Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

KjellG

Vær obs på at en trafo også trekker litt strøm mens du ikke lader. Skal en spare kan den flyttes til rom som likevel skal varmes, flippe sikringen eller bryter eller montere en kontaktorløsning.
TM3 skal også kunne lades direkte fra IT nett uten trafo.

Handyman

Sitat fra: KjellG på fredag 17. mai 2019, klokken 00:58
Vær obs på at en trafo også trekker litt strøm mens du ikke lader. Skal en spare kan den flyttes til rom som likevel skal varmes, flippe sikringen eller bryter eller montere en kontaktorløsning.
TM3 skal også kunne lades direkte fra IT nett uten trafo.
:+1: Godt poeng. Tapet i en slik trafo kan være ganske stort, og det er nok mange som ikke er klar over.
Ser heller ikke poenget i å lade TM3 på TN.   
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Fikk min Easee-boks montert på torsdag. Prøvde den i dag, men før ikke til noen 3-fas / 11kW-lading. Kun enfas / 7 kW.

Er det noen av dere guruer som ser hvorfor?

Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

Sitat fra: RuneW på lørdag 18. mai 2019, klokken 23:48
Fikk min Easee-boks montert på torsdag. Prøvde den i dag, men før ikke til noen 3-fas / 11kW-lading. Kun enfas / 7 kW.

Se på det andre bildet ditt hvor det står "Faser: 1" ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Sitat fra: RuneW på lørdag 18. mai 2019, klokken 23:48
Fikk min Easee-boks montert på torsdag. Prøvde den i dag, men før ikke til noen 3-fas / 11kW-lading. Kun enfas / 7 kW.

Er det noen av dere guruer som ser hvorfor?
I FAQ'en til Easee, står det noe om bugs hvis sikring står til 40A. Og også at den trenger en oppdatering for å støtte 3-fas IT/TT.

http://www.easee.no/faq/
Sitat
Noen av de første boksene som ble sendt ut har en kjent software bug som ikke tillater lading hvis du har satt sikringsverdien til 40A.
Løsning: Sett sikringsverdien ned til 32A og ta kontakt med support@easee.no for å få oppdatert software'en din. Oppgi serienummeret på laderoboten din som du finner foran på elektronikken eller på esken den kom i.
Sitat
Støtter easee 3-fase lading på it-nett?
Ja, så lenge bilen støtter dette. Denne funksjonen blir aktivert innen Mai 2019.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

#187
Sitat fra: sjokomelk på søndag 19. mai 2019, klokken 00:02
Sitat fra: RuneW på lørdag 18. mai 2019, klokken 23:48
Fikk min Easee-boks montert på torsdag. Prøvde den i dag, men før ikke til noen 3-fas / 11kW-lading. Kun enfas / 7 kW.

Se på det andre bildet ditt hvor det står "Faser: 1" ;D

Ja, jeg la ved bildet for å vise at ladingen foregikk med 1-fas.

Men kanskje softwaren for boksen fortsatt ikke er klar. Jeg har kontaktet Easee også så får vi se hva de sier.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Wibla

Uansett ikke verdens undergang å være stuck med 7,4 kW en stund, forskjellen opp til 11 kW er ikke veldig merkbar i det daglige, hvertfall sammenlignet med å ikke ha lading hjemme i det hele tatt.

(Jeg henta min TMS 31.12.18, fikk ikke ordna lading hjemme før 15.05.19 ... Det var litt for lenge :P )
2018 Tesla Model S 75D

RuneW

Kommer sikkert ikke til å lade med 11kW til dagligdags, men innbiller meg at 3-fas lading er "snillere" enn 1-fas. Jeg vet for lite om dette...  ::)

Den feite kabelen som går til boksen blir god og varm når jeg lader med 7kW og det var litt overraskende.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

KjellG

«Snillere» er nok ikke noe stort problem. Fra gammelt var husene matet med en-fase, roterende fra hus til hus. Dog, 3*16A, 6kW er snillere med ledninger etc i huset.

Derimot, med små hovedsikringer, her 40A, vil 32A enfaselading blokkere mye av tilgjengelig effekt for bruk ellers i huset. Du må opp i 56 A hovedsikringer ved 1*32A lading, for teoretisk å kunne ta ut alt hovedsikringen kan gi.

S4e

Sitat fra: KjellG på søndag 19. mai 2019, klokken 13:08
«Snillere» er nok ikke noe stort problem. Fra gammelt var husene matet med en-fase, roterende fra hus til hus. Dog, 3*16A, 6kW er snillere med ledninger etc i huset.

Derimot, med små hovedsikringer, her 40A, vil 32A enfaselading blokkere mye av tilgjengelig effekt for bruk ellers i huset. Du må opp i 56 A hovedsikringer ved 1*32A lading, for teoretisk å kunne ta ut alt hovedsikringen kan gi.

Jeg har 56A og 32A 1fas ladning fungerer ikke bra. Spesielt om vinteren medmange ovner går sikringen.
Stor fordel med 3fas selv om ikke sikringen går, ved at en får jevn belastning av fasene + at en trenger færre A.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

RuneW

Sitat fra: KjellG på søndag 19. mai 2019, klokken 13:08
«Snillere» er nok ikke noe stort problem. Fra gammelt var husene matet med en-fase, roterende fra hus til hus. Dog, 3*16A, 6kW er snillere med ledninger etc i huset.

Derimot, med små hovedsikringer, her 40A, vil 32A enfaselading blokkere mye av tilgjengelig effekt for bruk ellers i huset. Du må opp i 56 A hovedsikringer ved 1*32A lading, for teoretisk å kunne ta ut alt hovedsikringen kan gi.

For ordens skyld: Jeg har 50A hovedsikring. Står feil i "app".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Er det noen som kab bekrefte/avkrefte at denne kabelen ikke vil være noen flaskehals ved 3-fase / 11 kW-lading og at ladeport-knappen også fungerer for TM3?

https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cable-triphase-16a

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Wibla

Du må ha 3fas 32A kabel for å lade 11kW på 230V IT.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA