Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

arthur

At det er god butikk for Tesla å selge dette kan det jo ikke være noen tvil om så det var heller ikke mitt spørsmål, men etisk korrekt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorEl

Etisk korrekt, ha ha. Etisk så har jo Tesla mye å gå på når det gjelder miljø. En liten minus for å sikre verdens mest miljøvennlige bilpark. Vinn Vinn. :police:

Edit; ser jeg var alt for sen med denne linken:
https://www.motor.no/artikler/elbil-fiat-kjoper-samarbeid-med-tesla/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hodetelefoner

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. april 2019, klokken 15:55
Solgte en del når børsen åpnet. Ganske skuffende tall. Min tolkning av tallene:

1. Model 3 sliter fortsatt med produksjonen. Vi burde sett en større stigning i produksjon, mens produksjonen bare var ganske stabil. Tror ikke det er problemer med etterspørsel, ellers ville vi sett oppstart av salg av SR/LR RWD i europa, og leasing.
2. S/X sliter med etterspørselen. Dette er nok til dels forårsaket av at 75D er faset ut. Men det er nok også fordi Model 3 kannibaliserer sklaget av Model S, og at Model X har fått noe antydning til konkurranse. S/X burde få en refresh. Om enn bare for å få ladeeffekten opp til 250 kW.
3. Leveransetallene var greie, sett opp mot den lave produksjonen. Som forventet økte antall biler i transitt betydelig.
4. Med såpass lave leveransetall, så forventer jeg et tap på 400-500 mill i Q1. S&P inkludering er fortsatt mulig i august.
5. Kontantsituasjonen bør fortsatt være helt grei, selv med et tap på 500 mill.

Jeg vil fortløpende vurdere å kjøpe meg opp igjen. Men ønsker som et minimum å vente til det kommer mer nyheter om S/X.
Håper du mente at du solgte før det åpnet. Man viste den kom til å falle noen dager.
De sliter absolutt ikke med produksjon.  Etterspørselen derimot..
De må nok komme med refresh S snart. Vi vet den er på vei. Med nye motorer og batteri. Men ikke mye annet vi vet..

emurof

Sitat fra: Geirr på lørdag 06. april 2019, klokken 09:40
Dette er en varslet katastrofe.

Katastrofe? Hvor ser du en katastrofe egentlig?

Imagine

#514
Sitat fra: emurof på søndag 07. april 2019, klokken 20:17
Sitat fra: Geirr på lørdag 06. april 2019, klokken 09:40
Dette er en varslet katastrofe.

Katastrofe? Hvor ser du en katastrofe egentlig?

Bilbransjens to mest fremtids-sårbare selskaper redder hverandre fra totalforlis. Tesla får penger i kassen, de har sterkt sviktende salg i forhold til det de har lovet aksjonærene som priser sksjen sin og trenger sårt mer likvide midler så ikke aksjonærene gir opp. Så har vi Fiat-konsernet som sårt trenger elbilteknologi for å ikke slås mulig konkurs pga nye EU-krav.

For å si det slik, det er en grunn til at både Tesla og Fiat/Chrysler slo til på dette.

Zett

#515
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:35
Bilbransjens to mest fremtids-sårbare selskaper redder hverandre fra totalforlis. Tesla får penger i kassen, de har sterkt sviktende salg i forhold til det de har lovet aksjonærene som priser sksjen sin og trenger sårt mer likvide midler så ikke aksjonærene gir opp. Så har vi Fiat-konsernet som sårt trenger elbilteknologi for å ikke slås mulig konkurs pga nye EU-krav.

For å si det slik, det er en grunn til at både Tesla og Fiat/Chrysler slo til på dette.

Fiat får ikke noe teknologi fra Tesla, Fiat slipper bare bøter/avgifter fra EU mot å betale Tesla noen hundre millioner Euro for at selskapene slås sammen i en "open pool".

Faktisk kan nå andre bilprodusenter kreve å bli med i samme "open pool", på samme vilkår. Dette er den første som er satt opp, men det er rykter at Toyota og Mazda også skal lage en.

Magnus Hansen

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:35
Sitat fra: emurof på søndag 07. april 2019, klokken 20:17
Sitat fra: Geirr på lørdag 06. april 2019, klokken 09:40
Dette er en varslet katastrofe.

Katastrofe? Hvor ser du en katastrofe egentlig?

Bilbransjens to mest fremtids-sårbare selskaper redder hverandre fra totalforlis. Tesla får penger i kassen, de har sterkt sviktende salg i forhold til det de har lovet aksjonærene som priser sksjen sin og trenger sårt mer likvide midler så ikke aksjonærene gir opp. Så har vi Fiat-konsernet som sårt trenger elbilteknologi for å ikke slås mulig konkurs pga nye EU-krav.

For å si det slik, det er en grunn til at både Tesla og Fiat/Chrysler slo til på dette.

Dette er andre tråden du kommenterer denne nyheten hvor du viser at du overhode ikke har satt deg inn hva avtalen dreier seg om.

Øyvind.h

Ikke la fakta så i veien for litt harselerende trolling. Viktig å holde på dommedagsprofetiene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Fant jo også en tredje tråd hvor imagine sprer det samme vrøvlet om at det snart ruller teslaer med Fiat logoer

Imagine

#519
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 07. april 2019, klokken 20:48
Fant jo også en tredje tråd hvor imagine sprer det samme vrøvlet om at det snart ruller teslaer med Fiat logoer

Du verden så hårsår? :-)
Tesla trenger sårt penger, nå har de sikret seg litt til. Vær nå glad for det. Men de kunne dratt god nytte av å lære litt om kvalitet og hevet standarden til Fiat/Alfa-nivå.
Og Fiat/Alfa har vært nær konkurs ved flere anledninger og slitt kraftig. Nå redder de på mange måter hverandre fra kjempebot og likviditetsskvis. I dette ligger jo Ferrari og Maserati også, biler jeg har stor sans for.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gir Teslaer med Fiat-logo eller Ferrari med Tesla-logo, men det må være lov å spørre dere som gidder å lese nøye gjennom dette og få høflige normale svar tilbake?

creal

Et litt mer seriøst spørsmål: var en avtale av denne sorten med Fiat/Chrysler forventet? Er den bortimot "priset inn" i dagens kurs? Eller kommer den som julekvelden på kjerringa?

Magnus Hansen

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:55
Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gir Teslaer med Fiat-logo eller Ferrari med Tesla-logo, men det må være lov å spørre dere som gidder å lese nøye gjennom dette og få høflige normale svar tilbake?

Når dette har blitt tilbakevist såpass mange ganger i minst tre forskjellige tråder, så man faktisk kunne forvente at du slutter å spre denne feilinformasjonen.

JorEl

Tesla og Ferrari, klinger godt i mine ører 8) Takk skal du ha Imagine :)

Synes det er kjekt når de produsentene som sikkert ikke tok Tesla på alvor, og ikke ville ha noe med elmotor å gjøre, nå må kjøpe seg avlatsbrev ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Imagine

#523
Sitat fra: JorEl på søndag 07. april 2019, klokken 21:23
Tesla og Ferrari, klinger godt i mine ører 8) Takk skal du ha Imagine :)

Synes det er kjekt når de produsentene som sikkert ikke tok Tesla på alvor, og ikke ville ha noe med elmotor å gjøre, nå må kjøpe seg avlatsbrev ;D

Helt enig i det siste. Jeg har stor sans for Tesla som selskap all den tid de klarer å «komme fra intet» og blir relativt betydningsfullt for et så stort selskap som Fiat/Chrysler. Har alltid hatt sans for nyskapning og det å kunne bite litt fra seg hos de store etablerte. Men de er ganske så høyt priset på børsen i forhold til hva de har av regnskaper, dog på kort sikt litt avhengig av mengden cash de nå henter inn med denne avtalen og hvordan/når de mottas.

Amoss

Sitat fra: JorEl på søndag 07. april 2019, klokken 21:23
Synes det er kjekt når de produsentene som sikkert ikke tok Tesla på alvor, og ikke ville ha noe med elmotor å gjøre, nå må kjøpe seg avlatsbrev ;D

Her tror jeg du med en god del sikkerhet kan slå til med "den produsenten som tok Tesla minst alvorlig"...
Enda godt at toppsjefen er byttet ut siden dette:
https://insideevs.com/fiat-ceo-we-can-make-a-better-tesla-model-3-rival-in-12-months-but-we-dont-want-to/
Sitat"If he can show me that it can be done, I will do it as well, copy him, add Italian style to it and put it on the market within 12 months"
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA