Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er tydelig på dagens kurs at det som vektlegges er det positive.

Emisjonen gjorde at de har ganske mye cash.

Lansering av Y er meget godt timet og de får gode tilbakemeldinger på byggekvalitet (Munro).

Shanghai fabrikken er i full produksjon og de er godt posisjonert i det kinesiske markedet.

Berlin er kommet et skritt videre, selv om det straks dukket opp en ny greie med jordprøver, så slås ikke dette opp som noe å legge stor vekt på. Så samlet sett fremstår ikke Berlin som en hindring.

Det ymtes om batterinyheter og kommer stadig mer konkrete plaid nyheter. Mange forventer noe om dette om ikke lenge (i mai kommer muligens noe batteryday...)

Lønnskutt på alle og mest på ledelsen, blir tydelig tatt positivt.

Produksjon av ventilatorer får mye skryt etter en litt skjev start fra Twitter CEO

emurof

Bikker antakelig 700 dollar i dag. Galskap spør du meg. Den er jo priset som om koronaviruset aldri var her.

Men for all del, hvis den nå skyter i været og forsvinner over $1000 en gang for alle så skal jeg ikke klage. Det gir bare ikke mening slik situasjonen er i verden akkurat nå.

1000kwh

Sitat fra: emurof på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:58
Bikker antakelig 700 dollar i dag. Galskap spør du meg. Den er jo priset som om koronaviruset aldri var her.

Men for all del, hvis den nå skyter i været og forsvinner over $1000 en gang for alle så skal jeg ikke klage. Det gir bare ikke mening slik situasjonen er i verden akkurat nå.
Kanskje Tesla er et selskap for fremtiden?  ;)

Cobos

Jeg skal ikke si noe jeg. Jeg hadde klart å grave frem noe tørt krutt fra under sofaputene og har sittet her å ventet på at den skal gå under $300 for å få en 10-20 aksjer til. Men når den var på $350 var jo dollaren omtrent i 12 så jeg ventet... merker at det begynner å bli vondt i rompa av å bli sittende på det ukomfortable gjerdet.
Men kjekt at de aksjene jeg har sittet på lenge går opp da.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Veggen

Jeg var heller ikke tøff nok til å brenne av kruttet denne gang.
Trøster meg med at det heller ikke er helt feil å sitte på litt cash i disse tider.

Counterpointer

Kjøpsmulighet er langt mindre åpenbar nå. 730 i denne markedssituasjonen er høyt.
Er helt enig med Cobos at dollarkursen ikke har vært noe incentiv, spesielt ikke på 12.

Så en lang utledning i en annen tråd om at det er sterke indikasjoner på at dollar vil svekkes. Så selv om det er kjedelig og hardt å sitte på gjerdet, så er det forholdsvis trygt.

Magnus Hansen

Dow Jones er vel tilbake på 2018 nivåer. Virker jo som markedet undervurderer virkningene av dette. Men hva vet jeg

geear

Jeg nekter å tro at salgstallene for Q2 blir mye å skryte av for noen som helst, så dette må være overvurdert de luxe. Har en følelse av at det er mange som går og venter på vendepunktet nå, og er livredde for å se toget gå og stå igjen på stasjonen, og derfor hiver seg med av hver minste positive nyhet og bevegelse. Selvfølgelig kan jeg selv være den som står på stasjonen, men den risikoen er jeg villig til å ta.

Også litt spent på hvordan reduksjonen i aktivitet på sokkelen vil påvirke på sikt - og sannsynligvis også redusert aktivitet i USA, nå som de skal kutte produksjonen enda mer.

Larsebass

Hele det amerikanske markedet virker for risikabelt nå, særlig med tanke på de utfordringer de vil ha i lang tid med corona-viruset. Veien tilbake til normale kurser har vært for kjapp og jeg tror det vil være ekstrem volatilitet fremover. I tillegg har vi nordmenn tilleggsbekymringen med valutakurs og det blir rett og slett veldig uoversiktlig. 

Hvordan kan Apple ligge på  ~$280, hvor all time high er ~$330? Hvis amerikanerne får dårlig råd, så vil ikke Amazon selge like mye heller.

På pluss-siden for Tesla er batteridagen som skal komme om ikke så lenge og hvor jeg håper vi får noen gode nyheter.

Selv kvittet jeg med meg med nesten rubb og rake av amerikanske aksjer i dag og vil heller ligge litt på været fremover. Går det ned, så kjøper jeg meg nok inn igjen, men nå blir det for høyt spill for meg.
Tesla X75D.

Counterpointer

En ting som har styrket TSLA siste døgn er at Goldman Sachs har gått fra å ikke liste dem nå i et par år og ha hatt en analytiker som var bear, nå har byttet til en annen og listet aksjen til en målkurs på over 864$.

https://finance.yahoo.com/news/teslas-stock-keeps-rising-goldman-003022876.html

Litt motsatt av Motor som sier elbilsalget vil halveres basert på Green car reports og Wood Mackensie analyse.

https://www.motor.no/artikler/elbil-eksperter-venter-kraftig-fall-i-elbilsalget/

Tydelig at børsen er mer optimistisk en analysefirmaene, eller hvertfall har en lengre horisont.

Tiger123


Q1 earnings kommer 29. april. da får vi se hva kostnadene og resultatet blir. Forventet er et resultat like under null.

Q1:

88k biler levert. Cirka 15k av de i Kina. Konsensus av forventningene var 78k totalt.

Betydelig opp fra 63k i Q1 2019. Men ned fra forrige kvartal, hvor de leverte 112K i Q4 2019.

Men disse tallene ser ikke ut til å ha noe som helst med aksjekursen å gjøre...

Og mer spennende er kanskje hvor Q2 og Q3 havner?

Tellus

SP 500 omtrent uforandret siste 12 måneder. Ganske utrolig at markedet ikke tar innover seg den ødeleggende effekten pandemien vil få på økonomien. Det skal bli veldig interessant å sitte på sidelinjen og observer det som måtte komme fremover.

High Yield ser ut til å ha bunnet ut og gitt fin avkastning siste par uker. Bør være et hyggelig alternativt til høyrentekonto fremover.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på onsdag 15. april 2020, klokken 21:23
SP 500 omtrent uforandret siste 12 måneder. Ganske utrolig at markedet ikke tar innover seg den ødeleggende effekten pandemien vil få på økonomien. Det skal bli veldig interessant å sitte på sidelinjen og observer det som måtte komme fremover.

High Yield ser ut til å ha bunnet ut og gitt fin avkastning siste par uker. Bør være et hyggelig alternativt til høyrentekonto fremover.
To spørsmål;
1. Hvordan er det mulig å sitte på sidelinjen egentlig? (forstår at en kan selge seg ut av aksjer og kanskje fond, men det som skjer nå griper ganske langt inn i det meste)

2. Hva menes med high yield? (Burde sikkert googlet og avslører jo også at jeg er noob, men til mitt forsvar har jeg aldri påstått å være hverken økonom eller ekspert)

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. april 2020, klokken 22:44
To spørsmål;
1. Hvordan er det mulig å sitte på sidelinjen egentlig? (forstår at en kan selge seg ut av aksjer og kanskje fond, men det som skjer nå griper ganske langt inn i det meste)

2. Hva menes med high yield? (Burde sikkert googlet og avslører jo også at jeg er noob, men til mitt forsvar har jeg aldri påstått å være hverken økonom eller ekspert)

Sidelinjen i denne sammenhengen betyr å ikke eie aksjer. Det går selvfølgelig ikke an å distansere seg fra det som nå skjer både i Norge og ute i verden forøvrig.

High Yield er obligasjoner med høy rente. Obligasjoner er egentlig en del av et lån som en bedrift har tatt opp.

Litt forenklet foregår det slik.
Et selskap (f.eks. Tesla) ønsker å låne 100 mill USD. De kan forsøke å låne i en bank selvfølgelig, men det vansligste er at de utsteder et obligasjonslån med en viss rente. Renten bestemmes av hva markedet vil ha av avkastning. Et veldig solid selskap kan selge obligasjoner med lav rente. Et mindre solid må betale mer rente.
La oss anta at tesla utsteder 1000 obligasjoner pålydende 100K USD med kupongrente 7%. Forfall 3 år frem i tid. La oss si at pålydende kurs settes til 100.

Investorer i markedet kjøper disee obligasjonene og tesla betaler en fast rente på 7%. Renten betales vanligvis årlig. Etter tre år betaler Tesla inn hele lånet.

Det som gjør obligasjoner litt spennende er at de omsettes i markedet på samme måte som en aksje.
Hvis f.eks. noe skjer med enten selskapet eller markedet vil kursen på obligasjonene svinge.
Hvis f.eks. kursen på obligasjonene faller til under 100 så betyr det at den reelle renten stiger over den nominelle renten.

F.eks. Hvis obligasjonen faller til 75 og det er 1 år igjen. Vil du ved å kjøpe obligasjoner og sitte til Tesla betaler deg ut få en avkastnng på (100 +7) / 75 = 1.43 eller 43%.
Dette forutsetter selvølgelig at Tesla makter å betale tilbake lånet.

Fordelen med obligasjoner er at du stiller foran aksjonærer. I et selskap som f.eks. Norwegian er det langt mindre risikabelt å sitte med obligasjoner enn aksjer. Mye tyder på at aksjonærene vil miste alt, mens obligasjonseierene blir sittende med det som er av verdier.

Nå bør man ligge unna kjøp av enkeltobligasjoner. Man kan derimot kjøre andeler i obligasjonsfond. Noen norske fond kan kjøpes til 20-30% av pålydende. Det kan være en svært attraktivt sted å plassere pengene.





Counterpointer

Tusen takk for god forklaring Tellus

Avanserte greier, men tror jeg forsto poenget med high yield.

Kult at du brukte Tesla som eksempel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA