Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i Sverige - Samletråd.  (Lest 9234 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6438
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #75 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:34 »
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #76 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:51 »


Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.

Den store fordelen med bankkort er at man slipper å gjøre masse forarbeid.

I Norge er det fem aktører man må forholde seg til hvis man skal være fullt dekket. Med avtaler og apper og rfid’er.

Og kjører man utenfor Norges grenser, så blir kaoset komplett.

Før en Sverige-tur lastet jeg ned InCharge-appen, og etablerte kundeforhold. Den appen fikk jeg ikke bruk for. Og kanskje får jeg aldri bruk for den.

Og hvis jeg nå skal ut på en ny Sverigetur neste år, så må jeg likevel sjekke at jeg har en fungerende app. De kan jo ha endret på betalingsløsningen i mellomtiden.

Jeg ønsker ikke å stå foran en hurtiglader i regnvær og vind, og måtte laste ned app’er og legge inn betalingskort.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2518
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #77 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:58 »
Kan vi ha meninger om bra og dårlige løsninger her?

Eller er jeg på bærtur?

Tråden var tiltenkt konkret informasjon om betalingsløsninger som virker og nye operatører.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 931
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #78 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 15:42 »
Han med pølsebua eller skalldyrkassen sin har bare 1 terminal og han kan passe på terminalen sjøl. Hurtigladeoperatørene har 1000 ladere og dermed må ha 1000 kortlesere. Då begynner da å koste samt vedlikehold på den fordi den står utendørs.

Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Trenger da ikke å ha terminal på hver eneste lader.

Har absolutt ingenting imot brikke, men da må dem for pokker ordne det slik at jeg kan bruke en brikke hos alle operatører, og det uten å måtte registrere meg å legge inn kredittkort for hver eneste av dem. Og ikke minst må dem sørge for at jeg får best mulig pris uten å måtte inn å sjekke på ørten forskjellige apper eller nettsteder.

Skulle tatt seg ut om man ble belastet med 50 kroner literen bare fordi man kom i skade for å bruke feil VISA kort på bensinpumpa :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3