Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. juli 2022, klokken 23:20
Det jeg ser på som et problem for Tesla er jo mangelen på nye modeller. Folk flest ønsker seg jo noe som ser nytt ut når de skal handle nytt.
Av det jeg har forstått så har Tesla ett designkontor i Kina som har ansvar å designe en billigmodell tiltenkt det kinesiske markedet.

Kan hende det dukker opp en femte modell med en gang man begynner å få overskudd av model 3 og Y. Ikke noe vits å bruke penger på å tukle med produksjonslinjen for å få en billigere modell med mindre inntjening mens den går for fullt og alt selger.

NB: Dette kan godt hende er feil nå, er basert på hukommelse og kilder jeg ikke kommer på nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

advale

Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:27
Nettopp, FSD i dag gir ikke noe stort utslag på prisingen av selskapet.

Sitat
Sitat
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39Jeg spurte også om du kunne linke direkte til et innlegg der jeg har påstått at "FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen".

Tråden begynner å bli uoversiktlig med mange innlegg fra deg så enklere hvis du bare quoter deg selv hvor du sier FSD har (signifikant) påvirkning.

Jeg har sagt at det ikke har signifikant påvirkning i dag. Ikke at det ikke har noe i det hele tatt. Bra vi fikk oppklart det. Så da håper jeg du avstår fra å komme med feilaktige påstander om hva jeg har sagt videre.

Krangler du med deg selv eller?? Jeg sier du svever forbi månen hvis du mener FSD ikke gir stort utslag. Også ber du meg "quote deg" hvor jeg har fått det fra og du sier det er feilaktige påstander. Jeg gjentar hva du skriver:

"Nettopp, FSD i dag gir ikke noe stort utslag på prisingen av selskapet"

Fascinerende å se at du bekrefter hva jeg sier for deretter i samme innlegg være fullstendig frakoblet hva du selv skrev 5 min etter.

Som også motorwatt påpeker, begynner å bli mye tullball...

Sitat

Men nå er jo faktisk FSD-betaen i bruk hos kunder, og man kan se en klar utvikling over tid.

Klar utvikling? Synes det har vært  mye ulykker, kø osv i det siste:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18
Begynner å bli mange Teslaer som havner i ulykker og bisarre hendelser. Skal ikke mye fantasier for å skjønne at her kan Tesla ha fantombremset og så har bilen bak kjørt bakfra..

Tesla som henger i et tre, flyr over rundkjøringer, kjører rett på veiarbeid osv osv. Syns frekvensen over artikler med ulykker på E18, E6 osv med masse kø begynner å øke drastisk. Man kan jo begynne å lure på hvorfor..

Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:19
Sitat fra: JorEl på onsdag 06. juli 2022, klokken 19:56Hvordan markedet priser inn FSD i Tesla-aksjen, kan ikke være lett å finne ut, uten at man vet hvordan markedet priser inn alle de andre variablene. Mener nå jeg ??? :)

Morgan Stanley og andre institusjonelle investorer har jo gjort rede for sine kursmål, og ingen av dem har med FSD/robotaxi. Da sier det seg selv at det ikke er priset inn.

Det vil si, ikke FSD-salget i dag, men hvordan det vil se ut når Tesla gjør ferdig FSD og har robotaxier på veiene.

Her kommer tunnel-synet ditt frakoblet alt annet igjen. De som har troa på FSD og Tesla kjøper seg inn. Hvis Morgan Stanley ikke har troa på FSD betyr det vel at de fokuserer på andre ting. Nå vet jeg ikke beholdningen dems, men uten å være rakettforsker så ville jeg tippet den er langt lavere enn ARK Invest.

De som har troa kjøper seg opp og påvirker aksjeprisen. Dette er jo helt elementært grunnleggende aksjelogikk(!)

Morgan Stanley sier du, de gikk jo all in for FSD før:
https://wccftech.com/tesla-robotaxi-valued-morgan-stanley-uber/
Det var (astronomisk) mange som hadde troa på FSD før og det påvirket selvfølgelig hvor Tesla er i dag.

Du plukker ut ene tingen og svarer fullstendig frakoblet alt annet.

automat

Sitat fra: advale på søndag 10. juli 2022, klokken 11:34

Klar utvikling? Synes det har vært  mye ulykker, kø osv i det siste:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18
Begynner å bli mange Teslaer som havner i ulykker og bisarre hendelser. Skal ikke mye fantasier for å skjønne at her kan Tesla ha fantombremset og så har bilen bak kjørt bakfra..

Det var en ganske spekulativ uttallelse, med mindre du vet noe om denne ulykken som ikke har kommet frem i media.

Om Teslaen var skyld i ulykken, eller om AP var i bruk, har jeg ikke sett omtalt noe sted.

Alt tyder på førerfeil her, siden en mann har mistet førerkortet for å ha forårsaket ulykken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

advale

Spekulativ ja. Tesla går vel fri med fantombremsingen. Det er føreren bak som mister førerkortet for å ikke bremse i tide / følge 3 sekunders regelen.

Men selvfølgelig, tror de aller fleste har brutt den trafikkregelen flere ganger ukentlig for å si det sånn... Så den er jævlig kjipt. Hvem forventer en fantombremsing ut av det blå i E18 med breie veier, god flyt og høy hastighet etc. Sier seg selv hvis alle hadde fulgt det til punkt og prikke i Europaveier ville trafikken vært ekstremt ineffektivt og uendelig med køer i rushen.

Motorwatt

Sitat fra: automat på søndag 10. juli 2022, klokken 13:40
Alt tyder på førerfeil her, siden en mann har mistet førerkortet for å ha forårsaket ulykken.
En politimann/kvinne* kan inndra et førerkort på mistanke i påvente av en rettslig avgjørelse. Ikke dermed sagt at tap av førerkort blir resultatet.

*Rettet for kjønnsnøytralitet
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: JorEl på lørdag 09. juli 2022, klokken 10:34
Men om vi tar tar Musk og Tesla på ordet; Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy. Så er det kanskje viktigere å produsere flest mulig biler, (som naturligvis må bli solgt.)
Prisen blir da det viktigste, siden en bil til 0,5-1,5millioner , ikke akkurat "sprer budakapet".
Men om Tesla hadde fortsatt slik de gjør nå, og effektiviserer bedre enn noen andre. Faktisk gjøre hva som helst for å få ned prisen.
Tenk en TM3 til 222 000Nkr, og en Y til 299 000Nkr, så selger de til en giga-stor-kundegruppe...
Resonementet mitt er altså, pris, før alt annet.

Denne Tesla mission anser jeg lite troverdig - dvs. det hadde vært fint om det lå noe i dette, men Tesla har gjort så mye galt som motsier "transition to sustainable energy" at jeg tror ingenting på dette. F.eks denne Bitcoin porteføljen - nei Tesla vil selge biler som er billige å produsere til premium priser. Prisene har jo blitt skrudd opp,opp,opp til tross for stadig flere forenklinger som trolig reduserer produksjonskostnadene. Dersom en har fulgt litt med i timen på f.eks Munro sine youtube videoer ser en at Tesla løpende gjør forbedringer som gjør at marginene øker - og så på toppen av dette setter de opp prisen.

De driver butikk i likhet med alle andre - og de tjener gode penger pr. bil - og de prøver å posisjonere seg i premium segmentet med høye marginer slik jeg vurderer det. Denne mission statement var sikkert ment som agn for investorer som f.eks oljefondet som har etiske retningslinjer.
Skal Tesla beholde interessen oppe blant disse etiske fondene tror jeg Tesla må komme med en ny "folkemodell", til lavpris.

automat

Sitat fra: advale på søndag 10. juli 2022, klokken 13:58
Spekulativ ja. Tesla går vel fri med fantombremsingen. Det er føreren bak som mister førerkortet for å ikke bremse i tide / følge 3 sekunders regelen.

Hvilken fantombremsing? Hvordan vet du at fantombremsing har vært relevant i denne ulykken?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. juli 2022, klokken 14:13
Sitat fra: automat på søndag 10. juli 2022, klokken 13:40
En politimann/kvinne* kan inndra et førerkort på mistanke i påvente av en rettslig avgjørelse. Ikke dermed sagt at tap av førerkort blir resultatet.

Dette er flisespikking. Poenget her var  mistanken om skyld. Ikke om saken var strafferettslig avgjort eller ikke. Førerkortet er uansett beslaglagt for minst 3 uker.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Bra du nå har forstått at det er forskjell på "har mistet førerkortet for å ha forårsaket ulykken", og en mistanke om det samme. Få vil kalle det flisespikkeri. 3 ukers inndraging har ikke noe med sakens innhold å gjøre, men er kun administrativt.

ps. For de som kommer ut i saker hvor inndraging av førerkort blir tema, så bør man motsette seg dette. Da gjelder 3 ukers fristen. Hvis man godtar, kan det ta uker og måneder. Du kan også angre på å ha godtatt med et brev til politiet. Da gjelder 3 ukers fristen fra da brevet ble sendt. For de som nå lurer, har det aldri vært et tema for meg :-).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. juli 2022, klokken 16:16
Bra du nå har forstått at det er forskjell på "har mistet førerkortet for å ha forårsaket ulykken", og en mistanke om det samme. Få vil kalle det flisespikkeri.
Mere flisespikkeri, denne gangen også med personangrep.
«Miste førkortet» er et folkelig uttrykk. Ikke et juridisk begrep. Så jo, jeg kan si at han har mistet førerkortet, selv om det bare er for 3 uker. Så kan jeg heller beskyldes for å være upresis. Alle skjønner at de rettslige sidene av en slik ulykke ikke er avklart etter to dager.

Dette er uansett en total avsporing.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Fatter du ikke at det er den delen av tesen hvor du skriver "for å ha forårsaket ulykken" som er tema, og ikke definisjonen av "mistet". Personangrep? My foot.
Tesla S75D - 09/2018

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. juli 2022, klokken 17:11
Fatter du ikke at det er den delen av tesen hvor du skriver "for å ha forårsaket ulykken" som er tema, og ikke definisjonen av "mistet". Personangrep? My foot.
I VG-artikkelen ble politiet sitert slik:

– Årsaken til at vedkommende ble fratatt førerkortet var at det var han som forårsaket ulykken.

Hva vil du fram til?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Har så stor tillit til politiet at jeg ikke tror de opptrer som påtalemyndighet og dommere i samme sak. Mindre tillit til VG.

Men takk for diskusjonen, og tilbake til "Tesla aksjer" 😋
Tesla S75D - 09/2018

automat

At det ikke foreligger noen rettskraftig dom to dager etter ulykken er fullstendig irrelevant.

Poenget var at ingen ting som så langt er offentlig kjent ved denne ulykken indikerer at det er noen årsakssammenheng med AP eller FSD. Derimot vet vi at politiet har så stor mistanke mot en mann at de har tatt beslag i førerkortet. Det peker i retning av andre årsaker enn AP (selv om det ikke utelukker AP).

Hadde politiet hatt mistanke om at AP var medvirkende årsak, så er jeg temmelig sikker på at vi kunne lese om det i VG. Det stod ikke engang at det var en Tesla. (Det vet man kun utfra bildet)
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

advale

Hvordan skal Politiet vite like etterpå om det var AP og evt om eieren er ærlig og sier det?

Og hva så om det var AP eller ikke? Om det var AP og bilen fantombremset skal det vel ikke gå ut over eieren...? Personen som kjører bakfra som får skylden. Det er normalt å bruke file-assistent og acc når man cruiser i E18 osv.

Men saken er Teslaen fantombremser ut av ingenting skaper ekstremt farlig situasjoner. Og komisk (og hvor urettferdig dette er) så slipper Teslaen unna med det. Gang på gang.

De mest bisarre hendelsene er vel Teslaen som står for. Ja det blir spekulativt, men sannsynligovervekten begynner å bli ganske stor..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA