Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 22:57
Den ser ut til å være 32A. Du trenger rød 16A

Javel, jeg så bare "max 16A"-lappen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 22:57
Mitt opplegg er midlertidig, men jeg bruker denne:
https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=searchlist
Og denne:
https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578214/Product.html?Event=searchlist
Med en kablestubb mellom.

Permanent skal jeg koble til fast kable uten støpsel, så det blir lovlig.

Ja, det der ble i alle fall billig!  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Bjørn Kåre

#121
Kan bekrefte at TM3 også lader ekte 3-fas 11kW på 230V IT med Elvi fra EVBox. Dette er også verifisert ved å avlese fasestrøm på alle tre faser (27-28A) i Hey (Software platformen til EVBox) og med tangamperemeter.
Jobber for EVBox Norway

olavxxx

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 22:57
Sitat fra: RuneW på onsdag 03. april 2019, klokken 22:30
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 22:06
Ja, stemmer. 3x16A blå :)

Er den saken du har laget det samme som den i midten her?

https://gronnemil.no/produkt/nrgkick-adaptersett/?gclid=Cj0KCQjws5HlBRDIARIsAOomqA0wFvYFZAmWIaLETh6vdZ1IFU6GHht03ljSABPcY504sLoK9JCX5wkaAoBYEALw_wcB
Den ser ut til å være 32A. Du trenger rød 16A
Mitt opplegg er midlertidig, men jeg bruker denne:
https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=searchlist
Og denne:
https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578214/Product.html?Event=searchlist
Med en kablestubb mellom.

Permanent skal jeg koble til fast kabel uten støpsel, så det blir lovlig.
EDIT: I tillegg skal jeg merke kontakten tydelig: "230V trefase tilkoblet N, L1 og L2. L3 er ikke tilkoblet spenning".
Jeg har et blått industristikk, 230V 3 fas 32A, 2 x TwC.
Vil et slikt "adaptertriks" gi meg 11 kW? (har model 3).

Ikke at jeg noen sinne har følt at det var for lite juice for mitt bruk, men er jo greit å vite hva man kan gjøre :P

Handyman

Nei, da rødt adapter på UMC kun er på 16A. Den skal derfor ikke tilkobles kurser over 16A.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elforvan

Bil: Vetle Lauv (2012)
robotklipper: http://worxlandroid.com/
Sykkel: 48v 800w Electric

TøddiVedder

Klarer TWC å utnytte alle 3 fas på 400v anlegg? Skal få elektriker til å installere en slik. Hvor mange A 3fas bør legges ut til den?

ok67

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 07. april 2019, klokken 08:14
Klarer TWC å utnytte alle 3 fas på 400v anlegg? Skal få elektriker til å installere en slik. Hvor mange A 3fas bør legges ut til den?
Ja, og for å få 11 kW, som er maks på TM3, må du lade med 16 A. I og med at dette er kontinuerleg effekt kan det kanskje vere greit å gå opp ein dimensjon på kabelen, snakk med elektrikeren om det.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

TøddiVedder

Men er det lurt å legge opp en 25A 3fas 400v for fremtiden, eller bare tull?

Frode Stenstrøm

Jeg la ut 40 Amp 400v tre fas kabel til garasjen. 10^2

Det gir meg mulighet til å sette opp eget sikringsskap i garasjen, mtp lading av to biler og oppvarming av garasjen.

Jobben er jo den samme uansett.

Elektrikkeren mente 32 a burde holde. Men det er jo med dagens biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh
Frode Stenstrøm

ElbilJohn

Frode stenstrøm: hvor stor er hovedsikringen på huset?
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

Frode Stenstrøm

60 amp. Også 3 fas 400v

Elektrikeren sier jeg har mulighet til å øke den om jeg vil.

Tanken nå er å ha reserve kapasitet. Dvs ikke trekke maks på noen kurs når bilen lader 11kwt


Frode Stenstrøm
Mvh
Frode Stenstrøm

Atleee

Jeg har for noen dager siden montert en Tesla Wall connector på 230V 3-fas, og får som dere andre her 3x19 ampere og 7,4kW lading på min M3P, noe jeg igrunnen er helt fornøyd med.
Vi kontrollerte med tangamperemeter, og den lader perfekt balansert på alle tre ledere.

Det jeg synes er litt rart er at vi testet laderen på en Model S som var innom, og den ladet i følge bilen på 3x32A uten noen endring av innstillinger på laderen. Hadde dessverre ikke amperemeter den dagen, så fikk ikke verifisert at dette var reelle tall. 

Laderen er innstilt på IT-nett og 32A.

Er det vanlig at det blir forskjellig på forskjellige modeller med samme lader?

Devoldinho

Lett å gå seg litt bort i begrepene, men laderen sitter i bilen, ikke i TWC. Dermed vil du få forskjellig effekt avhengig av hvordan lader som sitter i bilen, selv om TWC er den samme. S og X lader veldig kvasi på 3-fas 230V, med en ubalanse mellom lederne som de elektrisk begavete her inne kan forklare bedre. I praksis gir det 8,5kw på S og X mot 7,4kw på TM3. På TWC vel å merke...

Spiro

Når det står i manual og på nett at m3 med twc skal lade 32 amp 230v med 3 fas og ikke gjør det er ikke bra. Alle får 18 til 19 amp,mellom 7 og 8 kwt på overnevte. Er selv fornøyd med ladehastighetn men forventet det som står i manualen til tesla. Kan tesla oppdatere twc eller bil til og ta imot mer strøm?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

flux

Sitat fra: Spiro på onsdag 10. april 2019, klokken 19:48
Når det står i manual og på nett at m3 med twc skal lade 32 amp 230v med 3 fas og ikke gjør det er ikke bra. Alle får 18 til 19 amp,mellom 7 og 8 kwt på overnevte. Er selv fornøyd med ladehastighetn men forventet det som står i manualen til tesla. Kan tesla oppdatere twc eller bil til og ta imot mer strøm?
Hvor står det at m3 skal lade med 3-fase 32A/230V ?

Har du lenker til der du har lest det fra Tesla?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA