Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

hELgenen

Orker som flere her ikke lese alle 40 sidene. Har byttet ut min ene lader med 2 easee ladere slik at jeg nå slipper å bytte plass/kabel i garasjen for å lade opp våre to biler.. Laderen er satt opp i parallell på en og samme kurs for lastfordeling mellom disse to.  Den ene laderen måtte settes opp som master - og det er kun den jeg ser i appen.
Jeg klarer altså ikke se hvordan hver enkelt bil blir ladet opp - ser bare totalen.

Er det i hele tatt mulig å se hvor mye hver enkelt lader faktisk drar?
Det er måler i hver enhet - så det burde jo i teorien være mulig!

Oppdaget også at dersom jeg satt på opsjon for alltid strøm - dvs. 6A, så stjal dette ubrukt kapasitet fra den andre - så dette skrudde jeg av. Trodde laderen var smart og følte om det var tilkoblet utstyr som dro strøm på laderene og dersom svaret var nei fra en - brukte hele kapasiteten på den som faktisk var tilkoblet bil og ladet.
En smart lader burde jo kunne ha opsjon på 6A alltid på begge biler, men samtidig sjonglere kapasitet som ikke er benyttet på den ene og så switche til 6A standby etterpå...Det burde i det minste være en opsjon!

Ble litt skuffet over denne laderen faktisk - hadde forventet mye mer i 2020, men det finnes kanskje ikke noen som er mer avansert på markedet nå?

Filip86

Du skal kunne legge til begge laderne i easee appen, har fått det til hos meg. Min erfaring etter å ha hatt de i litt over ett år er at de er ikke så smarte som easee skal ha det til, mye funksjonalitet kom etterhvert men nå er vel det meste som de lovte på plass.
Jeg har skrudd av ventestrømmen, da bilene begynner å trekke strøm fra laderen etter en liten stund uansett, så har egentlig ikke forstått poenget med denne funksjonen utenom at den stjeler av ledig kapasitet.
Har du forresten et problem med at bilen på slaven begynner å lade når du kobler en bil på master? Eller at når bilen har oppnådd nivået den skal ha, så starter og stopper ladingen flere ganger i timen?

hELgenen

Sitat fra: Filip86 på fredag 29. mai 2020, klokken 22:40
Du skal kunne legge til begge laderne i easee appen, har fått det til hos meg.

Fått det til her også nå - mulig det var noe med at begge laderene ikke var oppdatert med samme firmware - den andre oppdaterte seg flere timer etter den første - mulig fordi jeg hadde bilen tilkoblet den. Så ut til at oppgraderingen startet når jeg koblet fra bilen...
Nå er i alle fall dette på plass

Sitat
Har du forresten et problem med at bilen på slaven begynner å lade når du kobler en bil på master? Eller at når bilen har oppnådd nivået den skal ha, så starter og stopper ladingen flere ganger i timen?

Tja...så noe rart i sted. Først ble den ene bilen ferdig...så den andre...og så plutselig startet den på den første igjen, men dro 0A stod det...Så etter noen sekunder ble så den som startet opp igjen oppdatert med lading ferdig...Og nå ser det helt ok ut med begge biler ladet ferdig.

Det jeg savner nå er oversikt over forbruk pr. ladeenhet, samt kunne ha opsjonen på prioritere lading inntil begge biler er ladet opp - så event. skru på alltid strøm funksjonen etterpå når status går til lading ferdig. Dermed ville en få utnyttet kapasiteten fullt, samt kunne ha litt juice til forvarming om vinteren......
Egentlig forstår jeg ikke helt formålet med denne "alltid strøm "funksjonen..Så fort bilen "ber" om strøm bør laderen gi strøm - og om begge ber om strøm..så fordel på begge. Når jeg hadde en bil tilkoblet den gamle laderen så trakk den jo strøm fra nettet ved forvarming selv om bilen var ferdig ladet....
Mulig det faktisk fungerer slik nå også - har ikke testet forvarming/kjøling, men skal prøve det for å se om bilen klarer å trigge laderen til å gi strøm........Og gjør den det så forventer jeg jo at den klarer å fordele litt på begge bilene om begge ber om strøm.......

turfsurf

Alltid strøm funksjonen er jo der grunnet smartladingen. Hvis du vil forvarme bilen kl 8 så vil ellers dette forhindre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil81

Jeg får en ulyd i sikringsskapet under lading med min Easee ladestasjon.
Lyd på https://www.youtube.com/watch?v=3-mznKr-ysY.

Fakta:
e-tron 55
TN Sikringsskap
16A sikring til garasjen på 2x1,5mm kabling (ca 30 meter)
Kurs deles på lys i garasjen og til ladestasjon
Ladestasjon satt opp til 10A 230V.

Noen som vet hva denne lyden er? Trygt å lade/farlig? Skal kontakte installatør på tirsdag, men det er så mange smarte her inne at jeg tenkte noen hadde hørt dette før.
2020: Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:14
Alltid strøm funksjonen er jo der grunnet smartladingen. Hvis du vil forvarme bilen kl 8 så vil ellers dette forhindre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forstod det slik ja,men den gamle laderen ga strøm til bilen til forvarming lenge etter at bilen var ladet ferdig. Mao forstår jeg ikke poenget at easee laderen skal sperre for mer strøm etter at bilen er ladet ferdig. Den kunne jo bare fortsette å gi strøm til alle biler tilkoblet og fordele kapasitet hele tiden. Men må nesten bare teste dette ut skjønner jeg

hELgenen

Sitat fra: Egil81 på lørdag 30. mai 2020, klokken 09:14
Jeg får en ulyd i sikringsskapet under lading med min Easee ladestasjon.
Lyd på https://www.youtube.com/watch?v=3-mznKr-ysY.

Fakta:
e-tron 55
TN Sikringsskap
16A sikring til garasjen på 2x1,5mm kabling (ca 30 meter)
Kurs deles på lys i garasjen og til ladestasjon
Ladestasjon satt opp til 10A 230V.

Noen som vet hva denne lyden er? Trygt å lade/farlig? Skal kontakte installatør på tirsdag, men det er så mange smarte her inne at jeg tenkte noen hadde hørt dette før.

Få inn elektriker og ikke bruk den kursen er mitt råd. Dimensjonen på kabelen er også svært lav.
Tipper feilen er defekt,løs sikring eller dårlig kontakt og at vekselstrømmen setter opp et lite magnetisk felt som får noe metall til å vibrere. Det skal ikke være slik. Ville byttet både sikring og kabel her. Slik summelyd er ofte forbundet med spoler og magneter og kan være normalt på visse apparater,men ikke en sikring

Egil81

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. mai 2020, klokken 10:28
Få inn elektriker og ikke bruk den kursen er mitt råd. Dimensjonen på kabelen er også svært lav.
Tipper feilen er defekt,løs sikring eller dårlig kontakt og at vekselstrømmen setter opp et lite magnetisk felt som får noe metall til å vibrere. Det skal ikke være slik. Ville byttet både sikring og kabel her. Slik summelyd er ofte forbundet med spoler og magneter og kan være normalt på visse apparater,men ikke en sikring

Takk! Ja det virket veldig feil for meg.
2020: Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Egil81 på lørdag 30. mai 2020, klokken 12:30
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. mai 2020, klokken 10:28
Få inn elektriker og ikke bruk den kursen er mitt råd. Dimensjonen på kabelen er også svært lav.
Tipper feilen er defekt,løs sikring eller dårlig kontakt og at vekselstrømmen setter opp et lite magnetisk felt som får noe metall til å vibrere. Det skal ikke være slik. Ville byttet både sikring og kabel her. Slik summelyd er ofte forbundet med spoler og magneter og kan være normalt på visse apparater,men ikke en sikring

Takk! Ja det virket veldig feil for meg.
Det er eTron som er problemet. Den støyar fælt. Vi høyrer det i induksjonskoketoppen når vi ladar bilen (eTron 50) med 1 fas 20A. Ikkje det samme med Leaf'n.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Egil81 på lørdag 30. mai 2020, klokken 09:14
Fakta:
e-tron 55
TN Sikringsskap
16A sikring til garasjen på 2x1,5mm kabling (ca 30 meter)
Kurs deles på lys i garasjen og til ladestasjon
Ladestasjon satt opp til 10A 230V.

Det kan da vel ikke være en elektriker ved sine fulle fem som har lagt opp en 2x1.5 mm kabel til dette? Det tror jeg ikke kan stemme.

En slik lyd trenger ikke nødvendigvis å bety at noe er galt heller, men det er jo irriterende å høre på.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Wisd0m

Må man ha Tibber-abm for å balansere mot inntakssikring og Pulse, eller fungerer det uten abm?

Amatøren

Foreløpig , ja, men Easee arbeider med egen løsning og da slipper man det. Hvis jeg husker riktig så skal det komme i løpet av vår/sommer 2020 (selvfølgelig med forbehold om stabiliteten på min 'teflonhjerne').

De arbeider også med løsning for integrasjon mot smarthus (vet ikke på hvilken/hvilke plattform(er), men selv håper jeg på KNX). Håper denne løsningen går utenom skyløsning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emurof

Er det noen risko ved å ta i bruk Easee i et borettslag? Hørte noe rykter om at man kan bli låst til deres faktureringsløsning eller lignende, og så kan de bare melke kunden i all fremtid?

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: emurof på lørdag 06. juni 2020, klokken 13:50
Er det noen risko ved å ta i bruk Easee i et borettslag? Hørte noe rykter om at man kan bli låst til deres faktureringsløsning eller lignende, og så kan de bare melke kunden i all fremtid?
Er vel det som heiter "forretningskonsept"?
Prinsipielt sett kan vel fakturering overlatast til 3.part. Men dersom Easee driftar infrastrukturen med mobilsamband (4G/LTE/5G), backend system, osv er det vel å forvente at dei vil ha ein viss kompensasjon for dette.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

emurof

Altså at Easee tar seg av fakturering og slikt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA