Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Cral

Sitat fra: eadie på onsdag 28. august 2019, klokken 18:47
Du får ikke oversikt over SOC på batteriet, så du er i blinde om hvor mye eller lite som gjenstår.
Kan heller ikke sette limit på SOC, feks sette 90% som slutttpunkt.
Svakt.

Det får ikke tibber kundene heller - og forklaringen er ganske enkelt. Det er ikke støtte for det på noen type 2 ladere.

Du går ganske høyt ut og klager på et produkt - med ganske feilaktige påstander.

Skal du sette % lade begrensning på en Kia så setter du det i bilen.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Tafsern

Sitat fra: Cral på torsdag 29. august 2019, klokken 08:00
Sitat fra: eadie på onsdag 28. august 2019, klokken 18:47
Du får ikke oversikt over SOC på batteriet, så du er i blinde om hvor mye eller lite som gjenstår.
Kan heller ikke sette limit på SOC, feks sette 90% som slutttpunkt.
Svakt.

Det får ikke tibber kundene heller - og forklaringen er ganske enkelt. Det er ikke støtte for det på noen type 2 ladere.

Du går ganske høyt ut og klager på et produkt - med ganske feilaktige påstander.

Skal du sette % lade begrensning på en Kia så setter du det i bilen.

Jeg har prosentandel og km på batteriet, samt har satt den til å lade umiddelbart til 50 %, men resterende på smartlading. Maks % fulladet må derimot gjøres i bilen/bilens app.

Men det er riktignok så lenge jeg har logget meg inn på bilen via Tibber, så den får jo informasjonen derfra og ikke via kabel etc.

Jeg er fullt klar over at det er forskjellige ting...men foreløpig et helt greit kompromiss i appen til Tibber. Riktignok fungerer det bare på de bilene Tibber støtter tilkobling til.

Cral

#437
Sitat fra: Tafsern på torsdag 29. august 2019, klokken 09:48
Jeg har prosentandel og km på batteriet, samt har satt den til å lade umiddelbart til 50 %, men resterende på smartlading. Maks % fulladet må derimot gjøres i bilen/bilens app.

Men det er riktignok så lenge jeg har logget meg inn på bilen via Tibber, så den får jo informasjonen derfra og ikke via kabel etc.

Jeg er fullt klar over at det er forskjellige ting...men foreløpig et helt greit kompromiss i appen til Tibber. Riktignok fungerer det bare på de bilene Tibber støtter tilkobling til.

Joda, men det er ytterst få Kiaer som har app\api, så her vil nok ikke det hjelpe. Og løsningen du skisserer er det jo ikke easee laderen som styrer, men Tibber som snakker med bilen via et api, og easee via et annet. Så der bør ros tildels til både Tibber og de produsentene som har app. Det jeg reagerte på er man rakker ned på Easee for at den ikke har en funksjon, som ikke er mulig å få til, p.g.a. utstyret det kobles til. Hadde bilene sendt informasjon om soc gjennom ladekabelen, er jeg rimelig sikker på Easee ville fått funksjon for å lese dette.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

eadie

"Rakker ned på". Jobber du for Easee?
De bør i tilfelle beskrive hva som er begrensningene på produktet da, for hver enkelt bil, så folk vet hva de skal forvente og forholde seg til det.
Eller forventer du at folk flest hva som står i specen til en Type 2 lader, og hva som er muligheter og begrensninger opp mot hver enkelt biltype? Det er sånt som produsentene av ladere bør opplyse om, mener jeg.
Reklamen deres er iallefall veldig blåst opp, der alt ser lysegrønt ut. I virkeligheten er det langt fra lysegrønt. Nesten villedende markedsføring.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Vidar_S

Sitat fra: eadie på mandag 02. september 2019, klokken 14:32
"Rakker ned på". Jobber du for Easee?
De bør i tilfelle beskrive hva som er begrensningene på produktet da, for hver enkelt bil, så folk vet hva de skal forvente og forholde seg til det.
Eller forventer du at folk flest hva som står i specen til en Type 2 lader, og hva som er muligheter og begrensninger opp mot hver enkelt biltype? Det er sånt som produsentene av ladere bør opplyse om, mener jeg.
Reklamen deres er iallefall veldig blåst opp, der alt ser lysegrønt ut. I virkeligheten er det langt fra lysegrønt. Nesten villedende markedsføring.

Sånn for ordens skyld - Hvilken reklame er det du viser til her? Easee lover ikke noe de ikke kan holde på siden som viser spesifikasjoner for Easee-ladeboksen slik jeg leser det: http://www.easee.no/spesifikasjon/ 

Krokan

Noen som kan snekre sammen en innkjøpsliste for innstallasjon av Easee? Ønsker å kunne lade med opptil 32A. Holder det med 32A sikring, eller må den være 40A (ref maks 80% belastning). Har tenkt tanken å koble Easee rett i en 32A CEE kontakt på husveggen, slik at jeg ved behov kan benytte denne til andre ting. Er det tillatt, eller må innstallasjonen være fast. Ang. sikring, kan det være en vanlig en, eller må det være en jordfeilautomat? Holder det med 4G6 kabel, eller må den være grovere? Antatt lengde 12-15 meter.

turfsurf

Sitat fra: Cral på mandag 02. september 2019, klokken 12:45
Det jeg reagerte på er man rakker ned på Easee for at den ikke har en funksjon, som ikke er mulig å få til, p.g.a. utstyret det kobles til. Hadde bilene sendt denne informasjon om soc gjennom ladekabelen, er jeg rimelig sikker på Easee ville fått funksjon for å lese dette.
Home Plug Green phy (HPGP) er optional i CCS standarden for AC lading, og kan fint gi ut ladestatus (SOC) fra bilen. Det er det samme som DC laderne bruker for å kommunisere med bilen. Vil tro easee har eller skal implementere støtte for det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Krokan på tirsdag 03. september 2019, klokken 17:58
Easee rett i en 32A CEE kontakt på husveggen, slik at jeg ved behov kan benytte denne til andre ting. Er det tillatt, eller må innstallasjonen være fast.

Dette blir vel pr definisjon en semiportabel ladestasjon i MODE 2 og utløser ved nyinstallasjon krav til full sikring av kurs med overbelastning, jordfeil type B og overspenningsvern.  Det er vel kanskje berre jordfeilvernet type B du kan spare ved å koble fast. I garasje skal du kunne ha eit uttak til i umiddelbar nærhet for anna sporadisk bruk på samme kurs. Er vel ingen begrensing på om dette er husholdning eller CEE. Du blir sjølv ansvarlig for å ikkje overbelaste kursen, men det merkar du jo fort når du driv med støvsugaren, vedsaga, etc.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Jru

#443
Er det noen som har funnet en god løsning for ladestolpe til Easee, som ikke koster skjorta?

Det er rimelig uaktuelt å betale elbilgrossisten 6000 for en pulverlakkert gjerdestolpe...

Hva med noe sånt? https://www.bauhaus.no/haven/haveartikler/stolper-og-profiler/plus-stolpe-m-fot-stal-8x8x186-cm.html

elektrolux

Den ser jo helt topp ut, og ikke særlig ulik "originalen"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jru

Ja, jeg tenker at det burde bli en grei løsning!?

Er det noen som har erfaring med montering av bakeplaten som kan svare på om det burde funke greit å montere den på en slik stolpe på 8 cm bredde?

Helgetur

Har montert bakplata sjølv på vegg. Holbildet er breiare enn 8cm, så dersom du skal bruka stolpen frå Bauhaus må du laga deg ein overgang. Evt godta at boksen er festa med halvparten av skruehola...

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jru


pberg

På hytta har jeg satt opp en ladestolpe med schuko laget av et aluminium firkantrør jeg fikk av en kompis. Det er ca 8x10 cm. Festet dette i et fundament jeg gravde ned.

For bakplate kan du jo bare få tak i en passende stor aluplate, og kappe den til å passe. Tipper det blir noe billigere enn en tusenlapp...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA