Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

creal

Ganske rart å tenke på at Tesla i dag handles til samme kurs som for fire og et halvt år siden (september 2014). Helt andre produksjonstall i dag, superladenettverket er sterkt, Kina-etableing underveis, og det har samtidig blitt særdeles mye sikrere at industrien og forbrukerne går i retning av batteribiler, og ikke hydrogen eller noe annet.

Sjøhyene

Sitat fra: creal på torsdag 04. april 2019, klokken 15:12
Ganske rart å tenke på at Tesla i dag handles til samme kurs som for fire og et halvt år siden (september 2014). Helt andre produksjonstall i dag, superladenettverket er sterkt, Kina-etableing underveis, og det har samtidig blitt særdeles mye sikrere at industrien og forbrukerne går i retning av batteribiler, og ikke hydrogen eller noe annet.
Mye luft og drømmer innbakt i prisen den gangen. Nå er mye materialisert og veien fremover er klarere enn noen gang egentlig. Mao betydelig redusert nedside risiko.

La inn en liten ordre i dag på rett over 250$ så får vi se om den slår til (sannsynligvis ikke tipper jeg). Blir i så fall en økning i antall aksjer jeg har på ca 25% (snitt kurs til nå på 190$)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Solgte en del når børsen åpnet. Ganske skuffende tall. Min tolkning av tallene:

1. Model 3 sliter fortsatt med produksjonen. Vi burde sett en større stigning i produksjon, mens produksjonen bare var ganske stabil. Tror ikke det er problemer med etterspørsel, ellers ville vi sett oppstart av salg av SR/LR RWD i europa, og leasing.
2. S/X sliter med etterspørselen. Dette er nok til dels forårsaket av at 75D er faset ut. Men det er nok også fordi Model 3 kannibaliserer sklaget av Model S, og at Model X har fått noe antydning til konkurranse. S/X burde få en refresh. Om enn bare for å få ladeeffekten opp til 250 kW.
3. Leveransetallene var greie, sett opp mot den lave produksjonen. Som forventet økte antall biler i transitt betydelig.
4. Med såpass lave leveransetall, så forventer jeg et tap på 400-500 mill i Q1. S&P inkludering er fortsatt mulig i august.
5. Kontantsituasjonen bør fortsatt være helt grei, selv med et tap på 500 mill.

Jeg vil fortløpende vurdere å kjøpe meg opp igjen. Men ønsker som et minimum å vente til det kommer mer nyheter om S/X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erikho

Enig med Espen. Model S/X er en issue gitt 2x pris og 3x GP sammenliknet med Model 3. Utfordringen er jo at Model 3 er en mye billigere bil, mens Model S ikke har noen "Premium features". Mange av bilene som ble solgt i Q1 var fortsatt 75D så hvis ikke de raskt foretar seg noe vil Q2 antageligvis se enda lavere S/X volum.

Q2 blir nok også et kvartal med dårlige tall. De bør få litt hjelp av volum, men mix i USA blir svakere (full effekt av priskutt og mange SR/SR+).

Får håpe de raskt henter penger så de kan investere i vekst. Mer kostnadskutt og lavere capex vil ikke hjelpe aksjekursen nå.

Sveinung1954

Dette er en varslet katastrofe. Tegnene på dette har vært oppe i dagen de siste året eller to. Men det er klart, er man så blind at man kjøper "funding secured" etc ser en det en vil se. Spørsmålet er hvor langt ned kursen skal.

Dette hjelper vel heller ikke; https://electrek.co/2019/04/04/tesla-model-s-anticipated-upgrade-and-refresh/
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Og til tross for at «ting er oppe i dagen» så stiger kursen igjen......

Øyvind.h

Ja nå stopper salget helt opp. Alle som vil ha bil har allerede kjøpt. Kroken på døra. Dommedag. Kursen er ned! Hold fokus folkens.
;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. april 2019, klokken 15:55
S&P inkludering er fortsatt mulig i august.

Alt er mulig, men er det sannsynlig? Nei.
Og hva så? det er ikke slik at inkludering i S&P gir noen boost i aksjekursen av betydning. En marginal (ca 5%?) oppgang umiddelbart, som viskes ut i løpet av en måneds tid er vel det vanlige...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

jkirkebo

Sitat fra: Geirr på lørdag 06. april 2019, klokken 09:40
Dette er en varslet katastrofe. Tegnene på dette har vært oppe i dagen de siste året eller to. Men det er klart, er man så blind at man kjøper "funding secured" etc ser en det en vil se. Spørsmålet er hvor langt ned kursen skal.

Dette hjelper vel heller ikke; https://electrek.co/2019/04/04/tesla-model-s-anticipated-upgrade-and-refresh/

Ja, det er en varslet "katastrofe". Det ble varslet når Tesla fjernet billigutgavene (75kW-utgavene), som i Norge sto for 72% av salget. Stoffinteriør ble også fjernet. Ikke rart salget faller drastisk da.

Tesla har også fjernet den dyreste delen av produksjonen (nattskiftene).

Når bilene med lavest margin og den dyreste produksjonen forsvinner så øker dog gjennomsnittsmarginen på bilene dramatisk. Så det er godt mulig at Tesla tjente nesten like mye på S/X i Q1 i år som i Q1 i fjor. Ihvertfall er vi LANGT unna en halvvering. Og det er jo margin/forjeneste som gjør at Tesla overlever, ikke antall solgte biler.

Mange av de som ellers hadde kjøpt lavmargin (75kWh) utgaven av Model S har nok kjøpt høymargin-utgaven av Model 3 isteden. Jeg er ganske sikker på at fortjenesten på en Model 3 Performance er godt over fortjenesten på en S75D.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

https://www.dn.no/samferdsel/tesla/fiat-chrysler/bil/ft-fiat-chrysler-betaler-flere-hundre-millioner-euro-til-tesla-i-et-nytt-samarbeid/2-1-582663

Her er en interessant nyhet. 2020-kravene til EU gjør seg gjeldende. Kan vi også se Teslaer med Fiat-logo? Betyr dette at Fiat kjøper seg opp i Tesla? En Alfa Stelvio med batteripakke?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cobos

Sitat fra: daktari på søndag 07. april 2019, klokken 13:10
https://www.dn.no/samferdsel/tesla/fiat-chrysler/bil/ft-fiat-chrysler-betaler-flere-hundre-millioner-euro-til-tesla-i-et-nytt-samarbeid/2-1-582663

Her er en interessant nyhet. 2020-kravene til EU gjør seg gjeldende. Kan vi også se Teslaer med Fiat-logo? Betyr dette at Fiat kjøper seg opp i Tesla? En Alfa Stelvio med batteripakke?
Det er såklart mulighet for større samarbeid, men i seg selv er dette en ren økonomisk transaksjon. Fiat betaler Tesla x euro for å slippe å betale ca 2 milliarder Euro i bøter til EU. Da regnes Tesla sine salg og Fiat sine salg som en gruppe. x er nok ganske mye mindre enn 2 milliarder, men helt sikkert ihvertfall 10%. Kanskje opptil 50% hvis Fiat får hjelp til å elektrifisere noen av sine modeller. 
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

arthur

Og hva synes så folket om at Elon/Tesla selger dette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: Cobos på søndag 07. april 2019, klokken 13:37
Fiat betaler Tesla x euro for å slippe å betale ca 2 milliarder Euro i bøter til EU. Da regnes Tesla sine salg og Fiat sine salg som en gruppe. x er nok ganske mye mindre enn 2 milliarder, men helt sikkert ihvertfall 10%. Kanskje opptil 50% hvis Fiat får hjelp til å elektrifisere noen av sine modeller.

Ja, siden det er "flere hundre millioner ¢" så må det minst være 200... Gjetter friskt på ~250-350.

Evnt. hjelp til å elektrifisere deres egne modeller vil nok være en helt egen avtale/transaksjon. Her kan kanskje avtalen heller gå på at Fiat/Chrysler bygger/er med på å bygge en Euro-GF for Tesla som kan produsere både Tesla biler og Fiat++ biler for Europa, samt batterier nok til dem begge? I så fall havner den nok i Italia...


... så egentlig heller for meg at Tesla ville kjøpe opp "vrakgods" fra konkursen til Fiat/Chrysler om de ikke puttet skjeen i en annen hånd, men innleder de ett samarbeid som skissert over så kan nok Fiat/Chrysler reddes, og fortsatt kunne hjelpe Tesla med produksjonslokaliteter både i Europa og USA...
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:04
Og hva synes så folket om at Elon/Tesla selger dette?

Helt topp. Bedre at Tesla får penger til å utvikle selskapwt videre fremfor at pengene går i EU-kassa isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. april 2019, klokken 16:10
Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:04
Og hva synes så folket om at Elon/Tesla selger dette?

Helt topp. Bedre at Tesla får penger til å utvikle selskapwt videre fremfor at pengene går i EU-kassa isteden.
Enig, dette er jo reinspikka netto til Tesla. Håper bare de har forhandlet hardt, de er 3neste bilprodusent som ikke har trøbbel med EU-kravet og kan øse ut biler mens de andre må lagre dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA