Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

JorEl

hELgenen: Innen 3 år har vel flere konkurrenter kommet med haugevis av nye modeller...hvor står Tesla da?

Om man ser 3år tilbake, så var det vel kun Fremont som produserte biler? Så man kan snu litt på det og spørre; hvem er det som tror at Tesla ikke finner på noe nytt?

Men la oss si at Tesla ikke lager flere modeller enn TM3 og Y, og legger ned produksjonen av "nisje-produktene" SogX. Da vil de nok effektivisere produksjonen enda mer enn konkurrentene, og kunne sette ned prisen 20-40-50%. Kun kineserene vil kunne holde følge.  Om da ikke Tesla allerede har flere "giga-butikker" der.
Ta en Y-LR til 555k. Tenk giga-suksess, og 4680-suksess. Vips så kan man få denne bilen til 300k, og Tesla vil alikevel tjene penger. Dessuten så vil Tesla, ha utviklet produksjonslinjene sine, slik at Y-LR, er en annen bil enn den er i dag.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Ingen annen bilfabrikant har overlevd med bare én modell de siste 50 årene. Da ser jeg bort fra Trabant-fabrikken i D.D.R., men den var jo statseid. 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. juli 2022, klokken 19:34
Ingen annen bilfabrikant har overlevd med bare én modell de siste 50 årene. Da ser jeg bort fra Trabant-fabrikken i D.D.R., men den var jo statseid.
Tesla er veldig opptatt av å produsere flest mulig biler for å dekke etterspørsel og vokse raskest mulig. Det gjør de på bekostning av nye modeller.

Times dette galt og salget avtar fort på Y og 3 så står de brått med mye kapasitet de ikke får benyttet. Da håper jeg de raskt kan bygge om gigapressene og har tegningene klare til andre modeller.

Risikabel strategi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. juli 2022, klokken 19:39
Risikabel strategi.

Tesla legger tilsynelatende ekstremt mange egg i kurven for FSD - de andre bruker mye penger på på utvikle nye modeller.  Ja - dette må da være en risikabel strategi. Selvfølgelig må de selge mens etterspørselen er der på dagens modeller, men interessen for Y og 3 kan snu fort. Da bør de jo ha en annen modell klar for å ta over....

daktari

Jeg tenker de først og fremst behøver en mindre crossover som er rimeligere enn 3 SR. Konkurrere i Qashqai-klassen.

Men hvis de klarer å brande seg som en slags iphone for elbiler kan de jo klare seg godt med få modeller. Amerikanere virker veldig opptatt av slikt.

Her I Europa, og hvertfall i Norge, er de nok for vanlige til det. For mange har allerede eid Tesla og er litt ferdige med det - andre kvaliteter og andre merker er mer status.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Er vel ingen som ønsker å konkurrere i lavprisklassen, dårlige marginer. Og tesla er vel kun vanlig i Norge? Resten av Europa er det ikke på langt nær så mange. Dessuten er det jo ekstremt mange taycan og etron i Norge, men de er jo fortsatt fine biler selv om det går ganske mange på dusinet og man ikke akkurat snur seg etter dem.

Det er en enorm risiko å kjøre på med FSD alene, men selvfølgelig, sammenlignet med ekte selvkjøring er jo alle andre innovasjoner for ingenting å regne. Så lenge tesla klarer å holde bilene sine konkurransedyktige i pris og specs, så vil de jo selge, men er enig i at manglende oppdatering av modeller kan være et problem etterhvert som elbilmarkedet blir mer modent og ligner på vanlig bilmarkedet for 10 år siden med mer homogene produkter.

JorEl

Vaduz; Og tesla er vel kun vanlig i Norge? Resten av Europa er det ikke på langt nær så mange.

Vi var sikkert litt viktige for Tesla når de kun produserte SogX. På teslastats.no så ser man at det er ca35k her i Norge. Symbolsk var vi kjempeviktige, og er litt viktige enda.
Nå er det andre markeder som skal kjøpe Tesla. Vi er ca 6millioner, resten av verden er..google
-Ved inngangen til 2022 er det 7,9 milliarder mennesker i verden, ifølge FNs beregninger. Folketallet i verden passerte 7 milliarder – 7000 millioner – i 2011. Årlig vokser verdens befolkning med omkring 80 millioner.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

#5197
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. juli 2022, klokken 23:20Det jeg ser på som et problem for Tesla er jo mangelen på nye modeller. Folk flest ønsker seg jo noe som ser nytt ut når de skal handle nytt.

Her vil jo de andre oversvømme markedet med nye  modeller mens Tesla har lite nytt å melde mhp modellutvalg.

Jeg vet ikke hvorfor du antar at folk ønsker noe som ser nytt ut. Folk kjøper jo gamle bruktbiler som bare det. Og jeg personlig bryr meg egentlig lite om hvordan bilen ser ut, og dette til tross for at jeg nok er mer interessert i Tesla enn de fleste.

Folk flest vil nok bare ha en bra bil som fungerer. De bryr seg nok fint lite om utseendet.

Og når det gjelder modellutvalg så husker jeg alle som snakket om hvordan Apple kom til å tape fordi de ikke tilbød uendelig mange ulike telefonmodeller. Men så viser det seg at det faktisk ikke er nødvendig med et hav av, i stor grad, overlappende modeller likevel.

Tesla vil lansere biler innenfor nye segmenter etter hvert. Men i dag er etterspørselen etter Model 3/Y så ekstrem at det gir lite mening. Ved å fokusere på dagens modeller vil de kunne produsere flere biler enn hvis de måtte introdusert en helt ny modell nå.

Når de nye fabrikkene er oppe og går, derimot, så kan det være på tide å begynne å tenke på det.

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:17Tesla burde bruke mer penger på å fornye bilparken sin - komme med flere modeller med ulikt design.
Det sier seg selv at før eller siden blir folk lei dagens utseende og vil ha noe som ser annerledes ut.

Du sier jo selv at dette ikke er nødvendig i dag. Så da kan jo bare Tesla fortsette som de gjør nå, frem til det faktisk blir nødvendig.

Men som sagt, folk flest bryr seg nok lite om utseendet. De vil bare ha en bra bil de kan bruke i hverdagen. Jeg mener, de mestselgende bilene er ikke akkurat noen skjønnheter. Toyota Corolla og hvilke det nå er som topper salgslistene ser jo ekstremt kjedelige ut.

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 22:54Det går litt trått om dagen også :

https://e24.no/boers-og-finans/i/x8LBgR/tesla-leverte-faerre-elbiler

Hvordan er dette sammenlignet med resten av bransjen? Er jo mange som har slitt voldsomt i den perioden..og en bør vel se Tesla vs de andre...men de leverte  altså under forventninger

Dette er jo kun et resultat av Covid-nedstengningene i Shanghai i flere uker. Det har ikke noe med Tesla selv å gjøre.

Forresten, Tesla har økt salget kraftig YoY, samtidig som andres salg har stupt. Er ikke det rart? Tross Covid-nedstengning av Shanghai.

Jeg håper du var klar over dette?

emurof

Sitat fra: advale på lørdag 02. juli 2022, klokken 00:56
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39Så svarte du ikke på om du er enig i at dersom Tesla løser autonomi så vil det være en revolusjon som vil øke inntektene og overskuddet drastisk.

Ja, dagens salg av FSD har en liten innvirkning på marginene, men det er ingenting i forhold til hva som vil skje når autonomi er løst. Og her snakker vi om full autonomi og ikke det de har i dag.

Selvfølgelig hvis FSD slår ut i full potensial så blir inntjeningen helt extremt. Det sier seg selv.

Bra, da er vi enige der.

SitatLite innvirkning i dag? Haha... Ja dagens salg er lav, men det var ikke etter AI day. Det virker som du har ekstrem tunnelsyn. Du plukker ut den ene tingen og svarer kurant på det men feilkobler fullstendig når det skal sammenkobles i et større sammenheng. Ja dagens salg er lav, riktig som du sier, men effekten av FSD gjennom hele dens "livssyklus" og hypen er ekstremt på aksjekursen --> større sammenheng.

Nettopp, FSD i dag gir ikke noe stort utslag på prisingen av selskapet.

SitatOg ikke vet jeg hvorfor du fortsatt blånekter at "ingen" tar hensyn til FSD i prissettingen:
https://finance.yahoo.com/news/recession-long-time-bull-cathie-163000024.html?guccounter=1

Ja, ARK Invest er en av de få som tar med Robotaxi i analysene sine. Og som du kan se, så er kursmålene med Robotaxi inkludert ganske langt over det meste annet der ute. Så her bekrefter du jo bare det jeg skriver.

Sitat
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39Jeg spurte også om du kunne linke direkte til et innlegg der jeg har påstått at "FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen".

Tråden begynner å bli uoversiktlig med mange innlegg fra deg så enklere hvis du bare quoter deg selv hvor du sier FSD har (signifikant) påvirkning.

Jeg har sagt at det ikke har signifikant påvirkning i dag. Ikke at det ikke har noe i det hele tatt. Bra vi fikk oppklart det. Så da håper jeg du avstår fra å komme med feilaktige påstander om hva jeg har sagt videre.

Sitat
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:39Jeg er uenig i at noen har kommet lengre. De andre har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer. Og ikke er det tilgjengelig i vanlige personbiler heller, er det vel? Det er rett og slett for dyrt.

Tror nok heller de andre er ærlig, realistiske og nøkterne. De har vel aldri lovet full selvkjøring og aldri sagt at bilene i dag er klargjort for det i fremtiden?! Så forklar meg hvordan de har greid å male seg i et hjørne? Her lager du litt røre med tunnelsyn igjen..

Joda, de har lovet mye og lenge, men innrømmet så at det ikke gikk likevel. Så det er flere som har kommet med store løfter og visjoner. Dessverre har det vist seg at de har gått ned en blindvei og med løsninger som ikke skalerer og som de ikke klarer å tjene penger på.

SitatJeg hadde også troa på FSD, men er nok Tesla som har malt seg i et hjørne her. Musk har lovet FSD og Robotaxi skulle være klart flere år tilbake i tid. Men er fortsatt på nivå 2. Du er vel kjent med denne? - Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me.

Men nå er jo faktisk FSD-betaen i bruk hos kunder, og man kan se en klar utvikling over tid.

Motorwatt

Veldig mange skjuler mobiltelefonen i deksler og etuier. Dårlig sammenlikning. (Hvorfor kommer stadig vekk Apple opp når man diskuterer Tesla. To vidt forskjellige produkter og bruksområder. Og ikke minst priser)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:24Når det er sagt så hadde jeg personlig gjerne sett at Tesla laget både en småbil og en minibuss/varebil. Men de trenger det tydeligvis ikke.

De trenger ikke å gjøre det nå (fordi de sliter med å dekke etterspørselen etter bilene de selger i dag), men har sagt at de planlegger å gjøre det i fremtiden. Både billigere biler, og minibuss/varebil.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:28Veldig mange skjuler mobiltelefonen i deksler og etuier. Dårlig sammenlikning. (Hvorfor kommer stadig vekk Apple opp når man diskuterer Tesla. To vidt forskjellige produkter og bruksområder. Og ikke minst priser)

Så du mener Apple bør tilby en haug med overlappende modeller siden folk velger å ha ulike typer deksler?

Det du snakker om her er jo mer som at folk kan velge å legge på wrapping eller bruke andre ettermarkeds-tilpasninger hvis de ønsker det.

Apple kommer opp når man diskuterer Tesla fordi Apple også snudde en inngrodd, gammeldags, stagnert industri på hodet. Og alle "ekspertene" brukte mange av de samme argumentene, som at "Apple må tilby haugevis av overlappende modeller, ellers vil de blit knust", osv.

emurof

Sitat fra: advale på søndag 03. juli 2022, klokken 10:13Tror det er for sent for Tesla å sysle med bil til 25-29000$. BYD kommer til å støvsuge markedet i Kina med sine "folkelige" biler. Tesla har skjønt at de ikke har mulighet å konkurrere i det prissegmentet. Og ville kannibalisere store mengder Y/3. De er nok bare nødt til å være en annen "BMW".

BYD tjener ikke penger på elbilene sine. De har syltynne marginer, og kun fordi halvpartene av bilene de selger er fossilbiler (dvs. hybrider). De taper altså på salg av elbiler, og holder skuta såvidt flytende fordi de selger hybrider/fossilbiler.

Tesla vil helt fint klare å konkurrere i $25k-segmentet, men de har så vill etterspørsel etter dagens modeller at det ikke gir mening å lage en slik bil enda.

SitatDe prisjusteringene Tesla har drevet med i det siste er ikke bare for å ta høyde for økte kostnader men også for å få skviset mest mulig ut av sitronen.

Ok, og det skal være negativt for Tesla?

SitatPrisforskjellen på ID4 og Y i US er på nærmere 150-200 000..? ID og andre elbiler blir bare bedre og har høyere uforløst forbedringspotensial OTA siden de er ferskere i gamet.

Og likevel må Tesla som du selv påpeker, øke prisene på grunn av ekstrem etterspørsel, og Model Y knuser ID.4 fullstendig?

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:09Her I Europa, og hvertfall i Norge, er de nok for vanlige til det. For mange har allerede eid Tesla og er litt ferdige med det - andre kvaliteter og andre merker er mer status.

Hvorfor knuser Tesla alle andre her i Norge da? Hvis vi allerede er lei av Tesla?

Motorwatt

Ingen ser om du har Apple, Samsung e.l. når de er tildekket. Tesla bør lage forskjellige modeller. Du er nok i en helt annen klasse enn de fleste andre bilkjøpere når du ikke bryr deg om hvordan bilen ser ut. Apple og Samsung lager drøssevis av modeller, men alle har stort sett samme funksjon og utseende.

Synes du etterhvert kommer med så mange merkelige innlegg at effekten etterhvert kan få en helt annen virkning enn det du håper og tror.

Og denne tar kaka. Makan til tull:

SitatApple kommer opp når man diskuterer Tesla fordi Apple også snudde en inngrodd, gammeldags, stagnert industri på hodet. Og alle "ekspertene" brukte mange av de samme argumentene, som at "Apple må tilby haugevis av overlappende modeller, ellers vil de blit knust", osv.


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA