Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sveinung1954

Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:19
Sitat fra: Geirr på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:50Tesla må verdsettes på lik linje med alle andre selskap

Nei, det skal det da slett ikke. Tesla er et vekstselskap og skal prises deretter. Å prise Tesla som etablerte/nedadgående selskaper er ikke hensiktsmessig.

Nå er ikke Tesla det eneste "vekstselskapet" i historien....eller på børsene rundtomkring. Vekstselskaper verdsettes på lik linje med absolutt alle andre selskaper; til nåverdien av fremtidige kontantstrømmer. I kursen til Tesla idag er det allerede innpriset en voldsom vekst. Pluss litt magi fra Musk. Jeg tror det er priset inn altfor mye vekst, og at aksjen derfor skal ytterligere ned.

S&P500 har gått opp 24% de siste to årene, Tesla ned 12%. Jeg tipper de neste to årene blir enda mer brutale for Tesla-eierne.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Sveinung1954

Sitat fra: Geirr på lørdag 13. april 2019, klokken 10:58
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:19
Sitat fra: Geirr på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:50Tesla må verdsettes på lik linje med alle andre selskap

Nei, det skal det da slett ikke. Tesla er et vekstselskap og skal prises deretter. Å prise Tesla som etablerte/nedadgående selskaper er ikke hensiktsmessig.

Nå er ikke Tesla det eneste "vekstselskapet" i historien....eller på børsene rundtomkring idag. Vekstselskaper verdsettes på lik linje med absolutt alle andre selskaper; til nåverdien av fremtidige kontantstrømmer. I kursen til Tesla idag er det allerede innpriset en voldsom vekst. Pluss litt magi fra Musk. Jeg tror det er priset inn altfor mye vekst, og at aksjen derfor skal ytterligere ned.

S&P500 har gått opp 24% de siste to årene, Tesla ned 12%. Jeg tipper de neste to årene blir enda mer brutale for Tesla-eierne.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

1000kwh

Sitat fra: Geirr på lørdag 13. april 2019, klokken 10:58
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:19
Sitat fra: Geirr på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:50Tesla må verdsettes på lik linje med alle andre selskap

Nei, det skal det da slett ikke. Tesla er et vekstselskap og skal prises deretter. Å prise Tesla som etablerte/nedadgående selskaper er ikke hensiktsmessig.

Nå er ikke Tesla det eneste "vekstselskapet" i historien....eller på børsene rundtomkring. Vekstselskaper verdsettes på lik linje med absolutt alle andre selskaper; til nåverdien av fremtidige kontantstrømmer. I kursen til Tesla idag er det allerede innpriset en voldsom vekst. Pluss litt magi fra Musk. Jeg tror det er priset inn altfor mye vekst, og at aksjen derfor skal ytterligere ned.

S&P500 har gått opp 24% de siste to årene, Tesla ned 12%. Jeg tipper de neste to årene blir enda mer brutale for Tesla-eierne.
Som eneste elbilselskap med skikkelig produksjon så tror jeg du kommer til å ta feil i dine analyser..

Endring skjer mye kjappere i dag og Audi/Jaguar har jo bevist at de etablere ikke klarer å hente Tesla igjen..

emurof

Sitat fra: Geirr på lørdag 13. april 2019, klokken 10:58
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:19
Sitat fra: Geirr på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:50Tesla må verdsettes på lik linje med alle andre selskap

Nei, det skal det da slett ikke. Tesla er et vekstselskap og skal prises deretter. Å prise Tesla som etablerte/nedadgående selskaper er ikke hensiktsmessig.

Nå er ikke Tesla det eneste "vekstselskapet" i historien....eller på børsene rundtomkring. Vekstselskaper verdsettes på lik linje med absolutt alle andre selskaper; til nåverdien av fremtidige kontantstrømmer. I kursen til Tesla idag er det allerede innpriset en voldsom vekst. Pluss litt magi fra Musk. Jeg tror det er priset inn altfor mye vekst, og at aksjen derfor skal ytterligere ned.

S&P500 har gått opp 24% de siste to årene, Tesla ned 12%. Jeg tipper de neste to årene blir enda mer brutale for Tesla-eierne.

Jeg har aldri sagt at Tesla er det eneste vekstselskapet. Det jeg skrev var at Tesla er et vekstselskap, og skal prises som det. Det nytter ikke å prise det som "alle andre selskaper", da de fleste andre selskaper ikke er vekstselskaper i samme kategori som Tesla.

Jeg ser at du har sterke meninger om Tesla, men problemet er jo at du har tatt feil hele veien. Så jeg fester ikke særlig stor lit til dine spådommer.

Sveinung1954

Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 12:04
Jeg ser at du har sterke meninger om Tesla, men problemet er jo at du har tatt feil hele veien. Så jeg fester ikke særlig stor lit til dine spådommer.

Ehhh..OK? Dette skrev jeg 25. oktober ifjor:

"At Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manipuleringsmulighetene i 3Q/4Q."

Har vel stemt sånn rimelig bra til nå, eller? Så får vi se hva 1Q tallene sier da. Tipper det blir "spennende".

Videre kan du gå tilbake i historikken min og se hvilken dato jeg solgte alle mine Tesla aksjer. Så kan du se hvordan S&P500 har utviklet seg i forhold til TSLA. DERETTER skal du få lov til å si at jeg har tatt feil.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Motorwatt

Sitat"At Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manipuleringsmulighetene i 3Q/4Q."

Dette har du neppe funnet ut av selv, da det nærmest var konsensus på den tiden du la det ut.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sveinung1954

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. april 2019, klokken 13:37
Sitat"At Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manipuleringsmulighetene i 3Q/4Q."

Dette har du neppe funnet ut av selv, da det nærmest var konsensus på den tiden du la det ut.

Hehe, morsomt. Det var i alle fall ikke konsensus her på forumet, du kan jo bare sjekke reaksjonene på innlegget mitt.

Siden påstanden om at «jeg alltid har tatt feil» er fremsatt tillater jeg meg å også minne om hva jeg sa om 2Q ifjor:

«Derfor tipper jeg at 2Q tallene kommer til å være dårlige, og godt mulig dårligere enn forventet av markedet. Hvorfor det? Jo; 2Q blir dårlig uansett, det er det nok lite å gjøre med. Da vil Musk & co bevisst og/eller ubevisst sørge for at de gir seg selv et så godt utgangspunkt som mulig for å presentere positivt 3Q resultat. Dette kan de enkelt gjøre ved å holde varelagerverdien nede pr 30.6 (for eksempel ved å ikke ta høyde for den dyre produksjonen i 'teltet' i 2Q) samt øke avsetninger for forventede kostnader, fremskynde kostnadsføring av "rusk&rask" i balansen etc etc. Vips, så har de flying start på 3Q....»

...og det var vel det som skjedde....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Før eller siden vil de negative få rett. Det er bare å vente lenge nok. Litt merkelig å poste utelukkende negativt over lang lang tid uten evne til å poste noe som helst positivt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. april 2019, klokken 14:54
Før eller siden vil de negative få rett. Det er bare å vente lenge nok. Litt merkelig å poste utelukkende negativt over lang lang tid uten evne til å poste noe som helst positivt?

Det positive blir postet av "alle" andre - helt greit med litt balanse.

Øyvind.h

Sitat fra: Kanutten på lørdag 13. april 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. april 2019, klokken 14:54
Før eller siden vil de negative få rett. Det er bare å vente lenge nok. Litt merkelig å poste utelukkende negativt over lang lang tid uten evne til å poste noe som helst positivt?

Det positive blir postet av "alle" andre - helt greit med litt balanse.
Ser du igjennom mine poster ser du både  positivt og negativ. Andre brukere er helt fastlåst. Da mister de all troverdighet. Det er viktig å evne å lese begge deler for å unngå å bli fanboy eller hylekor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. april 2019, klokken 14:54
Før eller siden vil de negative få rett. Det er bare å vente lenge nok. Litt merkelig å poste utelukkende negativt over lang lang tid uten evne til å poste noe som helst positivt?
Mitt syn er at det er mye mindre risikofylt å være negativ. Du kan alltid finne noe å kritisere.
Det krever mye mer å være positiv, fallhøyden er større.

Det er litt trist at noen av de som klager på ekkokammer, virker som de ønsker seg akkurat det, bare med negativt fortegn.

Nå er det jo oppklarende, på samme måte som jeg har posisjon i TSLA så har Geirr solgt sin. Dermed forklarer det både min confirmation bias for å se positiv trend og Geirr sin for å bekrefte at han ikke kommer til å gå glipp av en stor opptur.

Jeg prøver å ikke være blind og det er lett å se utfordringer for TSLA. Men det burde også være forholdsvis enkelt å se noen lysere veier også.


daktari

Det store spennende nå er 22. April og demo av selvkjøring. Kommer også facelift S og X da?
I USA får de motstand fra Trump og vi. Men i EU vil alle ICE bli dyrere fra 1.1.2020 hvis 95 grams-bøtene må legges på kunden. Det kan bedre konkurransesituasjonen i Europa. Men de trenger 35.000-dollar versjonen sørover, Model 3 SR+ koster 541000 i Sverige!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Det store spennende nå er 22. April og demo av selvkjøring. Kommer også facelift S og X da?

Venter også spent på dette. Tror det blir en fin opptur for Tesla-aksjen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

creal

Jeg tipper nok vi ser kraftige forbedringer på S og X ila kort tid, ja.

SabreMan

Sitat fra: JorEl på søndag 14. april 2019, klokken 22:39
Det store spennende nå er 22. April og demo av selvkjøring. Kommer også facelift S og X da?

Dette er et arrangement for investorer med fokus på FSD. Jeg tviler sterkt på at det kommer en oppdatering av Model S og X samtidig. Håper på en avklaring eller spørsmål om dette når de legger frem kvartalsresultatet 24. april, men tviler egentlig på dette også. Kanskje vi hører noe i mai.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA