Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i Sverige - Samletråd.  (Lest 13243 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8922
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #75 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:34 »
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2297
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #76 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:51 »


Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.

Den store fordelen med bankkort er at man slipper å gjøre masse forarbeid.

I Norge er det fem aktører man må forholde seg til hvis man skal være fullt dekket. Med avtaler og apper og rfid’er.

Og kjører man utenfor Norges grenser, så blir kaoset komplett.

Før en Sverige-tur lastet jeg ned InCharge-appen, og etablerte kundeforhold. Den appen fikk jeg ikke bruk for. Og kanskje får jeg aldri bruk for den.

Og hvis jeg nå skal ut på en ny Sverigetur neste år, så må jeg likevel sjekke at jeg har en fungerende app. De kan jo ha endret på betalingsløsningen i mellomtiden.

Jeg ønsker ikke å stå foran en hurtiglader i regnvær og vind, og måtte laste ned app’er og legge inn betalingskort.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2723
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #77 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:58 »
Kan vi ha meninger om bra og dårlige løsninger her?

Eller er jeg på bærtur?

Tråden var tiltenkt konkret informasjon om betalingsløsninger som virker og nye operatører.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 997
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #78 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 15:42 »
Han med pølsebua eller skalldyrkassen sin har bare 1 terminal og han kan passe på terminalen sjøl. Hurtigladeoperatørene har 1000 ladere og dermed må ha 1000 kortlesere. Då begynner da å koste samt vedlikehold på den fordi den står utendørs.

Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Trenger da ikke å ha terminal på hver eneste lader.

Har absolutt ingenting imot brikke, men da må dem for pokker ordne det slik at jeg kan bruke en brikke hos alle operatører, og det uten å måtte registrere meg å legge inn kredittkort for hver eneste av dem. Og ikke minst må dem sørge for at jeg får best mulig pris uten å måtte inn å sjekke på ørten forskjellige apper eller nettsteder.

Skulle tatt seg ut om man ble belastet med 50 kroner literen bare fordi man kom i skade for å bruke feil VISA kort på bensinpumpa :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2015 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2545
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #79 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 09:20 »
Nå har det jo blitt sånn i daglivarehandelen. Du får 2-3% billigere mat hvis du er registrert kunde. Så får du i tillegg 10-15% rabatt på frukt og grønt, men da må du i tillegg være registrert for billig frukt og grønt (så vidt jeg har skjønt) hos de samme butikkene.
Jobber med lading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2723
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #80 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 22:09 »
Oppdatert at Bee har blitt Mer.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nordmannisverige

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #81 på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 15:36 »
Nå har det jo blitt sånn i daglivarehandelen. Du får 2-3% billigere mat hvis du er registrert kunde. Så får du i tillegg 10-15% rabatt på frukt og grønt, men da må du i tillegg være registrert for billig frukt og grønt (så vidt jeg har skjønt) hos de samme butikkene.
Det blir litt omvendt.
Prisen på hylla får alle, rabatten får du om du er medlem, og den ser du enten på håndscanneren eller på kvitteringa.
Jeg har ikke noe problem med samme løsning når det gjelder hurtiglading.
Tenk om man kunne ha en klar og tydelig kWh-pris på "el-pumpa" som på bensinstasjonene?
Det er prisen man da betaler om man ikke har noen rabatt.
Så kan selvsagt ladeoperatørene ha spesialrabatter knyttet til sine brikker, apper og ladekort, men du kommer aldri måtte betale mer enn prisen på skiltet.
Eller i det minste lik det taxier har på sideruta, 50kWh på 30 minutter koster X kroner.
Da har man en grei pris å sammenligne med ettersom det er noen som fortsatt opererer med ren minuttpris eller en kombo av minutt og kWh.
Hvorfor skal dette være så vanskelig?

Java

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #82 på: Onsdag 14. Juli 2021, klokken 11:39 »
Anbefaler ChargeFinder-appen. Den har den beste dekningen av ladere i Sverige og har med alle operatører med god informasjon om hvordan du lader. Du kan se både priser og tilgjengeligheten av ladere i sanntid.

https://chargefinder.com/no

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2723
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« Svar #83 på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 18:47 »
OKQ8 satser på å bli store på elbillading.

Sitat fra: OKQ8
OKQ8 blir ledande inom supersnabbladdning

Tillsammans med Skellefteå Kraft etableras 800 laddpunkter på stationerna. Elektrifieringen av den svenska bilflottan går snabbt och behovet att ladda fordonen ökar.

Idag sker laddningen till största del i hemmet, eller på arbetet i avsaknad av publika laddplatser längs vägarna. Framöver kommer dock detta vara avgörande för mobiliteten.

OKQ8 och Skellefteå Kraft kommer därför att etablera supersnabbladdare på fler än 300 stationer runt om i landet de närmaste åren, vilket blir det största och mest omfattande nätverket i Sverige.


Preem satser på samarbeid med Recharge.

Sitat fra: alltomelbil.se
Preem bygger snabbladdare – 4 till 8 laddpunkter per station

Idag avslöjar Preem en storsatsning på utbyggnaden av snabbladdare för elbilar i anslutning till sina stationer. Utbyggnaden kommer att ske i samarbete med laddningsoperatören Recharge.

Inledningsvis ska Preems stationer utrustas med fyra till åtta laddpunkter med en effekt på 150 upp till 300 kW. Arbetet med att få laddstationerna på plats ska påbörjas snarast.


Videre gjør Vattenfall grep med navnebytte og gjør alle inCharge ladere i Europa tilgjengelige med en og samme registrering.

Sitat fra: Mottatt epost
Den 1 oktober ändrar Vattenfall InCharge namn till InCharge AB. Vi gör dessa förändringar så att du bara behöver använda ett laddkort eller bricka i vårt europeiska laddnätverk när du laddar på vägen. Namnändringen innebär också att vi uppdaterar våra villkor. Du som är laddkund behöver inte göra någonting utan laddar din elbil precis som vanligt!


Lagt til foreløpig informasjon om OKQ8 i første post. Oppdatert om Vattenfall også.
« Siste redigering: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 18:56 av Amatøren »
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID