Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

trykkertor

Hvorfor ikke bare kjøre på 32A 3fas hvis du kan?
Fremtidssikret for høy ladehastighet og på kommende biler...

Tunk

Når du har varmepumpe bruker du ikke mer enn 2-3 kw på oppvarming på maks så det bør være uproblematisk. Har selv lagt ut 32 amp(230V it nett) og har bergvarmepumpe og 50 amp hovedsikring. Har Easee lader og venter på en Tibber pulse slik at jeg får lastbalansering også mot hovedsikring i tilfelle varmepumpe skulle konke ut og gå på reserveløsning.

jkirkebo

#62
Sitat fra: Remyi3M3 på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:49
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:38
Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:46
Har en Wall Connector, fått netteier til å oppgradere til 50A hovesikring, hvilken kabel bør jeg gå for? Har fått anbefaling om 32A 1 fase. Alt dette er helt gresk for meg.

Jeg ville lagt ut en 32A 3-fase kurs og stilt inn Wall Connector på 25A. Da får du 9,5kW, og mer enn 25A på en 50A hovedsikring kan fort skape trøbbel.

Kabel ut i dette tilfellet bli PFXP 4G10 eller evt. 4G6 om det er innafor (beregnes av elektriker).

Bør/kan jeg da som har 63A hovedsikring legge 32A 3-fas til lader? Har ingen varmeovner i huset. Fyrer med varmepumpe og avlaster med ved i ekstra kalde perioder.

Jeg skal montere 2 ladere. 1 for Model 3 og 1 for I3 (første utgave). Noen anbefalinger?

Vil eventuelt Model 3 klare å få 11 kW med alle type ladere?

Jeg ville lagt ut en 3-fase 40A kurs (4G10 kabel) og koblet på 2 ladestasjoner med lastdeling innstilt på 32A. Da får Model 3 11kW når kun den lader og 6,2kW når begge bilene lader. i3 får 7,4kW når den lader alene og 3,7kW når begge bilene lader.

Du _kan_ bruke Tesla Wall Connector, men siden den ikke har integrert jordfeilbryter type B og det er krav om separat jordfeilvern pr. ladestasjon blir det en litt knotete installasjon med fordelerskap i garasjen med to stk. jordfeilbryter type B i. Derfor er det enklere å bruke ladestasjoner med integrert jordfeilbryter type B.

MODERATOR

Grunnlag for modereringer: promotering for eget produkt.

MVH

Moderator
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Remyi3M3

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Remyi3M3 på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:49
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:38
Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:46
Har en Wall Connector, fått netteier til å oppgradere til 50A hovesikring, hvilken kabel bør jeg gå for? Har fått anbefaling om 32A 1 fase. Alt dette er helt gresk for meg.

Jeg ville lagt ut en 32A 3-fase kurs og stilt inn Wall Connector på 25A. Da får du 9,5kW, og mer enn 25A på en 50A hovedsikring kan fort skape trøbbel.

Kabel ut i dette tilfellet bli PFXP 4G10 eller evt. 4G6 om det er innafor (beregnes av elektriker).

Bør/kan jeg da som har 63A hovedsikring legge 32A 3-fas til lader? Har ingen varmeovner i huset. Fyrer med varmepumpe og avlaster med ved i ekstra kalde perioder.

Jeg skal montere 2 ladere. 1 for Model 3 og 1 for I3 (første utgave). Noen anbefalinger?

Vil eventuelt Model 3 klare å få 11 kW med alle type ladere?

Jeg ville lagt ut en 3-fase 40A kurs (4G10 kabel) og koblet på 2 ladestasjoner med lastdeling innstilt på 32A. Da får Model 3 11kW når kun den lader og 6,2kW når begge bilene lader. i3 får 7,4kW når den lader alene og 3,7kW når begge bilene lader.

Du _kan_ bruke Tesla Wall Connector, men siden den ikke har integrert jordfeilbryter type B og det er krav om separat jordfeilvern pr. ladestasjon blir det en litt knotete installasjon med fordelerskap i garasjen med to stk. jordfeilbryter type B i. Derfor er det enklere å bruke ladestasjoner med integrert jordfeilbryter type B, for eksempe EcoLite som jeg selger.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Takk for svar.

Bor i nærheten av Fredrikstad, så du kan nok forvente en e-post snart
Biler:
i3 - 2014
M3 - 2019?

vegar skogland

Bare å koble til, da får du 9,5kW :) 

Funker bra, lader med ca. 46 km pr. time nå fra 25amp 3fase. Går det an å veksle mellom å vise kmh og kw?

RuneW

Tror det var en tidligere i tråden som spurte, men kan ikke huske å ha sett noe svar.

Er det noen som vet hvilke bokser som støtter ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg ?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Remyi3M3

Sitat fra: RuneW på lørdag 16. mars 2019, klokken 20:46
Tror det var en tidligere i tråden som spurte, men kan ikke huske å ha sett noe svar.

Er det noen som vet hvilke bokser som støtter ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg ?

JKIRKEBO skriver til meg i innlegget rett ovenfor at f.eks. Ecolite støtter det.
Biler:
i3 - 2014
M3 - 2019?

RuneW

Sitat fra: Remyi3M3 på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:02
Sitat fra: RuneW på lørdag 16. mars 2019, klokken 20:46
Tror det var en tidligere i tråden som spurte, men kan ikke huske å ha sett noe svar.

Er det noen som vet hvilke bokser som støtter ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg ?

JKIRKEBO skriver til meg i innlegget rett ovenfor at f.eks. Ecolite støtter det.

Ja, jeg er klar over den. Jeg skrev muligens klønete, men jeg lurte på om det var flere bekreftede bokser som støttet dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

trykkertor

Jeg har Tesla Wall Connector, og den lader nå bilen med 11kW +2kW(??) 233V 3-fase.

S4e

Sitat fra: trykkertor på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:27
Jeg har Tesla Wall Connector, og den lader nå bilen med 11kW +2kW(??) 233V 3-fase.
+
2kW betyr hvor mye du har ladet i denne ladingen-

Da er det Ecolite og Tesla Wall Charger så lang.

Uansett hvilken ladestasjon en velger så er det galskap å ikke gå for 3 fas og så høyt A som eletriker tillater! Med 230v IT anlegg får du maks (11kW) med 28A.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tunk

Du kan velge kmh eller kW i menyen på bilen. Rotet litt rundt for å finne det. Ikke på ladesiden.

Handyman

Sitat fra: Tunk på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:24
Du kan velge kmh eller kW i menyen på bilen. Rotet litt rundt for å finne det. Ikke på ladesiden.
Mener det er under "Display"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: S4e på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:16
Da er det Ecolite og Tesla Wall Charger så langt.
Jeg har en Ecolite, og den fungerer ypperlig. Men jeg synes ikke den egner seg for å stå eksponert for regn eller vannsprut (jeg har den inne i garasjen). Festeskruene for veggmontering er inne i boksen, og lokket er bare festet med fire små skruer. Den har også bare IP 54. Jeg skal ikke drive reklame for ladere, men det finnes smartladere som er oppgitt å ha IP 56. Det er det siste tallet som angir vanntetthet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

bjba

Jeg har TWC med foran koblet sikring på 3x40 A. TWC er innstilt på 32 A. Jeg får ikke ladet med mer en 19 A. Noen tips for å få ladet med høyere strøm.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:08
Sitat fra: S4e på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:16
Da er det Ecolite og Tesla Wall Charger så langt.
Jeg har en Ecolite, og den fungerer ypperlig. Men jeg synes ikke den egner seg for å stå eksponert for regn eller vannsprut (jeg har den inne i garasjen). Festeskruene for veggmontering er inne i boksen, og lokket er bare festet med fire små skruer. Den har også bare IP 54. Jeg skal ikke drive reklame for ladere, men det finnes smartladere som er oppgitt å ha IP 56. Det er det siste tallet som angir vanntetthet.

Festeskruene kommer med pakning, så det skal ikke være noe problem. Lokket har også pakning, det er drenering fra type 2 uttaket og det er en kondensport (goretex-membran) på toppen av ladestasjonen. På de ca. 1300 vi har levert hittil har det vært nøyaktig 0 problemer relatert til vann, og ganske mange står ute helt ubeskyttet. Så de biten tror jeg egentlig er grei ;)

Grunnen til IP54 er type 2 uttaket fra ITT som har IP54. Selve ladestasjonen er IP55, men svakeste ledd i kjeden bestemmer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA