Bare å finne priser på nett det... jawol. Hva med samme løsning i kassa på Cirkle K, bare å handle, prisen får du i kassa når du har betalt :-)

Det er så gjennomført latterlig dårlig. Vanskelig å finne ord.
----
Stort skritt fremover, oppdaget for en uke siden, "noen" hadde tatt seg bryet å sett dunker med vann og børste ved laderne for å kunne vaske rutene.

Plutselig en dag dukker det opp en søppeldunk.... tenk det, om eierne av stasjonen gadd å sette ut en søppeldunk....
-----

Har stasjonene tenkt i gjennom at elbilladere er de beste kundene de har? De må stå "i gokk" i minst 15-20 minutter, gjerne lengre. De har tid til å kjøpe seg litt drikke og spise, snoke rundt i "sjappa" uten å sjokke videre i stress.

Men i praksis møter stasjonene sine "premiumkunder" med løsninger og struktur som tilsier at de er annenrangskunder. Gjemt unna i utkanten av stasjonsområdet, uten tak, uten at noen av de ansatte på stasjonen så mye som gidder å sette frem en søppeldunk eller bruke 3 minutter på å lære opp personalet til å hjelpe kunder som skal lade bilen, feks for første gang.

Latterlig dårlig.

Greit, det er kanskje "bagateller", men en møtes med en bøtte av "bagateller". Utgangspunktet må være like gode løsninger som for fossilbiler, så kan en gå videre derfra. Nå er løsningene for elbiler med frittstående automater i friluft på 1920 tallet, minus personal som kan hjelpe til. Det har faktisk aldri vært dårligere enn det de har fått til nå.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarsøndag 13. oktober 2019, klokken 20:17
Forresten, ein kan få da så enkelt at da kjem 1 betalingsterminal på kvar lader men då går prisen opp med x5 pga leigeprisen og driftskostnader på terminalen. Og ingen vil vel betale så mykje for lading for da skal jo alle nordmenn ha gratis!!!!!!!!!!!!!
Installere betalingsterminal på hver lader? Hvorfor ikke bruke kontaktløs betaling, lesere finnes jo allerede på hver eneste lader.

Da enkle svaret her er at RFID lesaren som set på ladarane i dag ikkje er i nærheten av den sikkerheten den må ha for å kunne brukast som betalingsterminal mot bankkort. Alle data som vært lest av lesaren går i klartekst til baksystemet og kan lesast i klartekst i baksystemet.

Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Ingeniørenmandag 14. oktober 2019, klokken 06:50
@SUTALAUS:

Har du noen gang fått hjelp til noe mer enn å handle på en bensinstasjon....
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Rolleptirsdag 15. oktober 2019, klokken 16:19
I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.
Tja, kanskje enkelt hvis man ikke har noe imot å bli ranet.

I en liten svensk by som jeg besøker ofte finnes en 50 kW ladere et par hundre meter fra min søsters hus.

Sjekket ladeprisen ved å bruke 3 forskjellige apper eller brikker. Fikk da oppgitt 3 forskjellige priser (omregnet til NOK ble det ca. 3 kroner, 5 kroner eller ågerpris på over 9 kroner per kWh. Hvis jeg hadde sjekket et fjerde alternativ hadde jeg garantert fått enda en pris å forholde meg til.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Fansypantsytirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:37
I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.
Tja, kanskje enkelt hvis man ikke har noe imot å bli ranet.

I en liten svensk by som jeg besøker ofte finnes en 50 kW ladere et par hundre meter fra min søsters hus.

Sjekket ladeprisen ved å bruke 3 forskjellige apper eller brikker. Fikk da oppgitt 3 forskjellige priser (omregnet til NOK ble det ca. 3 kroner, 5 kroner eller ågerpris på over 9 kroner per kWh. Hvis jeg hadde sjekket et fjerde alternativ hadde jeg garantert fått enda en pris å forholde meg til.

Det jeg ikke fatter er hvorfor man i det hele tatt opererer med ladebrikker. Man betaler da ikke bensin med "bensinbrikker". Er det ikke bare å bruke kortautomater slik man har gjort på bensinstasjoner i mange år!!!
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Rolleponsdag 16. oktober 2019, klokken 11:49
I utlandet har du betalingsløysingar som gjer at du kan bruke 1 brikke på nesten alle ladere. Kor mykje enklare kan ein få da.
Tja, kanskje enkelt hvis man ikke har noe imot å bli ranet.

I en liten svensk by som jeg besøker ofte finnes en 50 kW ladere et par hundre meter fra min søsters hus.

Sjekket ladeprisen ved å bruke 3 forskjellige apper eller brikker. Fikk da oppgitt 3 forskjellige priser (omregnet til NOK ble det ca. 3 kroner, 5 kroner eller ågerpris på over 9 kroner per kWh. Hvis jeg hadde sjekket et fjerde alternativ hadde jeg garantert fått enda en pris å forholde meg til.

Det jeg ikke fatter er hvorfor man i det hele tatt opererer med ladebrikker. Man betaler da ikke bensin med "bensinbrikker". Er det ikke bare å bruke kortautomater slik man har gjort på bensinstasjoner i mange år!!!
Ifølge elbil-ekspertisen her så blir visstnok kortautomat alt for dyrt for ladeoperatørene.

Ser heldigvis ikke ut som pølsebuen eller han som står å selger skalldyr 2 dager i uka har samme problem å stri med ;D

Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: pudderjagarlørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55
Han med pølsebua eller skalldyrkassen sin har bare 1 terminal og han kan passe på terminalen sjøl. Hurtigladeoperatørene har 1000 ladere og dermed må ha 1000 kortlesere. Då begynner da å koste samt vedlikehold på den fordi den står utendørs.

Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Tittel: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: turfsurflørdag 19. oktober 2019, klokken 09:34
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: automatlørdag 19. oktober 2019, klokken 09:51


Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.

Den store fordelen med bankkort er at man slipper å gjøre masse forarbeid.

I Norge er det fem aktører man må forholde seg til hvis man skal være fullt dekket. Med avtaler og apper og rfid’er.

Og kjører man utenfor Norges grenser, så blir kaoset komplett.

Før en Sverige-tur lastet jeg ned InCharge-appen, og etablerte kundeforhold. Den appen fikk jeg ikke bruk for. Og kanskje får jeg aldri bruk for den.

Og hvis jeg nå skal ut på en ny Sverigetur neste år, så må jeg likevel sjekke at jeg har en fungerende app. De kan jo ha endret på betalingsløsningen i mellomtiden.

Jeg ønsker ikke å stå foran en hurtiglader i regnvær og vind, og måtte laste ned app’er og legge inn betalingskort.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Amatørenlørdag 19. oktober 2019, klokken 09:58
Kan vi ha meninger om bra og dårlige løsninger her (https://elbilforum.no/index.php?topic=48839.msg847334#msg847334)?

Eller er jeg på bærtur?

Tråden var tiltenkt konkret informasjon om betalingsløsninger som virker og nye operatører.
Tittel: Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
Skrevet av: Rolleplørdag 19. oktober 2019, klokken 15:42
Han med pølsebua eller skalldyrkassen sin har bare 1 terminal og han kan passe på terminalen sjøl. Hurtigladeoperatørene har 1000 ladere og dermed må ha 1000 kortlesere. Då begynner da å koste samt vedlikehold på den fordi den står utendørs.

Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Trenger da ikke å ha terminal på hver eneste lader.

Har absolutt ingenting imot brikke, men da må dem for pokker ordne det slik at jeg kan bruke en brikke hos alle operatører, og det uten å måtte registrere meg å legge inn kredittkort for hver eneste av dem. Og ikke minst må dem sørge for at jeg får best mulig pris uten å måtte inn å sjekke på ørten forskjellige apper eller nettsteder.

Skulle tatt seg ut om man ble belastet med 50 kroner literen bare fordi man kom i skade for å bruke feil VISA kort på bensinpumpa :D