Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kW kan bestilles nå!

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 21. november 2018, klokken 11:04

« forrige - neste »

sylwester

Jøss.. Er det plutselig blitt en teslatråd? Ikke bra. Dere vet at det finnes et eget delforum der vi kan diskutere Tesla?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på tirsdag 11. desember 2018, klokken 01:36
Jøss.. Er det plutselig blitt en teslatråd? Ikke bra. Dere vet at det finnes et eget delforum der vi kan diskutere Tesla?

Det diskuteres vel ikke Tesla her men Tesla vs. Leaf. Slike diskusjoner må være innafor. Lengre opp i tråden diskuteres Citröens dempersystem ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sigvesu

Bare et par synspunkter på kvalitet/plastikk?? 2018 Leaf er en drøm å kjøre,TU og andre norske organer som har testet den berømmer komfort..."Premium følelse"..Ja,en del plastikk,men f.eks Kona har mer plastikk,mere støy,dårligere bakseteplass som påpekes i TV2 forbruker av mest populære El-biler.Til prisen så er 2018 Leaf et kupp.Klart du får mer for pengene ved å legge dobbelt opp på bordet,men slik er det alltid.Apropos plastikk,ikke mange som klager på flyturen til Dubai med nyeste Airbus eller Boeing,der er du omgitt av plast hele veien!! Vær kry av din Leaf,bedre økonomisk bilhold finner du ikke.

Trond.m

Det er mye bra med Leaf, men den svikter dessverre på 3 vesentlig områder:
1) Seter uten skikkelige justeringsmuligheter, manglende korsryggstøtte gjør at mange sitter ukomfortabelt på lengre turer.
2) AC anlegget er uforutsigbart og Auto funksjonen virker ikke som på andre biler
3) Manglende teleskopisk rattstamme gir dårlig kjørestilling for mange.

Fikser de disse gjengangerne i 2019 60kWh modellen så blir det en topp bil. Støymessig er den definitivt i en annen klasse en eNiro, Kona og på høyde med i3 og e-golf  :+1:

Joltus

Flaks at punkt 1 og 3 ikke er et problem! For meg eller kona.

roger1111

Sitat fra: TM på lørdag 15. desember 2018, klokken 06:47
Det er mye bra med Leaf, men den svikter dessverre på 3 vesentlig områder:

Vedr punkt 1, så må jeg legge en liten pute bak korsryggen for ikke å bli helt "gåen" i ryggen selv etter en halvtimers tur. Setet er absolutt den største svakheten for meg. De andre "manglene" er litt irriterende men til å leve med prisen på bilen tatt i betrakning.

EV-FTW

Jeg har kommet med min liste før, men får stort sett bare krasse kommentarer tilbake. Meninger i slike fora, vil alltid være subjektive. Og det som er negativt for noen, trenger ikke være det for andre. Det må likevel være lov å komme med sine meninger om svakheter på Leaf, uten at noen går rett i forsvarsposisjon. Er jo nettopp på grunn av tilbakemeldinger, positive og negative, at Nissan og andre produsenter kan videreutvikle bilene, møte kundenes ønsker og behov.

Så ja, jeg mener Nissan burde hatt mer påkostet interiør, bedre seter, skikkelig armlene som kan justeres i lengde, ratt som kan justeres i lengde, ruter som kan åpnes og lukkes fra nøkkel, varsel for lavt nivå på spylerveske, aktiv temperaturstyring av batteri.

Hva er bra med bilen? Jo det er lite feil. Er behagelig og forholdsvis stille. Er økonomisk og grei plass.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Forhandlerne forventer hverfall svært lite endringer utover software og batteriteknologi....

Tiger123

#53
Sitat fra: Joltus på lørdag 15. desember 2018, klokken 21:31
Forhandlerne forventer hverfall svært lite endringer utover software og batteriteknologi....

Greit nok, av ting nevnt i tråden her er justerbar lengde på rattet og lengre høyre albuestøtte ting jeg gjerne skulle hatt. Ellers veldig godt fornøyd med bilen, glimrende kjøreegenskaper og ACC til min bruk, pendling inn og ut av Oslo 3-4 dager pr uke.
Men rekkevidden er for lav på 40kWh. Siden i våres har jeg stått på lista til e-tron (for stor og dyr), e-niro (står ennå, 3000+), og Tesla model3. Var sekunder unna å bestille model3, men trakk meg. Fornuften tok meg og sa at i og med at jeg har elbil er det ingen hast, og jeg tenker at jeg skal være vitne til de mange tusen modellene som skal ut på kort tid, og heller kjøpe en med luftfjæringer senere på året. men nå kan også Leaf60 være aktuell, men der også skal jeg vite EPA, lese uavhengige tester inkl fullstendige rekkeviddetester, og også prøvekjøre før jeg bestemmer meg.

Ser også nå at verdifallet på finn på Leaf40 tiltar. Så om jeg må ha min Tekna fra juli i år i et år eller halvannet til så er det kanskje det mest økonomiske, og ingen krise. Et økonomisk bilhold er kanskje høyest på lista mi. Nestenbestillingen av Teslaen skriver jeg på 40-års krisekontoen:)
Men med så mange Tesla som lempes ut ser jeg for meg at de også kan fåes 6-12mnd gamle med en hyggelig rabatt.
E-niro får jeg bare stå på liste på, vente på evt hengerfeste, kanskje man er heldig og blir av de første å få det og kan videreselge.

Er det noen som har tippet rekkevidde på Leaf60? 20 mil motorvei vinterstid og 35-40 på sommerføre, 25-30 mil når det er mest motorveikjøring 100-120kmh?

Trond.m

Det ligger en viss usikkerhet ved om større og tyngre batteri kan påvirke kjøreegenskapene negativt ved at de må ha stivere fjæring. Komforten og støy ved landeveiskjøring er en av de få egenskapene hvor Leaf skiller seg positivt ut i forhold til Kona og eNiro. Har det vært noen tester av førproduksjonsmodellen av Leaf 60 kWh ennå ?

Ole Irgens

Sitat fra: Øystein K på lørdag 15. desember 2018, klokken 21:23
Jeg har kommet med min liste før, men får stort sett bare krasse kommentarer tilbake. Meninger i slike fora, vil alltid være subjektive. Og det som er negativt for noen, trenger ikke være det for andre. Det må likevel være lov å komme med sine meninger om svakheter på Leaf, uten at noen går rett i forsvarsposisjon. Er jo nettopp på grunn av tilbakemeldinger, positive og negative, at Nissan og andre produsenter kan videreutvikle bilene, møte kundenes ønsker og behov.

Så ja, jeg mener Nissan burde hatt mer påkostet interiør, bedre seter, skikkelig armlene som kan justeres i lengde, ratt som kan justeres i lengde, ruter som kan åpnes og lukkes fra nøkkel, varsel for lavt nivå på spylerveske, aktiv temperaturstyring av batteri.

Hva er bra med bilen? Jo det er lite feil. Er behagelig og forholdsvis stille. Er økonomisk og grei plass.

Jeg er enig med deg i det du sier her, i alle fall når det gjelder seter, armlene og lengdejusterbart ratt. Når det er sagt har jeg hatt min første langtur med Leafen uten problemer, og jeg er 1,91 høy. Men setet burde vært tiltbart, det burde kunne skyves enda lengre tilbake og armlenet kunne godt vært lengre/vært justerbart.

Påkostet interiør? Jeg har n-connecta modellen og synes interiøret er fint, med blå sømmer og "skinn-look". Mulig acenta-modellen har en annen utførelse inni. Har ikke slått meg at interiøret er kipt, men det blir jo en subjektiv vurdering.

Det går selvsagt helt fint å diskutere Leafens svakheter på et forum som dette. Problemet er når noen få åpenbart har en agenda mot både Nissan og Leaf og bruker enhver anledning til usaklig skittkasting. Det synes jeg ikke hører hjemme her. Din kommentar om Leaf som "kip japansk blikkboks" er f eks en måte å diskutere på som er helt uproduktiv og usaklig.

mvh

Ole Irgens

Nissan Leaf 2018 N-Connecta

EV-FTW

Hei Ole Irgens.

Jeg står enda inne for at Leaf en en kjip japansk blikkboks. At du synes det er skittkasting og useriøst får være på din kappe.
Noen kontrastsømmer og en liten myk flekk på dashbord er med på å løfte inntrykket litt, men det er langt igjen til flere av konkurrentene.

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Det er bare å lese tidligere innlegg.

Jeg understreker på ny, Leaf, som jeg nå har kjørt i noen år, er en god og driftssikker. Minimalt med utgifter, og har tatt meg på flere flotte turer. Men noen spennede bil er det ikke, hverken i kjøreglede, utseende eller opplevd kvalitet. Men den er forholdsvis rimelig.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Ole Irgens

Sitat fra: Øystein K på mandag 17. desember 2018, klokken 09:32
Hei Ole Irgens.

Jeg står enda inne for at Leaf en en kjip japansk blikkboks. At du synes det er skittkasting og useriøst får være på din kappe.
Noen kontrastsømmer og en liten myk flekk på dashbord er med på å løfte inntrykket litt, men det er langt igjen til flere av konkurrentene.

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Det er bare å lese tidligere innlegg.

Jeg understreker på ny, Leaf, som jeg nå har kjørt i noen år, er en god og driftssikker. Minimalt med utgifter, og har tatt meg på flere flotte turer. Men noen spennede bil er det ikke, hverken i kjøreglede, utseende eller opplevd kvalitet. Men den er forholdsvis rimelig.

Det som forbauser meg litt er at du, som kjører en 2016-Leaf, har så sterke meninger om 2018-Leafen. Men det er jo ikke så uvanlig at man mener mye om det man vet lite om. Jeg har kjørt min n-connecta i 7000 km nå, og kan derfor basere det jeg mener på praktisk erfaring. Merk at jeg deler mye av dine synspunkter, men synes fortsatt at ditt utsagn om Leaf som en "kip japansk blikkboks" ikke har rot i noen virkelighet. Jeg antar du skifter merke når 2016-Leafen din er moden for bytte.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

EV-FTW

Sitat fra: Ole Irgens på mandag 17. desember 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Øystein K på mandag 17. desember 2018, klokken 09:32
Hei Ole Irgens.

Jeg står enda inne for at Leaf en en kjip japansk blikkboks. At du synes det er skittkasting og useriøst får være på din kappe.
Noen kontrastsømmer og en liten myk flekk på dashbord er med på å løfte inntrykket litt, men det er langt igjen til flere av konkurrentene.

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Det er bare å lese tidligere innlegg.

Jeg understreker på ny, Leaf, som jeg nå har kjørt i noen år, er en god og driftssikker. Minimalt med utgifter, og har tatt meg på flere flotte turer. Men noen spennede bil er det ikke, hverken i kjøreglede, utseende eller opplevd kvalitet. Men den er forholdsvis rimelig.

Det som forbauser meg litt er at du, som kjører en 2016-Leaf, har så sterke meninger om 2018-Leafen. Men det er jo ikke så uvanlig at man mener mye om det man vet lite om. Jeg har kjørt min n-connecta i 7000 km nå, og kan derfor basere det jeg mener på praktisk erfaring. Merk at jeg deler mye av dine synspunkter, men synes fortsatt at ditt utsagn om Leaf som en "kip japansk blikkboks" ikke har rot i noen virkelighet. Jeg antar du skifter merke når 2016-Leafen din er moden for bytte.

mvh

Ole Irgens

Så det at jeg kjører 2016 Leaf diskvalifiserer meg til å uttale meg?
Har kjørt 2018 Leaf Tekna over en uke, da ca 3000 km. Så jeg vil påstå at den erfaringen , kombinert med erfaring dra min Leaf, legger godt grunnlag for meg å komme med mine, subjektive, meninger om bilen.

Når det kommer til blikkboks , sammenligner jeg ikke med Hyundai Atos, eller biler i helt andre klasser. Jeg sammenligner med biene som koster fra 250 000 til i underkant av 400 000.  I denne klassen er det foreløpig EGolf og I3 som absolutt er minst blikkboks. Ioniq kommer etter dem. Til slutt Leaf og Soul.

Kona og NiroEV skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjørt dem.

Når det kommer til neste bil, så kan de bli en Leaf. Men da er det en del ting som må forbedres. Men er en stor sjangse for jeg går over til VW når de nå kommer med sine nye elbiler i 2020.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Dudi

#59
Jeg her en 2013 MB A-klasse. Den er minst like blikkboks som Leaf 2018. Ioniq viket kjipere når jeg sammenlignet med Leaf. Ioniq hadde for lavt baksetehøyde uten varme i setet og ikke varme i rattet eller ikke APP. På toppen var fjernlyset som to stearinlys. Golf er for konservativ og kjedelig. I tillegg kom både Ioniq og Golf ca 3-5 mil kortere på en lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA