Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kW kan bestilles nå!

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 21. november 2018, klokken 11:04

« forrige - neste »

Tiger123


Er vel ganske mange år siden det var "blikkbokser" som kom fra Asia. På samme måte som det er ganske mange år siden tyskerne var alene på topp mtp. "premiumfølelsen". Særnorsk fenomen det der, "premiumfølelsen" altså.
E-tron blir ikke spes populær i USA ser det ut som, 25 mil er alt for lite i statene:) I tillegg er vel Dieselgate noe som lugger litt ennå for Audi der borte.

EV-FTW

#61
Sitat fra: Dudi på mandag 17. desember 2018, klokken 15:46
Jeg her en 2013 MB A-klasse. Den er minst like blikkboks som Leaf 2018. Ioniq viket kjipere når jeg sammenlignet med Leaf. Ioniq hadde for lavt baksetehøyde uten varme i setet og ikke varme i rattet eller ikke APP. På toppen var fjernlyset som to stearinlys. Golf er for konservativ og kjedelig. I tillegg kom både Ioniq og Golf ca 3-5 mil kortere på en lading.

Og jeg sier tydelig at meninger er subjektive. Jeg vet ikke hvilken Ioniq du har kjørt, men de jeg har kjørt har hvertfall varme i ratt, og jeg har klart å kjøre dem omtrent likt som nye Leaf, dvs rundt 26 mil om sommeren, med temmelig lik kjøring og likt føre. Og da sier jeg, all respekt til Ioniq, som har er lite batteri sammelignet med Leaf! EGolf er hakket mer gjerrig enn Leaf, og kommer ca like langt den og. Med andre ord, jeg fikk ikke Leaf til å gå 3 -5 mil lengre på hver lading! Det gjør den heller ikke i tester gjort av den. Faktisk er den vel en av bilene som lover langt mer enn den klarer, da den har er forholdsvis høyt forbruk.

Det som derimot er bra med Leaf, er fjernstyring via APP, som du påpeker. Selv om den er treg, så er det utrolig greit å ha.
Og ja, den har godt bagasjerom og bra lys, på topputgavene. De med halogen er ikke så bra.
Ioniq sliter der med det samme som min Leaf, bra LED på nærlys, og elendig med halogen på fjernlys. Lysbildet fra klart LED til gult halogen blir veldig feil.

EGolf er konservativ, men nye Leaf har tatt lange steg i konservativ retning den og. Derimot er ikke eGolf konservativ når det kommer til digitale skjermer og infotainment i bilen. Der er den lysår foran Leaf, som må ha noe er av det dårligste og minst oppdaterte systemet i klassen.

Men, nok om det. Denne tråden handlet om bestilling av 60KW, så sporet en del av nå, beklager det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joggamann

Var hos Nissan idag og fikk info fra selger om at Nissan ikke har solgt batterifabrikken likevel og ikke skal bruke LG batteri?

Har jeg gått glipp av noe her?

Om dette stemmer kan det fort bli aktuelt med å skippe ny 40 kwt nå og vente 6 mnd ca på en 60 kwt. Vil anta Nissan klarer å levere da mtp historikk på 40/30/24 modellene?

Trond.m

Høres vel i så fall ikke ut som en god nyhet. Deres egen batterifabrikk har riktignok klart å levere volum, men ikke fokusert like mye på varme / kuldeproblematikk. Men de har kanskje lært noe av utfordringene med 40 kWh batteriet.

Up_&_Away

Tråden bør ABSOLUTT skifte heading - dette er misvisende!!!
VW e-Up! nybil fra august 2018

batterimannen

Sitat fra: Up_&_Away på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:40
Tråden bør ABSOLUTT skifte heading - dette er misvisende!!!

Har tenkt på det samme selv mange ganger  :police:
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Joltus

Og fjerne festet i toppen av forumet....

Joggamann

For å heller svare på spørsmålet mitt lenger oppe; Solgte Nissan denne fabrikken eller har de ikke?

Ikke for å laste bensin på bålet i denne tråden som allerede er sporet av, men dette kommer som nevnt fra selger igår. (Skal aldri stole på disse) men er et spørsmål og ikke en påstand fra meg 

Nico Norway

Av å lese på dette forumet, med denne og masse andre tråder ang 2018 leafen var jeg neste på nippet til å avbestille min. Men etter jeg fikk den, så har jeg ikke angret ett sekund. For mitt bruk, jeg har relativt kort vei til jobb, så kan kjøre til og fra jobb hele uka, og innom butikken ett par ganger på én lading. Den har god nok rekkevidde til at jeg kommer meg til og fra foreldrene mine på en lading. Den dekker alle mine behov. Gode seter, selv om side støttene kunne vert litt bedre, sitteputa er noen cm for smal for rævva mi og ja, det kunne med fordel vert litt mer justering på rattet.


Men, dette var min første elbil, og min første fabrikknye bil. Kjørte tidligere en 2001 Peugeot 206 1.4l med 75 ponnyer, og antagelig uten noe som helst av ekstra utstyr.
Å gå fra den, til leafen, er som natt og dag. Det snakkes om at leafen er en "blikkboks", da har dere ikke vert borti noe så rævva som en 206. Virker rett og slett som for mange her er bortskjemte pappagutter...

Sånn, dagens rant over, haha
Jeg er vertfall fornøyd med 40kw leafen, og tror jeg kommer til å leve veldig godt med den.

turfsurf

Sitat fra: Nico Norway på lørdag 22. desember 2018, klokken 08:45
Det snakkes om at leafen er en "blikkboks", da har dere ikke vert borti noe så rævva som en 206..
Alt er relativt selvfølgelig. Men skal man sammenligne en ny bil med noe så er det vel naturlig å sammenligne med andre nye biler. Har ellers ingen formening om blikkbokser....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nico Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. desember 2018, klokken 09:01
Alt er relativt selvfølgelig. Men skal man sammenligne en ny bil med noe så er det vel naturlig å sammenligne med andre nye biler. Har ellers ingen formening om blikkbokser....

Vel, både ja og nei. Jeg må sammenligne utifra bilene jeg har kjørt og har erfaring med. Hvordan andre biler jeg aldri har så mye som sittet i, kan jeg ikke bruke som referanse. Leafen føles for meg ut som rene luksusbilen i forhold til mine tidligere biler ;) klart leafen har sine feil og mangler. Men noen ganger når en leser på forumet her, og andre plasser, så høres det besten ut som den feiler på alt... Jeg betalte 333k for min Tekna, med helskinn interiør, elegance pack, stoffmatter, lys i fotbrønnen, opplyste innstegslister. Mens egolfen som var nest alternativ har en start pris på rundt 350k. Så for min del, mitt bruk, mitt kjøremønster, er jeg ikke i tvil om at leafen var rett valg. Og alt annet er bare "støy"

batterimannen

Ser at BNH har lagt ut mulighet for å reservere hos dem. Er det noen som vet om det blir felles lister, eller om det blir bare egne lister hos div forhandlere?
Noen forhandler i Oslo Bærum som ambefales?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

thomasski

Sitat fra: batterimannen på fredag 04. januar 2019, klokken 13:00
Ser at BNH har lagt ut mulighet for å reservere hos dem. Er det noen som vet om det blir felles lister, eller om det blir bare egne lister hos div forhandlere?
Noen forhandler i Oslo Bærum som ambefales?

De tar jo 10000 kroner for å stå på lista, uten at man faktisk har reservert bilen. De 'tror' den kommer for bestilling i januar/februar. Hvilken garanti har man for at dette gir en bedre plass enn andre som venter til jan/feb?

sylwester

Ingen vits å reservere nå som katten er uta av sekken. Kun kontrakt som gjelder vil jeg gjette.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joggamann

Ålgårds Auto hadde solgt 50 stk så langt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA