Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på onsdag 21. november 2018, klokken 11:04

Tittel: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 21. november 2018, klokken 11:04
Da er katta ute av sekken, ihvertfall delvis.

Witro i Trondheim har sendt ut info om bestilling og pris på 402.400 kr inkl vinterhjul.

Som vanlig har forhandler en rekke forbehold..
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWonsdag 21. november 2018, klokken 18:47
Hmmm. Det synes jeg var dyrt for en Nissan. Prisen har vært fortrinnet til Leaf, men over 400 000 blir for dyrt. Da er man i Tesla model 3 nivå, og ikke i tvil om hva jeg ville valgt da.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Nico Norwayonsdag 21. november 2018, klokken 20:46
Må vel vere enig i at 400k begynner å bli stivt for en Leaf ja. Med mindre den kommer med mye nytt ekstra som gjør det "verdt".
Men det kan vere mange grunner til å ikke velge tesla og. For min del feks, så må jeg ta en dagstur til Bergen bare for å ta en enkel service på bilen, mens her jeg bor nå kan jeg bare svippe innom frydenbø rett nedi høgget her. Bekvemmelighet er gull verdt for mange.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: opetorsdag 22. november 2018, klokken 07:55
Bør være vesentlig mer oppgradering enn 20kW batteri for at dette skal være verdt det....
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joltustorsdag 22. november 2018, klokken 08:22
Vel, rimelig uoffissielle greier dette.

Når andre store aktører ikke har hørt en dritt fra nissan er det jo veldig snodig at det gjøres på denne måten i trondheim.

Hva inneholder egentlig kontrakten? Høres mest ut som en bindende kølapp.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Troaldtorsdag 22. november 2018, klokken 08:23
Sitat fra: ope på torsdag 22. november 2018, klokken 07:55
Bør være vesentlig mer oppgradering enn 20kW batteri for at dette skal være verdt det....

Helt enig, hadde opprinnelig planer om å bytte inn min 40 med 60, men venter nok heller på TM3 evt iX3. Svært skuffet over 40 og dropper alt fra Nissan i fremtiden.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Lassitorsdag 22. november 2018, klokken 08:45
400K for en Leaf er fantasipris.

Da må det, som andre nevner, samtidig komme betydelige oppgraderinger på interiør og funksjonalitet.

De får likevel sikkert solgt bøtter og spann om de klarer å levere bilen til fornuftig tid.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: trondhlatorsdag 22. november 2018, klokken 22:03
Jeg tror noen skal dra dit å presse dem litt på dette tilbudet. Er det reelt at de har bekreftet leveringstid på Leaf E Plus fra sentralt hold? Jeg har fulgt litt med på leveringstidspunkt og har ikke funnet noe fra verken Norge eller utland. Nissan selv har heller ikke publisert noen leveringstid.

I følge denne videoen her skal pris (USA) være ca. USD 42.000 som på norsk vil si ca. NOK 360.000
https://www.youtube.com/watch?v=6xn0Ryfv4m8
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: jorgenbskfredag 23. november 2018, klokken 14:43
Kan noen med riktige rettigheter endre formulering i tittel for tråd fra "kW" til "kWh" eller "kWt"?

Hilsen pedanten.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Trond.mfredag 23. november 2018, klokken 16:45
Fikk dette fra min Nissan forhandler i dag:

Vet jo ikke hva Nissan skal annonsere hvis det ikke er større batteri ?
Kanskje at de vil komme med banebrytende teknologi som teleskopisk rattstamme   8)

«Onsdag 28 november starter Nissan med en reklame kampanje i alle de store media områdene, TV, radio, internett, facebook o,l.

...

Det vil under disse dagene komme mer informasjon om Leaf 2019, og vi ser gjerne at man kommer innom oss for en «elektrisk» prat. J
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løvelørdag 24. november 2018, klokken 11:46
360k er en fornuftig pris. 400k er en idiotpris og virker som om er designet for å melke nordmenn. Om bilene blir billigere i andre land når lokale avgifter trekkes fra synes jeg norske myndigheter skal straffe disse produsentene med å øke avgiftene på elbiler betraktelig. Gjerne ved å ha full moms på alt ekstrautstyr.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWsøndag 25. november 2018, klokken 10:04
Kan jo tenkes det er en godt spekket lanseringsmodell? Med 2 sett dekk på felg. Litt som de gjorde med 40 kWt.

At billigste variant starter på 350/360 000 og tekna havner på litt over 400 000?

Synes fortsatt det er ALT for mye å betale for en Leaf.
Tenker Tekna burde ligget maks på 360 000!
Tittel: Sv: 60kWh kan bestilles nå!
Skrevet av: leafnorsøndag 25. november 2018, klokken 12:23
Om toppmodellen kommer på 400k så vil den likevel selge som hakka møkk. At vi er noen som synes det er for dyrt og derfor risikerer å ikke blir med på moroa gjør nok ikke Nissan spesielt bekymret. Alt av hva de klarer å produsere vil bli solgt.
Det heter vist markedet.
Så blir det litt sånn for min del, hvor mye mer verdi er det i en 60 kWh som lar seg kjøre på langtur fremfor en 40kWh som jeg vet for min del ville skape ren ergrelse. 
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løvesøndag 25. november 2018, klokken 12:37
Jeg forventer at det blir samme pris iballe markeder før avgifter.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: leafnorsøndag 25. november 2018, klokken 13:00
Sitat fra: Løve på søndag 25. november 2018, klokken 12:37
Jeg forventer at det blir samme pris iballe markeder før avgifter.
Meetoo, men i Norge er det faktisk mer å hente. Litt som at enkelte fossilbiler (Toyota) til Danmark selges rimeligere der før avgifter enn i Norge, og som da også gjør at folk privatimporter nybiler fra Danmark.
Tittel: Sv: 60kWh kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWsøndag 25. november 2018, klokken 14:47
Sitat fra: leafnor på søndag 25. november 2018, klokken 12:23
Om toppmodellen kommer på 400k så vil den likevel selge som hakka møkk. At vi er noen som synes det er for dyrt og derfor risikerer å ikke blir med på moroa gjør nok ikke Nissan spesielt bekymret. Alt av hva de klarer å produsere vil bli solgt.
Det heter vist markedet.
Så blir det litt sånn for min del, hvor mye mer verdi er det i en 60 kWh som lar seg kjøre på langtur fremfor en 40kWh som jeg vet for min del ville skape ren ergrelse.


Klart markedet bestemmer. Men for min del betaler jeg ikke over 400 000 for en kjip japansk blikkboks, når en da er oppe i samme prisleie som flere andre mer premium rivaler.
Hysteriet vil ingen ende ta.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løvesøndag 25. november 2018, klokken 18:46
Sitat fra: leafnor på søndag 25. november 2018, klokken 13:00
Sitat fra: Løve på søndag 25. november 2018, klokken 12:37
Jeg forventer at det blir samme pris iballe markeder før avgifter.
Meetoo, men i Norge er det faktisk mer å hente. Litt som at enkelte fossilbiler (Toyota) til Danmark selges rimeligere der før avgifter enn i Norge, og som da også gjør at folk privatimporter nybiler fra Danmark.

Da mener jeg myndighetene burde straffe de leverandørene som melker det norske elbilmarkedet på denne måten. Da på måter som gjør bilene deres uselgelige. Med andre ord økonomiske sanksjoner.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Trond.msøndag 25. november 2018, klokken 19:13
He,he...artig tanke men det er selvfølgelig umulig å gjennomføre. Nei, innfør heller mva fra 1.1.19 på alle elbiler. Det må jo være klart for alle at de enorme subsidiene ikke lenger er nødvendige. Men dette er en annen diskusjon. Blir uansett spennende å høre pris og spesifikasjoner på 2019 Leaf

Retting.   Utsett mva til 1.7 så jeg rekker å få en subsidiert Audi
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWsøndag 25. november 2018, klokken 19:21
Sitat fra: TM på søndag 25. november 2018, klokken 19:13
He,he...artig tanke men det er selvfølgelig umulig å gjennomføre. Nei, innfør heller mva fra 1.1.19 på alle elbiler. Det må jo være klart for alle at de enorme subsidiene ikke lenger er nødvendige. Men dette er en annen diskusjon. Blir uansett spennende å høre pris og spesifikasjoner på 2019 Leaf

Retting.   Utsett mva til 1.7 så jeg rekker å få en subsidiert Audi
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: daktarisøndag 25. november 2018, klokken 23:50
Sitat fra: TM på søndag 25. november 2018, klokken 19:13
He,he...artig tanke men det er selvfølgelig umulig å gjennomføre. Nei, innfør heller mva fra 1.1.19 på alle elbiler. Det må jo være klart for alle at de enorme subsidiene ikke lenger er nødvendige. Men dette er en annen diskusjon. Blir uansett spennende å høre pris og spesifikasjoner på 2019 Leaf

Retting.   Utsett mva til 1.7 så jeg rekker å få en subsidiert Audi
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: MrOttotirsdag 27. november 2018, klokken 07:52
InsideEVs: Nissan Postpones Launch Of 60-kWh LEAF e-Plus.
https://insideevs.com/nissan-postpones-launch-60-kwh-leaf-e-plus/
Tittel: Sv: 60kWh kan bestilles nå!
Skrevet av: Ole Irgenstirsdag 27. november 2018, klokken 16:57
Sitat fra: Øystein K på søndag 25. november 2018, klokken 14:47
Sitat fra: leafnor på søndag 25. november 2018, klokken 12:23
Om toppmodellen kommer på 400k så vil den likevel selge som hakka møkk. At vi er noen som synes det er for dyrt og derfor risikerer å ikke blir med på moroa gjør nok ikke Nissan spesielt bekymret. Alt av hva de klarer å produsere vil bli solgt.
Det heter vist markedet.
Så blir det litt sånn for min del, hvor mye mer verdi er det i en 60 kWh som lar seg kjøre på langtur fremfor en 40kWh som jeg vet for min del ville skape ren ergrelse.


Klart markedet bestemmer. Men for min del betaler jeg ikke over 400 000 for en kjip japansk blikkboks, når en da er oppe i samme prisleie som flere andre mer premium rivaler.
Hysteriet vil ingen ende ta.

Så er det jo slik da, at det er ingen som tvinger verken deg eller andre til å kjøpe denne bilen. Er det ikke fint med markedet, dere? Du finner sikkert en premiumrival som du heller kan kjøpe til samme pris, så slipper du å kjøre rundt i en kjip japansk blikkboks.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Bjoristirsdag 27. november 2018, klokken 18:45
Prises i nærheten av Kia Niro denne da. Det er jo slik nå at Kia var først ute med å legge en solid sum penger ekstra på sin elbil i Norge vs andre land, nå følger Nissan etter.

Da er jeg glad det finnes Model3, den blir jo veldig mye lettere å forsvar når Niro og Leaf koster det same!!
Tittel: Sv: 60kWh kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 27. november 2018, klokken 21:44
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 27. november 2018, klokken 16:57
Sitat fra: Øystein K på søndag 25. november 2018, klokken 14:47
Sitat fra: leafnor på søndag 25. november 2018, klokken 12:23
Om toppmodellen kommer på 400k så vil den likevel selge som hakka møkk. At vi er noen som synes det er for dyrt og derfor risikerer å ikke blir med på moroa gjør nok ikke Nissan spesielt bekymret. Alt av hva de klarer å produsere vil bli solgt.
Det heter vist markedet.
Så blir det litt sånn for min del, hvor mye mer verdi er det i en 60 kWh som lar seg kjøre på langtur fremfor en 40kWh som jeg vet for min del ville skape ren ergrelse.


Klart markedet bestemmer. Men for min del betaler jeg ikke over 400 000 for en kjip japansk blikkboks, når en da er oppe i samme prisleie som flere andre mer premium rivaler.
Hysteriet vil ingen ende ta.

Så er det jo slik da, at det er ingen som tvinger verken deg eller andre til å kjøpe denne bilen. Er det ikke fint med markedet, dere? Du finner sikkert en premiumrival som du heller kan kjøpe til samme pris, så slipper du å kjøre rundt i en kjip japansk blikkboks.

mvh

Ole Irgens


Du liker ikke at folk kritiserer Leaf Ole.
Leaf er en topp bil, til riktig pris. Men over 400 000, det er den ikke verdt.
Men klart, vil folk kjøpe en billigbil , til prisen av langt mer påkostede biler, så må de jo bare det. Men verdifallet kan bli temmelig høyt, da bilene er overpriset.

Og ja, sammenlignet med tyskerne og Tesla, er det en blikkboks på hjul.
En driftssikker sådan.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løveonsdag 28. november 2018, klokken 08:22
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. november 2018, klokken 18:45
Prises i nærheten av Kia Niro denne da. Det er jo slik nå at Kia var først ute med å legge en solid sum penger ekstra på sin elbil i Norge vs andre land, nå følger Nissan etter.

Da er jeg glad det finnes Model3, den blir jo veldig mye lettere å forsvar når Niro og Leaf koster det same!!

Det er jo denne praksisen med høyere pris i Norge som skulle vært forbudt og som selskapene burde blitt straffet økonomisk for.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: torlieonsdag 28. november 2018, klokken 08:40
Spent på hva som skjer når mva blir innført om noen år. Vil fortsatt folk kjøpe en Leaf, Niro, Kona til 460-500k?
Tittel: Sv: 60kWh kan bestilles nå!
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 28. november 2018, klokken 09:08
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. november 2018, klokken 21:44
Du liker ikke at folk kritiserer Leaf Ole.
Leaf er en topp bil, til riktig pris. Men over 400 000, det er den ikke verdt.
Men klart, vil folk kjøpe en billigbil , til prisen av langt mer påkostede biler, så må de jo bare det. Men verdifallet kan bli temmelig høyt, da bilene er overpriset.

Og ja, sammenlignet med tyskerne og Tesla, er det en blikkboks på hjul.
En driftssikker sådan.

Jeg synes det er ugreit med usaklig og fordomsfull kritikk av Leaf på et forum for Leaf-eiere, særlig typen "blikkboks på hjul". Særlig når det kommer fra folk som ikke en gang eier bilen de kritiserer. Jeg har hatt _mange_ biler gjennom livet, både billige og premium, og nye Leaf er sannelig ikke noen blikkboks på hjul. Det er ingen Mercedes, det er sant, men som en god mellomklassebil holder den rikelig mål.

En kollega av meg hadde en Huyndai Accent. DET var en blikkboks på hjul.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løveonsdag 28. november 2018, klokken 11:54
Sitat fra: torlie på onsdag 28. november 2018, klokken 08:40
Spent på hva som skjer når mva blir innført om noen år. Vil fortsatt folk kjøpe en Leaf, Niro, Kona til 460-500k?

I det en har tre produsenter som leverer 50k eller mer i året, der rekkevidden er 400km og prisen under 400k så vil en se prisfall ut fra butikk.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: roger1111onsdag 28. november 2018, klokken 12:14
Sitat fra: torlie på onsdag 28. november 2018, klokken 08:40
Spent på hva som skjer når mva blir innført om noen år. Vil fortsatt folk kjøpe en Leaf, Niro, Kona til 460-500k?

Om "noen år" står vel valget uansett mellom en eller annen utslippsfri bil.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Håvaronsdag 28. november 2018, klokken 14:16
Utsatt på ubestemt tid
https://www.tv2.no/broom/10247029/

"Offisielt heter det nå at Nissan har valgt å utsette lanseringen av den nye utgaven Leaf-utgaven, fordi de frykter dette nå vil drukne i alt oppstyret rundt Ghosn. De har ikke gitt noe nytt tipspunkt, bare at de vil vente til bilen kan få "den eksponeringen den fortjener".

Det var vel den beste unnskyldningen de hadde
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: trondhlaonsdag 28. november 2018, klokken 15:00
Levers etter påske men sier ikke noe om hvor lenge etter, klippet fra tek.no:
Det ligger ikke noe dramatikk i dette annet enn at det ble besluttet å flytte visningen av bilen. Bilen er klar og alt er i rute utover dette. Den vil komme til Norge etter påske, skriver Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i en e-post til Tek.no.
https://www.tek.no/artikler/nissan-utsetter-lanseringen-av-nye-leaf-etter-skandale/452294

Pris sies det ikke noe om, men gitt at Kona prises til 358.000 bør pris ikke være mye over 360.000 for E-Plus. Det er ikke så stor forskjell på Kona og Leaf.


Tittel: Sv: 60kWh kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWonsdag 28. november 2018, klokken 16:29
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 28. november 2018, klokken 09:08
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. november 2018, klokken 21:44
Du liker ikke at folk kritiserer Leaf Ole.
Leaf er en topp bil, til riktig pris. Men over 400 000, det er den ikke verdt.
Men klart, vil folk kjøpe en billigbil , til prisen av langt mer påkostede biler, så må de jo bare det. Men verdifallet kan bli temmelig høyt, da bilene er overpriset.

Og ja, sammenlignet med tyskerne og Tesla, er det en blikkboks på hjul.
En driftssikker sådan.

Jeg synes det er ugreit med usaklig og fordomsfull kritikk av Leaf på et forum for Leaf-eiere, særlig typen "blikkboks på hjul". Særlig når det kommer fra folk som ikke en gang eier bilen de kritiserer. Jeg har hatt _mange_ biler gjennom livet, både billige og premium, og nye Leaf er sannelig ikke noen blikkboks på hjul. Det er ingen Mercedes, det er sant, men som en god mellomklassebil holder den rikelig mål.

En kollega av meg hadde en Huyndai Accent. DET var en blikkboks på hjul.

Mvh

Ole Irgens

Men nå har det seg jo sånn at jeg eier en Leaf, og har gjort det i 65 000 km siden 2016.
Videre har jeg kjørt «nye» Leaf så mange ganger at jeg har nok grunnlag til å si hva jeg mener om den.

Og jeg står inne for at Leaf er en billigbil, og forsøker ikke være noe annet. Er prisen som har gjort den til storselger. Jeg har kjørt bil i 20 år, og hatt vel snart 15 biler, og ingen har hatt like plastikk opplevelse inni bilen som Leaf.
Eller jo, Mitsubishi Lanceren hadde det. Ellers har jeg stort sett kjørt tysk og fransk, og disse har hatt langt bedre kvalitetsfølelse.

Men japanere er kjent for kjipt interiør, der har de alltid ligget etter Tyskerne.
«Nye» Leaf er ikke så mye bedre. De har heldigvis fått ett lite felt med mykere materialer på dashbordet, men elles er det mye gjenbruk fra forrige generasjon Leaf.

Men som sagt, jeg er superfornøyd med min Leaf. Meget driftssikker. Men spennende? Nei. God opplevd kvalitet? Nei. Billig? Ja.
Og det er det som teller mest, billig og god.

Men ikke verdt over 400 000, selv med større batteri. Da må såfall MYE med den nye Leafen være forbedret.

Men, smak og behag.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Håvaronsdag 28. november 2018, klokken 17:29
Sitat fra: trondhla på onsdag 28. november 2018, klokken 15:00
Levers etter påske men sier ikke noe om hvor lenge etter, klippet fra tek.no:
Det ligger ikke noe dramatikk i dette annet enn at det ble besluttet å flytte visningen av bilen. Bilen er klar og alt er i rute utover dette. Den vil komme til Norge etter påske, skriver Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i en e-post til Tek.no.
https://www.tek.no/artikler/nissan-utsetter-lanseringen-av-nye-leaf-etter-skandale/452294

Pris sies det ikke noe om, men gitt at Kona prises til 358.000 bør pris ikke være mye over 360.000 for E-Plus. Det er ikke så stor forskjell på Kona og Leaf.

Uttalelsen fra Nissan Norge medfører vel at én av to ting er usant:
-Enten har ikke utsettelsen noe med Ghosn å gjøre
- eller så kommer ikke bilen etter påske.

Nissan kan jo umulig vite hvor lenge rettssaken mot Ghosn kommer til å vare, for alt vi vet kommer dommen etter påske og da er jo ikke tidspunktet noe bedre.

EDIT: Nissan Norge sier jo bare "etter påske". Oktober er etter påske.. eller kanskje det er påsken 2020? :o
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Nico Norwayonsdag 28. november 2018, klokken 22:28
Fransk med mer kvalitetsfølelse
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 29. november 2018, klokken 09:39
Sitat fra: Nico Norway på onsdag 28. november 2018, klokken 22:28
Fransk med mer kvalitetsfølelse
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løvetorsdag 29. november 2018, klokken 16:50
Citroën sine dempere... Og sittekomfort! Aldri hatt en mer komfortabel bil enn Xantia. 600km uten pause gikk som en lek.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Beckernmandag 03. desember 2018, klokken 00:02
Sitat fra: Øystein K på torsdag 29. november 2018, klokken 09:39
Sitat fra: Nico Norway på onsdag 28. november 2018, klokken 22:28
Fransk med mer kvalitetsfølelse
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: mizzlemandag 03. desember 2018, klokken 11:47
Sitat fra: Håvar på onsdag 28. november 2018, klokken 14:16
Utsatt på ubestemt tid
https://www.tv2.no/broom/10247029/

"Offisielt heter det nå at Nissan har valgt å utsette lanseringen av den nye utgaven Leaf-utgaven, fordi de frykter dette nå vil drukne i alt oppstyret rundt Ghosn. De har ikke gitt noe nytt tipspunkt, bare at de vil vente til bilen kan få "den eksponeringen den fortjener".

Det var vel den beste unnskyldningen de hadde

Håper de bruker dette som en unnskyldning for å bytte fra Chademo til CCS, gjør de ikke det blir det ikke noen bestilling for min del når de ikke vil følge europeisk standard. Kan fort bli snaut med hurtigladere etterhvert.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Daniel_0007mandag 03. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Beckern på mandag 03. desember 2018, klokken 00:02
Sitat fra: Øystein K på torsdag 29. november 2018, klokken 09:39
Sitat fra: Nico Norway på onsdag 28. november 2018, klokken 22:28
Fransk med mer kvalitetsfølelse
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWmandag 03. desember 2018, klokken 19:37
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 03. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Beckern på mandag 03. desember 2018, klokken 00:02
Sitat fra: Øystein K på torsdag 29. november 2018, klokken 09:39
Sitat fra: Nico Norway på onsdag 28. november 2018, klokken 22:28
Fransk med mer kvalitetsfølelse
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: navyelsentorsdag 06. desember 2018, klokken 09:58
The 60 kWh Nissan Leaf will arrive in Europe in May 2019. The larger battery will cost electric car drivers an additional 5,800 euros.

Levering i mai, og prisøkning på ca 55k NOK for 60kWh.
Det burde gi en pris fra 330-360.000 kr.

Hvis dette stemmer, og Nissan kan levere i antall, vil jeg regne med at ventelistene på Kona og e-Niro forsvinner ganske kjapt.

https://www.electrive.com/2018/12/04/exclusive-long-range-leaf-to-debut-without-liquid-cooling/ (https://www.electrive.com/2018/12/04/exclusive-long-range-leaf-to-debut-without-liquid-cooling/)
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 06. desember 2018, klokken 22:33
I tillegg leverer Tesla model 3 fra februar. Til en litt høyere pris, men lengre rekkevidde, bedre ldenettverk og generelt en helt annen bil.

Og så er det dette med aktiv kjøling av batteri. Nå ser det ikke ut til at Leaf får veskekjøling. Det betyr ikke at den ikke får et slags kjølesystem, men gjenstår å se om de har klart å lage noe som unngår struping av hurtiglading.

Men klart, den vil selge godt, da Nissan og Tesla er de eneste produsentene som aktivt får inn for å produsere mange biler, og dermed ha kort levering.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joltustorsdag 06. desember 2018, klokken 23:37
Ja og TM3 får man jo nesten ikke under 500k om man skal ha litt over det som pr i dag er standard. Fikk inntrykk av at man ikke engang fikk ACC uten å velge autopilot til 48k?

Så den er litt dyr enda. SR vil være konkurrenten til Leaf, og den er en stund til kommer enda.

Kjører nissan ut med god startpris kommer denne til å selge noe enormt.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Smasherfredag 07. desember 2018, klokken 07:35
Sitat fra: Øystein K på torsdag 06. desember 2018, klokken 22:33
I tillegg leverer Tesla model 3 fra februar. Til en litt høyere pris, men lengre rekkevidde, bedre ldenettverk og generelt en helt annen bil.

Og så er det dette med aktiv kjøling av batteri. Nå ser det ikke ut til at Leaf får veskekjøling. Det betyr ikke at den ikke får et slags kjølesystem, men gjenstår å se om de har klart å lage noe som unngår struping av hurtiglading.

Men klart, den vil selge godt, da Nissan og Tesla er de eneste produsentene som aktivt får inn for å produsere mange biler, og dermed ha kort levering.


Her er jo nok en god grunn til og velge Tesla :-P

https://www.dt.no/motor/nyheter/drammen/flere-klager-til-forbrukerradet-pa-tesla-folk-ma-fa-vite-hvordan-det-er/s/5-57-1036447
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Trond.mfredag 07. desember 2018, klokken 08:54
Linken er til en side som krever abonnement. Forøvrig er det sannsynligvis OT i denne tråden.

Tråden har vel dessuten et veldig misvisende navn.

Den burde omdøpes til 60 kwh kan ikke bestilles enda !
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: sylwestertirsdag 11. desember 2018, klokken 01:36
Jøss.. Er det plutselig blitt en teslatråd? Ikke bra. Dere vet at det finnes et eget delforum der vi kan diskutere Tesla?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: jkirkebotirsdag 11. desember 2018, klokken 01:41
Sitat fra: sylwester på tirsdag 11. desember 2018, klokken 01:36
Jøss.. Er det plutselig blitt en teslatråd? Ikke bra. Dere vet at det finnes et eget delforum der vi kan diskutere Tesla?

Det diskuteres vel ikke Tesla her men Tesla vs. Leaf. Slike diskusjoner må være innafor. Lengre opp i tråden diskuteres Citröens dempersystem ;)
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Sigvesufredag 14. desember 2018, klokken 21:39
Bare et par synspunkter på kvalitet/plastikk?? 2018 Leaf er en drøm å kjøre,TU og andre norske organer som har testet den berømmer komfort..."Premium følelse"..Ja,en del plastikk,men f.eks Kona har mer plastikk,mere støy,dårligere bakseteplass som påpekes i TV2 forbruker av mest populære El-biler.Til prisen så er 2018 Leaf et kupp.Klart du får mer for pengene ved å legge dobbelt opp på bordet,men slik er det alltid.Apropos plastikk,ikke mange som klager på flyturen til Dubai med nyeste Airbus eller Boeing,der er du omgitt av plast hele veien!! Vær kry av din Leaf,bedre økonomisk bilhold finner du ikke.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Trond.mlørdag 15. desember 2018, klokken 06:47
Det er mye bra med Leaf, men den svikter dessverre på 3 vesentlig områder:
1) Seter uten skikkelige justeringsmuligheter, manglende korsryggstøtte gjør at mange sitter ukomfortabelt på lengre turer.
2) AC anlegget er uforutsigbart og Auto funksjonen virker ikke som på andre biler
3) Manglende teleskopisk rattstamme gir dårlig kjørestilling for mange.

Fikser de disse gjengangerne i 2019 60kWh modellen så blir det en topp bil. Støymessig er den definitivt i en annen klasse en eNiro, Kona og på høyde med i3 og e-golf  :+1:
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joltuslørdag 15. desember 2018, klokken 10:37
Flaks at punkt 1 og 3 ikke er et problem! For meg eller kona.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: roger1111lørdag 15. desember 2018, klokken 11:03
Sitat fra: TM på lørdag 15. desember 2018, klokken 06:47
Det er mye bra med Leaf, men den svikter dessverre på 3 vesentlig områder:

Vedr punkt 1, så må jeg legge en liten pute bak korsryggen for ikke å bli helt "gåen" i ryggen selv etter en halvtimers tur. Setet er absolutt den største svakheten for meg. De andre "manglene" er litt irriterende men til å leve med prisen på bilen tatt i betrakning.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWlørdag 15. desember 2018, klokken 21:23
Jeg har kommet med min liste før, men får stort sett bare krasse kommentarer tilbake. Meninger i slike fora, vil alltid være subjektive. Og det som er negativt for noen, trenger ikke være det for andre. Det må likevel være lov å komme med sine meninger om svakheter på Leaf, uten at noen går rett i forsvarsposisjon. Er jo nettopp på grunn av tilbakemeldinger, positive og negative, at Nissan og andre produsenter kan videreutvikle bilene, møte kundenes ønsker og behov.

Så ja, jeg mener Nissan burde hatt mer påkostet interiør, bedre seter, skikkelig armlene som kan justeres i lengde, ratt som kan justeres i lengde, ruter som kan åpnes og lukkes fra nøkkel, varsel for lavt nivå på spylerveske, aktiv temperaturstyring av batteri.

Hva er bra med bilen? Jo det er lite feil. Er behagelig og forholdsvis stille. Er økonomisk og grei plass.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joltuslørdag 15. desember 2018, klokken 21:31
Forhandlerne forventer hverfall svært lite endringer utover software og batteriteknologi....
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Tiger123lørdag 15. desember 2018, klokken 21:58
Sitat fra: Joltus på lørdag 15. desember 2018, klokken 21:31
Forhandlerne forventer hverfall svært lite endringer utover software og batteriteknologi....

Greit nok, av ting nevnt i tråden her er justerbar lengde på rattet og lengre høyre albuestøtte ting jeg gjerne skulle hatt. Ellers veldig godt fornøyd med bilen, glimrende kjøreegenskaper og ACC til min bruk, pendling inn og ut av Oslo 3-4 dager pr uke.
Men rekkevidden er for lav på 40kWh. Siden i våres har jeg stått på lista til e-tron (for stor og dyr), e-niro (står ennå, 3000+), og Tesla model3. Var sekunder unna å bestille model3, men trakk meg. Fornuften tok meg og sa at i og med at jeg har elbil er det ingen hast, og jeg tenker at jeg skal være vitne til de mange tusen modellene som skal ut på kort tid, og heller kjøpe en med luftfjæringer senere på året. men nå kan også Leaf60 være aktuell, men der også skal jeg vite EPA, lese uavhengige tester inkl fullstendige rekkeviddetester, og også prøvekjøre før jeg bestemmer meg.

Ser også nå at verdifallet på finn på Leaf40 tiltar. Så om jeg må ha min Tekna fra juli i år i et år eller halvannet til så er det kanskje det mest økonomiske, og ingen krise. Et økonomisk bilhold er kanskje høyest på lista mi. Nestenbestillingen av Teslaen skriver jeg på 40-års krisekontoen:)
Men med så mange Tesla som lempes ut ser jeg for meg at de også kan fåes 6-12mnd gamle med en hyggelig rabatt.
E-niro får jeg bare stå på liste på, vente på evt hengerfeste, kanskje man er heldig og blir av de første å få det og kan videreselge.

Er det noen som har tippet rekkevidde på Leaf60? 20 mil motorvei vinterstid og 35-40 på sommerføre, 25-30 mil når det er mest motorveikjøring 100-120kmh?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Trond.msøndag 16. desember 2018, klokken 10:47
Det ligger en viss usikkerhet ved om større og tyngre batteri kan påvirke kjøreegenskapene negativt ved at de må ha stivere fjæring. Komforten og støy ved landeveiskjøring er en av de få egenskapene hvor Leaf skiller seg positivt ut i forhold til Kona og eNiro. Har det vært noen tester av førproduksjonsmodellen av Leaf 60 kWh ennå ?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Ole Irgensmandag 17. desember 2018, klokken 08:55
Sitat fra: Øystein K på lørdag 15. desember 2018, klokken 21:23
Jeg har kommet med min liste før, men får stort sett bare krasse kommentarer tilbake. Meninger i slike fora, vil alltid være subjektive. Og det som er negativt for noen, trenger ikke være det for andre. Det må likevel være lov å komme med sine meninger om svakheter på Leaf, uten at noen går rett i forsvarsposisjon. Er jo nettopp på grunn av tilbakemeldinger, positive og negative, at Nissan og andre produsenter kan videreutvikle bilene, møte kundenes ønsker og behov.

Så ja, jeg mener Nissan burde hatt mer påkostet interiør, bedre seter, skikkelig armlene som kan justeres i lengde, ratt som kan justeres i lengde, ruter som kan åpnes og lukkes fra nøkkel, varsel for lavt nivå på spylerveske, aktiv temperaturstyring av batteri.

Hva er bra med bilen? Jo det er lite feil. Er behagelig og forholdsvis stille. Er økonomisk og grei plass.

Jeg er enig med deg i det du sier her, i alle fall når det gjelder seter, armlene og lengdejusterbart ratt. Når det er sagt har jeg hatt min første langtur med Leafen uten problemer, og jeg er 1,91 høy. Men setet burde vært tiltbart, det burde kunne skyves enda lengre tilbake og armlenet kunne godt vært lengre/vært justerbart.

Påkostet interiør? Jeg har n-connecta modellen og synes interiøret er fint, med blå sømmer og "skinn-look". Mulig acenta-modellen har en annen utførelse inni. Har ikke slått meg at interiøret er kipt, men det blir jo en subjektiv vurdering.

Det går selvsagt helt fint å diskutere Leafens svakheter på et forum som dette. Problemet er når noen få åpenbart har en agenda mot både Nissan og Leaf og bruker enhver anledning til usaklig skittkasting. Det synes jeg ikke hører hjemme her. Din kommentar om Leaf som "kip japansk blikkboks" er f eks en måte å diskutere på som er helt uproduktiv og usaklig.

mvh

Ole Irgens

Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWmandag 17. desember 2018, klokken 09:32
Hei Ole Irgens.

Jeg står enda inne for at Leaf en en kjip japansk blikkboks. At du synes det er skittkasting og useriøst får være på din kappe.
Noen kontrastsømmer og en liten myk flekk på dashbord er med på å løfte inntrykket litt, men det er langt igjen til flere av konkurrentene.

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Det er bare å lese tidligere innlegg.

Jeg understreker på ny, Leaf, som jeg nå har kjørt i noen år, er en god og driftssikker. Minimalt med utgifter, og har tatt meg på flere flotte turer. Men noen spennede bil er det ikke, hverken i kjøreglede, utseende eller opplevd kvalitet. Men den er forholdsvis rimelig.

Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Ole Irgensmandag 17. desember 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Øystein K på mandag 17. desember 2018, klokken 09:32
Hei Ole Irgens.

Jeg står enda inne for at Leaf en en kjip japansk blikkboks. At du synes det er skittkasting og useriøst får være på din kappe.
Noen kontrastsømmer og en liten myk flekk på dashbord er med på å løfte inntrykket litt, men det er langt igjen til flere av konkurrentene.

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Det er bare å lese tidligere innlegg.

Jeg understreker på ny, Leaf, som jeg nå har kjørt i noen år, er en god og driftssikker. Minimalt med utgifter, og har tatt meg på flere flotte turer. Men noen spennede bil er det ikke, hverken i kjøreglede, utseende eller opplevd kvalitet. Men den er forholdsvis rimelig.

Det som forbauser meg litt er at du, som kjører en 2016-Leaf, har så sterke meninger om 2018-Leafen. Men det er jo ikke så uvanlig at man mener mye om det man vet lite om. Jeg har kjørt min n-connecta i 7000 km nå, og kan derfor basere det jeg mener på praktisk erfaring. Merk at jeg deler mye av dine synspunkter, men synes fortsatt at ditt utsagn om Leaf som en "kip japansk blikkboks" ikke har rot i noen virkelighet. Jeg antar du skifter merke når 2016-Leafen din er moden for bytte.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWmandag 17. desember 2018, klokken 15:01
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 17. desember 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Øystein K på mandag 17. desember 2018, klokken 09:32
Hei Ole Irgens.

Jeg står enda inne for at Leaf en en kjip japansk blikkboks. At du synes det er skittkasting og useriøst får være på din kappe.
Noen kontrastsømmer og en liten myk flekk på dashbord er med på å løfte inntrykket litt, men det er langt igjen til flere av konkurrentene.

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Det er bare å lese tidligere innlegg.

Jeg understreker på ny, Leaf, som jeg nå har kjørt i noen år, er en god og driftssikker. Minimalt med utgifter, og har tatt meg på flere flotte turer. Men noen spennede bil er det ikke, hverken i kjøreglede, utseende eller opplevd kvalitet. Men den er forholdsvis rimelig.

Det som forbauser meg litt er at du, som kjører en 2016-Leaf, har så sterke meninger om 2018-Leafen. Men det er jo ikke så uvanlig at man mener mye om det man vet lite om. Jeg har kjørt min n-connecta i 7000 km nå, og kan derfor basere det jeg mener på praktisk erfaring. Merk at jeg deler mye av dine synspunkter, men synes fortsatt at ditt utsagn om Leaf som en "kip japansk blikkboks" ikke har rot i noen virkelighet. Jeg antar du skifter merke når 2016-Leafen din er moden for bytte.

mvh

Ole Irgens

Så det at jeg kjører 2016 Leaf diskvalifiserer meg til å uttale meg?
Har kjørt 2018 Leaf Tekna over en uke, da ca 3000 km. Så jeg vil påstå at den erfaringen , kombinert med erfaring dra min Leaf, legger godt grunnlag for meg å komme med mine, subjektive, meninger om bilen.

Når det kommer til blikkboks , sammenligner jeg ikke med Hyundai Atos, eller biler i helt andre klasser. Jeg sammenligner med biene som koster fra 250 000 til i underkant av 400 000.  I denne klassen er det foreløpig EGolf og I3 som absolutt er minst blikkboks. Ioniq kommer etter dem. Til slutt Leaf og Soul.

Kona og NiroEV skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjørt dem.

Når det kommer til neste bil, så kan de bli en Leaf. Men da er det en del ting som må forbedres. Men er en stor sjangse for jeg går over til VW når de nå kommer med sine nye elbiler i 2020.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Dudimandag 17. desember 2018, klokken 15:46
Jeg her en 2013 MB A-klasse. Den er minst like blikkboks som Leaf 2018. Ioniq viket kjipere når jeg sammenlignet med Leaf. Ioniq hadde for lavt baksetehøyde uten varme i setet og ikke varme i rattet eller ikke APP. På toppen var fjernlyset som to stearinlys. Golf er for konservativ og kjedelig. I tillegg kom både Ioniq og Golf ca 3-5 mil kortere på en lading.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Tiger123mandag 17. desember 2018, klokken 16:13

Er vel ganske mange år siden det var "blikkbokser" som kom fra Asia. På samme måte som det er ganske mange år siden tyskerne var alene på topp mtp. "premiumfølelsen". Særnorsk fenomen det der, "premiumfølelsen" altså.
E-tron blir ikke spes populær i USA ser det ut som, 25 mil er alt for lite i statene:) I tillegg er vel Dieselgate noe som lugger litt ennå for Audi der borte.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 18. desember 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Dudi på mandag 17. desember 2018, klokken 15:46
Jeg her en 2013 MB A-klasse. Den er minst like blikkboks som Leaf 2018. Ioniq viket kjipere når jeg sammenlignet med Leaf. Ioniq hadde for lavt baksetehøyde uten varme i setet og ikke varme i rattet eller ikke APP. På toppen var fjernlyset som to stearinlys. Golf er for konservativ og kjedelig. I tillegg kom både Ioniq og Golf ca 3-5 mil kortere på en lading.

Og jeg sier tydelig at meninger er subjektive. Jeg vet ikke hvilken Ioniq du har kjørt, men de jeg har kjørt har hvertfall varme i ratt, og jeg har klart å kjøre dem omtrent likt som nye Leaf, dvs rundt 26 mil om sommeren, med temmelig lik kjøring og likt føre. Og da sier jeg, all respekt til Ioniq, som har er lite batteri sammelignet med Leaf! EGolf er hakket mer gjerrig enn Leaf, og kommer ca like langt den og. Med andre ord, jeg fikk ikke Leaf til å gå 3 -5 mil lengre på hver lading! Det gjør den heller ikke i tester gjort av den. Faktisk er den vel en av bilene som lover langt mer enn den klarer, da den har er forholdsvis høyt forbruk.

Det som derimot er bra med Leaf, er fjernstyring via APP, som du påpeker. Selv om den er treg, så er det utrolig greit å ha.
Og ja, den har godt bagasjerom og bra lys, på topputgavene. De med halogen er ikke så bra.
Ioniq sliter der med det samme som min Leaf, bra LED på nærlys, og elendig med halogen på fjernlys. Lysbildet fra klart LED til gult halogen blir veldig feil.

EGolf er konservativ, men nye Leaf har tatt lange steg i konservativ retning den og. Derimot er ikke eGolf konservativ når det kommer til digitale skjermer og infotainment i bilen. Der er den lysår foran Leaf, som må ha noe er av det dårligste og minst oppdaterte systemet i klassen.

Men, nok om det. Denne tråden handlet om bestilling av 60KW, så sporet en del av nå, beklager det.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joggamanntirsdag 18. desember 2018, klokken 22:30
Var hos Nissan idag og fikk info fra selger om at Nissan ikke har solgt batterifabrikken likevel og ikke skal bruke LG batteri?

Har jeg gått glipp av noe her?

Om dette stemmer kan det fort bli aktuelt med å skippe ny 40 kwt nå og vente 6 mnd ca på en 60 kwt. Vil anta Nissan klarer å levere da mtp historikk på 40/30/24 modellene?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Trond.monsdag 19. desember 2018, klokken 06:29
Høres vel i så fall ikke ut som en god nyhet. Deres egen batterifabrikk har riktignok klart å levere volum, men ikke fokusert like mye på varme / kuldeproblematikk. Men de har kanskje lært noe av utfordringene med 40 kWh batteriet.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Up_&_Awayonsdag 19. desember 2018, klokken 08:40
Tråden bør ABSOLUTT skifte heading - dette er misvisende!!!
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: batterimannenonsdag 19. desember 2018, klokken 12:26
Sitat fra: Up_&_Away på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:40
Tråden bør ABSOLUTT skifte heading - dette er misvisende!!!

Har tenkt på det samme selv mange ganger  :police:
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joltusonsdag 19. desember 2018, klokken 12:53
Og fjerne festet i toppen av forumet....
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joggamannonsdag 19. desember 2018, klokken 14:34
For å heller svare på spørsmålet mitt lenger oppe; Solgte Nissan denne fabrikken eller har de ikke?

Ikke for å laste bensin på bålet i denne tråden som allerede er sporet av, men dette kommer som nevnt fra selger igår. (Skal aldri stole på disse) men er et spørsmål og ikke en påstand fra meg 
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Nico Norwaylørdag 22. desember 2018, klokken 08:45
Av å lese på dette forumet, med denne og masse andre tråder ang 2018 leafen var jeg neste på nippet til å avbestille min. Men etter jeg fikk den, så har jeg ikke angret ett sekund. For mitt bruk, jeg har relativt kort vei til jobb, så kan kjøre til og fra jobb hele uka, og innom butikken ett par ganger på én lading. Den har god nok rekkevidde til at jeg kommer meg til og fra foreldrene mine på en lading. Den dekker alle mine behov. Gode seter, selv om side støttene kunne vert litt bedre, sitteputa er noen cm for smal for rævva mi og ja, det kunne med fordel vert litt mer justering på rattet.


Men, dette var min første elbil, og min første fabrikknye bil. Kjørte tidligere en 2001 Peugeot 206 1.4l med 75 ponnyer, og antagelig uten noe som helst av ekstra utstyr.
Å gå fra den, til leafen, er som natt og dag. Det snakkes om at leafen er en "blikkboks", da har dere ikke vert borti noe så rævva som en 206. Virker rett og slett som for mange her er bortskjemte pappagutter...

Sånn, dagens rant over, haha
Jeg er vertfall fornøyd med 40kw leafen, og tror jeg kommer til å leve veldig godt med den.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: turfsurflørdag 22. desember 2018, klokken 09:01
Sitat fra: Nico Norway på lørdag 22. desember 2018, klokken 08:45
Det snakkes om at leafen er en "blikkboks", da har dere ikke vert borti noe så rævva som en 206..
Alt er relativt selvfølgelig. Men skal man sammenligne en ny bil med noe så er det vel naturlig å sammenligne med andre nye biler. Har ellers ingen formening om blikkbokser....
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Nico Norwaylørdag 22. desember 2018, klokken 09:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. desember 2018, klokken 09:01
Alt er relativt selvfølgelig. Men skal man sammenligne en ny bil med noe så er det vel naturlig å sammenligne med andre nye biler. Har ellers ingen formening om blikkbokser....

Vel, både ja og nei. Jeg må sammenligne utifra bilene jeg har kjørt og har erfaring med. Hvordan andre biler jeg aldri har så mye som sittet i, kan jeg ikke bruke som referanse. Leafen føles for meg ut som rene luksusbilen i forhold til mine tidligere biler ;) klart leafen har sine feil og mangler. Men noen ganger når en leser på forumet her, og andre plasser, så høres det besten ut som den feiler på alt... Jeg betalte 333k for min Tekna, med helskinn interiør, elegance pack, stoffmatter, lys i fotbrønnen, opplyste innstegslister. Mens egolfen som var nest alternativ har en start pris på rundt 350k. Så for min del, mitt bruk, mitt kjøremønster, er jeg ikke i tvil om at leafen var rett valg. Og alt annet er bare "støy"
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: batterimannenfredag 04. januar 2019, klokken 13:00
Ser at BNH har lagt ut mulighet for å reservere hos dem. Er det noen som vet om det blir felles lister, eller om det blir bare egne lister hos div forhandlere?
Noen forhandler i Oslo Bærum som ambefales?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: thomasskimandag 07. januar 2019, klokken 12:18
Sitat fra: batterimannen på fredag 04. januar 2019, klokken 13:00
Ser at BNH har lagt ut mulighet for å reservere hos dem. Er det noen som vet om det blir felles lister, eller om det blir bare egne lister hos div forhandlere?
Noen forhandler i Oslo Bærum som ambefales?

De tar jo 10000 kroner for å stå på lista, uten at man faktisk har reservert bilen. De 'tror' den kommer for bestilling i januar/februar. Hvilken garanti har man for at dette gir en bedre plass enn andre som venter til jan/feb?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: sylwestermandag 14. januar 2019, klokken 23:00
Ingen vits å reservere nå som katten er uta av sekken. Kun kontrakt som gjelder vil jeg gjette.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joggamanntirsdag 15. januar 2019, klokken 14:08
Ålgårds Auto hadde solgt 50 stk så langt.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Pnegmandag 04. februar 2019, klokken 17:27
Noen som har tall på hvor mange som har signert kontrakt?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 10. februar 2019, klokken 21:22
Pneg: ja det hadde vært veldig interessant å fått tall på. Det kommer 1500 totalt til Norge?

"Noen som har tall på hvor mange som har signert kontrakt?"
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Destitirsdag 05. mars 2019, klokken 15:57
Orders for the other e+ variants will be open soon.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: STAOtorsdag 07. mars 2019, klokken 20:22
Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til, så jeg bytter inn min 2018 LE til e+  :D
Gleder meg som en unge!!!!

STAO
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joltustorsdag 07. mars 2019, klokken 21:59
Så hva er det man ikke kan si nei til?

Litt detaljer kanskje?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: STAOtorsdag 07. mars 2019, klokken 22:12
En god innbyttepris på nåværende Leaf og litt rabatt på ny. Sparer nesten 60000,- på dagens lån når nytt er etablert på ny bil.
Er første gan i min 28 årige bilhistorie hvor jeg faktisk har gått i pluss på ny bil.

STAO
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Løvetorsdag 07. mars 2019, klokken 22:39
Kan du be denne selgeren kontakte undertegnede også?  ??? 8)
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: navyelsenfredag 08. mars 2019, klokken 13:12
Sitat fra: STAO på torsdag 07. mars 2019, klokken 22:12
En god innbyttepris på nåværende Leaf og litt rabatt på ny. Sparer nesten 60000,- på dagens lån når nytt er etablert på ny bil.
Er første gan i min 28 årige bilhistorie hvor jeg faktisk har gått i pluss på ny bil.

Forklar gjerne nærmere hvordan du går i pluss???
Jeg lurer på hvordan du greier å tjene 60.000 på dette byttet?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: rlndfredag 08. mars 2019, klokken 13:30
Sitat
Større Leaf-utvalg
I januar åpnet Nissan for bestilling av Leaf med stor batteripakke (62 kWt) og kraftigere motor, men da kun i en Limited Edition med en prislapp på kr 373.000. Fra i dag kan du også bestille de rimeligere utstyrsnivåene, og dermed reduseres innstegsprisen med nesten 30.000 kroner. 
08-03-2019 // 10:47

fra http://bilnorge.no/notiser.php
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: navyelsenfredag 08. mars 2019, klokken 14:49
Nissan Leaf e+ N-Connecta fra kr 356.700,-
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: jkirkebofredag 08. mars 2019, klokken 15:53
Sitat fra: navyelsen på fredag 08. mars 2019, klokken 13:12
Sitat fra: STAO på torsdag 07. mars 2019, klokken 22:12
En god innbyttepris på nåværende Leaf og litt rabatt på ny. Sparer nesten 60000,- på dagens lån når nytt er etablert på ny bil.
Er første gan i min 28 årige bilhistorie hvor jeg faktisk har gått i pluss på ny bil.

Forklar gjerne nærmere hvordan du går i pluss???

  • En 2018 Leaf LE ligger på Finn.no ned mot 250.000 i skrivende stund. Hvor mye kan en en forhandler tilby?
  • Leaf 3 + koster fra 383.000 + metallic lakk, vinterhjul osv. Fort opp mot 400.000
Jeg lurer på hvordan du greier å tjene 60.000 på dette byttet?

Kanskje han mener at dette er første gang han har fått mer igjen for en bil enn det restlånet er på? ;)
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Joggamannfredag 08. mars 2019, klokken 20:46
Når folk sier A, men ikke B......

Enten en som lurer seg selv til å tro han gjør en god avtale eller så lurer forhandler trill rundt.

Kom med informasjon din slabbedask  :police: :+1:
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: STAOsøndag 10. mars 2019, klokken 00:11
Go aften igjen....

Er dessverre ikke tilkoblet dette forumet 24/7, har et liv ved siden av og derfor kommer ikke B før nå Joggamann ;)

Om du faktisk leser det jeg har skrevet så ser du at lånet mitt per i dag reduseres med nesten 60000,- når ny bil er på veien og nytt lån er etablert. Forøvrig gikk akkurat prisen opp med 11000,- på Tekna versjonen den 5/3. Så ny pris på den blir nå 394000,- uten vinterdekk. Med vinterdekk og felger kan du vel fort legge på 12000,- til.. og da er vi godt over 400000,- Ikke har jeg tenkt å dele min personlige økonomi med forumets medlemmer her så mine lånetall deles nok ikke...

Min kjøpspris på Leaf LE i 2018 var 275000,- ferdig på veien. Den takseres tydeligvis som dagens Tekna modell ved innbytte

Pris på ny Leaf e+ på signert kontrakt er 381000,- ferdig på veien med rabatt og uten vinterhjul, da jeg ønsker å beholde de jeg har. Prisen er forøvrig garantert.

Jeg kommer ned nesten 60000,- i lån på splitter ny bil etter innbytte og etablering av nytt lån fordi Leaf'n takseres slik din gjør og dagens pris er så høy på bilen som den er.

Så dette blir som nevnt tidligere første gang for min del at jeg faktisk kjøper en dyrere bil, og sitter igjen med mindre i lån fordi innbytteprisen på bilen jeg har er så høy.

STAO

Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: EV-FTWsøndag 10. mars 2019, klokken 00:58
Sitat fra: STAO på søndag 10. mars 2019, klokken 00:11
Go aften igjen....

Er dessverre ikke tilkoblet dette forumet 24/7, har et liv ved siden av og derfor kommer ikke B før nå Joggamann ;)

Om du faktisk leser det jeg har skrevet så ser du at lånet mitt per i dag reduseres med nesten 60000,- når ny bil er på veien og nytt lån er etablert. Forøvrig gikk akkurat prisen opp med 11000,- på Tekna versjonen den 5/3. Så ny pris på den blir nå 394000,- uten vinterdekk. Med vinterdekk og felger kan du vel fort legge på 12000,- til.. og da er vi godt over 400000,- Ikke har jeg tenkt å dele min personlige økonomi med forumets medlemmer her så mine lånetall deles nok ikke...

Min kjøpspris på Leaf LE i 2018 var 275000,- ferdig på veien. Den takseres tydeligvis som dagens Tekna modell ved innbytte

Pris på ny Leaf e+ på signert kontrakt er 381000,- ferdig på veien med rabatt og uten vinterhjul, da jeg ønsker å beholde de jeg har. Prisen er forøvrig garantert.

Jeg kommer ned nesten 60000,- i lån på splitter ny bil etter innbytte og etablering av nytt lån fordi Leaf'n takseres slik din gjør og dagens pris er så høy på bilen som den er.

Så dette blir som nevnt tidligere første gang for min del at jeg faktisk kjøper en dyrere bil, og sitter igjen med mindre i lån fordi innbytteprisen på bilen jeg har er så høy.

STAO


Beklager, men jeg får ikke dette til å gå opp i heletatt.
Du har fått 60 000 mindre i lån, ved å kjøpe en bil sommer over 100 000 dyrere.

Ja, hadde grunnen vært at du hadde betalt kraftig ned på lånet, og gikk inn med en langt høyere egenkapital, så forstår jeg..

Med tanke på hva Leaf 40 LE selges for på Finn, vil ikke en normal forhandler gi deg mer enn maks 210 000 i innbytte. Bilene selges for 250-260 000 nå.
Og selv om du skulle fått en, teoretisk, idiotisk innbyttepris på 250 000, måtte du , om du da ikke hadde mye egenkapital, tatt opp lån på ca 150 000 for å kjøpe Leaf 60, som kommer oppå det du hadde i lån på Leaf 40.

I teorien , så lenge du ikke har betalt ned 60 000 på lånet etter kjøp, må du ha fått en innbyttepris på bilen, som da er ca 60 000 mer enn det du ga for den, og det faller på sin egen urimelighet. Selv om den blir taksert som tekna.



Nei, dette blir bare merkelig.

Men kan likesågodt hvile på min uvitenhet, som på noe annet.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: navyelsenmandag 11. mars 2019, klokken 08:23
Sitat fra: Øysteinen på søndag 10. mars 2019, klokken 00:58
Beklager, men jeg får ikke dette til å gå opp i heletatt.
Du har fått 60 000 mindre i lån, ved å kjøpe en bil sommer over 100 000 dyrere.

Helt enig. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal gå an:
Hvis du rent teoretisk hadde fått byttet likt mot likt, altså gammel bil mot ny bil, vil lånet ditt være det samme. Men da har du i teorien "tjent" 106.000 kr som er prisdifferansen mellom de to bilene. Dette ville vært et veldig godt bytte!

Når du i tillegg påstår at lånet ditt blir redusert med 60.000, så må du jo få dette i tillegg til nevnte byttehandel over. Det vil i praksis si at du må få en pris som er 106.000 + 60.000 = 166.000 over nypris for din gamle Leaf.
En innbyttepris på 441.000 kr for din ett år gamle Leaf LE? Neppe!

Rett meg gjerne hvis det er noe jeg har misforstått, men tallene dine henger dessverre ikke på greip uten at du forklarer nærmere!
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Vaduzsøndag 24. mars 2019, klokken 19:44
Sitat fra: STAO på søndag 10. mars 2019, klokken 00:11
Go aften igjen....

Er dessverre ikke tilkoblet dette forumet 24/7, har et liv ved siden av og derfor kommer ikke B før nå Joggamann ;)

Om du faktisk leser det jeg har skrevet så ser du at lånet mitt per i dag reduseres med nesten 60000,- når ny bil er på veien og nytt lån er etablert. Forøvrig gikk akkurat prisen opp med 11000,- på Tekna versjonen den 5/3. Så ny pris på den blir nå 394000,- uten vinterdekk. Med vinterdekk og felger kan du vel fort legge på 12000,- til.. og da er vi godt over 400000,- Ikke har jeg tenkt å dele min personlige økonomi med forumets medlemmer her så mine lånetall deles nok ikke...

Min kjøpspris på Leaf LE i 2018 var 275000,- ferdig på veien. Den takseres tydeligvis som dagens Tekna modell ved innbytte

Pris på ny Leaf e+ på signert kontrakt er 381000,- ferdig på veien med rabatt og uten vinterhjul, da jeg ønsker å beholde de jeg har. Prisen er forøvrig garantert.

Jeg kommer ned nesten 60000,- i lån på splitter ny bil etter innbytte og etablering av nytt lån fordi Leaf'n takseres slik din gjør og dagens pris er så høy på bilen som den er.

Så dette blir som nevnt tidligere første gang for min del at jeg faktisk kjøper en dyrere bil, og sitter igjen med mindre i lån fordi innbytteprisen på bilen jeg har er så høy.

STAO

Bilselgere må elske deg!
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Destionsdag 22. mai 2019, klokken 01:09
They are coming.  :+1:

https://www.youtube.com/watch?v=SWkLbeK6F2A
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: jman76onsdag 22. mai 2019, klokken 08:53
God bil. Som burde kostet maks 330.000 kroner...

Bakkeklaring på 13,5 centimeter, like lav som Model 3?

Litt spent på hvordan det slår ut på fremkommeligheten på rufsete vinterføre, sammen med en god del ekstra vekt. Synes 40-Leafen klarer seg veldig bra på vinterføre.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: daktarisøndag 26. mai 2019, klokken 21:23
Testet av DN. Kan vel tolke konklusjonen slik "burde vært billigere". Hurtiglading ikke omtalt. https://www.dn.no/biltesten/biltest/nissan-leaf/nissan/et-offer-for-tesla-model-3/2-1-605558
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: leafnorsøndag 26. mai 2019, klokken 21:37
Sitat fra: jman76 på onsdag 22. mai 2019, klokken 08:53
God bil. Som burde kostet maks 330.000 kroner...

Bakkeklaring på 13,5 centimeter, like lav som Model 3?

Litt spent på hvordan det slår ut på fremkommeligheten på rufsete vinterføre, sammen med en god del ekstra vekt. Synes 40-Leafen klarer seg veldig bra på vinterføre.
Gå opp 5% på dekkprofil, og du har ca 1cm mer bakkeklaring.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: Mr Oizosøndag 26. mai 2019, klokken 21:37
Leste at kun Tekna+ får DC lading opptil 100 kW, de andre må klare seg med 50 kW.
Andre som har lest dette?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: leafnorsøndag 26. mai 2019, klokken 21:48
Finnes vell knapt Chademo-ladere over 120A, så får knapt brukt en Tekna med 100kW.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: daktarisøndag 26. mai 2019, klokken 22:05
Circle K har vel 2 stk Chademo "ultra" på Økern og Fjellhamar. disse gir hvertfall 200A på CCS p.t.
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: leafnorsøndag 26. mai 2019, klokken 23:23
Sitat fra: daktari på søndag 26. mai 2019, klokken 22:05
Circle K har vel 2 stk Chademo "ultra" på Økern og Fjellhamar. disse gir hvertfall 200A på CCS p.t.
Ja, Ionity og andre (Fortum) har noen raske ladere på CCS, men det hjelper ikke en Tekna med Chademoport. Med mindre den og nå er blitt CCS?
Tittel: Sv: 60kW kan bestilles nå!
Skrevet av: turfsurfmandag 27. mai 2019, klokken 07:09
Sitat fra: leafnor på søndag 26. mai 2019, klokken 21:37
Gå opp 5% på dekkprofil, og du har ca 1cm mer bakkeklaring.
Som en bonus får du riktigere speedometervisning og kortere kjørelengde og