Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: Tellus på torsdag 16. april 2020, klokken 14:00
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. april 2020, klokken 22:44
To spørsmål;
1. Hvordan er det mulig å sitte på sidelinjen egentlig? (forstår at en kan selge seg ut av aksjer og kanskje fond, men det som skjer nå griper ganske langt inn i det meste)

2. Hva menes med high yield? (Burde sikkert googlet og avslører jo også at jeg er noob, men til mitt forsvar har jeg aldri påstått å være hverken økonom eller ekspert)

Sidelinjen i denne sammenhengen betyr å ikke eie aksjer. Det går selvfølgelig ikke an å distansere seg fra det som nå skjer både i Norge og ute i verden forøvrig.

High Yield er obligasjoner med høy rente. Obligasjoner er egentlig en del av et lån som en bedrift har tatt opp.

Litt forenklet foregår det slik.
Et selskap (f.eks. Tesla) ønsker å låne 100 mill USD. De kan forsøke å låne i en bank selvfølgelig, men det vansligste er at de utsteder et obligasjonslån med en viss rente. Renten bestemmes av hva markedet vil ha av avkastning. Et veldig solid selskap kan selge obligasjoner med lav rente. Et mindre solid må betale mer rente.
La oss anta at tesla utsteder 1000 obligasjoner pålydende 100K USD med kupongrente 7%. Forfall 3 år frem i tid. La oss si at pålydende kurs settes til 100.

Investorer i markedet kjøper disee obligasjonene og tesla betaler en fast rente på 7%. Renten betales vanligvis årlig. Etter tre år betaler Tesla inn hele lånet.

Det som gjør obligasjoner litt spennende er at de omsettes i markedet på samme måte som en aksje.
Hvis f.eks. noe skjer med enten selskapet eller markedet vil kursen på obligasjonene svinge.
Hvis f.eks. kursen på obligasjonene faller til under 100 så betyr det at den reelle renten stiger over den nominelle renten.

F.eks. Hvis obligasjonen faller til 75 og det er 1 år igjen. Vil du ved å kjøpe obligasjoner og sitte til Tesla betaler deg ut få en avkastnng på (100 +7) / 75 = 1.43 eller 43%.
Dette forutsetter selvølgelig at Tesla makter å betale tilbake lånet.

Fordelen med obligasjoner er at du stiller foran aksjonærer. I et selskap som f.eks. Norwegian er det langt mindre risikabelt å sitte med obligasjoner enn aksjer. Mye tyder på at aksjonærene vil miste alt, mens obligasjonseierene blir sittende med det som er av verdier.

Nå bør man ligge unna kjøp av enkeltobligasjoner. Man kan derimot kjøre andeler i obligasjonsfond. Noen norske fond kan kjøpes til 20-30% av pålydende. Det kan være en svært attraktivt sted å plassere pengene.

Veldig fin forklaring angående obligasjoner  :+1:

Det som vel også kan nevnes med obligasjoner, er at endel av disse kan være lite likvide og, i perioder, vanskelig å få omsatt. Ingen ekspert på dette, men mener å ha lest at Korona-krisen har rammet endel obligasjonsfond hardt ved at de rett og slett ikke får solgt nok av fondene sine til at de betale ut andelseiere som vil ut av fondet.

Counterpointer

Må bare komme med en generell kommentar til tråden. Den beskyldes for å være en tråd som er veldig pro Tesla og ikke lar andre synspunkter få komme frem. Dette har vært fremsatt i andre merketråder og i diverse Facebook grupper. Vil si noe om dette.

Dette er beklagelig og bare delvis riktig. At de som ønsker å holde seg orientert og muligens investere i TSLA er positive sier seg egentlig selv, det jeg synes vi har lite av er fanboyism/teslamister. Noen er mer tilbakeholdne enn andre (av de som poster), men synes ikke det er fremtredende at kun det positive skal frem.

Det har vært en del «kjegling» som har vært en blanding av personfokus og kun negativ posting uten begrunnelse eller forklaring. Dette har ikke styrket tråden.

Det har vært noen som har vært klare i bear posisjon, men stort sett ryddige i måten å argumentere på, det har vært positivt synes jeg.

Nå har vi hatt en stigning fra en kurs på 360 til 750 og det er ingen som er på banen og hyper dette. De fleste kommentarer går i retning av skepsis til om markedet vurderer dette riktig i nåværende situasjon. Og dette er av brukere som en skulle anta var bullish.

Jeg selv har parkert på gjerdet og har ikke nå vurdert det fornuftig å gå inn. Det har teoretisk gjort at jeg har gått glipp av gevinst som kunne vært tatt ut kortsiktig uten at jeg gremmes noe av det.

Vanskelig å vurdere markedet nå synes jeg.

Espen Hugaas Andersen

Absolutt vanskelig å vurdere markedet nå. Ingen har noen spåkule og kan si med noen slags sikkerhet hva som blir utfallet av korona-krisen. Men det er muligens slik at vi er over den kanskje verste perioden. Det vil nok fortsatt dø mange, men vi lærer fortløpende mer om hvilke tiltak og behandlinger som fungerer, og man kan kanskje unngå de mest drastiske virkemidlene i fremtiden.

Norge kom seg jo ned til en R på 0,7 uten å innføre så drastiske virkemidler som mange andre. Det var ikke slik at alt unntatt matbutikker og apoteker stengte. Det meste fortsatte å være i drift. Reiser innad i Norge var fortsatt lovlige. Hvis man kan fortsette å ha en R under 1 selv om man har skolene og barnehagene åpne, ved å fortsette med sosial distansering og mest mulig hjemmekontor,  så kan økonomien for det meste normaliseres. Man kan nok til og med åpne grensene, ettersom eventuelle tilfeller som kommer til Norge vil ikke ha tilstrekkelig grobunn for å spre seg bekymringsverdig.

Men selv om jeg håper på det beste er det umulig å si sikkert hva som vil skje. Og jeg tror vel egentlig vi ikke har sett det verste av Korona-krisen, selv om det er mulig.

Jeg solgte 1/3 av posisjonen min på 757 i går, så jeg sitter igjen med en ganske beskjeden posisjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Det vi ikke vet er hvilke skadevirkninger økonomien vil ta av dette. Veldig mange har mistet jobben, og selv om de får den igjen så vil de ha en god periode med redusert eller ingen inntekt. Disse vil sannsynligvis være forsiktige forbrukere en god periode fremover. At feks Apple aksjen er tilbake det den var i desember i fjor virker rett og slett ikke fornuftig for meg.  Vi får se hvordan markedet reagerer på q1 resultatene når de kommer om noen uker.

Tellus

«Sell in May and go away» Gammelt jungelord :)

Tiger123

Sitat fra: Tellus på fredag 17. april 2020, klokken 20:15
«Sell in May and go away» Gammelt jungelord :)

Yes! derav mitt bet i juni i fjor på 219 dollar til nyttår:/

Cobos

For Norges del har vi en god del penger fortsatt slik at vi blir nok ikke truffet så hardt. Men overgangen fra stor Oljesektor til liten Oljesektor ser det ut som skjer også fra nå, så det blir jo spennende.
Når det gjelder USA som er viktig for Tesla så ser det ut som Republikanske stater åpner for tidlig og folk nekter å følge helseråd. Kombinert med folk som lever lønning-til-lønning, manglende helsevesensikring og mange med dårlig råd kan det bli riktig ille. Der er jo poenget at turistindustrien, restaurant og fastfood industrien antagelig trenger mye tid for å komme seg igjen, men den smellen tar jo fort 1-2 måneder til før vi virkelig ser. Da har folk brukt opp sparepenger og makset kreditkort.

Da kan det bli hardt, og har flere bekjente i USA som sier at deres støtteordninger for småbedrifter er ekstremt trege slik at før de har prosessert alle søknader er budsjettet brukt opp. Og selv de som skal få, får ikke før om 2 måneder og da er det for sent.

Så det ville ikke overraske meg om det kommer et stort dupp i TSLA prisen før jan 2021.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Tellus

Akkurat når det gjelder oljesektoren så vil vi nok se langt høyrer oljepriser om ikke så alt for lenge. Amerikansk skiferoljeproduksjon vil ikke overleve på WTI priser rundt 20 dollar/fat. Brent under 30 dollar medfører ytterligere fall i produksjon og manglende erstatning av naturlig bortfall.

Vi vil se priser langt over 50 dollar igjen når verden går tilbake til det normale. OPEC vil da igjen ha full kontroll og amerikansk skiferoljeprodukjson vil ha utspilt sin betydning.

Counterpointer

#2663
Sitat fra: Tellus på lørdag 18. april 2020, klokken 13:11
Akkurat når det gjelder oljesektoren så vil vi nok se langt høyrer oljepriser om ikke så alt for lenge. Amerikansk skiferoljeproduksjon vil ikke overleve på WTI priser rundt 20 dollar/fat. Brent under 30 dollar medfører ytterligere fall i produksjon og manglende erstatning av naturlig bortfall.

Vi vil se priser langt over 50 dollar igjen når verden går tilbake til det normale. OPEC vil da igjen ha full kontroll og amerikansk skiferoljeprodukjson vil ha utspilt sin betydning.
Det hadde jo vært en kjempefordel om den ekstremt forurensende skiferoljeproduksjonen går dukken. Ikke alt er negativt selv om det svir for de som driver med det.

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på lørdag 18. april 2020, klokken 12:36
Så det ville ikke overraske meg om det kommer et stort dupp i TSLA prisen før jan 2021.
Det som overrasket var hvor lite og spesielt kortvarig, fall det ble etter både «Black monday» og korona.

Det hadde vært naturlig at det ble en ny dupp, men er jo ingen garanti at den blir veldig stor heller.

Magnus Hansen

Sitat fra: Tellus på lørdag 18. april 2020, klokken 13:11
Akkurat når det gjelder oljesektoren så vil vi nok se langt høyrer oljepriser om ikke så alt for lenge. Amerikansk skiferoljeproduksjon vil ikke overleve på WTI priser rundt 20 dollar/fat. Brent under 30 dollar medfører ytterligere fall i produksjon og manglende erstatning av naturlig bortfall.

Vi vil se priser langt over 50 dollar igjen når verden går tilbake til det normale. OPEC vil da igjen ha full kontroll og amerikansk skiferoljeprodukjson vil ha utspilt sin betydning.

Det der er nok en misforståelse. Skiferolje krever høyere oljepris enn vi ser nå, men det er også en fleksibel form for oljeproduksjon som er forholdsvis enkel å starte opp og stenge ned. Selv om hver eneste skiferoljeprodusent nå skulle gå konkurs, vil noen kjøpe opp verdiene for en billig penge og starte opp igjen så fort oljeprisen blir høy nok.

Counterpointer

Prediksjoner;

Earnings call = stabil kurs

Battery day = oppgang i kursen

2. Quarter = nedgang

Earnings call = kraftig nedgang

3. Quarter = ytterligere nedgang ?

Earnings call = noenlunde stabilt

4. Quarter = stabilisering /svak oppgang

Tellus

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 18. april 2020, klokken 17:27

Det der er nok en misforståelse. Skiferolje krever høyere oljepris enn vi ser nå, men det er også en fleksibel form for oljeproduksjon som er forholdsvis enkel å starte opp og stenge ned. Selv om hver eneste skiferoljeprodusent nå skulle gå konkurs, vil noen kjøpe opp verdiene for en billig penge og starte opp igjen så fort oljeprisen blir høy nok.

Vi skal vel ikke gjøre dette om til en diskusjon rundt skiferoljelønnsomhet, men det kan være greit å være klar over US skiferolje allerede før coronakrisen var i ferd med å møte veggen. Kontantstrømmen fra de ca 9 milloner fat/dag som ble produsert i februar i år var ikke stor nok til å erstatte det naturlige fallet fra brønnene. De fleste observatører mente at US shale oil ville nå toppen i år også før coronakrisen. Den eksplosive veksten i produksjon siste 10 årene har vært drevet av investorer og banker som har kastet penger inn i boring og fracking. Viljen til å forsette og finansiere dette løpet ble merkbart mindre allerede i løpet av 2019 da den økonomiske virkeligheten gikk opp for aktørene. Virkeligheten var ganske enkelt at 50 doller/fat ikke er bærekraftig for ikke å opprettholde produksjonenog langt fra nok til å øke produksjonen ytterligere. Det vi vil se i månedene fremover er at en stort antall mindre og mellomstore skiferoljeprodusenter vil gå overende. Utstyr og rettigheter vil ble kjøpt opp av de store aktørene som har flere ben og stå på (Conoco Phillips, Exxons osv), men det betyr ikke at de vil forsette og kaste gode penger etter dårlige. US shale oil produksjon har høyst sannsynlig toppet ut for alltid. Det er svært vanskelig å se at produksjonen skal kunne komme tilbake på nivåer vi har sett selv om oljeprisen en gang i fremtiden skulle trekke langt over 50 dollar. De beste brønnene er boret, det er utfordrende å frakte bort oljen uten å investere i ny transportkapasitet, det er utfordringer å bli kvitt assosiert gass (noen må til og med betale for å bli kvitt gassen), tilgangen til egen og fremmedkapital vil bli langt vanskeligere (til og med dumme kapitalister har hukommelse). US majors vil ha tatt over mesteparten av lisensene. De har en helt annen tilnærming til bedriftsøkonomi og kapitaldisiplin. En av de viktigste parametrene de styrere etter er ROE og ROCE og vil i stor grad prioritere utbytte hvis de ikke har gode investeringsmuligheter.

Listen over grunner til at shale oil sin tidsalder nå er over er lang.
Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke vil bli produsert olje fra skiferforekomstene i USA. Det betyr bare at produksjonen vil falle og at skiferoljen sin betydningen for prisdannelse på olje vil marginaliseres.

Bra for miljøet og bra for Norge  :)

Veggen

Interessante perspektiver, håper du har rett.
Skiferolje er noe svineri.

Tellus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA