Skrevet av Emne: Tesla aksjer  (Lest 70356 ganger)

arthur

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #510 på: søndag 07. april 2019, klokken 17:07 »
At det er god butikk for Tesla å selge dette kan det jo ikke være noen tvil om så det var heller ikke mitt spørsmål, men etisk korrekt?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp (2020)
Kia e-Niro med kølapp (2020?)

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #511 på: søndag 07. april 2019, klokken 18:53 »
Etisk korrekt, ha ha. Etisk så har jo Tesla mye å gå på når det gjelder miljø. En liten minus for å sikre verdens mest miljøvennlige bilpark. Vinn Vinn. :police:

Edit; ser jeg var alt for sen med denne linken:
https://www.motor.no/artikler/elbil-fiat-kjoper-samarbeid-med-tesla/

Hodetelefoner

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #512 på: søndag 07. april 2019, klokken 19:22 »
Solgte en del når børsen åpnet. Ganske skuffende tall. Min tolkning av tallene:

1. Model 3 sliter fortsatt med produksjonen. Vi burde sett en større stigning i produksjon, mens produksjonen bare var ganske stabil. Tror ikke det er problemer med etterspørsel, ellers ville vi sett oppstart av salg av SR/LR RWD i europa, og leasing.
2. S/X sliter med etterspørselen. Dette er nok til dels forårsaket av at 75D er faset ut. Men det er nok også fordi Model 3 kannibaliserer sklaget av Model S, og at Model X har fått noe antydning til konkurranse. S/X burde få en refresh. Om enn bare for å få ladeeffekten opp til 250 kW.
3. Leveransetallene var greie, sett opp mot den lave produksjonen. Som forventet økte antall biler i transitt betydelig.
4. Med såpass lave leveransetall, så forventer jeg et tap på 400-500 mill i Q1. S&P inkludering er fortsatt mulig i august.
5. Kontantsituasjonen bør fortsatt være helt grei, selv med et tap på 500 mill.

Jeg vil fortløpende vurdere å kjøpe meg opp igjen. Men ønsker som et minimum å vente til det kommer mer nyheter om S/X.
Håper du mente at du solgte før det åpnet. Man viste den kom til å falle noen dager.
De sliter absolutt ikke med produksjon.  Etterspørselen derimot..
De må nok komme med refresh S snart. Vi vet den er på vei. Med nye motorer og batteri. Men ikke mye annet vi vet..

emurof

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #513 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:17 »
Dette er en varslet katastrofe.

Katastrofe? Hvor ser du en katastrofe egentlig?

Imagine

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #514 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:35 »

Bilbransjens to mest fremtids-sårbare selskaper redder hverandre fra totalforlis. Tesla får penger i kassen, de har sterkt sviktende salg i forhold til det de har lovet aksjonærene som priser sksjen sin og trenger sårt mer likvide midler så ikke aksjonærene gir opp. Så har vi Fiat-konsernet som sårt trenger elbilteknologi for å ikke slås mulig konkurs pga nye EU-krav.

For å si det slik, det er en grunn til at både Tesla og Fiat/Chrysler slo til på dette.
« Siste redigering: søndag 07. april 2019, klokken 20:37 av Imagine »

Zett

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #515 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:38 »
Bilbransjens to mest fremtids-sårbare selskaper redder hverandre fra totalforlis. Tesla får penger i kassen, de har sterkt sviktende salg i forhold til det de har lovet aksjonærene som priser sksjen sin og trenger sårt mer likvide midler så ikke aksjonærene gir opp. Så har vi Fiat-konsernet som sårt trenger elbilteknologi for å ikke slås mulig konkurs pga nye EU-krav.

For å si det slik, det er en grunn til at både Tesla og Fiat/Chrysler slo til på dette.

Fiat får ikke noe teknologi fra Tesla, Fiat slipper bare bøter/avgifter fra EU mot å betale Tesla noen hundre millioner Euro for at selskapene slås sammen i en "open pool".

Faktisk kan nå andre bilprodusenter kreve å bli med i samme "open pool", på samme vilkår. Dette er den første som er satt opp, men det er rykter at Toyota og Mazda også skal lage en.
« Siste redigering: søndag 07. april 2019, klokken 20:40 av Zett »

Magnus Hansen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #516 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:41 »

Dette er andre tråden du kommenterer denne nyheten hvor du viser at du overhode ikke har satt deg inn hva avtalen dreier seg om.

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #517 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:42 »
Ikke la fakta så i veien for litt harselerende trolling. Viktig å holde på dommedagsprofetiene.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Magnus Hansen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #518 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:48 »
Fant jo også en tredje tråd hvor imagine sprer det samme vrøvlet om at det snart ruller teslaer med Fiat logoer

Imagine

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #519 på: søndag 07. april 2019, klokken 20:55 »
Fant jo også en tredje tråd hvor imagine sprer det samme vrøvlet om at det snart ruller teslaer med Fiat logoer

Du verden så hårsår? :-)
Tesla trenger sårt penger, nå har de sikret seg litt til. Vær nå glad for det. Men de kunne dratt god nytte av å lære litt om kvalitet og hevet standarden til Fiat/Alfa-nivå.
Og Fiat/Alfa har vært nær konkurs ved flere anledninger og slitt kraftig. Nå redder de på mange måter hverandre fra kjempebot og likviditetsskvis. I dette ligger jo Ferrari og Maserati også, biler jeg har stor sans for.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gir Teslaer med Fiat-logo eller Ferrari med Tesla-logo, men det må være lov å spørre dere som gidder å lese nøye gjennom dette og få høflige normale svar tilbake?
« Siste redigering: søndag 07. april 2019, klokken 21:00 av Imagine »

creal

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #520 på: søndag 07. april 2019, klokken 21:05 »
Et litt mer seriøst spørsmål: var en avtale av denne sorten med Fiat/Chrysler forventet? Er den bortimot "priset inn" i dagens kurs? Eller kommer den som julekvelden på kjerringa?

Magnus Hansen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #521 på: søndag 07. april 2019, klokken 21:10 »
Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gir Teslaer med Fiat-logo eller Ferrari med Tesla-logo, men det må være lov å spørre dere som gidder å lese nøye gjennom dette og få høflige normale svar tilbake?

Når dette har blitt tilbakevist såpass mange ganger i minst tre forskjellige tråder, så man faktisk kunne forvente at du slutter å spre denne feilinformasjonen.

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #522 på: søndag 07. april 2019, klokken 21:23 »
Tesla og Ferrari, klinger godt i mine ører 8) Takk skal du ha Imagine :)

Synes det er kjekt når de produsentene som sikkert ikke tok Tesla på alvor, og ikke ville ha noe med elmotor å gjøre, nå må kjøpe seg avlatsbrev ;D

Imagine

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #523 på: søndag 07. april 2019, klokken 21:37 »
Tesla og Ferrari, klinger godt i mine ører 8) Takk skal du ha Imagine :)

Synes det er kjekt når de produsentene som sikkert ikke tok Tesla på alvor, og ikke ville ha noe med elmotor å gjøre, nå må kjøpe seg avlatsbrev ;D

Helt enig i det siste. Jeg har stor sans for Tesla som selskap all den tid de klarer å «komme fra intet» og blir relativt betydningsfullt for et så stort selskap som Fiat/Chrysler. Har alltid hatt sans for nyskapning og det å kunne bite litt fra seg hos de store etablerte. Men de er ganske så høyt priset på børsen i forhold til hva de har av regnskaper, dog på kort sikt litt avhengig av mengden cash de nå henter inn med denne avtalen og hvordan/når de mottas.
« Siste redigering: søndag 07. april 2019, klokken 21:40 av Imagine »

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #524 på: søndag 07. april 2019, klokken 23:05 »

Her tror jeg du med en god del sikkerhet kan slå til med "den produsenten som tok Tesla minst alvorlig"...
Enda godt at toppsjefen er byttet ut siden dette:
https://insideevs.com/fiat-ceo-we-can-make-a-better-tesla-model-3-rival-in-12-months-but-we-dont-want-to/
Sitat
“If he can show me that it can be done, I will do it as well, copy him, add Italian style to it and put it on the market within 12 months”
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902