Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kW kan bestilles nå!

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 21. november 2018, klokken 11:04

« forrige - neste »

trondhla

Levers etter påske men sier ikke noe om hvor lenge etter, klippet fra tek.no:
Det ligger ikke noe dramatikk i dette annet enn at det ble besluttet å flytte visningen av bilen. Bilen er klar og alt er i rute utover dette. Den vil komme til Norge etter påske, skriver Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i en e-post til Tek.no.
https://www.tek.no/artikler/nissan-utsetter-lanseringen-av-nye-leaf-etter-skandale/452294

Pris sies det ikke noe om, men gitt at Kona prises til 358.000 bør pris ikke være mye over 360.000 for E-Plus. Det er ikke så stor forskjell på Kona og Leaf.



EV-FTW

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 28. november 2018, klokken 09:08
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. november 2018, klokken 21:44
Du liker ikke at folk kritiserer Leaf Ole.
Leaf er en topp bil, til riktig pris. Men over 400 000, det er den ikke verdt.
Men klart, vil folk kjøpe en billigbil , til prisen av langt mer påkostede biler, så må de jo bare det. Men verdifallet kan bli temmelig høyt, da bilene er overpriset.

Og ja, sammenlignet med tyskerne og Tesla, er det en blikkboks på hjul.
En driftssikker sådan.

Jeg synes det er ugreit med usaklig og fordomsfull kritikk av Leaf på et forum for Leaf-eiere, særlig typen "blikkboks på hjul". Særlig når det kommer fra folk som ikke en gang eier bilen de kritiserer. Jeg har hatt _mange_ biler gjennom livet, både billige og premium, og nye Leaf er sannelig ikke noen blikkboks på hjul. Det er ingen Mercedes, det er sant, men som en god mellomklassebil holder den rikelig mål.

En kollega av meg hadde en Huyndai Accent. DET var en blikkboks på hjul.

Mvh

Ole Irgens

Men nå har det seg jo sånn at jeg eier en Leaf, og har gjort det i 65 000 km siden 2016.
Videre har jeg kjørt «nye» Leaf så mange ganger at jeg har nok grunnlag til å si hva jeg mener om den.

Og jeg står inne for at Leaf er en billigbil, og forsøker ikke være noe annet. Er prisen som har gjort den til storselger. Jeg har kjørt bil i 20 år, og hatt vel snart 15 biler, og ingen har hatt like plastikk opplevelse inni bilen som Leaf.
Eller jo, Mitsubishi Lanceren hadde det. Ellers har jeg stort sett kjørt tysk og fransk, og disse har hatt langt bedre kvalitetsfølelse.

Men japanere er kjent for kjipt interiør, der har de alltid ligget etter Tyskerne.
«Nye» Leaf er ikke så mye bedre. De har heldigvis fått ett lite felt med mykere materialer på dashbordet, men elles er det mye gjenbruk fra forrige generasjon Leaf.

Men som sagt, jeg er superfornøyd med min Leaf. Meget driftssikker. Men spennende? Nei. God opplevd kvalitet? Nei. Billig? Ja.
Og det er det som teller mest, billig og god.

Men ikke verdt over 400 000, selv med større batteri. Da må såfall MYE med den nye Leafen være forbedret.

Men, smak og behag.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Håvar

Sitat fra: trondhla på onsdag 28. november 2018, klokken 15:00
Levers etter påske men sier ikke noe om hvor lenge etter, klippet fra tek.no:
Det ligger ikke noe dramatikk i dette annet enn at det ble besluttet å flytte visningen av bilen. Bilen er klar og alt er i rute utover dette. Den vil komme til Norge etter påske, skriver Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i en e-post til Tek.no.
https://www.tek.no/artikler/nissan-utsetter-lanseringen-av-nye-leaf-etter-skandale/452294

Pris sies det ikke noe om, men gitt at Kona prises til 358.000 bør pris ikke være mye over 360.000 for E-Plus. Det er ikke så stor forskjell på Kona og Leaf.

Uttalelsen fra Nissan Norge medfører vel at én av to ting er usant:
-Enten har ikke utsettelsen noe med Ghosn å gjøre
- eller så kommer ikke bilen etter påske.

Nissan kan jo umulig vite hvor lenge rettssaken mot Ghosn kommer til å vare, for alt vi vet kommer dommen etter påske og da er jo ikke tidspunktet noe bedre.

EDIT: Nissan Norge sier jo bare "etter påske". Oktober er etter påske.. eller kanskje det er påsken 2020? :o
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Nico Norway


EV-FTW

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Løve

Citroën sine dempere... Og sittekomfort! Aldri hatt en mer komfortabel bil enn Xantia. 600km uten pause gikk som en lek.

Beckern


mizzle

Sitat fra: Håvar på onsdag 28. november 2018, klokken 14:16
Utsatt på ubestemt tid
https://www.tv2.no/broom/10247029/

"Offisielt heter det nå at Nissan har valgt å utsette lanseringen av den nye utgaven Leaf-utgaven, fordi de frykter dette nå vil drukne i alt oppstyret rundt Ghosn. De har ikke gitt noe nytt tipspunkt, bare at de vil vente til bilen kan få "den eksponeringen den fortjener".

Det var vel den beste unnskyldningen de hadde

Håper de bruker dette som en unnskyldning for å bytte fra Chademo til CCS, gjør de ikke det blir det ikke noen bestilling for min del når de ikke vil følge europeisk standard. Kan fort bli snaut med hurtigladere etterhvert.



navyelsen

The 60 kWh Nissan Leaf will arrive in Europe in May 2019. The larger battery will cost electric car drivers an additional 5,800 euros.

Levering i mai, og prisøkning på ca 55k NOK for 60kWh.
Det burde gi en pris fra 330-360.000 kr.

Hvis dette stemmer, og Nissan kan levere i antall, vil jeg regne med at ventelistene på Kona og e-Niro forsvinner ganske kjapt.

https://www.electrive.com/2018/12/04/exclusive-long-range-leaf-to-debut-without-liquid-cooling/
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

EV-FTW

I tillegg leverer Tesla model 3 fra februar. Til en litt høyere pris, men lengre rekkevidde, bedre ldenettverk og generelt en helt annen bil.

Og så er det dette med aktiv kjøling av batteri. Nå ser det ikke ut til at Leaf får veskekjøling. Det betyr ikke at den ikke får et slags kjølesystem, men gjenstår å se om de har klart å lage noe som unngår struping av hurtiglading.

Men klart, den vil selge godt, da Nissan og Tesla er de eneste produsentene som aktivt får inn for å produsere mange biler, og dermed ha kort levering.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Ja og TM3 får man jo nesten ikke under 500k om man skal ha litt over det som pr i dag er standard. Fikk inntrykk av at man ikke engang fikk ACC uten å velge autopilot til 48k?

Så den er litt dyr enda. SR vil være konkurrenten til Leaf, og den er en stund til kommer enda.

Kjører nissan ut med god startpris kommer denne til å selge noe enormt.

Smasher

Sitat fra: Øystein K på torsdag 06. desember 2018, klokken 22:33
I tillegg leverer Tesla model 3 fra februar. Til en litt høyere pris, men lengre rekkevidde, bedre ldenettverk og generelt en helt annen bil.

Og så er det dette med aktiv kjøling av batteri. Nå ser det ikke ut til at Leaf får veskekjøling. Det betyr ikke at den ikke får et slags kjølesystem, men gjenstår å se om de har klart å lage noe som unngår struping av hurtiglading.

Men klart, den vil selge godt, da Nissan og Tesla er de eneste produsentene som aktivt får inn for å produsere mange biler, og dermed ha kort levering.


Her er jo nok en god grunn til og velge Tesla :-P

https://www.dt.no/motor/nyheter/drammen/flere-klager-til-forbrukerradet-pa-tesla-folk-ma-fa-vite-hvordan-det-er/s/5-57-1036447

Trond.m

Linken er til en side som krever abonnement. Forøvrig er det sannsynligvis OT i denne tråden.

Tråden har vel dessuten et veldig misvisende navn.

Den burde omdøpes til 60 kwh kan ikke bestilles enda !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA