Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Clips

Hei, jeg vurderer Eassee/Tibber ladestasjon men har en utleieleilighet hvor leieboer også trenger å lade i blant. Har laderen noen funksjon for å skille mellom brukere og registrere forbruket? Funksjon for RF-brikke eller kode etc?

Ser at Zaptec har dette men kan ikke finne informasjon om Easee også har en slik funksjon.

trondav

Det er en RF leser på boksen. Har ikke testet hvordan den fungerer.

Clips

Sendte en forespørsel til Easee og fikk rask tilbakemelding om at funksjonen kommer når APP blir klar mot slutten av året. (De skrev riktignok ikke hvilket år  :D)


overter

Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 28. september 2019, klokken 14:26
Hvordan funker Easee på de forskjellige Zoe utgavene. Har 400v inn og 22kw/32a som maks ut av lader.
Hvor lang tid bruker man på å lade opp de forskjellige Renaultene på å lade fra 20-100%?
Så lenge du har mulighet til 3 faset 400V/32A tilførsel til ladestasjon er det likegyldig om det er Easee eller en annen lader du har, så lenge den er konfigurert til å gi 32A fra lader. Hvis du søker på forumet for Renault Zoe så finner du nok ut hvor lang tid du trenger for å få den fulladet.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

elKona

Til dere som mener at det er lurt å gjøre klart for 22kw lading, så har jeg ett ord til dere; effektledd  >:(

Da er det laaaaaaaaangt billigere å bruke hurtiglader, enn å bruke 22kw hjemme.

Når det gjelder puls og Easse med lastbalanserer, kan man sette at man maks vil bruke X kw i timen i huset, eller basere det seg kun på hva sikringen tåler?

JazBas

Er vel ut i fra hva sikring tåler/hva som blir satt opp i appen.

elKona

Sitat fra: JazBas på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:47
Er vel ut i fra hva sikring tåler/hva som blir satt opp i appen.
Ok. Kan jeg sette hvilken verdi jeg vil der? Jeg ønsker ikke å lade bilen om effekten i huset er for høy, selv om sikringen tåler mer.

Feks. kan jeg sette 7A. Da vil vel det gi rett under 5kw på et trefas 400V anlegg?

JazBas

Da er det vel bedre å sette til 7A her under ladeinnstillingene. Den første er spesifikk for lastbalanseringen.

elKona

Problemet da er at jeg ikke får lastbalansert forbruket.

Pga. Effektleddet vil jeg unngå topper i forbruket. En vanlig måned ligger vi på ca. 6-8kw i effektledd avhengig av temperatur++

Jeg vil derfor at ladeboksen bruker 4-5kw dersom huset ikke bruker noe særlig strøm, og redusere dersom huset trekker mye strøm.

JazBas

Ser ut som den driter i verdien satt der, om jeg setter den til 10A som er minste.

Edison

Hei! Dette er informasjonen eg finn om straum og effekt for denne ladaren:

Maks strøm og ladeeffekt:
6A 1-fase – 32A 3-fase (justeres automatisk i forhold til tilgjengelig kapasitet)
Opptil 7,36kW ved 32A 1-fase
Opptil 22kW ved 32A 3-fase (Gjelder kun TN nett)


Betyr det at 3-fase ikkje er støtta ved 230 V? Eg forstår det slik at berre Tesla Model 3 støttar dette av dagens bilar, men vil tru det kjem fleire etter kvart.

Olee


Edison

Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?

elKona

Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.

jkirkebo

Sitat fra: elKona på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.

Men ingen vet hvordan effektleddet blir. Forhåpentligvis blir det kun avregning av effektledd i de timene på døgnet som kapasiteten normalt er presset, dvs. null effektledd nattestid. Da er det greit å ha kraftig nok strømtilførsel til ladestasjonen slik at man får ladet opp bilen i de timene. Med to elbiler kan nok en 3x32A kurs på deling være kjekt å ha. En 1x32A på deling blir fort for lite, 3x16A bør kanskje holde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA