Lys opp trunken (uten lyspakke)Vanskelighetsgrad:
Lett!Tidsforbruk: Jeg brukte mer tid på dette innlegget, for å si det sånn.
La det bli månelyst i trunken! Slik gikk jeg frem på min H2015-modell 70D - uten lyspakke.
Dette er en 2-delt jobb. Du kan velge å gjøre én eller begge deler:
Del I) Retrofit av kraftige LED-lamper nøyaktig der hvor Teslas lyspakke normalt har (svakere) lamper, med bruk av Teslas egne ledninger og plugger. Lampene slår seg automatisk på/av ved åpning/lukking av bakluka (evt. aktivering/deaktivering av domelights).
Del II) Montering av LED-lamper under hattehylla, motion sensor-styrt.
Jeg er superfornøyd med resultatet!
VERKTØY1. Tapetkniv (vanlig mellomstor)
2. Stjerneskrujern (du må bare prøve deg frem med ulike bits)
3. Svart tusj ("permanent" marker), eller elektrikerteip
Du får selv vurdere om du trenger en lommelykt, samt
Biltemas plastikk-verktøy "Pry bar" hvis du er redd for å bruke nevene eller metallredskaper som flatjern e.l. for å ta av listverk fra Teslaen.
MATERIELL1.
LED-lampene som The Muffinman anbefalte tidligere i denne tråden., ca. 130,- for 2 stk inkludert i forsendelsen
2. To stk. av
Biltemas bevegelsessensorstyrte skap-LED-lamper, ca. kr 70,- pr stk. NB: Disse gir en varmere fargetone enn LED-lampene nevnt i punkt 1. Jeg syntes ikke dette gjorde noe, da de monteres dypere inn i trunken, under hattehylla.
3. Batterier til Biltema-lampene, 2 x 4xAAA (8xAAA)
DEL I) RETROFIT "LYSPAKKE"-LAMPER1.1 Fjern bunnlista i bakdøråpningen. Den er klipset. Bruk litt, men ikke for mye kraft.
1.2 Fjern høyre og venstre sidelister i bakdøråpningen. Samme prinsipp her - ikke lek "Hulken". (Tips: Løsne litt på den plastikklista som holder hattehylla også, det gjør det lettere å få ut det øverste klipset i sidelistene.)
1.3 Skubb/skyv frem teppefiltet, slik at du kommer til bak hvor finner du noe lydisolasjon + ledningsopplegg. Både på høyre og venstre side i trunken finner du en ledning som ligger klar til Teslas "lyspakke", og som har en sort plugg som er ment for å kobles til lyspære. Ledningen er teipet sammen med noen andre ledninger. Kutt FORSIKTIG i teipen, slik at du får løsnet "lyspakke"-ledninga, uten å treffe andre ledninger med kniven. Alternativt snurr teipen av (uten å bruke kniv) hvis du klarer.
1.4 Skjær ut de forhånds-omrissede firkantene (utstemplingene) i filtet som Teslas originale lyspakke-pærer skal sitte i. Skjær fra BAKSIDEN, slik at du ikke kommer i skade for å skjærer andre ledninger/karosseri. Hvis du bruker de samme lampene som jeg har brukt, må du utvide firkant-hullene med ca. 2-3 mm. med tapetkniven. Prøv deg litt frem.
1.5 Stikk lampene inn i hullene
FØR du kobler til ledningen.
1.6 Plugg ledningen i den minste kontakten i pæra. Vær obs på at kontakten er veldig trang. Du bør derfor bruke et verktøy (flatt skrujern e.a.) for å presse inn pluggen med, ellers kutter du opp fingrene. (Jeg fikk blodfinger på første forsøk.)
1.8 Tilbakefør alt av filt og listverk.
Ta-daa! Lys.
DEL II) HATTEHYLLE-LYS2.1 Hvis du bruker Biltema-lampene som jeg har brukt: Med svart tusj, flekk over lyssensoren. Eller legg litt elektrikerteip over. Ellers vil ikke lampene reagere på bevegelse så lenge trunklysene (Del I) er påslått.
2.2 Bruk medfølgende dobbeltsidig teip, eventuelt et hjemmelaget borrelås-opplegg. Borrelås funker klart best.
2.3 Plasser lampene med 5-10 cm avstand fra hverandre, på undersiden av hattehylla. Jeg valgte å plassere lampene på den bakre delen av hattehylla (den delen som ligger i ro). Hvis du velger å plassere lampene på den fremre delen (den som vippes opp) kan du bruke lampene som et slags arbeidslys i skulderhøyde ved behov. Du mister imidlertid da litt av poenget som er å lyse opp indre del av trunken.
(Disclaimer: These instructions assume knowledge of motor vehicle and high voltage electrical components. Procedures are done solely at the user's own risk.)