Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Så du tenker kursen blir liggende på noe over 10 men under 11 hvor lenge?

z4rd

#2626
Godt spørsmål. Sitter å lurer på dette selv - med bakgrunn av vekting av ulike investeringsmuligheter nå. Blir veldig usikker på TSLA-aksjen, ene og alene grunnet jokeren med valutaen. Vi vet jo ikke om 10,30-10,60 typ er den nye standarden for en lang periode... Har ikke mistet troen på selskapet, men det er mulig store deler av fremtidig avkastning blir spist opp av valutakursen.

Jeg tror på kort sikt nå at det vil være relevant å følge med på det som rører seg i oljebransjen. Blir det enighet ila uka nå (Opec+), så vil vi sannsynligvis se en styrking av kronen også - og ikke minst når store investorer kommer tilbake etter å ha solgt seg ut av markedet vårt.

EDIT: 10,28 as we speak... :) og på samme tid styrkes oljeprisen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Ja det skal ikke mye forandring i dollarkurs for å spise opp en økning i aksjekursen eller forsterke en nedgang. Disse to variablene er jo alltid der, men det er store utslag nå.

Tesla ser jo veldig sterke ut nå med gode salgstall og stigende kurs, men horisonten på kort sikt er turbulent.

Et annet spørsmål er jo hvordan markedet blir etter den aktive krisen er over f.eks 2021? Går de opp mot 700, eller 900 eller blir de kanskje liggende på 400........   Det er mange muligheter, mange fler enn de nevnte nivåene også.

emurof

Ja man kan virkelig lure på hva aksjen vil ligge på etter krisen, nå som den stort sett har holdt seg rundt 500. Det skulle man ikke trodd da aksjen lå nede under 200 og Tesla ble angrepet fra alle kanter. Nå er vel Tesla et av de selskapene som har tapt seg minst i verdi under denne krisen.

Merkelig hvordan ting forandrer seg.

Counterpointer

Dollarkurs vs aksjekurs

Hvis jeg gjør et riktig overslag så vil en endring av dollar mot nok på +10 øre gi en «senket» pris pr aksje på ca 50 kr når kursen er over 500. Dette vil da øke med høyere aksjekurs og synke med lavere.

Dette betyr igjen at en økning av aksjekurs på ca 5 dollar nuller ut en 10 øres senkning av dollar mot nok.

Er det riktig forståelse av mekanismene?

z4rd

#2630
Skriver fra mobil nå... men... dette er jo kun vesentlig på det tidspunktet når du kjøper og selger den aktuelle aksjen. Hvis du handler mange ganger over tid, så må selvfølgelig snittet regnes ut.

Eksempelvis kjøp og salg av 10 stk aksjer, 10x500 * 10.30 = Aksjeverdi/Kjøpspris på kr 51 500,-

Deretter salg av disse 10 aksjene om 2 år på kurs 900 og 1 kr lavere valutakurs, vil da gi 10x900 * 9,30 = Aksjeverdi/Salgspris på kr 83 700,-.

Hadde valutakursen holdt seg på det samme som kjøpstidspunktet ville gevinsten blitt: kr 92 700,-. Det er altså 10.75% høyere gevinst enn om valutakursen ikke hadde gått 1 kr ned.

Jeg handler få ganger og minstekurtasjen slår ut på kr 29,- pr. handel. Det er viktig å ikke glemme slike kostnader også når man skal regne gevinst.

Kanskje unødig too much info, men som sagt, kursen er kun relevant når du faktisk gjennomfører handelen. Formelen er dog den samme, spørs bare hvor mye du ønsker å bryte det ned. Også er det jo viktig å passe seg for potensiell «dobbel effekt» hvis ting går den andre veien med kursene...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

xerxes

sagt på en enkel måte: dyrere per aksje om dollaren er dyr (aksjen prises jo i dollar). når du skal selge dine X antall aksjer så blir jo salgssummen regnes fra dollar til NOK, så da betyr høyere dollarkurs flere kroner for salget og omvendt.

ved kjøp/ salg er det altså to trinn for norske kunder:
1. kjøpe/selge en aksje for X antall dollar
2. veksling mellom dollar og NOK

Det kan være litt forvirrende å både ha USD/NOK og aksjekursen å forholde seg til, enklere å være amerikansk:) Da er det bare antall aksjer man eier man trenger "tenke på".

Mellom handlenener det bare antall aksjer som har noe å si, utregningene er bare relevante ved kjøp og salgstidspunktet.

emurof

#2632
Aksjen ligger nå snart 200 dollar over der den var på starten av året (i etterhandelen på torsdag steg aksjen til 600, mens kursen var på 430 den 2. januar). På det tidspunktet rådet optimismen i markedet, og Tesla var priset som et vekstselskap med kontinuerlig vekst de neste kvartalene og snakk om kontinuerlig overskudd og inn på S&P 500.

Nå så ikke Q1 så ille ut på leveranser, og kanskje de klarer å skvise ut et lite overskudd? Men Q2 blir bare verre og verre, og nå snakkes det at det kanskje ikke blir lettelse på restriksjoner i California før etter mai. I tillegg til et svakt Q2 så vil ikke alle gå rett inn i shopping-modus når viruset er under kontroll, og mange vil ha mistet jobben og bedrifter vil ha gått konkurs. Selv om det er lovende tall fra Kina som viser at folk der fortsatte å kjøpe bil da ting begynte å gå seg til litt etter viruset så vil markedet ikke være upåvirket.

Likevel prises altså Tesla til dels høyere enn da optimismen var kraftig og stigende, og fremtiden bare var vekst og overskudd. Tesla startet på 640 etter tallene for Q4 som virkelig festet rakettmotorer på fremtidsoptimismen, og dit er det bare 40 dollar nå.

Jeg vet ikke helt, men dette rimer ikke akkurat i min verden.

Counterpointer

De som satser på Tesla nå gjør det på tross av situasjonen, ikke på grunn av den. Det må være markedet sin vurdering at Tesla vil fortsette å vokse.

Er enig i at basert på hvordan ting ikke akkurat er oversiktlige og at det er svekket salg og usikre tider, så er ikke kursutviklingen nå åpenbar. Skulle heller svekkes enn å stige.

Plassen på gjerdet ser ut til å bli varig for min del.

Det positive for elbilene sin del er at det nå blir stadig flere partier som går inn for videreføring av elbilfordeler. Noen til og med i sin nåværende form. Det er jo positivt for Tesla i et viktig signalmarked, hvor Y da kan få gode salgstall.

Dollar er også sakte men sikkert nedover mot krona. Riktignok bare tiører av gangen,  men det er noe.

emurof

Det virker som konsensus nå er at Tesla skal vokse ja, men man skulle jo tro at negative hendelser prises inn også. For de vil jo ikke ha like kraftig vekst som forventet. Ikke alt man kan skjønne, antar jeg.

Counterpointer

Virker som ingen har noen forklaring, korona har tatt knekken på både de som er ivrige på å kjøpe og de som vil advare mot det.

automat

Sitat fra: emurof på søndag 12. april 2020, klokken 23:55
Det virker som konsensus nå er at Tesla skal vokse ja, men man skulle jo tro at negative hendelser prises inn også. For de vil jo ikke ha like kraftig vekst som forventet. Ikke alt man kan skjønne, antar jeg.
Det er vel bare selskaper som produserer smittevernutstyr, koronatester og respiratorer som kan forvente vekst nå. For markedet kan dette like gjerne handle om å finne selskapene som kommer minst skadeskutt ut i andre enden av krisa.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Det er de nok, men prisen bør da gjenspeile at de vil ha svekket vekst i minst et par kvartaler, og sannsynligvis mer?

Øyvind.h

Ja kursen er ekstremt høy, selv med suksess på alle områder.
Men emisjonen de kjørte nylig var godt timet med krisen vi nå står i!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA