Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: Elbil-66 på søndag 10. mars 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.

Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Min ladeboks er selvlaget, for og kunne koble den til mitt styresystem i smarthuset. Kan da effektstyre ladingen etter forbruk i resten av huset m.m. Ladekontrollen i ladeboksen er fra Viridian.
Den lader 11kW på IT-nett uten problem til min TM3.
Har arbeidet flere år som elektriker. Arbeider fortiden som ing. elkraftteknologi.

Litt OT: Kan du fortelle litt mer om denne løsningen? Jobber selv med automasjon og grubler litt på løsninger for lastbalansering og effektstyring sammen med fremtidig solcelleinstallasjon.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 14:25
Da kan det se ut til at TWC ikke greier 11kw på 230 3fas, men kun Viridian Ecolite. Inntil videre. @Elbil-66 bruker jo "innmaten" fra denne

Han bruker ikke direkte innmaten, men den separate kontrolleren og den som er integrert i EcoLite er basert på samme chipset og programmering. Layouten er det som er forskjellig, samt at EcoLite-kontrolleren har integrert lastdeling som tillegg. Den separate kontrolleren er for DIN-skinne-montering (2 moduler bred) mens EcoLite-kontrolleren er et åpent kretskort som er montert rundt type 2 uttaket i EcoLite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil-66

Sitat fra: Wibla på søndag 10. mars 2019, klokken 14:33
Sitat fra: Elbil-66 på søndag 10. mars 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:50
Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Min ladeboks er selvlaget, for og kunne koble den til mitt styresystem i smarthuset. Kan da effektstyre ladingen etter forbruk i resten av huset m.m. Ladekontrollen i ladeboksen er fra Viridian.
Den lader 11kW på IT-nett uten problem til min TM3.
Har arbeidet flere år som elektriker. Arbeider fortiden som ing. elkraftteknologi.

Litt OT: Kan du fortelle litt mer om denne løsningen? Jobber selv med automasjon og grubler litt på løsninger for lastbalansering og effektstyring sammen med fremtidig solcelleinstallasjon.
Ved endre motstandverdien inn til IC inngangen på ladekontrolleren kan du styre ladestrømmen til laderen i bilen. Jeg bruker en releblokk som er koblet til smarthus styringen. Releutgangene  på denne har forskjellige motstandverdier. Den styrer også kontaktoren i ladeboksen. Har da full styring av ladingen. Har også en smartenergimåler (Z-Wave ) på inntaket til sikringsskapet. Med litt programmering kan jeg  da effektstyre ladingen. Men nå er vi skikkelig OT.

vegar skogland

@jkirkebo Har Ecolite ladeboks som nå får strøm fra 25 amp sikring, it 230v, kun 2 faseledere er koblet inn i boks. Min Model 3 lader nå på 24 amp (som er stilt inn i ladeboksen), og der lades nå 31/32 km pr time ifølge displayet i bilen. Hvor mange kw lades det med, og er det hensiktsmessig å koble til den 3. faselederen?

Wibla

24A/230V er rundt 5.5kW. Om du har mulighet til å bytte til 3fas mating så ville jeg gjort det, og Ecolite-boksen støtter vel dette? Da kan du lade med 11kW på 230V IT.
2018 Tesla Model S 75D

geear

Sitat fra: Elbil-66 på søndag 10. mars 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Wibla på søndag 10. mars 2019, klokken 14:33
Sitat fra: Elbil-66 på søndag 10. mars 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:50
Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Min ladeboks er selvlaget, for og kunne koble den til mitt styresystem i smarthuset. Kan da effektstyre ladingen etter forbruk i resten av huset m.m. Ladekontrollen i ladeboksen er fra Viridian.
Den lader 11kW på IT-nett uten problem til min TM3.
Har arbeidet flere år som elektriker. Arbeider fortiden som ing. elkraftteknologi.

Litt OT: Kan du fortelle litt mer om denne løsningen? Jobber selv med automasjon og grubler litt på løsninger for lastbalansering og effektstyring sammen med fremtidig solcelleinstallasjon.
Ved endre motstandverdien inn til IC inngangen på ladekontrolleren kan du styre ladestrømmen til laderen i bilen. Jeg bruker en releblokk som er koblet til smarthus styringen. Releutgangene  på denne har forskjellige motstandverdier. Den styrer også kontaktoren i ladeboksen. Har da full styring av ladingen. Har også en smartenergimåler (Z-Wave ) på inntaket til sikringsskapet. Med litt programmering kan jeg  da effektstyre ladingen. Men nå er vi skikkelig OT.
Akkurat det samme kan du jo også gjøre med Ecolite, bortsett fra at du blir begrenset til tre valg (32A, en ønsket verdi, f.eks. 16A, og 0A/av). Mulig dette ikke går med nye Ecolite som har dipswitch eller vribryter eller hva det nå er for å velge ladestrøm, men forrige utgave med motstand for å justere strømmen kan brukes slik.

geear

Sitat fra: Wibla på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:34
24A/230V er rundt 5.5kW. Om du har mulighet til å bytte til 3fas mating så ville jeg gjort det, og Ecolite-boksen støtter vel dette? Da kan du lade med 11kW på 230V IT.
11kW forutsetter større sikring enn 25A, for ordens skyld.. men selv 25A 3-fas vil gi nesten 10kW..

jkirkebo

Sitat fra: vegar skogland på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:07
@jkirkebo Har Ecolite ladeboks som nå får strøm fra 25 amp sikring, it 230v, kun 2 faseledere er koblet inn i boks. Min Model 3 lader nå på 24 amp (som er stilt inn i ladeboksen), og der lades nå 31/32 km pr time ifølge displayet i bilen. Hvor mange kw lades det med, og er det hensiktsmessig å koble til den 3. faselederen?

Bare å koble til, da får du 9,5kW :)

Sitat fra: gr på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:36
Akkurat det samme kan du jo også gjøre med Ecolite, bortsett fra at du blir begrenset til tre valg (32A, en ønsket verdi, f.eks. 16A, og 0A/av). Mulig dette ikke går med nye Ecolite som har dipswitch eller vribryter eller hva det nå er for å velge ladestrøm, men forrige utgave med motstand for å justere strømmen kan brukes slik.

Det går fint. Motstand kan benyttes til å senke ladestrømmen, men man kan ikke gå over det som dip-switchen er innstilt på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TøddiVedder

Hei. Låner tråden for et kjapt spørsmål. Elektriker skal installere en tesla WC for meg til min kommende model 3. Og i samme slengen vil han montere en 16A blå industrikontakt til min 2014 leaf med b vern etc. Men jeg skal bruke den medfølgende kabelen til leaf som er schuko. Er det lov med adapter cee til schuko som fast løsning? Eller bør jeg velge 10a schuko som fast løsning?  (Tenkte cee var mer fremtidsrettet ved ny bil seinere)

S4e

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. mars 2019, klokken 08:28
Hei. Låner tråden for et kjapt spørsmål. Elektriker skal installere en tesla WC for meg til min kommende model 3. Og i samme slengen vil han montere en 16A blå industrikontakt til min 2014 leaf med b vern etc. Men jeg skal bruke den medfølgende kabelen til leaf som er schuko. Er det lov med adapter cee til schuko som fast løsning? Eller bør jeg velge 10a schuko som fast løsning?  (Tenkte cee var mer fremtidsrettet ved ny bil seinere)
Foreslår du lager ny tråd og i annet forum her på elbilforum som nettopp handler om lading mm.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eraser

Har en Wall Connector, fått netteier til å oppgradere til 50A hovesikring, hvilken kabel bør jeg gå for? Har fått anbefaling om 32A 1 fase. Alt dette er helt gresk for meg.

Norse Machine Service

Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:46
Har en Wall Connector, fått netteier til å oppgradere til 50A hovesikring, hvilken kabel bør jeg gå for? Har fått anbefaling om 32A 1 fase. Alt dette er helt gresk for meg.

Har du 3fas ville jeg brukt det.
Jevn belastning over 3 faser er bedre enn høy belastning på en fas.
Har du 1fas anlegg kan du ikke velge noe annet:)
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

jkirkebo

Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:46
Har en Wall Connector, fått netteier til å oppgradere til 50A hovesikring, hvilken kabel bør jeg gå for? Har fått anbefaling om 32A 1 fase. Alt dette er helt gresk for meg.

Jeg ville lagt ut en 32A 3-fase kurs og stilt inn Wall Connector på 25A. Da får du 9,5kW, og mer enn 25A på en 50A hovedsikring kan fort skape trøbbel.

Kabel ut i dette tilfellet bli PFXP 4G10 eller evt. 4G6 om det er innafor (beregnes av elektriker).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Remyi3M3

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mars 2019, klokken 08:38
Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:46
Har en Wall Connector, fått netteier til å oppgradere til 50A hovesikring, hvilken kabel bør jeg gå for? Har fått anbefaling om 32A 1 fase. Alt dette er helt gresk for meg.

Jeg ville lagt ut en 32A 3-fase kurs og stilt inn Wall Connector på 25A. Da får du 9,5kW, og mer enn 25A på en 50A hovedsikring kan fort skape trøbbel.

Kabel ut i dette tilfellet bli PFXP 4G10 eller evt. 4G6 om det er innafor (beregnes av elektriker).

Bør/kan jeg da som har 63A hovedsikring legge 32A 3-fas til lader? Har ingen varmeovner i huset. Fyrer med varmepumpe og avlaster med ved i ekstra kalde perioder.

Jeg skal montere 2 ladere. 1 for Model 3 og 1 for I3 (første utgave). Noen anbefalinger?

Vil eventuelt Model 3 klare å få 11 kW med alle type ladere?
Biler:
i3 - 2014
M3 - 2019?

TøddiVedder

Jeg skal installere WC. Har 400v. Hva ville dere lagt ut til den? 16a 3fas? Blir det 11kw? Eller bør jeg legge it 32a 3fas?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA