Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bjba på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:19
Jeg har TWC med foran koblet sikring på 3x40 A. TWC er innstilt på 32 A. Jeg får ikke ladet med mer en 19 A. Noen tips for å få ladet med høyere strøm.

Prøv å sette dip-switch 2 til nedre posisjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Fikk dette svaret fra Easee angående 3-fas 11 kW på 230V:

"Hei,

Boksen vår støtter dette så lenge elbilen gjør det__ Vi skal aktivere denne funksjonen innen Mai__
Det må bare testes grundig først. Fordelen med vår løsning er at dette skjer automatisk, de andre boksene må laskes og da er det en risiko for at ting går galt hvis andre elbiler tilkobles den samme boksen.

Mvh
Jonas"
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på mandag 18. mars 2019, klokken 13:27
Fikk dette svaret fra Easee angående 3-fas 11 kW på 230V:

"Hei,

Boksen vår støtter dette så lenge elbilen gjør det__ Vi skal aktivere denne funksjonen innen Mai__
Det må bare testes grundig først. Fordelen med vår løsning er at dette skjer automatisk, de andre boksene må laskes og da er det en risiko for at ting går galt hvis andre elbiler tilkobles den samme boksen.

Mvh
Jonas"

Her har de misforstått noe. Det er ingen lasking involvert når man lader med 3-fase, hverken på 230V eller 400V. Lasking brukes med 1-fase tilførsel, om man vil lade en MB B250E med mer enn 3,7kW. Før ble det også brukt på Teslaer, inntil Tesla kom med en automatisk "laskekontaktor" i bilene og ettermonterte dette gratis på eldre biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thasle

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. mars 2019, klokken 00:00
Sitat fra: bjba på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:19
Jeg har TWC med foran koblet sikring på 3x40 A. TWC er innstilt på 32 A. Jeg får ikke ladet med mer en 19 A. Noen tips for å få ladet med høyere strøm.

Prøv å sette dip-switch 2 til nedre posisjon.

Funket ikke for meg.  Fikk feilmelding og utkobling i bilen, og TWC blinker (5 røde blink), over current protection. Reduserte ladestrøm til 25A i TWC, samme resultat.  Reduserte ladestrøm i bilen til 20A, samme resultat.  Satte dip-switch tilbake (opp), og kom tilbake til 7 kW.

Målte strømstyrke med tangamp, 19,5A på hver leder før TWC.

Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

trykkertor

Sitat fra: thasle på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:11
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).


Hmmm.. Jeg har 400V TN anlegg. TWC satt til 25amp.
I Model 3 viser den 230V 11kW når jeg lader.

Wibla

Sitat fra: trykkertor på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:25
Sitat fra: thasle på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:11
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).


Hmmm.. Jeg har 400V TN anlegg. TWC satt til 25amp.
I Model 3 viser den 230V 11kW når jeg lader.

Lader den faktisk ca 11kWh på en time?
2018 Tesla Model S 75D

trykkertor

#81
Ja. Så og si.
Skulle lade fra litt over 20% til 90%. Det gjorde bilen på ca 4.5 timer.
Er kanskje noe svinn i prosessen. Men det gikk unna.
Vår Kona Electric får kun 5.5kW ut av samme ladeoppsett. (Den benyttet da 230V 25amp 1fas).
Tar da over 8 timer for Kona Electric å lade ca 40kWh (20-80% på 64kwh-batteri) versus Model 3 som bruker vel 4.5 timer på 50kwh (20-90% på 75kwh-batteri)

S4e

Den lader i hvertfall 11 kW for meg på 230v anlegg. Har lagt ut bilder på facebook der jeg tok bilde ved start og etter en time - alt stemte!

Har også sett andre som er elektriker kyndige bekrefte dette ved måling.

Ecolite ladestasjon.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Krizz

Jeg har 32A 3Fas IT og får kun 5kW/28km/hr på model 3.

Display viser 230V 3-12/12

Hva kan være feil her?
Dial står på 8 inne i TWC, ergo 32A.


ok67

Skulle vore interessant å vist korleis andre ladestasjonar som lar TM3 lade med symetrisk straum på 230 V IT nett er kopla, heilt fram til type 2 kontakta.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Frosty

Sitat fra: Krizz på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:58
Jeg har 32A 3Fas IT og får kun 5kW/28km/hr på model 3.

Display viser 230V 3-12/12

Hva kan være feil her?
Dial står på 8 inne i TWC, ergo 32A.

Angående display så har jeg samme feil som deg, viser 230V 3-12/12.
Effekten jeg får er også 5KW/25km/t men det stemmer bra med mitt oppsett som er 20A sikring. Jeg har dessverre ingen idé om hvorfor du får så lav effekt på 32A men vil bare si at feilen på displayet tror jeg gjelder flere.

jkirkebo

Sitat fra: Krizz på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:58
Jeg har 32A 3Fas IT og får kun 5kW/28km/hr på model 3.

Display viser 230V 3-12/12

Hva kan være feil her?
Dial står på 8 inne i TWC, ergo 32A.

Det virker da rett og slett som TWC ikke støtter dette, og at man må bruke andre typer ladestasjoner om man vil utnytte 230V 3-fase ordentlig. Foreløpig er det vel kun EcoLite som er bekreftet å fungere 100%.

Sitat fra: ok67 på torsdag 21. mars 2019, klokken 23:07
Skulle vore interessant å vist korleis andre ladestasjonar som lar TM3 lade med symetrisk straum på 230 V IT nett er kopla, heilt fram til type 2 kontakta.

I EcoLite føres alle fasene + N bare gjennom en 4P kontaktor og videre til type 2 uttaket. Ikke noe fiksfaks. Styrestrøm til kontroller og kontaktor er hentet ut mellom N og L1 på input. På L2 og L3 er intet annet tilkoblet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Otto

Hos oss benytter vi samme 32A blå kontakt som vi har brukt på S'n i alle år. Denne lader med 7,4 kW og ca. 30 - 32 km/t. På 3'n lader den med 45 - 47 km/t :-)

O2
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

ok67

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mars 2019, klokken 03:24
Sitat fra: ok67 på torsdag 21. mars 2019, klokken 23:07
Skulle vore interessant å vist korleis andre ladestasjonar som lar TM3 lade med symetrisk straum på 230 V IT nett er kopla, heilt fram til type 2 kontakta.

I EcoLite føres alle fasene + N bare gjennom en 4P kontaktor og videre til type 2 uttaket. Ikke noe fiksfaks. Styrestrøm til kontroller og kontaktor er hentet ut mellom N og L1 på input. På L2 og L3 er intet annet tilkoblet.

Men korleis blir den kopla ved 230 V IT nett som ikkje har N?
Dersom N ikkje er tilkopla vil den ikkje få styrestraum slik du beskriv tilkoplinga.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jkirkebo

Sitat fra: ok67 på fredag 22. mars 2019, klokken 08:04
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mars 2019, klokken 03:24
Sitat fra: ok67 på torsdag 21. mars 2019, klokken 23:07
Skulle vore interessant å vist korleis andre ladestasjonar som lar TM3 lade med symetrisk straum på 230 V IT nett er kopla, heilt fram til type 2 kontakta.

I EcoLite føres alle fasene + N bare gjennom en 4P kontaktor og videre til type 2 uttaket. Ikke noe fiksfaks. Styrestrøm til kontroller og kontaktor er hentet ut mellom N og L1 på input. På L2 og L3 er intet annet tilkoblet.

Men korleis blir den kopla ved 230 V IT nett som ikkje har N?
Dersom N ikkje er tilkopla vil den ikkje få styrestraum slik du beskriv tilkoplinga.

De tre faselederne kobles til N, L1 og L2. L3 brukes ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA