Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

nilsen33

Tenkte meg til Danmark i påsken. Skal kjøre fra Hirtshals til København og må lade 2-3 ganger på veien. Kjører en Skoda Citigo.

Kommer dette til å gå fint? Hvor bør jeg satse på å lade? Ladetilbudet i Danmark virker veldig uoversiktlig...

RJK

Forsøk med abetterroutplanner.com, her antyder den to ladinger på turen, ene hos Ionity, andre hos Clever. Men mye kommer an på hvor mye juice du har på batteriet i det du kommer på land. Ladeprisene er gjerne dyrere i Danmark, så jo fullere batteriet er før du kjører på ferga, dess bedre er det. Dessuten, lading rett etter at du kommer av ferga, kan fort bli vanskelig om det er mange som tenker likt. Da kan du fort havne i kø om du ikke er maks heldig.

Her er et forslag jeg fikk opp:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=79602cc7-e630-44b2-ab3f-8b70aa439bee
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kvikken

#137
Skal kjøre 2019 Leaf (chademo) til Fyn  i Danmark i sommer og lurte på hva jeg må skaffe av ladekort og lignende? Har med type2 og schuko-kladd.

Holder det eks. å registrere elbilforeningen sin ladebrikke på e-on?

goggo

Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)

Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.

Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)

mvh
Hugo
Bor nær Kristiansand
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
Hurtiglader der det er billigst - for tiden på Tesla ladere for ca 5 kr/kWh minus 15% NAF rabatt :)

Marius Kotsbak

Siste nytt fra Danmark nå er at Circle K sine stasjoner tar kredittkort som betaling. Jeg fikk heller ikke noe annet av brikker til å fungere (Ladeklubben, Elbilforeningens som virker på stasjonene deres i Norge) eller den norske appen deres (Danske fins ikke med norsk telefon).

Derfor endte jeg opp med å bruke kreditkort. Ser i ettertid at det må ha vært fryktelig dyrt, antagelig langt over 8 NOK/KWt, eller et fast påslag. Kan se ut som kortterminalen skal tilbakebetales av bare kortbrukerne. Ikke helt ulikt hvordan Eon/Clever gjør det i Norge.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

GreenEyez

Det fungerer å lade med den norske Circle K-brikken, som jeg har registrert opp mot den svenske Circle K-appen. Prisen da er DKK 4,95/kWh.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

ca119

Sitat fra: goggo på lørdag 18. juni 2022, klokken 18:31
Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)

Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.

Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)

mvh
Hugo
Ja, de begynte i Nederland på en stasjon september 2021 og nå er det flere og flere i Skandinavia (IKKE ALLE! - du må se i app).
Var nettopp gjennom 1/2 sverige fra Oslo - Göteborg - Malmø - Trelleborg 650km. Ladet i Falkenberg på TESLA til 7.70SEK/KWH. Kanskje litt dyrere en noen andre, men valget er enkelt når alle andre kun har 1stk lader mens  TESLA har 20 og derav 15 er ledig! Neste tysklandsturen går nok via Danmark og jeg ser at det finnes mange åpne teslastasjoner på vei. Blir nok TESLA-FAN når det er så bra  :+1: Men ChargeMyHyundai-kortet fungerte også bra på sverigeturen må jeg si ... og da hadde jeg jo ladekode pga batteribytte = FREE CHARGING  :D

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA