Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:09Her I Europa, og hvertfall i Norge, er de nok for vanlige til det. For mange har allerede eid Tesla og er litt ferdige med det - andre kvaliteter og andre merker er mer status.

Hvorfor knuser Tesla alle andre her i Norge da? Hvis vi allerede er lei av Tesla?

Ikke alle er lei modellutvalget til Tesla..Men,noen er lei,det er det overhodet ingen tvil om.
Og jo lengre de venter med ny modell,jo flere vil gå lei og prøve noe annet.

Synes det er rart om ikke Tesla i det minste kommer med noen facelifts av modellene sine snart...

JorEl

#5206
Hvordan markedet priser inn FSD i Tesla-aksjen, kan ikke være lett å finne ut, uten at man vet hvordan markedet priser inn alle de andre variablene. Mener nå jeg ??? :)

Fool me once, eh eh https://youtu.be/8Ux3DKxxFoM?t=47

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:09Her I Europa, og hvertfall i Norge, er de nok for vanlige til det. For mange har allerede eid Tesla og er litt ferdige med det - andre kvaliteter og andre merker er mer status.

Hvorfor knuser Tesla alle andre her i Norge da? Hvis vi allerede er lei av Tesla?
De knuser ikke alle andre. Ser du ikke på tallene før du uttaler deg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. juli 2022, klokken 18:11
Synes det er rart om ikke Tesla i det minste kommer med noen facelifts av modellene sine snart...
TM3 fikk jo facelift i fjor. S & X fikk jo en større makeover. Typisk for tyskerne har det vært en facelift etter fire år på markedet, og en større oppgradering etter syv år.

Sånn sett er vel Tesla på linje, samtidig som de gjør mindre endringer hele tiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. juli 2022, klokken 06:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. juli 2022, klokken 18:11
Synes det er rart om ikke Tesla i det minste kommer med noen facelifts av modellene sine snart...
TM3 fikk jo facelift i fjor. S & X fikk jo en større makeover. Typisk for tyskerne har det vært en facelift etter fire år på markedet, og en større oppgradering etter syv år.

Sånn sett er vel Tesla på linje, samtidig som de gjør mindre endringer hele tiden.

Faceliftene du snakker om her var så marginale at ingen ser dem  - jeg snakker om endet utseende. De endringene som har vært på S med ny front er jo også ekstremt marginale. Nei - tenker mer på større endringer der design endres slik at man kan se det fra mer enn 5 meter avstand. Endringer som kan få folk til å se at det er en ny modell.

Klykken

Jeg for min del synes det er bra de beholdt hovedtrekkene på S. Den er lekker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. juli 2022, klokken 08:23
Faceliftene du snakker om her var så marginale at ingen ser dem  - jeg snakker om endet utseende. De endringene som har vært på S med ny front er jo også ekstremt marginale. Nei - tenker mer på større endringer der design endres slik at man kan se det fra mer enn 5 meter avstand. Endringer som kan få folk til å se at det er en ny modell.
Tja, synes ikke Tyskerne gjør så veldig mye større endringer på sine modeller. Audi f.eks har jo sett like ut siden tidlig 2000 tall. i3 faceliften var jo minimal. Golf har jo sett lik ut siden -98.

Facelift er jo heller ikke bare utvendig. Innvendig så er jo S og X endret ganske mye. Sett 2013, 2017 og 2022 S ved siden av hverandre, så ser du at de har endret seg ganske mye, selv om den overordnede profilen er beholdt.

Jeg mener og dette er riktig fremgangsmåte, en populær og bra modell trenger bare kontinuerlig modernisering og raffinering av design.

Skal man gjøre veldig store endringer bør det skje som en ny modell. Det er og mye mindre risiko i å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. juli 2022, klokken 08:45
Jeg for min del synes det er bra de beholdt hovedtrekkene på S. Den er lekker.
Enig, og det håper jeg de fortsetter med. Forbedringene bør komme "under skallet".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. juli 2022, klokken 09:57
Tja, synes ikke Tyskerne gjør så veldig mye større endringer på sine modeller. Audi f.eks har jo sett like ut siden tidlig 2000 tall. i3 faceliften var jo minimal. Golf har jo sett lik ut siden -98.
Tja, kanskje på tide med en tur til Specsavers eller tilsvarende?  8)

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:50Ingen ser om du har Apple, Samsung e.l. når de er tildekket. Tesla bør lage forskjellige modeller. Du er nok i en helt annen klasse enn de fleste andre bilkjøpere når du ikke bryr deg om hvordan bilen ser ut. Apple og Samsung lager drøssevis av modeller, men alle har stort sett samme funksjon og utseende.

Apple har da færre modeller enn de fleste andre? Akkurat som Tesla.

Bryr de som kjøper seg Toyota Corolla om utseendet? Jeg tror du overvurderer hvor "overfladiske" folk er. Folk flest vil bare ha noe som fungerer for dem. Utseendet er antakelig langt ned på listen, særlig når du kan forandre på det selv hvis du ønsker det.

emurof

#5215
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. juli 2022, klokken 18:11
Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:09Her I Europa, og hvertfall i Norge, er de nok for vanlige til det. For mange har allerede eid Tesla og er litt ferdige med det - andre kvaliteter og andre merker er mer status.

Hvorfor knuser Tesla alle andre her i Norge da? Hvis vi allerede er lei av Tesla?

Ikke alle er lei modellutvalget til Tesla..Men,noen er lei,det er det overhodet ingen tvil om.
Og jo lengre de venter med ny modell,jo flere vil gå lei og prøve noe annet.

Synes det er rart om ikke Tesla i det minste kommer med noen facelifts av modellene sine snart...

Det er tydeligvis ikke mange nok som er gått lei til at det har noen betydning enda, siden etterspørselen er så stor at Tesla ikke er i nærheten av å kunne produsere nok biler. Jeg tror du også overvurderer hvor opptatt folk er av utseendet på bilen. Hadde folk vært så opptatt av det så hadde ikke Toyota Corolla vært en av de mestselgende bilene i verden... Generelt er jo Toyotaer stygge, men folk kjøper dem likevel. Er ikke det rart, hvis folk er så opptatt av hvordan de ser ut?

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. juli 2022, klokken 08:23Faceliftene du snakker om her var så marginale at ingen ser dem  - jeg snakker om endet utseende. De endringene som har vært på S med ny front er jo også ekstremt marginale. Nei - tenker mer på større endringer der design endres slik at man kan se det fra mer enn 5 meter avstand. Endringer som kan få folk til å se at det er en ny modell.

Jeg tenker at de "facelifts" som gjøres er mye viktigere. De har med hvordan bilen er bygget opp, strukturell batteripakke, osv. Mye viktigere enn overflatisk ytre utseende.

Utseendet har nok mer å si for dyrere biler, som S og X. Lite for 3 og Y.

emurof

Sitat fra: JorEl på onsdag 06. juli 2022, klokken 19:56Hvordan markedet priser inn FSD i Tesla-aksjen, kan ikke være lett å finne ut, uten at man vet hvordan markedet priser inn alle de andre variablene. Mener nå jeg ??? :)

Morgan Stanley og andre institusjonelle investorer har jo gjort rede for sine kursmål, og ingen av dem har med FSD/robotaxi. Da sier det seg selv at det ikke er priset inn.

Det vil si, ikke FSD-salget i dag, men hvordan det vil se ut når Tesla gjør ferdig FSD og har robotaxier på veiene.

hELgenen

Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:15

Jeg tenker at de "facelifts" som gjøres er mye viktigere. De har med hvordan bilen er bygget opp, strukturell batteripakke, osv. Mye viktigere enn overflatisk ytre utseende.

Utseendet har nok mer å si for dyrere biler, som S og X. Lite for 3 og Y.

Jeg er enig at løpende hardware forbedringer er bra for å skape en veldig robust modell, eller lage et godt utgangspunkt for en senere ny modell  - men jeg tror ikke det er et godt salgsargument - snarere tvert imot. Løpende software oppdateringer ER derimot et godt salgsargument. Poenget er at når du handler en Tesla vet du faktisk ikke i detalj hva du får av hardware ettersom hele bilen løpende går gjennom ulike justeringer. Og dette kan være veldig forvirrende, og til tider, frustrerende for kundene.
Endrer man utseende derimot - da SER alle at her er det snakk om en ny modell og det alene kan være et godt
salgsargument. 

Jeg ville f.eks aldri i livet tenkt at en bil jeg hadde for 5-10 år siden hadde vært en interessant bil å kjøpe igjen selv om den hadde fått mange nye "usynlige" forbedringer. Hva jeg synes var fint den gangen - er ikke nødvendigvis fint nå - så  jeg her helt overbevist om at dersom Tesla ikke kommer med nye modeller med annet design snart - så vil de tape markedsandeler. Det betyr ikke at de ikke kan vokse i mange år ennå på verdensmarkedet - men jeg tviler sterkt på at mange f.eks i Norge vil ha en ny model 3 i 2030 designet som dagens model 3.

Ellers ser jeg at Elon vil rømme Twitter og at markedet synes det er en bra ting for Tesla.
Det kan bli litt av en rettsak dette - litt som teknologi bransjens svar på Amber Heard vs Johnny Depp

JorEl

Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:19
Sitat fra: JorEl på onsdag 06. juli 2022, klokken 19:56Hvordan markedet priser inn FSD i Tesla-aksjen, kan ikke være lett å finne ut, uten at man vet hvordan markedet priser inn alle de andre variablene. Mener nå jeg ??? :)

Morgan Stanley og andre institusjonelle investorer har jo gjort rede for sine kursmål, og ingen av dem har med FSD/robotaxi. Da sier det seg selv at det ikke er priset inn.

Det vil si, ikke FSD-salget i dag, men hvordan det vil se ut når Tesla gjør ferdig FSD og har robotaxier på veiene.
Jeg tenkte først og fremst på de som eier aksjer. Og de som selger aksjer. Ikke de som sitter på sidelinjen og vurderer aksjer.
Du har sikkert rett i at noe "så lite håndfast" som FSD er   X   med fremtiden = Usikkert, og ikke noe man investerer tungt i.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

hELgenen; ...dersom Tesla ikke kommer med nye modeller med annet design snart - så vil de tape markedsandeler.

Ikke veldig uenig.
Men om vi tar tar Musk og Tesla på ordet; Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy. Så er det kanskje viktigere å produsere flest mulig biler, (som naturligvis må bli solgt.)
Prisen blir da det viktigste, siden en bil til 0,5-1,5millioner , ikke akkurat "sprer budakapet".
Men om Tesla hadde fortsatt slik de gjør nå, og effektiviserer bedre enn noen andre. Faktisk gjøre hva som helst for å få ned prisen.
Tenk en TM3 til 222 000Nkr, og en Y til 299 000Nkr, så selger de til en giga-stor-kundegruppe...
Resonementet mitt er altså, pris, før alt annet.



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA