Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Med innføringen av Level 3 er det bilprodusentene som blir ansvarlige for ulykker/uhell som oppstår ved bruk av biler med L3 aktivert, og hvor disse får skylden. Tipper dette er noe som teller mye for hvor og når FSD blir oppdatert. U.S.A er vel ikke akkurat kjent for å være moderate i slike saker hvis mennesker skades eller dør.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: advale på søndag 10. juli 2022, klokken 19:38
Hvordan skal Politiet vite like etterpå om det var AP og evt om eieren er ærlig og sier det?

Og hva så om det var AP eller ikke? Om det var AP og bilen fantombremset skal det vel ikke gå ut over eieren...? Personen som kjører bakfra som får skylden. Det er normalt å bruke file-assistent og acc når man cruiser i E18 osv.

Men saken er Teslaen fantombremser ut av ingenting skaper ekstremt farlig situasjoner. Og komisk (og hvor urettferdig dette er) så slipper Teslaen unna med det. Gang på gang.

De mest bisarre hendelsene er vel Teslaen som står for. Ja det blir spekulativt, men sannsynligovervekten begynner å bli ganske stor..

Jeg skrev at hvis politiet mistenkte AP, så ville det sannsynlivis vært kjent i media. Jeg skrev ikke at;  fordi politiet ikke har mistanke, så kan man utelukke AP som årsak. Ser du forskjellen?

Det jeg reagerte på var at denne konkrete ulykken ble knyttet til AP (inkludert fantombremsing). Det finnes det ingen indisier til, pr nå.

Så må du gjerne mene at alle mulige Tesla-ulykker skyldes AP. Men du må regne med at det kan komme kommentarer når det ikke er påvist noen årsakssammenheng.

Fantombremsingen er irriterende, og skaper helt klart ulykkesfrykt. Det som skulle vært interresant og vite, var i hvor stor grad den reelt har skapt ulykker.

Og fantombremsingen svekker helt klart tilliten til utviklingen av FSD.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Nå som EM har trukket seg fra kjøpet av Twitter, åpner det for noen spekulasjoner. Siden han i 2010 lovet å aldri selge noen Tesla-aksjer. har det allikevel skjedd fra tid til annen. I forbindelse med Twitter-kjøpet solgte han Tesla-aksjer for 8 milliarder (USD) for å finansiere deler av kjøpesummen. Aksjene klarte han på magisk vis å selge på de de to toppene som har vært i 2022, og det midt i en global resesjon. Han utøvde også noen opsjoner for å betale skatt, men solgte da flere enn de han strengt tatt behøvde. Så hva skal han nå gjøre med de 8+ milliardene han nå får fristilt når Twitter-salget er uaktuelt?  Investere i noe annet enn Tesla?

Dette er et utdrag basert på en artikkel i Electrek.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 12:44
Så hva skal han nå gjøre med de 8+ milliardene han nå får fristilt når Twitter-salget er uaktuelt?  Investere i noe annet enn Tesla?
Kanskje kjøpe seg litt god vin?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 12:44
Nå som EM har trukket seg fra kjøpet av Twitter, åpner det for noen spekulasjoner. Siden han i 2010 lovet å aldri selge noen Tesla-aksjer. har det allikevel skjedd fra tid til annen. I forbindelse med Twitter-kjøpet solgte han Tesla-aksjer for 8 milliarder (USD) for å finansiere deler av kjøpesummen. Aksjene klarte han på magisk vis å selge på de de to toppene som har vært i 2022, og det midt i en global resesjon. Han utøvde også noen opsjoner for å betale skatt, men solgte da flere enn de han strengt tatt behøvde. Så hva skal han nå gjøre med de 8+ milliardene han nå får fristilt når Twitter-salget er uaktuelt?  Investere i noe annet enn Tesla?

Dette er et utdrag basert på en artikkel i Electrek.

Twitter sagaen er ikke over før den er over...ser Elon driver å leker seg som en liten unge på Twitter med å prøve å  gjøre narr av Twitter - men jeg vil nå tro at dette ikke er over før det er over.

Motorwatt

Han har fått ekstremt godt betalt for sine aksjer, og vil, hvis han i dag kjøper nye Tesla-aksjer, få mange flere enn de han solgte. Mener han solgte på 1145 og 952. I dag er den 721. Saken mot Twitter kan ta år, og i mellomtiden har han 8+ milliarder å hygge seg med i nedgangstider. Han har selv uttalt at han har en veldig dårlig følelse for verdensøkonomien. Godt jobba, eller....?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Ganske bra jobba, selger høyt og kjøper lavt, i motsetning til 90% av oss:p

Motorwatt

#5242
Kall det hvilken som helst teori, men å treffe så bra er mere enn både flaks og dyktighet....

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 08:33
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:15Jeg tenker at de "facelifts" som gjøres er mye viktigere. De har med hvordan bilen er bygget opp, strukturell batteripakke, osv. Mye viktigere enn overflatisk ytre utseende.

Utseendet har nok mer å si for dyrere biler, som S og X. Lite for 3 og Y.

Jeg er enig at løpende hardware forbedringer er bra for å skape en veldig robust modell, eller lage et godt utgangspunkt for en senere ny modell  - men jeg tror ikke det er et godt salgsargument - snarere tvert imot. Løpende software oppdateringer ER derimot et godt salgsargument. Poenget er at når du handler en Tesla vet du faktisk ikke i detalj hva du får av hardware ettersom hele bilen løpende går gjennom ulike justeringer. Og dette kan være veldig forvirrende, og til tider, frustrerende for kundene.

Hvorfor er det frustrerende?

SitatJeg ville f.eks aldri i livet tenkt at en bil jeg hadde for 5-10 år siden hadde vært en interessant bil å kjøpe igjen selv om den hadde fått mange nye "usynlige" forbedringer. Hva jeg synes var fint den gangen - er ikke nødvendigvis fint nå - så  jeg her helt overbevist om at dersom Tesla ikke kommer med nye modeller med annet design snart - så vil de tape markedsandeler. Det betyr ikke at de ikke kan vokse i mange år ennå på verdensmarkedet - men jeg tviler sterkt på at mange f.eks i Norge vil ha en ny model 3 i 2030 designet som dagens model 3.

Hvorfor ikke? Det har jo kommet ting som varmepumpe, rattvarme, osv. Mange vil gjerne ha disse tingene selv om bilen ellers ser lik ut på overflaten.

emurof

Sitat fra: JorEl på lørdag 09. juli 2022, klokken 10:17
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:19
Sitat fra: JorEl på onsdag 06. juli 2022, klokken 19:56Hvordan markedet priser inn FSD i Tesla-aksjen, kan ikke være lett å finne ut, uten at man vet hvordan markedet priser inn alle de andre variablene. Mener nå jeg ??? :)

Morgan Stanley og andre institusjonelle investorer har jo gjort rede for sine kursmål, og ingen av dem har med FSD/robotaxi. Da sier det seg selv at det ikke er priset inn.

Det vil si, ikke FSD-salget i dag, men hvordan det vil se ut når Tesla gjør ferdig FSD og har robotaxier på veiene.

Jeg tenkte først og fremst på de som eier aksjer. Og de som selger aksjer. Ikke de som sitter på sidelinjen og vurderer aksjer.
Du har sikkert rett i at noe "så lite håndfast" som FSD er   X   med fremtiden = Usikkert, og ikke noe man investerer tungt i.

Om man vil investere tungt kommer jo an på hva man selv mener og ønsker. Poenget er at institusjonelle investorer ser ut til å mene at de ikke har nok informasjon til å putte tall i et regnestykke og derfor ikke kan prise FSD. Andre ser derimot på potensialet og lager egne regnestykker. F.eks. Steven Mark Ryan, Dave Lee og andre "influencers".

emurof

Sitat fra: advale på søndag 10. juli 2022, klokken 11:34Krangler du med deg selv eller?? Jeg sier du svever forbi månen hvis du mener FSD ikke gir stort utslag. Også ber du meg "quote deg" hvor jeg har fått det fra og du sier det er feilaktige påstander. Jeg gjentar hva du skriver:

"Nettopp, FSD i dag gir ikke noe stort utslag på prisingen av selskapet"

Fascinerende å se at du bekrefter hva jeg sier for deretter i samme innlegg være fullstendig frakoblet hva du selv skrev 5 min etter.

Her er det jeg skrev, og som du selv siterte:

"FSD i dag gir ikke noe stort utslag på prisingen av selskapet."
"ikke har signifikant påvirkning i dag"

Her er det du påstod at jeg sa, men som du ikke har kommet med noen konkrete eksempler på:

"FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen"

Jeg ber deg legge merke til forskjellen på "ingen" og "ikke stort" eller "ikke signifikant". De to siste er ikke det samme som "ingen". Håper dette oppklarer litt for deg.

SitatKlar utvikling? Synes det har vært  mye ulykker, kø osv i det siste:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18
Begynner å bli mange Teslaer som havner i ulykker og bisarre hendelser. Skal ikke mye fantasier for å skjønne at her kan Tesla ha fantombremset og så har bilen bak kjørt bakfra..

FSD-betaen er ikke tilgjengelig i Norge, så jeg skjønner ikke helt hva dette har med diskusjonen å gjøre.

SitatTesla som henger i et tre, flyr over rundkjøringer, kjører rett på veiarbeid osv osv. Syns frekvensen over artikler med ulykker på E18, E6 osv med masse kø begynner å øke drastisk. Man kan jo begynne å lure på hvorfor..

Det er flere ulykker generelt:

https://www.tv2.no/a/14803224/

SitatHer kommer tunnel-synet ditt frakoblet alt annet igjen. De som har troa på FSD og Tesla kjøper seg inn. Hvis Morgan Stanley ikke har troa på FSD betyr det vel at de fokuserer på andre ting. Nå vet jeg ikke beholdningen dems, men uten å være rakettforsker så ville jeg tippet den er langt lavere enn ARK Invest.

Ja, det er poenget. De færreste tror Tesla vil klare å få til FSD. Det er derfor ikke priset inn i noen særlig grad.

SitatDe som har troa kjøper seg opp og påvirker aksjeprisen. Dette er jo helt elementært grunnleggende aksjelogikk(!)

Helt riktig, og siden de aller færreste tror Tesla vil klare å få til FSD, er det også de færreste som har kjøpt seg opp i Tesla på grunn av FSD.

SitatMorgan Stanley sier du, de gikk jo all in for FSD før:
https://wccftech.com/tesla-robotaxi-valued-morgan-stanley-uber/
Det var (astronomisk) mange som hadde troa på FSD før og det påvirket selvfølgelig hvor Tesla er i dag.

Du plukker ut ene tingen og svarer fullstendig frakoblet alt annet.

Dette ser ikke ut til å handle om FSD/Robotaxi. Hvis du leser det du skriver, så handler det om å bruke Tesla til Ridesharing, og de ser for seg at bare 500k Teslaer vil bli brukt til dette i 2030. Hadde de snakket om Robotaxi, så hadde ikke tallene sett slik ut heller.

Med andre ord, dette er tanker om en Uber-aktig tjeneste med menneskelige sjåfører.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. juli 2022, klokken 15:35Denne Tesla mission anser jeg lite troverdig - dvs. det hadde vært fint om det lå noe i dette, men Tesla har gjort så mye galt som motsier "transition to sustainable energy" at jeg tror ingenting på dette. F.eks denne Bitcoin porteføljen - nei Tesla vil selge biler som er billige å produsere til premium priser. Prisene har jo blitt skrudd opp,opp,opp til tross for stadig flere forenklinger som trolig reduserer produksjonskostnadene. Dersom en har fulgt litt med i timen på f.eks Munro sine youtube videoer ser en at Tesla løpende gjør forbedringer som gjør at marginene øker - og så på toppen av dette setter de opp prisen.

De driver butikk i likhet med alle andre - og de tjener gode penger pr. bil - og de prøver å posisjonere seg i premium segmentet med høye marginer slik jeg vurderer det. Denne mission statement var sikkert ment som agn for investorer som f.eks oljefondet som har etiske retningslinjer.
Skal Tesla beholde interessen oppe blant disse etiske fondene tror jeg Tesla må komme med en ny "folkemodell", til lavpris.

Du har fått med deg at Tesla planlegger å lansere en modell til $25k? De har riktignok utsatt den noe siden etterspørselen etter Model 3 og Y er så ekstrem, og det er problemer med tilgang på brikker og materialer og annet, men det er fortsatt noe de har snakket om lenge.

Så kommentaren din blir litt merkelig.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: emurof på mandag 11. juli 2022, klokken 21:02
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. juli 2022, klokken 15:35Denne Tesla mission anser jeg lite troverdig - dvs. det hadde vært fint om det lå noe i dette, men Tesla har gjort så mye galt som motsier "transition to sustainable energy" at jeg tror ingenting på dette. F.eks denne Bitcoin porteføljen - nei Tesla vil selge biler som er billige å produsere til premium priser. Prisene har jo blitt skrudd opp,opp,opp til tross for stadig flere forenklinger som trolig reduserer produksjonskostnadene. Dersom en har fulgt litt med i timen på f.eks Munro sine youtube videoer ser en at Tesla løpende gjør forbedringer som gjør at marginene øker - og så på toppen av dette setter de opp prisen.

De driver butikk i likhet med alle andre - og de tjener gode penger pr. bil - og de prøver å posisjonere seg i premium segmentet med høye marginer slik jeg vurderer det. Denne mission statement var sikkert ment som agn for investorer som f.eks oljefondet som har etiske retningslinjer.
Skal Tesla beholde interessen oppe blant disse etiske fondene tror jeg Tesla må komme med en ny "folkemodell", til lavpris.

Du har fått med deg at Tesla planlegger å lansere en modell til $25k? De har riktignok utsatt den noe siden etterspørselen etter Model 3 og Y er så ekstrem, og det er problemer med tilgang på brikker og materialer og annet, men det er fortsatt noe de har snakket om lenge.

Så kommentaren din blir litt merkelig.

Jo - jeg har fått meg med dette ryktet - men det er jo ikke noe som kommer rett rundt hjørnet ser det ut som.

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. juli 2022, klokken 18:17
Kall det hvilken som helst teori, men å treffe så bra er mere enn både flaks og dyktighet....

Mulig det kalles manipulasjon......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA