Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

jpg

Sitat fra: helge89 på torsdag 09. mai 2019, klokken 20:58
Har 3 fase ladekabel med 3x16A, noe som skulle være tilstrekkelig for 11 kW.

I Tesla appen står det  28 km/hr, 230 V, 20/20A.
I Zaptec appen står det 4,6 kW, som jo stemmer med det over.

Du har neppe ladekabel med 3x16A, når du kan lade med 20A. Da har du en 5G4mm2 kabel som støtter 4x20A
ZapCharger Pro støtter ikke 3fas 230V lading på nåværende tidspunkt. At laderen er tilkoblet et 3fas 230V strømnett er en annen sak.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Handyman

Sitat fra: helge89 på torsdag 09. mai 2019, klokken 20:58
Sitter tilkobla til en Zaptec Pro på 3-fase 230V IT nett.

Har 3 fase ladekabel med 3x16A, noe som skulle være tilstrekkelig for 11 kW.

I Tesla appen står det  28 km/hr, 230 V, 20/20A.
I Zaptec appen står det 4,6 kW, som jo stemmer med det over.

Det står ingenting om 3-fase i hverken av appene. Tips?
11kW på 230V IT gir en fasestøm på 28-29A. 3fase 16A gir bare 6.4kW
Les fra starten i tråden så er det ganske godt forklart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

helge89

#167
Sitat fra: jpg på torsdag 09. mai 2019, klokken 21:37
Sitat fra: helge89 på torsdag 09. mai 2019, klokken 20:58
Har 3 fase ladekabel med 3x16A, noe som skulle være tilstrekkelig for 11 kW.

I Tesla appen står det  28 km/hr, 230 V, 20/20A.
I Zaptec appen står det 4,6 kW, som jo stemmer med det over.

Du har neppe ladekabel med 3x16A, når du kan lade med 20A. Da har du en 5G4mm2 kabel som støtter 4x20A
ZapCharger Pro støtter ikke 3fas 230V lading på nåværende tidspunkt. At laderen er tilkoblet et 3fas 230V strømnett er en annen sak.

Det forklarer jo sitt om laderen ikke støtter det. Dog ladekabelen er fortsatt 16A, 5 x 2,5 mm2.


Sitat fra: Handyman på torsdag 09. mai 2019, klokken 21:46
Sitat fra: helge89 på torsdag 09. mai 2019, klokken 20:58
Sitter tilkobla til en Zaptec Pro på 3-fase 230V IT nett.

Har 3 fase ladekabel med 3x16A, noe som skulle være tilstrekkelig for 11 kW.

I Tesla appen står det  28 km/hr, 230 V, 20/20A.
I Zaptec appen står det 4,6 kW, som jo stemmer med det over.

Det står ingenting om 3-fase i hverken av appene. Tips?
11kW på 230V IT gir en fasestøm på 28-29A. 3fase 16A gir bare 6.4kW
Les fra starten i tråden så er det ganske godt forklart.

Regna ikke på det når jeg kjøpte kabelen, da det bare stod påskrevet at den kunne lade med 11 kW. Tenkte ikke noe mer over det men ser jo nå at det gjelder bare 400 V nett, så du har selvsagt rett.

S4e

Sitat fra: jpg på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:42
Hvilke biler kan lade på 3fas 230V da?
- Tesla Model S
- Tesla Model 3
- Tesla Model X

Så vidt jeg vet er det bare Model 3 som til nå kan lade ekte 3fas på 230v anlegg. S & X hadde en variant - tror det ble kalt dobbelt lader? Men dette var ikke 3fas.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

GOS

Sitat fra: S4e på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:17
Sitat fra: jpg på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:42
Hvilke biler kan lade på 3fas 230V da?
- Tesla Model S
- Tesla Model 3
- Tesla Model X

Så vidt jeg vet er det bare Model 3 som til nå kan lade ekte 3fas på 230v anlegg. S & X hadde en variant - tror det ble kalt dobbelt lader? Men dette var ikke 3fas.

Dobbelt lader var at en hadde 2 ladere istedenfor 1. De med dobbeltaldet kunne da lade 22 kw på 3-fase 400 v.

Den kvasi-løsningen som en ladet 3-fase 230 V med, var vel egentlig noe som var 'ca 2 fase: og ga bare ca 20% mer en 1-fase men med jevnere belastning på fasene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

16A type 2 kabler finnes ikke, standarden definerer bare 13A, 20A og 32A. Alt som selges som "16A"-kabler er egentlig 20A. Med 2,5mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: S4e på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:17
Sitat fra: jpg på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:42
Hvilke biler kan lade på 3fas 230V da?
- Tesla Model S
- Tesla Model 3
- Tesla Model X

Så vidt jeg vet er det bare Model 3 som til nå kan lade ekte 3fas på 230v anlegg.
Stemmer nok det ja, det er vel så langt den mest fleksible bilen hva lading angår uansett bil/bilmerke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JTB

Sitat fra: Bjørn Kåre på torsdag 04. april 2019, klokken 20:25
Kan bekrefte at TM3 også lader ekte 3-fas 11kW på 230V IT med Elvi fra EVBox. Dette er også verifisert ved å avlese fasestrøm på alle tre faser (27-28A) i Hey (Software platformen til EVBox) og med tangamperemeter.

Hvordan er det koblet?
L1-L1
L2-L2
L3-N

Bør jo i såfall virke på alle bokser hvis du kan stille den til 28A skulle man tro?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

KjellG

Defa/Salto hevder at en for å 3-faselade en model 3 på deres ladeuttak på IT-nett, MÅ en bruke trafo for å lage 230/400V TN-nett.
Dersom en utelater transformator og tilkobler annen type bil kan denne ødelegges jfr Defa.

En må anta at alle biler som lades med én spenning, vil klare dette helt problemfritt. Samme med eGolf i åpen delta.
Alle med Teslas ladeuttak koblet i åpen delta mot IT vil potensielt kverke biler på besøk.

Noen som kan bekrefte Defas utsagn, biler blir ødelagt?

Handyman

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:01
Defa/Salto hevder at en for å 3-faselade en model 3 på deres ladeuttak på IT-nett, MÅ en bruke trafo for å lage 230/400V TN-nett.
Dersom en utelater transformator og tilkobler annen type bil kan denne ødelegges jfr Defa.

En må anta at alle biler som lades med én spenning, vil klare dette helt problemfritt. Samme med eGolf i åpen delta.
Alle med Teslas ladeuttak koblet i åpen delta mot IT vil potensielt kverke biler på besøk.

Noen som kan bekrefte Defas utsagn, biler blir ødelagt?
Det høres ut som uvitenhet om hvordan TM3 utnytter trefase.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Atle3

Hvor mye vil model 3 lade med umc1 rødt adapter med overgang til 16a/32a trefas IT nett? Vil den utnytte trefas?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:01
Defa/Salto hevder at en for å 3-faselade en model 3 på deres ladeuttak på IT-nett, MÅ en bruke trafo for å lage 230/400V TN-nett.
Dersom en utelater transformator og tilkobler annen type bil kan denne ødelegges jfr Defa.

En må anta at alle biler som lades med én spenning, vil klare dette helt problemfritt. Samme med eGolf i åpen delta.
Alle med Teslas ladeuttak koblet i åpen delta mot IT vil potensielt kverke biler på besøk.

Noen som kan bekrefte Defas utsagn, biler blir ødelagt?

Det har jeg aldri hørt om. Enkelte biler vil riktignok nekte å lade (MB B-klasse og Renault Zoe) men de skal ikke gå i stykker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ELefant

Jeg har en Renault Zoe med vanlig standard installasjon (er vel 400V NT 3 fas?). Har noen testet å lade M3 på en slik lader, hvilken ladehastighet (km/t) får du med denne?

Wibla

Sitat fra: ELefant på torsdag 16. mai 2019, klokken 11:16
Jeg har en Renault Zoe med vanlig standard installasjon (er vel 400V NT 3 fas?). Har noen testet å lade M3 på en slik lader, hvilken ladehastighet (km/t) får du med denne?

TM3 lader opptil 16A på 400V, altså 11 kW eller rundt 70-80 km/t.
2018 Tesla Model S 75D

ladov

Sitat fra: ELefant på torsdag 16. mai 2019, klokken 11:16
Jeg har en Renault Zoe med vanlig standard installasjon (er vel 400V NT 3 fas?). Har noen testet å lade M3 på en slik lader, hvilken ladehastighet (km/t) får du med denne?
Jeg har *nesten* det samme som deg. Slo til på supercharge-pakka for snart 5 år siden og da fikk jeg en IT-TN lavtapstrafo på 12,5kVA. Treern lader som bare det på det oppsettet. Får 65km/t når jeg lader, eller ca 10,5kW(?)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA