Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

What-a-watt

.

ToWalkOrDrive

Blir jo interessant å se hvordan resultatet til Tesla blir når inntekt fra andre bilprodusenter stopper / reduseres.

As we previously reported, Trump's recently passed 'Big Beautiful Bill' is expected to have numerous impacts on the EV sector in the US.

The main one is the removal of the federal tax credit for the purchase of electric vehicles on September 30th. Another change is the end of penalty enforcement for automakers with lower average fuel economy – aka those that produce more gas-guzzling vehicles and fewer electric vehicles.

Over the last four quarters, Tesla reported almost $2.5 billion in revenue from regulatory credits, which accounted for a significant portion of its net income during the period.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på tir 19. aug 2025, kl. 14:12-

4. kvartal 2023 er litt spesielt?

At det blir røde tall i 2025 er tungt for de norske kundene som gjør alt de kan og litt til for å dra opp snittet.

What-a-watt

Sitat fra: Counterpointer på tir 19. aug 2025, kl. 15:594. kvartal 2023 er litt spesielt?

At det blir røde tall i 2025 er tungt for de norske kundene som gjør alt de kan og litt til for å dra opp snittet.
Reuters: 😳

'Tesla shame' bypasses Norway as sales jump despite Musk's politics

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-shame-bypasses-norway-sales-jump-despite-musks-politics-2025-08-14/

Handyman

"Manns minne" varer som kjent ikke særlig lenge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Ref artikkelen ser en jo at kjøperne vet, men de kjøper allikevel. Altså støtter de Musk med åpne øyne. I hvert fall nordmenn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på tir 19. aug 2025, kl. 18:43Altså støtter de Musk med åpne øyne
Det er din konklusjon. Det er også en påstand. Alle står jo fritt til å tro hva de vil.

Poenget mitt var at før eller siden så er alt glemt. Oftere før det mange skulle trodd. 

What-a-watt

Man husker det man vil huske, og fortrenger det man helst vil glemme.....

Counterpointer

Det er ingen tvil om at nordmenn skiller seg fra resten av Europa i forhold til å kjøpe Tesla. Faktisk fra store deler av verden.

Alt tyder på at de gjør det med åpne øyne. Noen mens de holder seg for nesa, noen med bortforklaringer og noen fordi de støtter Tesla/Elon.

What-a-watt

Spennende å se bruktprisene når noen titusener TMY-biler kommer på markedet omtrent samtidig når rentene skal begynne å nedbetales.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på tir 19. aug 2025, kl. 22:12Spennende å se bruktprisene når noen titusener TMY-biler kommer på markedet omtrent samtidig når rentene skal begynne å nedbetales.
Bruktbilprisene er vel allerede sterkt nede? Våre model 3 (2019) er knapt verd noe......
Men de skal nok ytterligere ned. Blir sikkert mange som skal ha lang 6 seter Y! Kommer Model 3 med 800 km vil den ha stort salg også.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på tir 19. aug 2025, kl. 21:46Man husker det man vil huske, og fortrenger det man helst vil glemme.....
Noen ganger. Jeg klarer ikke alltid å huske det jeg vil å huske. Blir ikke bedre med alderen. Andre husker ting som ikke en gang har hendt. Hukommelsen er underfull.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tir 19. aug 2025, kl. 22:12Spennende å se bruktprisene når noen titusener TMY-biler kommer på markedet omtrent samtidig når rentene skal begynne å nedbetales.

Virker som at bruktmarkedet elsker Model Y. Sikkert fordi den tikker av nesten alle bokser av hva en familiebil skal gjøre. Blir vel litt som VW Golf - det ble solgt uhorvelig mange av den som ny, men som bruktbil holdt den seg også best, siden folk visste hva det var.

Kjøpte min bil i 2021. "Alle" sa at i 2024 så kunne jeg maks få halvparten av dette når jeg solgte siden det var så ufattelig mange som kjøpte den. 4 år senere så er fremdeles bruktprisene høye, uten at jeg bryr meg så mye om det. Har ikke tenkt å selge nazi-trallen min.

Dersom jeg plutselig måtte selge så ser jeg det ligger mange 2021-modeller rundt 320.000. Siden jeg ga 497.000 er prisfallet 177.000 på 4 år. Det vil si 44250 per år. Synes ikke det er ille for en flunk ny bil på 4 år. En Audi e-tron ville sikkert hatt dobbelt så høyt verdifall i kroner på samme tiden.

Men MYE viktigere: De andre tok feil og jeg hadde rett.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA